Hur har ni kunnat stå emot suget ? Svårt hos oss finns det alltid alkohol hemma . Bara låta bli får jag höra . Kan ju inte låta bli och inte sluta efter första klunken . Varför kan man inte vara som många andra och ha ett sunt förhållande till allt vad alkohol är. Känns som om man tappar greppet, huvudet säger en sk men den lilla p axeln triggar hela tiden …… får ta en runda ute och hopppas det lägger sig

@Sommaren2022 Helt normalt. Den naturliga tiden då man sitter ute och dricker, grillar osv. Alltid varit den svåra tiden för mig också. Nu har jag inte ont av det längre. Finns ingen alkohol i mitt liv längre. Jag kunde inte stå emot suget innan. Gjorde vad som helst för att dricka då när jag behövde. Gömde mig i skogen eller vad som helst för att det inte skulle märkas en söndag tex. Det är en jobbig tid, men blir lättare sen! Allt går utom små barn och tännsoldater som man säger! Bara man vill!!

Dom som inte har den genen funkar inte som vi. Jag har aldrig begripit varför man dricker 1 öl. jag drack alltid 10 eller nåt. Annars var det meningslöst. Aldrig bara för att det var gott. Men jag är avundsjuk på dom som kan. Dom förstår inte oss heller. "bara att låta bli" .... om det vore så enkelt!

@Sommaren2022 Hej 👋
Jag som du lever i ett hem med alkohol hemma. Min sambo precis som jag är alkoholist. I december 2021 fick jag nog av drickandet.
Jag har fallit många ggr, ungefär 1 gång varannan vecka i perioder för att hålla nyktert en månad för att börja om. Sedan i maj har jag varit nykter och druckit 1 till 2 glas vid enstaka tillfällen.

Första tiden, de första 6 månaderna när jag påbörjade resan mot ett nyktert liv var mitt hem, min fristad så nära en spritbutik man kan komma. Alltid en platta öl, whiskey, gin, vin, ja nämn nåt som inte fanns hemma.

Min strategi för att inte återfall hela tiden var att inrikta mig på att ge livet en annan guldkant. Fina middagar ute, jag köpte mig fina saker, gjorde andra saker där min sambo inte fick plats. Djupdök i mitt förhållande till mina barn för att förbättra det. Koncentrerade mig på det nyktra och det fina nykterheten gav.

Jag gav upp tanken på att få stöd och hjälp hemma, tog ansvar för mig själv och överlämnade ansvaret för honom till just honom.
Det är verkligen inte lätt med lockelser i sin närhet. Men det blir lättare för varje vecka som går.

Jag och min sambo har nu tillsammans gått på två möten på beroendecentrum. Tyvärr har han återigen valt att ge alkoholen större utrymme än familjen och hoppat av tåget. Men det får stå för honom.

För att klara av suget måste du ge dig själv chansen och utrymmet. Dela på dina och någon annans alkoholvanor.
"bara låta bli" finns inte. Du måste jobba för det. Låta pannbenen jobba. Men främst måste du vilja. På riktigt vilja. Inifrån och ut. Skapa nya vanor. Börja smått med det.

Kan du be den andre som köper hem alkohol att inte köpa hem den? Be de att inte köpa hem alkohol till dig eller mängder så att det inte räcker till dig. Unna dig fina saker när du lyckas med ett mål eller delmål.
Be om hjälp om du inte klarar det själv.
Att skriva här var en bra hjälp för mig. Här finns stöd och erfarenheter som hjälper. Här får man vara som är, det finns ingen som inte förstår.

När suget var som värst för mig tog jag en dusch eller spelade spel på telefon. Bröt tankegången. Sa till mig själv att "jag får dricka men skagöra det här först, eller så dricker jag imorgon istället"
Promenader hjälper. Lugn musik.
Alltså det är bara fantasin som sätter gränser på hur du gör.

Lycka till med allt 🤗