Har dragit ner på alkoholen från 4-5 dagar i veckan och minst 1.5 liter vin per tillfälle till att dricka enbart fredagar och ca 1,2 liter vin. Men jag dricker nu förtiden för att få ångesten att försvinna, för att slippa känna. Men det blir bara värre, jag har så svarta tankar och jag får tankar om att ta mitt liv. Jag blir oftast ledsen.
Jag sitter själv och dricker och skriver till folk på sociala medier och när jag vaknar på lördagen vet jag inte vilka jag skrivit till eller vad jag sagt och ångesten blir bara värre.
Har sökt hjälp på alkoholmottagningen och har en tid dit och till läkaren om 1.5 vecka och så länge ska jag använda mig av denna sida och anmält mig till programmet men livrädd för vad som ska hända nästa fredag, jag måste klara av att stå emot för så här kan jag inte ha det längre. Ett liv fullt med ångest, svarta tankar och skam är inget liv. Va bara tvungen att skriva av mig...

Hej du, det kommer bli så bra att du söker och får hjälp! De är så fina och förstående på alkoholmottagningen. De är proffs. Jag drack också som du förr. Jag tog hjälp och det gick bra. Det kommer gå bra! Hang in there!❤️❤️❤️❤️🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Ja, så bra att du tagit steget att söka hjälp! Alkohol lindrar ångest tillfälligt, men skapar sedan mer ångest än den lindra. För egen del har stress och ångest och katastroftankar nästan helt försvunnit sen jag slutade dricka. Det kändes jätteläskigt innan jag slutade och jag trodde aldrig jag skulle kunna bli en person som inte dricker, men nu känns det självklart och tryggt. Du kommer må så mycket bättre. Det tar tid, och i början kommer kanske beroendet försöka få tillbaka sin drog genom att försöka få dig att tvivla på ditt beslut, men håll ut, det går över. Styrka och tålamod till dig!

@Kennie Tack för din pepp ❤️ skönt att höra, för det är just det att de känns så läskigt att bli personen som inte längre kommer dricka alkohol. Förstår att jag har en lång kamp framför mig men det känns peppande att läsa om er som slutat och hur ni mår idag ❤️

@Svarta tankar Vet du, jag vände på det. Vi som är nyktra går före. Vi har genomskådat alkoholromantiken. Vi tillhör de upplysta 😍 Sen ska man inte tjata om nykterheten i tid och otid med sina vänner. Dels kan de uppleva en som lite pretto, men framför allt är det slöseri med vår egen energi. Frågar någon så svarar jag, annars säger jag inget. Folk har generellt sett fullt upp med sig själva.

Och jag vet att du inte kan tänka så positivt just nu, men ditt tänk kommer att förändras massor. Vid 3 nyktra månader känns det wow, vid 6 nyktra månader wow-wow. Och det andra nyktra året är magiskt - då slipper man tänka på att man är nykter hela tiden, för allt har man gjort nykter en eller flera gånger.

Kram 🐘

@Svarta tankar Så tänkte jag också, jag orkar inte mer, så här kan jag inte ha det längre, innan jag blev nykter. Det var ångest, svarta tankar och en slags hopplöshet. Har försökt dra ned så många gånger, misslyckats, men inte velat sluta och bli en person som inte kan dricka. Insåg att jag inte kan hantera alkohol och är beroende och måste sluta helt. Det har gått bra och det är så otroligt skönt att inte vara slav under alkoholen mer. Livet består inte av samma ångest, svarta tankar och hopplöshet mer. Jag mår så bra, är levnadsglad och har framtidstro. Så här i backspegeln ser jag så tydligt hur alkoholen tärt sönder mig och fyllt det med overkliga och ångestfyllda tankar och känslor. Det är det som alkohol gör när man blivit beroende.

Men det går att komma ur och må bra! Och vad bra att du sökt hjälp för du är värd ett bättre liv. Kämpa på!❤️

@Svarta tankar jag är sedan några veckor tillbaka nu helnykter och precis all ångest är borta. Den ångest jag upplevde var verkligen skapad av alkoholen, som jag i sin tur behövde för att dämpa just ångesten. Det är bara SÅ skönt att få slippa det och framför allt få slippa vakna upp på morgonen livrädd för att kolla vad jag skrivit i sociala medier under ruset mm. Hejja dig, återta kontrollen över ditt liv och sparka ut både alkoholen och med den ångesten genom dörren!

@Andrahalvlek men åh så skönt det känns att läsa detta 💖 jag ser verkligen fram emot att ha andra tankar, positiva tankar. Jag vet inte när jag hade det senast. Som så många andra så har livet varit extremt tufft emellanåt och jag har inte vågat att tillåta mig känna glädje eftersom den känslan varar tyvärr inte länge. Men trött på att komma med ursäkter för att dricka, trött på att vara besviken på mig själv. Det är så peppande att läsa om er som kommit så långt och att veta att tankarna blir bättre ❤️ tack 😍

@vår2022 men vilka fina ord ❤️ precis så är det som du beskriver det och jag ser fram emot att kunna börja vakna utan ångest. Men är livrädd för att ersätta alkoholen med något annat. Jag har haft ett tablettberoende i tio år men slutade tvärt 2011 och alkoholen började jag med 2016 men däremellan har jag haft ett osunt förhållande till mat antingen äter jag för mycket annars inget alls, likaså träning. Jag gör inget lagom så det blir en utmaning också. Tack för att ni är så peppande och får mig vilja se framåt ❤️

@Svarta tankar Det kan ju lätt bli så att man ersätter alkohol med något annat. Jag är också lite av en antingen eller, men har inte haft tablettmissbruk innan. Att sluta dricka har för mig gått hand i hand med sundare matvanor samt regelbunden träning. Dock snusar jag fortfarande. Första månaderna när jag var nykter åt jag mycket gotter, jag lät det vara så och tänkte att det får vara mitt substitut i början. Sedan började jag träna och dra ned på gotter och äta hälsosammare.

Det som är viktigt är att ersätta dåliga vanor med nya vanor. Att tex dricka bubbelvatten och lyxa till den med frukt eller köpa något gott alkoholfritt, där man druckit vin. Att gå ut på promenad eller göra något fysiskt vid sug. Börja med en ny hobby, pussla, sticka, lösa korsord…Det som motiverat mig är också att ha ljusa, positiva tankar om hur jag vill att mitt liv ska se ut som nykter. Jag såg bilder på hur fräsch jag ska bli, gå ned i vikt, sova bättre, slippa vakna bakis med ångest, gå till jobbet utan att skämmas och fundera på om det syns igenom mig att jag är bakis, tar bilen när jag vill, hur min självkänsla ska öka och att jag inte drar mig undan och dricker, hur jag blir mer tillgänglig för min familj och omgivning, inte skämmas när jag pratar med grannarna. Hur mycket piggare jag ska bli och göra saker istället för att pimpla vin, hur jag ska njuta av att gå i skogen med klara tankar. Ja, listan kan göras hur lång som helst.

När jag slutade dricka har jag blivit mer lagom, mer chill och mer det är good enough. Det skapas lugn och sans när alkohol inte är med i spelet längre. Jag måste säga att jag inte kunde föreställa mig att det skulle bli så här bra som det blev av att vara nykter. Det är värt allt! Bra att du ska få hjälp och då kan du lägga upp en bra plan och strategi för hur du ska gå tillväga. Sköt om dig❤️

Hej och varmt välkommen hit, @Svarta tankar!

Du har redan fått flera fina svar här i din nystartade tråd, jag ville ändå också kika in och säga hej. Det hörs att du mått dåligt en längre tid och blir ledsen av de svarta tankar du kan ha, tankar om att ta ditt liv, det är tungt att bära sådana tankar och det är bra att du berättar om det här öppet och ärligt som ett sätt, det krävs det både mod och kraft att göra. Det ger oss också chansen att försöka finnas här på det sätt vi kan. Det låter verkligen bra att du sökt stöd på flera sätt nu och tar hand om dig.

Det finns hjälp att få och du kommer inte alltid må såhär alltid även om det kanske kan kännas så just nu. Du har tagit dig igenom riktigt svåra saker med tablettberoende exempelvis, verkligen imponerande. Mitt i allt svåra har du haft en styrka och ett driv och det låter som att det är det som gjort att du skriver här och sökt hjälp på mottagningen. Du vill säkerställa att du inte går från alkoholen till något annat. Hoppas du kommer hitta mycket här inne som blir hjälpsamt för dig och att programmet ska vara givande.

Ta hand om dig!
Rosette, Alkoholhjälpen

@Rosette tack ❤️ svarade på ditt meddelande också men skriver här med. Ja min man säger ofta att det är en gåva, mitt driv och jag har så många gånger velat lägga mig ner och sluta kämpa. Det sliter att kämpa hela tiden samtidigt så har jag nog aldrig förstått att mina olika beroende har påverkat mig, det har hjälpt mig ett tag att hålla huvudet ovanför vattenytan men sen har det alltid medfört negativa tankar och skam, skuld. Det är tufft att tänka sig ett liv utan alkohol, jag förstår inte hur jag ska kunna bli lycklig utan det? Blir arg när jag tänker så men det är så tankarna går ibland. Så tacksam för era svar och jag läser dom på rasterna på jobbet och känner mig peppad att fortsätta. ❤️

Hej @Svarta tankar!
Jag förstår precis hur du känner med sorgen i att tänka att man aldrig borde dricka igen! Jag kände precis så! Jag gav mig själv 3månader nykter till en början och då var jag säker på att jag sedan skulle försöka lära mig dricka måttligt igen men med tiden som gick kände jag mig inte färdig med att vara nykter, det kom fler och fler positiva effekter så jag förlängde tiden till 6 månader och mer och mer klarnar mina tankar och jag förstår hur mycket alkoholen bestämde över mig och hur mycket jag använde den som medicin för min ångest! Nu tror jag faktiskt att jag aldrig mer kommer dricka! Jag jag pluggat massa fakta om vad alkoholen gör med oss, våra kroppar och hjärnor och förstår mer och mer att det är helt sinnessjukt att dricka ett beroende framkallande gift!

För varje ny övning i att vara nykter när jag brukade dricka känner jag mig starkare!

Jag önskar verkligen att du börjar med målet tre månader och sedan utvärderar under tiden! Att vara nykter är att ge sig själv livet tillbaka! Livet kommer fortsätta gå upp och ner i med och motgång men jag upplever allt lättare att hantera ju längre tiden går!

Jag har nu varit nykter i 6 månader och en vecka.

Kram❤️