Hej
Jag har efter otaliga försök att begränsa mitt drickande alternativt sluta helt nu bestämt mig. Jag har under en vecka gått på flertalet aa-möten vilka har kännts väldigt bra och givande. Jag har nu kommit fram till att jag ska genomföra 12-stegsprogrammet.
Det känns skönt att beslutet är fattat men det är även lite skrämmande
Vad är det jag gett mig in i?Är AA-sekt? Handlar allt om Gud? Vad är den högre makten? Osv. Tankarna snurrar och givetvis:) får de negativa en del fotfäste (även om jag har många positiva tankar kopplat till mitt beslut).

Nu till min önskan, (för att boosta mitt eget beslut).

Kan ni som är eller har varit med i AA och tyckte det var bra. skriva några rader om er upplevelse? Det skulle betyda mycket!

Jag förstår att det finns de som inte tycker AA är bra och har full respekt för det men dessa synpunkter önskar jag gärna hamnar någon annanstans än i just denna tråd.

Jag har tagit mitt beslut (iaf för idag:)) och vill höra era positiva upplevelser kopplat till detta. Det tror jag stärker mina möjligheter att genomföra programmet

Ber om ursäkt om det finns någon liknande tråd men jag har inte lyckas hitta någon sökfunktion i detta forum.

Kram på er!

Hej bäste kämpe@Svart kråka
Varit beroende av alkohol sedan mina tonår (idag 64) alltid kunnat dölja mitt drickande för omgivningen men aldrig nog länge i någon relation…..har smygdruckit och planerat alla mina gömmor, skyllt på ursäkter för att dricka
Vi vill alla ha en fasad så länge som möjligt, jag har varit för feg eller rädd för vad andra skall tycka eller tänka…..du som är så duktig, skötsam, alltid haft arbete men det har varit på håret många gånger

Du skall vara stolt över dig svart kråka och ditt beslut med AA och 12 stegs programmet, vad som är positivt eller negativt är oftast en subjektiv och personlig upplevelse
Det är din egen motivation och att du har bestämt som är det viktigaste👍 de som arbetar med AA och programmet är väldigt duktiga och erfarna personer och som oftast har ett eget förflutit som de lyckats besegra till ett rikare och bättre liv…….det viktigaste är att du skall tro på dig själv, vara lyhörd och inget är enkelt eller lätt på din resa fram

Skriv ner på ett papper alla fördelar du kan komma på med att inte dricka alkohol……se en bild framför dig den stolthet du bär för varje nykter dag du lyckas ta dig fram och all den fantastiska hjälp du får genom AA och 12 stegs programmet…….det finns alltid håligheter på din stig fram men kom ihåg att för varje dag och med din beslutsamhet så kommer du att lyckas och blir en god medmänniska för både nära och kära
Lycka till på din nya väg som skall leda dig till ett gott o rikt liv💆
Ps detta är min första dag på forumet och gjort ett inlägg (återfall)