Hej!

Nygammal medlem, jag började skriva lite här tidigt under 2022. Då var det illa, nu är det katastrof. Från att ha varit helgdrickare har jag numer börjat ta mig friheten att dricka på vardagar och det ska inte få ske. Har tappat kontrollen och behöver återfå den - nu.

Ska inte beklaga mig, tycka synd om mig själv eller komma med undanflykter. Det enda som finns nu är ett helnyktert liv - en dag i taget. Kanske är jag kaxig som startar en ny tråd just för det? Tänkte återvända och skriva en uppdatering dagligen till en början och sedan får vi se.

Ska vara ärlig - om jag inte slutar nu kommer jag ta skada av detta - om det inte redan skett.

Någon som känner igen sig?

@Ursus
Jag känner igen mig så väl, tyvärr. Den där hälsoångesten, dvs att man pga drickandet ska ha tagit skada exempelvis i levern - är min största farhåga.

Starta en ny tråd - om det får dig att hålla dig på rätt väg så kör! Jag finns här och läser/svarar! :-)

Visst är det så, nåväl. På tredje dagen började Ursus bli människa igen och konstigt nog ska han börja om att arbeta på den fjärde. Mår faktiskt ganska bra, men sovit uselt. Suget för alkohol är noll, må det fortsätta så.

Hur mår farewell? och alla andra?

@Ursus Bra att du hänger i och kämpar på! Skönt också att du börjar bli människa igen. För mig var de 4-5 första dagarna jobbigast men sen lättade det. Ångesten dämpades och livet klarnade. För mig var det också bara en tidsfråga innan det skulle barka åt skogen. Drack varje dag och det fanns inte mycket glädje kvar inom mig. Har gjort många varianter på måttlighet, lurat mig själv och alltid trillat tillbaka på att dricka ännu mer. Denna gång insåg jag att sluta dricka helt var det enda som kunde rädda mig. Och det gjorde det! Jag har fått livet åter och mår bättre än någonsin😁. Jag har varit nykter i drygt 13 månader och jag är så oerhört tacksam för det. Det är aldrig försent att sluta dricka.

Kämpa på nu. Det blir bara bättre och bättre för var dag som går och du kommer inte att ångra dig💪💕

@Ursus Ja, ett helt nytt liv där alkohol är totalt borta från kartan. Nya vanor som ersatt drickandet. Otroligt vad mycket tid det tar att planera inköp, tankar som ständigt är på alkohol. I början för mycket tid att slå ihjäl då alkohol var inblandat i de mesta aktiviteterna. Nu känns det som att tiden inte räcker till istället😁. Självkänslan, självförtroendet och den psykiska hälsan typ på topp och så även fysiskt med regelbunden motion och hälsosamt ätande. En helt ny livsstil med en hjärna som återhämtat sig och fått balans igen. Mer närvarande och tillgänglig för familjen och på arbetet. Vill inte för mitt liv byta ut detta mot det destruktiva livet med alkohol, no way! Jag har lyckats se igenom den falska bilden om alkohol som något härligt och givande, den som förmedlas i samhället och som ställer till det för så otroligt många människor. Jag ser tydligt den förödelse alkohol medför för oss som fastnar i ett beroende och som är så svår att ta sig ur. Den hjärntvätt som jag hade av alkoholen och som jag lurade mig själv tro gav mig befrielse. Det är så skönt att vara fri och styra mitt liv och tydligt se vad alkohol egentligen gjorde med mig. Den höll på att förstöra allt. Så att bli nykter är befrielsen och alla kan bli befriade från alkoholens bojor💪💕

@vår2022 Ja, jag håller med helt.

Mr. A är en elak rackare. Han verkar snäll, vill vara din vän och gör dig sällskap när ingen annan vill, som varit fallet för mig. Då ensamheten blev för hård fanns han direkt där och höll mig sällskap. Det som är felet är att han samtidigt krävde full uppmärksamhet och börjar ta över dig tills du till slut är nästan en slav åt honom.

Och när du är längst ner duger du inte längre, han vill ta bort dig och gå till nästa.

Därför är han en så dålig kompis. Eller ovän. Eller vad man nu ska säga.

Ny dag utan minsta lilla alkoholsug, brukar kicka in efter någon vecka. Vi får se, det är då det ska bli nej, oavsett jag ska behöva söka hjälp eller inte.

@Ursus Tack, farewell mår alldeles utmärkt! Hon firade sin första nyktra månad igår och det känns fantastiskt bra 😃 Har haft några duster med beroendehjärnan men lyckats stå emot. Hur mår du själv? Lyckats sova bättre nu? Det brukar ju bli bättre efter några dagar/nån vecka.

@farewell Sovit utmärkt och är pigg som attan, inte minsta sug efter alkohol men jag vet att det kommer i ensamhet och när känslan för övergivenhet kommer på. Har ju ingen familj liksom och julen blir ofta ett elände, nu jobbar jag dock över jul så det kommer bli lugnt. Är dock nyår, som ska spenderas i varmt land, som kommer bli problemet. Är liksom där mitt supande började, känslan av övergivenhet och hopplöshet. I rätt sällskap dricker jag nada och inget. Kanske låter vansinnigt? Eller? Och grattis till den nyktra månaden! :)

@Ursus Härligt att höra! Trist såklart med julen, men jobbar du så kanske dagarna går snabbt över. Låter värre med utlandsresan då, jag förstår dig till 100%. För mig är utlandsresor = dricka alkohol typ från förmiddag till man stupar i säng (jämnt fördelat över dagen/kvällen). I somras var jag på väg att åtminstone försöka mig på två nyktra veckor i Grekland, men det stöp iom att jag råkade få ett glas champagne på en fest. Råkade stämmer faktiskt för jag bad om alkoholfritt men kände ganska snabbt att jag fått ett glas med vanlig champagne och istället för att genast byta så fortsatte jag - trots att det bara blev det glaset, den kvällen. Ett ynka litet glas ledde sen till en sommar med massor av vin...

Nåja, tillbaka till ditt nyår; har du nån strategi du kan ta till och kanske öva på innan du åker iväg?

Och nej, tycker inte det låter vansinnigt med det där att du inte dricker i rätt sällskap - jag är precis likadan och det blir såklart tvärtom om jag umgås med folk som dricker mycket - då passar jag på.

Stort tack för grattis, det känns väldigt bra att ha en nykter månad i bagaget - mår så bra just nu 🥰

@farewell Det är ju så, alkoholen är ju inte ett livsmedel utan tvärtom. Ska inte kalla den dödsmedel men det är nästan lite åt det hållet. I alla fall för oss som finns på detta forum.

Jag är ju spaniensvensk (men fastboende hemma i Sverige sedan en bra tid) och tillbringar gärna nyår på valfri kanarieö, helt Gran Canaria. Där är det ju speciellt på många sätt men en sak ska man ha klart för sig. Om du skakar ett träd hemma i Sverige så faller det kanske ner lite löv och nån kvist. Skakar du ett träd på GC så ramlar det ut en flaska brännvin. Eller ja, självklart gör det inte det men det är lite av ett sätt att säga hur lätt det är att få tag i alkohol av olika sorter och hur billigt det är. Ett helrör vodka för 50 spänn på Lidl är ju missbrukarens stora dröm liksom men tyvärr också fallet.

Har lärt mig att göra nyktra resor numer. Är psoriatiker så temat är ren och skär hälsoresa samt umgås med andra så mycket som möjligt. I olika Facebook-grupper med mera så finns alltid människor som gärna gör sällskap för en middag eller utekväll - då blir det självklart ingen alkohol för mig. Men det är klart, det är en kamp. Har dock accepterat att jag kommer vilka fortsätta spendera vinterveckor i värmen och då måste man lära sig leva i en miljö där alkohol finns överallt och ändå säga nej.

Precis som många här säger. Är alkoholen borta från kartan är det inga problem. Finns den med som alternativ är det ett riktigt problem.

Makes sense? Eller låter det blåögt? :)

Så, nu är saker omstartat. Hjälp är sökt och ska gå på mitt första AA-möte ikväll, digitalt då. Nu är det omstart för sista gången. Har försökt i omgångar men trillat tillbaka då jag helt enkelt är för ensam. Då har det hållit i tio-fjorton dagar men sen brakat igen då liksom ensamheten ätit upp en inifrån.

Nu ska det bli ändring, och all hjälp som erbjuds kommer jag att tacka ja till.

Ja, det behövdes nu. Förr var det försök att sluta. Nu är det så förbaskat solklart att det är över. Kanske ska berätta vad jag gjorde här nere? När det var för klart att nu är det slut, det måste bli stopp. Inte bara försöka utan måste. Är utomlamnds över nyår och jag började photoshoppa ihop en fiktiv begravningsannons för mig själv, som det hade kunnat se ut om drickandet fortsätter eskalera och hjärtat och levern tar stryk. Skrev mitt namn och att jag blev 47 år och satte in en bild på en krossad spritflaska därunder. Nån vers från bibeln och en påhittad plats för gudstjänst. Såg på den en stund, reste mig och gick sen ut på långpromenad i skakigt tillstånd.

Men i efterhand insåg jag att det inte skulle stå mitt namn där, utan flaskan på bilden var den döde, splittrad i tusen bitar. Så ändade datumet till nyårsafton.

Haft telefonsamtal tidigare ikväll, uppkopplingen här är för instabil för videomöte.

Godkväll Ursus! Kikar in för att se hur du har det. Jag känner såväl igen mig i det där med planering av begravning!
Ensamheten äter upp en ibland ❤️
Ska jag behöva sitta här i min jäkla ensamhet nykter frågar man sig?
Jag har ganska lätt för att snöa in på saker. Typ att läsa om klättringar på världens högsta berg, fejder i Tudorsläkten osv. Då stänger jag ute resten av världen och accepterar att jag är själv för en stund.
Har du några planer vad du ska göra när alkoholdjävulen knackar på porten? (Även om man har det är det ju skitsvårt!)
Önskar dig en fin sen kväll 🌷