Hej,

Jag dricker skadligt för mycket. Jag har inga problem när jag är med andra eller drickande i sociala sammanhang.
Men då och då dricker jag för mycket i min ensamhet och jag får enormt mycket ångest.
Dagen efter får jag också såklart ångest, både över själva drickandet men även för att jag kan ha berättat saker för andra som jag egentligen kanske inte vill berätta.
Det har hänt att har behövt söka akut pga ångesten under alkoholpåverkan varit för hög.

Jag vill ta en paus från alkoholen, inte dricka alls under en period. Jag måste det!
Men det kommer vara jättesvårt för mig att klara det.

Jag vill så småningom kunna dricka alkohol helt normalt (till mat, eller ta ETT glas vin efter jobbet), men i dagsläget går det inte.

Vet egentligen inte vad jag vill med denna tråd….jag är helt ny här…

Välkommen hit, vad bra att du tar tag i detta! Vi är många här som fått hälsa, balans och livsglädje tillbaka när vi slutat dricka. Det är läskigt i början, man är rädd för förändring, men kör ändå. Det går att leva nyktert och man mår så mycket bättre. Gör programmet här på Alkoholhjälpen och böra med tre nyktra månader är mitt tips!

Tack för peppen!
Jag känner mig så dålig över det här.
Dålig över att jag inte kan hantera alkoholen, dålig att jag ska behöva hjälp, dålig över att det känns så svårt att vara utan alkohol.
Dålig över att jag så ofta dricker för mycket. Dålig att min ångest blir så brutal i samband med alkohol.
Har mycket ångest nu också.

Jag skäms över det här. Ingen vet, men jag skämt för mig själv i alla fall.

I dagsläget är jag bakis och har inga problem att låta bli alkohol.
Men om några dagar kommer jag tänka ”ett par glas vin kan jag allt unna mig, nog kan jag hantera det”. Då blir det svårt.

majken_r

@Tjejen35 välkommen! Modigt att komma hit och starta en tråd, en bra start! Instämmer med @Kennie att göra programmet här. Läsa runt och förhoppningsvis se att du inte är ensam. 🌱

@majken_r tack för ditt svar!!
Jag kanske startar programmet i morgon.

Har sån ångest idag, ångest över gårdagskvällen stora drickande och konsekvenserna som blev och ångest för att göra detta. Ångest att inse att jag måste göra något åt detta.
Känner mig som en sån trasig människa :(

Hej, jag känner väl igen mig och peppar mig med så många kreativa och positiva tankar jag kan och lyckas hålla de extra glasen borta. Det går. Ta all hjälp du kan få och håll i den. Lycka till. Vi reser oss igen.

@Lisah tack!! Är så glad över all pepp och vänliga ton här inne!

Hjälpen jag tar till är denna. Vill inte söka hjälp av vården eller prata med andra om detta. Förstår att det kan vara bra av många anledningar, men jag är inte där. Jag vill verkligen inte det.
Jag hoppas och önskar att detta ställe ska hjälpa mig tillräckligt. Det måste göra det!

@Tjejen35 detta forumet har hjälpt mig otroligt mycket! Gå in och gör programmet. Svara rakt o ärligt på frågorna och tänk på uppgiften.
Så bra 😊
Jag är på nykter dag 201 det är helt otroligt för mig. Det går om man verkligen är villig att göra jobbet.

@Helahea åh så bra att det har hjälp dig så mycket. Det ger mig hopp och tröst!!!

Jag har inte satt något mål om hur länge jag ska pausa alkoholen. Är det för en månad eller är det för alltid.
Jag har dock ett tydligt varför, det är lite skönt iaf. Än om känslan ikväll mest är ångest och skam.

Tack för din pepp! Jag ska verkligen göra programmet, ska starta i morgon!
Heja dig!!!! Dag 201!!!

@Påvägmothälsa tack för välkomnandet!
Idag är dagen jag ska börja med programmet.

Ni som gör programmet, gör ni ”ett kapitel” i veckan?
Och kan man göra ex. hälften och svara på frågor och sen trycka på ”spara” för att dagen efter fortsätta med samma?

Hej@Tjejen35 och varmt välkommen hit!
Det hörs att du är igång i att starta en förändring och du har redan fått flera fina svar här i din tråd. Jag ville kika in och välkomna och nämna att det du frågar om är möjligt i programmet. Du får gå in då och trycka på redigera på det avsnitt du höll på med så kan du sedan fortsätta där du slutade tidigare.
Dyker det upp andra frågor längs vägen kan du också alltid skriva till oss under fliken frågor https://alkoholhjalpen.se/fraga

Allt gott, Rosette, Alkoholhjälpen

Jag har nog aldrig tänkt så mycket på alkohol som jag gör nu när jag medvetet ska ta en paus.
Jag är egentligen inte sugen på att dricka vin, men jag tycker det känns aningen trist att jag inte kan dricka det…. Jag är själv och har inget att göra. Då brukar alkoholen vara en ”bra” vän.

I eftermiddag har jag druckit saft och nu ska jag väl snart äta middag.
Känner mig rätt låg och tråkig.

Den första tiden utan alkohol känns ofta lite låg eller tråkig. Ofta är man trött, alkoholen skapar oreda i hjärnan och i kroppen, tid att vila behövs.
Du behöver ta en dag i taget, inte se hela livet framför dig, det blir för svårt.
Om du tvekar brukar det hjälpa många att läsa sitt första inlägg här. Heja dig!

Nu har jag varit utan alkohol i 5 dagar.
Det är inget nytt egentligen, bara det att det brukar sällan gå längre. Ett par glas vin hos en kompis. Dagen efter dricker jag kanske själv en flaska vin och öppnar en till flaska….och där försvinner självkontrollen och ångesten och suicidtankarna tar verkligen fart.

Idag var jag hos frisören och fick en tanke om att efteråt fira det nya håret med lite vin. Slog bort tanken på en gång.

Nu fortsätter jag på denna alkoholfria vägen. Vet fortfarande inte hur länge och förmodligen inte för alltid. Men just nu behöver jag verkligen helt paus från den!!!

Har också köpt en stor kalender som hänger på väggen. Där gör jag ett stort kryss för varje alkoholfri dag.

Jag har gråtit mycket mer de senaste dagarna, har inte kunnat låta bli. Det har varit både smärtsamt, skrämmande men kanske en gnutta lättnad i det också.
Tror att jag gjort mitt bästa för att trycka undan känslor och lugna ner de med alkohol….

Idag känner jag mig inte lika deppig som dagarna innan. Känns ok idag. I morgon ska jag på en utbildning men den börjar först efter lunch så det blir en lugn start på dagen.

Jag vet inte för vem jag skriver. Men jag uppskattar detta forum väldigt mycket, och alla svar som jag har fått har gett mig stöd. Tack!

@Tjejen35 Det är bra att du har klarat fem dagar💪🏻 Det är ju jättebra att gråta för vad vi gör när vi dricker är att bedöva/tränga bort känslor.

Jag har skrivit länge under ”Förändra mitt drickande” i min tråd ”När kommer dag 2” här i ”Vara alkoholfri” har jag skrivit kanske ca fem, sex månader. Var nykter 58 dagar för snart två år sedan m hjälp av antabus men idag har jag klarat 31 dagar och påbörjat behandling på hemmaplan. Min lever fixade inte antabusen.

Jag tänker…skriv på…jag tänker att du skriver först och främst för din egen skull men även för oss andra som läser din tråd. Skriv om det som känns angeläget för dig.

Heja heja dig! Kram🥰

@Varafrisk jag blev så rörd av ditt svar!
Både av ditt mottagande av det jag skrev men också av din egen berättelse!
Jag gick till din ”gamla” tråd och läste lite <3
Vilken kämpe du är!!! Jag blir inspirerad!

Jag är så himla glad för detta forum och för allt fina varma mottagande!

Tack för dig och din kram! Kram tillbaka <3

Jag var och lämnade blodprover härom dagen. (Inget med alkohol att göra.)
Idag kunde jag inte hålla mig och gick in på 1177 och läste provsvaret. Jag visste att det kunde vara dumt, men jag kunde inte hålla mig.
Provsvaret tror jag är dåligt. Det var lite svårt att tolka, men det verkar inte bra…

Jag vill ännu inte berätta vad provsvaret handlar om men det har väldigt stor betydelse för mig.

Jag har en läkartid om en vecka och ska då ett besked.

Jag förstår att detta blir lite märkligt då jag inte vill skriva vad det handlar om.
Det är iaf absolut inget dödsbesked men det handlar om mitt liv.

Men nu måste jag försöka trycka undan dessa tankar! Hade det varit för 2 veckor sedan hade jag garanterat ”hanterat detta” genom att dricka alkohol.

Jag vågar inte lätta på ventilen för skräcken att blodprovssvaret är dåligt. Den ventilen kanske inte kommer gå att stänga av.
Jag vågar knappt tänka på det och ändå kommer tankarna helt plötsligt när jag exempelvis står i kön till Ica.

Jag måste trycka undan för att kunna sova och jobba.
Jag har ju en läkartid om ca 1 vecka. Trycka undan känslorna iaf tills dess.

Fy fan jag är så rädd

Så svårt att gå och oroa sig i väntan på besked, förstår det.. Går det att få till ett telefonsamtal med läkaren innan? Annars får du hålla fast vid att du inte riktigt vet vad svaren betyder, och vänta till efter besöket. Det verkar omöjligt, men tiden tickar på...