Nu har jag tagit beslutet att lägga av med alkoholen. Det ger mig inte något annat än ångest och skam. Jag har sedan jag började dricka haft dåligt förhållande till alkoholen och det har bara blivit värre så nu lägger jag av.

Jag är en mycket skötsam och trevlig kille men när jag dricker så raderas de bra egenskaper jag har och ersätts med en omoralisk, självisk och karaktärslös person.

Jag behöver lite hjälp att strunta i att ta den första ölen. Hur gör ni en fredag när man känner för att berusa sig?

@finito Hej och varmt varmt välkommen hit. Vi är många här som känner igen oss i din beskrivning och som också upplever att vi har ett bekymmersamt förhållande till alkohol. Genom att du gått in här berättar du för dig själv att du på allvar vill göra något åt din situation. Vi är många som fått och får hjälp och stöd här i att både se problemen och hitta lösningar på dem.

De första dagarna är värst eftersom det handlar om att bryta en vana och ett beteende. Med rejält beslut, ett ”jävlar anamma”, att ägna sig åt andra och distraherande aktiviteter och att läsa och skriva här inne så kommer du att klara av helgen, även om det känns tungt. Torsdag idag. Det ger dig lite tid att planera för en alkoholfri, frisk, fräsch och pigg helg, fri från alla former av ångest, trötthet och frustration.

För 3 veckor sedan höll jag själv på att gå under av allt som mina eländiga dryckesvanor förde med sig. Jag lade av helt. Sjukt tungt i början men inte minst med stöd härifrån och alla varma peppande erfarna människor här så har jag hållit mig så pass länge, för mig. Det går, och själv siktar jag på alkoholfrihet! Ett beslut som känns fantastiskt för mig själv!

Igen - välkommen 🌷

@DRacker hej, tack för ditt svar. Just nu vill jag bara att det ska ha gått en månad där jag varit helt nykter. Jag dricker ”bara” på helgen eller när jag är ledig i veckan och jag gör det inte förrän jag är klar med alla måsten men trotts detta så inser jag att jag är en slav under flaskan. Det brukar börja med en öl och när jag väl känner det pirriga mysiga effekten av alkoholen så börjar jag dricka allt fortare. Det är som att jag inte kan vänta tills jag är riktigt lastfull, för det är dit jag alltid kommer tillslut.

Har jag varit på middag och tagit två glas och sen gått hem så tänker jag ”jag kan ju dricka normalt, jag har inget problem” för att nästa gång bli lastfull igen.

Jag ser faktiskt aldrig att jag kommer kunna dricka ”normalt” så därför måste jag sluta helt och det är idag, inte imorgon.

@finito Der att du är här nu visar att du vill vidare och ser dina problem. Jag förstår helt det om att det är stört omöjligt att stoppa efter ett eller två glas. Det slutar alltid med mer. Det är skälet till att även jag bestämt mig för att bli helt alkoholfri. Trist känns det nu, men det är det enda som gäller för jag kan inte heller styra det hela när det börjar komma in promille i kroppen. Slutar alltid illa.

Här finns många som känner igen sig med det du skriver, och som slutat helt! Ta rygg på dem, och oss andra också. Finns mkt tips och råd, och inte minst pepp och styrka, längs vägen!

En bra beslut @finito! Heja dig! Fantastiskt att du fattar att du druckit färdigt för det här livet.

Nu är det bara att ta varje helg en i taget till du tillsist inte ens förstår varför du trodde att du behövde dricka innan😁

Lycka till🥰

@Himmelellerhelvette hej, tusen tack för ditt svar. Jag har märkt att bara efter idag så har jag blivit lite starkare för att jag skrev här och att jag fick så fin respons utav er.
Jag tänker ju alltid efter en blöt kväll att jag är den ”värsta” på att hantera alkohol, att jag är den enda som inte kan och att läsa här ger mig ett lugn om att jag inte är ensam. Jag brukar tänka att det är okej att jag inte tål alkoholen för det är ett gift som kroppen inte är designad till att tåla, så det är inget fel på mig. Men likväl så har jag mycket ångest för all tid jag kastat bort på att vara bakfull och haft ångest.

@finito, jag känner också att jag blivit starkare av att skriva och läsa här, var som besatt av forumet och läste ALLT första veckan. Det var så skönt att inte längre känna mig ensam. Det finns så himla fina människor här som ger respons och att man kan skriva helt ärligt och få helt ärliga svar är underbart underlättande.

Det är ångest att tänka på all tid man slösat men nu ska vi bli bättre människor och vi kan inte få det ogjort vi kan bara satsa på att inte göra om det❤️

Hej,
Idag har jag varit på 30-års fest där jag visste skulle förekomma mycket alkohol men jag gick dit ändå för att jag inte vill sluta leva och fira födelsedagar pga att jag slutat dricka alkohol. Som vanligt när man är nykter på en fest så är den första timmen ”värst” att inte dricka men allteftersom kvällen rullar in i dimmor för andra så är man tacksam att man inte druckit.

Jag har en riktig härlig känsla inför ett nyktert liv där jag ändå kan vara med på fester och vara delaktig utan att behöva dricka.

Tack för mig

@finito Håller med om att den första lite spända timmen är värst som nykter. Inte ens en timme skulle jag säga, första kvarten. Obekväma kvarten. Vem pratar man med? Vilka känner man? Vilka vill man lära känna mer? Men det hjälper att lugnt andas, andas, andas. Ta in rummet. Bestämma sig för vem man vill börja med - och sen bara gå dit och börja tjöta. Sen är isen bruten. De sista timmarna, när alla pratar och ingen lyssnar, kan man vara utan. Bra jobbat!

Kram 🐘

Hej, idag känner jag obehagligt mycket för att köpa en bag in box och laga mat på grund av vädret. Det är ju så mysigt att laga mat och dricka vin på hösten. Men det är bara det att innan jag ens startar spisen så har jag dragit 3 glas vin och är redan lullig.

Jag kommer INTE att röra en droppe men där ligger ändå en tanke i bakhuvudet som säger ”bara något glas”. Jag har blivit lurad av den tanken många gånger förut men inte igen.

Hur gör ni när dessa tankar och sug uppstår?

Med vänlig hälsning F

Jättebra att göra just som du gör, att se igenom den idealiserade bilden och granska vad det är man verkligen kommer göra. Att se till att vara mätt, få vila och få motion hjälper en också att hålla balansen tycker jag. Läs runt här på forumet också, finns mycket klokt!

Hej,
Nu har det snart gått en månad sen jag bestämde mig för att sluta att dricka och det har gått långt över förväntan och jag är mäkta stolt över mig själv.

De första två veckorna var jag pigg och igång men de två senaste veckorna har jag varit trött och haft riktigt ont i huvudet vissa kvällar, är detta något som är vanligt?

Med vänlig hälsning, f

Hej 👋
Grattis till dina dagar. Bra gjort.

Jag var första gången jag slutade dricka mer energisk och glad de första veckorna. Sedan blev det mer nedstämdhet och trötthet. Tror det är hormonerna som jobbar för att återgå till det normala. Håll ut, den kommer bli bättre, annars får du kolla upp huvudvärken, det kanske är nåt annat som spökar. Synen eller så🤗