Hej på er alla.

Jag har under min 7 månaders nykterhet varit trogen AA.
Det räddade mig tror jag, jag gick på möten ofta de speciellt de första månaderna.
Gav mig mycket att utbyta erfarenheter med andra alkoholister, bemötandet var helt fantastiskt och jag har träffat människor som jag inte trodde fanns.
Jag kunde dock inte köpa hela konceptet fullt att man t.ex skulle ha en sponsor att arbeta med de 12 stegen tillsammans med. Jag har klarat mig bra utan någon sponsor. Stegen anser jag är alltför religiösa och Gud är hela tiden med samt att man skall överlämna sin kraft till denne. Jag har varit ifrån AA ett par tillfällen p.g.a detta för att sedan komma tillbaka. Nu har jag bytt grupp och går endast 1 dag per vecka i en grupp som kommit lite längre. Jag vet att AA inte passar alla och har hört att programmet hjälper endast 1/3 del. Det religlösa kommer från USA då gruppen är internationell. Jag kritiserar inte AA på något sätt, har hjälpt mig jättemycket hade aldrig fungerat annars. Jag läser Stora Boken, mycket är bra i den.
Jag tar gärna emot kritik och övriga kommentarer.

Ha de bra alla

Hej
Först vill jag säga grattis till 7 månader, bra jobbat!
Jag har gått på AA kontinuerligt i snart fem månader och jag tycker det är toppen för mig.

Jag tänker så här: Det enda villkoret för medlemskap i AA är en önskan att sluta dricka, gott så.

Jag är dock inte helt säker på att jag förstår din kritik. Är du kritisk mot AA och de tolv stegen eller känner du att du får påtryckningar för att du inte känner att det passar dig?

@Lonely Man Grattis till 7 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Alla sätt att bli och förbli nykter är kanon!

Jag har ingen egen erfarenhet av AA, men syftet med stegen är ju att man ska jobba med sina inre demoner - de som fått oss att dricka och tro att det är lösningen. Genom stegen får man andra verktyg.

Jag har jobbat med mig själv på egen hand och med hjälp av forumet. Fejsat sanningen, slutat ljuga, lyssnat på mina känslor, vågat sätta gränser för mig själv och andra, upprepat våga sätta gränser. Och genom forumet får jag nyttig repetition genom att hjälpa nynyktra.

Forumet är mitt AA. Och det är viktigt att jag stannar i den här gemenskapen och inte fladdrar iväg med mitt nyvakna stora ego. Ödmjukhet är inte bara klädsamt, utan det är ett hållbart förhållningssätt till livet.

Kram 🐘

@Lonely Man Hej!
Jag känner o tänker som Andra Halvlek, att jobba med sin inre utveckling är en förutsättning enöigt mig för att bli nykter på alla plan. Ett livslångt arbete om du frågar mig!
Själv är jag inte direkt troende, men ändå är jag det. Jag hade kunnat acceptera o ta till mig konceptet kring Gud. För jag tror på något större, som vi kan vila i. Men jag tror inte min nykterhet på något sätt stårnoch faller med den tron. Däremot ger det mig tillit till livet i stort.

@Lonely Man
Det tror jag är rätt vanligt. I "min" grupp finns det de som är väldigt fokuserade på stegarbetet, det finns även dem som gått i gemenskapen i 10 år utan att göra stegen (det är mötesdeltagare som är deras medicin). Jag upplever att alla är lika välkomna.

Jag hade/har själv svårt med gud i
men valde dels att fokusera på "såsom du uppfattar honom", det gjorde det hela enklare att göra det icke-religöst. Jag ser det mer som ett "andligt" handlingsprogram än religiöst (kanske låter knasigt men fungerar fint för mig).

Lycka till med det nyktra arbetet, du gör det så bra!

Intressant att läsa era tankar om AA. Har själv varit nyfiken på AA men pga det (som jag förstår) religiösa så känns det inte aktuellt. Är det någon som kan berätta lite hur det går till hos AA, jag har inte riktigt förstått det här med stegen, sponsorer osv? Vad är det för sorts medaljer (eller vad det nu är) som delas ut och varför?

Bilden jag har av AA är att alla "måste" gå fram till något slags podium och presentera sig med typ: "Hej, jag heter NN och jag är alkoholist" - säkerligen en bit från sanningen ;-)

Önskar er alla en toppendag!

@farewell
Hej.
På ett AA möte sitter man i en soffa på stolar eller vid ett bord. Man läser texter hur det fungerar, de 12 stegen och dagliga reflektioner ur en bok. Vissa grupper har också meditation. Sedan delar man om sin historia eller det som känns viktigt sittande. Man behöver absolut inte säga något utan bara lyssna. Ingen argumenterar emot och det som sägs stannar i lokalen. Jag hade själv inte klarat det utan AA har varit ett enormt stöd även om jag inte gillar alla stegen. Ta hand om dig Kram❤️

@farewell
Hej igen.
Medaljer delas ut varje månad första året och sedan årsvis.
Man kan ha en sponsor om man vill. En erfaren alkoholist som man har kontakt med och gör stegen. Själv så har jag klarat det rätt bra utan.