Skrev ett inlägg höromdagen i tråden ”dricka måttligt ” inser nu att det är här , i detta forum jag måste skriva . Alkoholfri ..
mitt drickande har spårat , har varit ledig under julen och har druckit nästan varje dag . Dricker allt oftare för mycket och har svårt att sluta , även om min sambo har påpekat mitt drickande flera gånger . Jag har bara sopat det under mattan . De gånger jag druckit alldeles för mycket och jag blivit alldeles för full så att det spårat . Jag har skönt ut mig , kräkts eller bara betett mig osmakligt . Dessa gånger har det blivit gräl dagen efter . Jag gör då som jag alltid gjort , lovar att det aldrig ska hända igen …. Men såklart är det inget jag kunnat hålla ..

Min sambo är redigt trött på detta nu .. hon har gjort klart för mig att detta var INTE det hon sa ja till .. säger själv att hon nu funderar på om hon ska acceptera mitt alkoholproblem och leva på det här sättet , som medberoende eller lämna mig … att bli lämnad av henne är min absolut största skräck ..

Jag MÅSTE Sluta dricka .. står valet mellan alkoholen och henne så känns svaret givet , jag måste välja livet tillsammans med henne ..

Därför är jag nu här ..

@Holger82 Välkommen hit! Klicka på mitt namn så kan du se mina två trådar. Den första tråden skildrar tiden 0-6 mån som nykter. Den är fylld med tips på böcker, poddar och Youtube-klipp. Du måste nöta, nöta, nöta nyktra fakta för att sakta men säkert förflytta dig från ”måste sluta dricka” till ”vill inte dricka”. Nästa steg efter det är ”jag slipper dricka”. Men du måste hjärntvätta dig själv med nyktra fakta för att nå dit. Själv har jag varit nykter i 3 år den 9/2. Det bästa beslut jag har tagit i mitt liv 🥰

Kram 🐘

@Holger82 Ja det låter verkligen som att det är dags att ta din sambo på allvar. Men det viktigaste är att du vill sluta för att du själv känner att det är ohållbart att fortsätta.
Att läsa fakta är jättebra och hjälper många. Jag har gått en annan väg, och har varit nykter i 2 år. Främst genom att motivationen kommit inifrån. Och ju fler dagar nykter, desto större övertygelse om att livet är så mycket bättre på det sättet, på alla plan.
Lycka till!

Tack för er respons!
Jag vill verkligen det här själv. Ser att det inte är hållbart att hålla på som jag gör. En vanlig kväll då inget speciellt är planerat kan det bli ett glas vin som senare blir 2, 3 eller Tillochmed 5 glas.
Minnesluckorna kommer allt oftare .
När jag tigdigare bodde själv kunde jag sitta hemma i min ensamhet och dricka mig full en vardag , jag har dock alltid skött mitt arbete .
Tänkte när jag flyttade ihop med min sambo att detta var min räddning . Men på senare år har jag liksom inte kunnat hålla mig ändå .
Mina vänner har även det påpekat mitt alkoholintag , att det är väldigt ofta och stora mängder . Jag har bara skrattat bort det . Vill inte ha det så här längre .. könner mig så misslyckad … vill må bra själv och vill även att de i min omgivning ska må bra.

Tack för er respons!
Jag vill verkligen det här själv. Ser att det inte är hållbart att hålla på som jag gör. En vanlig kväll då inget speciellt är planerat kan det bli ett glas vin som senare blir 2, 3 eller Tillochmed 5 glas.
Minnesluckorna kommer allt oftare .
När jag tigdigare bodde själv kunde jag sitta hemma i min ensamhet och dricka mig full en vardag , jag har dock alltid skött mitt arbete .
Tänkte när jag flyttade ihop med min sambo att detta var min räddning . Men på senare år har jag liksom inte kunnat hålla mig ändå .
Mina vänner har även det påpekat mitt alkoholintag , att det är väldigt ofta och stora mängder . Jag har bara skrattat bort det . Vill inte ha det så här längre .. könner mig så misslyckad … vill må bra själv och vill även att de i min omgivning ska må bra.

Hej, då bra att du tar tag i detta! Läs på massa fakta om alkohol och beroende och ta den hjälp du behöver för att sluta. Kanske ringa Alkohollinjen för att få resonera lite och göra upp en plan för hur du tacklar alkoholsug? Vänta inte, sluta dricka direkt om du inte redan gjort det. Tufft i början, men det blir snabbt bättre!

@Holger82 Välkommen hit! Bra beslut att sluta dricka. Att fortsätta kommer bara att leda till fördärv och ökad konsumtion samt att du blir lämnad av din sambo. Din omgivning och din sambo reagerar på ditt drickande och du mår heller inte bra av det med bland annat minnesluckor.

Det är viktigt att du själv inser att du har alkoholproblem och inte kan hantera alkohol. Att du vill ta tag i detta och göra en förändring, att du gör det för din skull och i förlängningen för ditt förhållandes skull. Den enda som kan göra förändringen är du. Det ger den motivation och styrka som behövs för att sluta. Om man gör det för någon annans skull blir det lätt att fokuset blir fel och att det inte är den egna viljan som är drivkraften. Då är det lätt hänt att det inte blir hållbart med lögner, osanning och man kan börja smygdricka. Jag vill inte måla fan på väggen, utan påtala att det är den egna viljan som är A och O när man ska sluta dricka.

Jag har varit nykter i över 14 månader och det har givit mig livet åter och en fantastisk relation med min man och familj. Skriv här, det hjälpte mig mycket till att sluta dricka och att fortsätta hålla i min nykterhet.💪❤️

Nu har helgen passerat utan alkohol . Det känns fantastiskt. Inget sug alls , Det har gått väldigt få dagar utan alkohol men jagvhar en tro , ett hopp och en vilja att det här ska gå bra och att jag inte längre vill att alkoholen ska vara en del av mitt liv .

Nu har helgen passerat utan alkohol . Det känns fantastiskt. Inget sug alls , Det har gått väldigt få dagar utan alkohol men jagvhar en tro , ett hopp och en vilja att det här ska gå bra och att jag inte längre vill att alkoholen ska vara en del av mitt liv .