Just nu befinner jag mig i ett slags lyckorus över de beslut jag lyckats ta under helgen. Två gånger till och med! Jag har 28 nyktra dagar i bagaget för denna gång. I fredags ställdes jag inför min första prövning och förhandling med mig själv under den här resan. Jag tror att de flesta av er känner igen hur det är när den där tanken plötsligt bara väller över en, när beroendehjärnan tar över och ser saker och ting ur en annan synvinkel. Att det är okej att vara lite lätt bakis imorgon - det blir inte så mycket ångest för det behöver ju inte bli massor av vin (yeah, right... 🥴). Tänk så MYSIGT att dricka ett glas kallt, gott vitt vin med massor av tända ljus, lite skön musik och bara slappna av... Jag testade att "rida på sugvågen" och ta mig tusan - det funkade för första gången i, tror jag, hela mitt liv (när det gäller alkohol alltså). Först bara lät jag suget liksom dra och sen började jag tänka på alla "pros and cons" och den lista över nackdelar jag har skrivit och plötsligt var det solklart att jag SÅKLART i-n-t-e skulle dricka! Lyckorus hela kvällen sen. Underbar känsla och jag sa till mig själv att det här ska jag verkligen komma ihåg till nästa gång. Fy f-n så bra jag är, kände jag!

Nästa gång kom tyvärr kvickare än snabbt, redan igår eftermiddag. Plötsligt var allt från fredagskvällen glömt och jag hamnade i en situation där jag normalt sett skulle ha druckit mängder med bubbel, vin, avec osv - vi var på restaurang. Innan var jag fast besluten att dricka alkoholfritt men plötsligt kom den där förhandlaren i hjärnan fram igen och började mala om alla fördelar med att dricka bara liiite, lite vin till maten och sen inget mer. Nåja, för att göra det kort så lyckades jag återigen brotta ner beroendehjärnan och idag vaknade jag så, så, så lycklig och lättad över att jag stod emot första prövningen under den här resan mot ett alkoholfritt liv.

Svamlar kanske lite här, men kände att jag ville skriva av mig lite och har läst så många av era historier här. Har skrivit några svar på inlägg, men inte presenterat mig närmre - det får komma i ett separat inlägg så småningom.

@farewell Wow! Så härlig vinst för dig! Så bra jobbat!

Jag brukar spela hela filmen, från myset till dagen efter. 2 glas blev 9 och ångesten gör att jag försöker vrida mig ur mitt skinn och återställaren står gömd i ett skåp eftersom jag förstod redan kvällen innan att den där återställaren kommer behövas.

Kram

Verkligen bra gjort! Min upplevelse är att det sen blir lite lättare, för man har nu ett nyktert restaurangbesök att förhålla sig till. Och med tiden blir det det nya normala. Som att trampa upp en ny stig. I början är den svår att hitta, men ju fler gånger man går den desto tydligare blir den. Och den gamla fyllestigen växer igen och försvinner så sakteliga (stigmetaforen kommer från @seklart tror jag).

@Himmelellerhelvette

Tack, snälla! Den där ångesten du beskriver så spot on - det är ofta den som har räddat mig. Idag känns det extra skönt att ha stått emot, måndagar brukar annars vara riktiga skitdagar fyllda av ångest, ånger, trötthet osv osv. Men inte denna måndag! :-)

@Kennie

Tack, snälla! Fin metafor! För mig verkar det hjälpa att i minnet ta fram "nackdelslistan" - den innehåller saker jag glömmer bort ibland men när jag påminns om dem, speciellt samlade, så är jag nästan automatiskt ett steg bort från att ta det där glaset.

Kram till er båda @himmelellerhelvette och @Kennie