Hej alla underbara människor som kämpar för ett liv i bästa välmående och möjlig frid i sinnet
Efter 7 års nykterhet så trodde jag att en whiskey kan man unna sig efter att ha varit så duktig……så länge………men tydligen så är länge inte nog………efter en veckas drickande och ca 1 flaska whiskey per dag……….är aldrig bakfull eller mår dåligt, utan känner mig bara nöjd i min beroende hjärna. Fast förståndet och insikten säger något annat…..Har nu både sörjt och gråtit hela förmiddagen och visst känns kroppen sliten
Läser en bok av Laila Dahl(dina känslor är inte i vägen) och det mesta handlar ju så sant om våra känslor och att våran hjärna duperar oss
Vill få prata av mig lite grand då jag vet att det finns så mycket kloka människor här med massor av erfarenheter i bagaget……är idag 64 år och alltid haft olika beroende genom livet sedan jag var 3-4 år och smög upp och åt både socker, salt och annat som gav kickar i min lilla kropp…….i tonåren blev det droger av olika format och sedan har beroendet pendlat genom livet av olika former men mest alkoholen, tills jag blev helnykter för 7 år sedan
Nu måste jag tillbaka på den nyktra vägen då den kortaste sträckan i livet nu är framför mig men jag önskar av hela mitt hjärta att den får vara nykter
Läser ivrigt av många inlägg hur fantastiska ni är som kämpar och försöker hitta grepp om både halmstrå och hjälpsamma medmänniskor….tillsammans så skall vi arbeta för ett godare liv i nykterhet och med hopp för varandra
Kram på er…

@jackthehart
Tack snälla för att delar detta. Det är svårt att ta in att beroendet är progressivt och att tid inte hjälper. Återhämtar mig själv sedan återfall för en månad sedan. Hur levde du 7 år som nykter? Helt utan hjälp? AA? Vård?

@jackthehart Åh, jag blir så ledsen för din skull. Efter 7 års nykterhet stupar du på ett glas whisky. Den där alkoholen är verkligen vidrigt beroendeframkallande 🤬 Det finns bara ett hållbart motto: Aldrig ta första glaset.

Jag hoppas innerligt att du har kraft och motivation att sätta korken i flaskan. Eller ännu hellre, hälla ut innehållet i flaskan. Borsta av dig vägdammet och traska vidare nyktert. Du har ju dina nyktra vanor att fall tillbaka på, eftersom du har varit nykter i 7 år.

Kram 🐘 (som firar 2,5 år som nykter den 9/8)

Tackohej frågade om hur jag levde som nykter i 7 år……….i september 2014 strax innan valet så hade jag en vecka av storkonsumtion av tequila en flaska varje dag stort sett, det var det som luktade minst då min sambo var förkyld och då passade jag på…..en morgon gick jag ner på knä, storgrät över mitt beteende och hur jag missköter min kropp och hälsa, samt att min underbara relation var på väg att rinna bort
Jag bestämde mig, nu räcker det och använde alla mina krafter och erfarenheter till ett liv i nykterhet, har alltid haft krafter för självterapi och det beror nog mycket på min uppväxt med mycket slag och sparkar men med en mycket kärleksfull mormor och mitt liv som djurskötare där korna många gånger fått vara mina terapeuter
Jag har nu satt korken i flaskan (ännu en gång )då det är det enda som gäller och har tur som har så mycket kärlek omkring mig……..
Det jobbiga är att det är aldrig någon som vet hur min konsumtion varit och det är tungt att alltid vara så ensam och detta beroende…….genom åren har man blivit proffs på att dölja sina brister och beroende, vilket har lett till att jag aldrig släpper någon för nära, inte ens då jag var gift eller i min nuvarande relation eller till mina barn och det gör mig ibland så oerhört ledsen på mig själv
Tack för era fina kommentarer och stöd

Tack @jackthehart för att du delar med dig av detta. Det var extra viktigt för mig att få en liten varning som kanske kan ta ned mig på marken så att jag inte blir helt övermodig. Jag har varit nykter drygt ett år och sockerfri i några månader efter livslångt matmissbruk och alkoholmissbruk som varat i över 25 år. Det du berättar stärker min tro på att det enda rätta för mig är att ALDRIG mer dricka och att jag verkligen accepterar det, inte bara yttrar orden. Det jag också stupat på varje gång jag försökt vara nykter är att jag inbillat mig att jag kan göra ett litet undantag. Jag har också tänkt att "nu har jag kontroll - nu kan jag unna mig" och det har alltid lett till ett vansinnigt eskalerande missbruk.

Jag hoppas att du ser på dina nyktra år och känner att det bara finns den vägen att gå. Jag hoppas att du kan se ditt återfall som en bekräftelse på att du under sju långa år gjorde något riktigt rätt och vet hur du ska fortsätta för att må bra igen.
Jag håller tummarna för dig! ❤️

Tack fina Axianne för din värmande och kloka ord och vägen är alltid framåt men ibland måste vi stanna upp……..reflektera, begrunda och vara stolta över oss själva, känna självmedkänsla……vara aktsam för självgodhet
Att vara sårbar är att vara modig då sårbarheten får oss att växa som människa och också lättare kunna vara en god medmänniska
Den känslomässiga smärtan är inte problemet…..Problemet är vår rädsla för den känslomässiga smärtan
Mina tummar finns även för dig💝

Tack bästa @jackthehart , för att du delar din historia!! Så generöst och viktigt att höra din berättelse, både för oss som stapplar fram mot nykterhet och för de som redan tagit sig dit - att det går att falla även efter många nyktra år.

Skriv gärna mer! Du säger att du har varit ensam i ditt beroende, här är du inte ensam och alla härinne kämpar med samma problem. Det är så bra att du är här✨✨✨

Ha nu en fin helg, kram från Allegra

Hej alla fina
Har lyssnat på i stort sett alla avsnitt med radiopsykologen och den röda tråden ligger ofta i våran barndom med relation till föräldrar eller andra vuxna, som sviker på olika sett, kan också vara i oförmåga eller oförstånd men det drabbar ju barnet oavsett anledning……för mig handlade det om en sträng mamma som till slut använde övervåld.

Mycket handlar om brist på tillit både hos andra och sig själv……då alkoholen eller andra substitut ger en dopamindusch, som vi fort är beroende av och som finns naturligt i våran hjärna/kropp. Problemet blir överkonsumtion av dopaminet, jag började samla på tändstickor, rakblad, verktyg, kläder, skor, mopeder, cyklar……allt började då jag blev nykter, jag flyttade fokus till annat som gav mig kickar……de var ju mer hälsosamma, förutom för ekonomin, som i sin tur gav ett stort skuldberg
Jag har jobbat fackligt i Stockholm många år, ansvarade för utveckling av alkohol/programm policy, lärde mig om alla fallgropar och risker med alkohol/droger……ändå så har jag alltid haft överkonsumtion av alkohol(då jag haft både kunskaper och hjälp av beroendeenheter/krisstöd/AA och andra självhjälpsgrupper
Arbetat som undersköterska på en alkoholmottagning, arbetat inom akutpsykiatrin, arbetat inom kyrkan med hemlöshet.
Ändå har jag fallit i fallgropar och min beroendehjärna har styrt mitt liv, så oavsett allt jag vet om risker för både hälsa, ekonomi, svikna relationer, ensamhet, utanförskap, så har jag gång på gång använt alkoholen som en frizon och bästa vän……men denna falska vän(djävulens vän) har lurat mig så många gånger
Det gäller att våga lita på sig själv, arbeta med sina rädslor, känna sin sårbarhet och sträcka ut en hand och be om hjälp
En god vän(diakon) sa en gång att (Ända gången jag ser ner på en annan människa är då jag hjälper denne upp)
Va rädd om er och håll hårt om vänskap och kärlek….ingen skall behöva vara ensam🌸💆🌸

@Allegra Tack för dina ord och tankar och ingen skall vara ensammen här inne då vi alla har våra svagheter, svårigheter och rädslor……det är så viktigt att någon ser eller hör då vi ropar

Önskar dig en fortsatt fin dag i välbehag🙋

@jackthehart Tack för att du delar med dig av ditt liv. Det är verkligen tråkigt med ett återfall efter 7 år, men så länge tron på den egna förmågan finns att bli nykter igen, så finns det hopp. Du har gjort det förr och du vet att det går. Du bekräftar verkligen vilket farlig och oerhört beroendeframkallande gift som alkoholen är och det verkar som att man aldrig blir fri, endast genom att aldrig mer dricka. Jag har varit nykter i drygt 9 månader och jag är livrädd för återfall och skulle aldrig ens våga dricka en smutt alkohol. Jag vill aldrig någonsin bli kastad tillbaka till alkoholens fängelse och vassa klor som aldrig vill släppa taget om mig. Jag tror att jag skulle bli fast direkt och det du berättar bekräftar för mig att detta ska jag vara livrädd för livet ut.

Jag tror precis som du, att det inte är den känslomässiga smärtan är problemet, utan att det största problemet är vår rädsla, för den känslomässiga smärtan. Vår rädsla gör att vi inte vågar släppa taget. Vi vågar inte möta oss själva och våra rädslor där djupt inom oss, för vi kan inte kontrollerade det som kan hända då. Vi vågar inte heller chansa då det inte finns några garantier för vad som kan hända. Man är hellre kvar i sitt trygga helvete för det känner man igen och är van vid. Det har normaliserats för oss. Det bästa jag gjort var att sluta dricka och gå i terapi för att djuploda och möta mig själv och mina rädslor. Att nyfiket utforska det som skavde och som funnits med mig sedan barnsben. Att börja tycka om mig själv för den jag är och säga att det är ok, det kommer att gå bra. Denna resa skulle aldrig kunnat ske om jag inte blivit nykter, för då skulle jag aldrig ha kommit i kontakt med mig själv och jag skulle ha fortsatt att vara rädd, för mig själv. Denna resa kommer att nyfiket utforskas så länge jag lever.

Kämpa på! Vi hjälps åt❤️

Hej underbara@vår2022
Jag bockar för din vilja och kamp att vara nykter att veta att det är noll droppar som gäller, hjärnan är så J-vla listig att försöka lura oss, den minns hur lättsamt det var att vara berusad, den kunde gå på sparlåga utan ansträngning…..det är vi som måste vara både listiga och uthålliga, när faran och tankarna kommer att några droppar är väl ingen risk, du som varit så duktig och är värd lite vin o avkoppling
Det finns absolut inget som är värt att dricka alkohol för oss med en stark beroende 🧠 hjärna
Du kommer att klara många månader/år men se varje dag som en seger och det är bara du som kan vara kapten på din egen skuta
Det viktigaste är att ha några andra ögon eller öron då då skutan börjar svaja att luta sig mot innan man börja tappa åran
Vi finns här för varandra🌞🙋

Hej @jackthehart, först vill jag bara säga att det är fint att du delar med dig av det här. Jag tror verkligen att det är viktigt att våga prata om sånt här när det händer och också bra för att andra ska få ta del av den erfarenheten. Jag tror verkligen att det är lätt att ta återfall när man mått bra och det fungerat med nynterheten så länge.

Nu har du en ny erfarenhet att luta dig mot när du jobbar med nykterheten. Det är så klart jättetråkigt att A kom tillbaka efter all tid men din självinsikt finns ju där och jag är övertygad om att du kommer tillbaka till nykterheten och kan njuta livet fullt.

Hej bästa @Kattskit
Eftersom dopamin är vårt eget apoteks livselixir och då vi inte är nöjda med de naturliga doserna så finner vi andra vägar för att få större doser…….alkohol, shopping, mat, materiell överkonsumtion ja allt som blir ett missbruk

Vad gäller alkoholen så är det noll tolerans som gäller för de flesta av oss härinne…..mat,kläder och värme måste vi ha men alkoholen måste vi inte ha
Var din egen bästa vän, va ärlig med dig själv, visa att du är bättre värd än att dricka denna förföriska och förfärliga alkohol, visa att du är värd ett bättre och nyktert liv, gå med öppna ögon och sträck på din rygg🏋️