Hej! Jag är relativt ny här. Jag har läst mycket i olika trådar här på forumet, vilket varit väldigt bra. Jag skulle dock vilja höra med er andra (som tagit beslutet att sluta dricka helt) när det vänder? Den här känslan första veckorna av trötthet, nedstämdhet, en känsla av identitetskris, tankar på "varför finns jag"/"vem är jag" o.s.v. När har ni mått bättre igen? Hur har ni hanterat den här tiden? Jag kan också flera gånger i veckan få ångest och tryck över bröstet samt känna ledsamhet, ibland gråt också. Jag förstår att allt det här är någon slags effekt av att framförallt sinnet måste lära sig hantera känslor och mående utan att längre dämpas av alkoholen...

@Novum
Hej och varmt välkommen hit.
Hoppas du ska finna styrka och gemenskap genom att läsa o skriva här. Här är du bland vänner med samma erfarenhet.
När vänder det? I mitt fall tog det nog minst 3 månader innan det kändes som det vände. Jag anslöt mig till AA med en gång och gick på möten regelbundet. Jag hade lång tid mycket svårt för all ledig tid. Livet blir bättre utan alkohol men är som sagt en tuff resa.
Jag tog dessvärre ett återfall efter mer än 7 månader i ett svagt ögonblick men gick tillbaka till nykterheten. Känner mig nu starkare än någonsin.
Ta hand om dig

@Novum Välkommen! Precis som du skriver behöver hjärnan vänja in sig vid att känna alla känslor utan att bedövas med A. Jag har tyckt det är intressant att lära känna mig själv och efter varje gång jag tagit mig ur deppigheten blivit väldigt stolt och starkare och starkare. Jag har snart varit nykter i 7 månader. Det har gått upp och ner hela tiden men jag har hela tiden tänkt på om det skulle bli bättre om jag drack när jag har mina deppiga perioder och svaret blir varje gång definitivt nej!

Det har hjälp mig otroligt mycket att skriva hur jag mår på forumet då det är oerhört fina människor här som stöttar och kommer med fina råd och förståelse❤️

Kram❤️

@Novum välkommen hit😊 jag är nykter sen 7 månader tillbaka efter att ha druckit vin dagligen under flera års tid. Min första tid nykter var jobbig med huvudvärk, ångest och mina händer skakade så jag knappt kunde knyta skorna ibland. Men allt avtog efter 2-3 månader. Det är ju en chock för kropp o själ att inte få alkoholen. Ge inte upp ! Nykterheten är det bästa jag valt.
Här har jag hittat stöd och gemenskap så häng kvar så skall vi tillsammans klara det ❤️

Challe2022

@Novum Hej välkommen hit det är ett stort steg att ta att erkänna för sig själv att man har problem. Det är jätteskönt att läsa och skriva om problemen. Jag måste hela tiden tänka på att det inte blir bättre med alkohol för det är bara att lura sig själv. Har varit nykter i 40 dagar nu och det känns bättre och bättre. Tillsammans kämpar vi på en dag i taget håll i håll ut vi klarar det här.

Välkommen hit! Det är så individuellt och beror lite på hur ditt liv ser ut överlag med. Tröttheten har tagit mest tid att bli av med, men sinnesro/humör osv återhämtade sig rätt så fort till normala nivåer för min del iaf. Dock har jag sedan dag1 fyllt på med serotonin- och dopaminhöjande åtgärder som motion/frisk luft/mycket vistelse i naturen/försökt få så mycket ljus som möjligt i ansiktet mm, sådant som jag vet ger mig en "måbrakänsla" som hänger kvar ett tag. Jag som knappt äter godis alls, köpte faktiskt mitt favoritgodis ändå som jag har haft som en liten "belöningspåse" efter en nykter dag med. Det som också har hjälpt mig har varit att hela tiden påminna mig om hur mycket bättre livet är utan alkoholen, typ nästan hitta något positivt varje dag att fira som jag inte hade kunnat fira om jag hade druckit.

Med det sagt så inte säkert det fungerar för dig, men kanske ger det lite input iaf. Lycka till och kämpa på!

@Novum
Hej igen.
Vill bara säga att det finns online möten också om man inte gillar det fysiska. För många hjälper det att bara läsa o skriva här.
Alkoholen blev min bästa vän tills det inte gick längre. Jag drack enbart för att mildra ångest och för överhuvudtaget fungera.
Vill aldrig hamna där igen..
Du har gjort rätt beslut..det blir bättre. Livet är bättre utan att behöva kidnappas av A.
Ta hand om dig
Kram

@Himmelellerhelvette Tack för input! Det är ju precis som du skriver, vad skulle bli bättre av att dricka när man är deppig? Absolut ingenting, utan tvärtom. Och det är vi ju så medvetna om. Men som med allt annat vill man ju ha "belöningen" på en gång och belöningen för att sluta dricka är ju i all sin storhet att få må bra... Jag mår superbra fysiskt efter bara cirka knappt 1 månad utan att dricka. Piggare, sover bättre (har dock börjat drömma massor, vilket jag inte gjort på länge...) ser fräschare ut. Det är det psykiska måendet som kommit ikapp. Ha en fin dag!

@Frihetsjakten Tack! Som du skriver fungerar ju saker olika på olika människor. Det gäller ju att hitta något betydelsefullt att lägga sin tid på (när man inte jobbar) som man mår bra av. Dels för att skifta fokus tänker jag... och dels för att fylla på med energi och må-bra-känslor. Härligt att höra att du hittat saker som fungerar bra för dig! Nu börjar livet på riktigt... Sköt om dig!

@Novum Nu när du kommit så långt i ditt fysiska mående börjar jobbet med det psykiska. För mig har det varit mycket tufft emellanåt och mer än mindre men det går framåt. Varje bakslag psykiskt är tufft men nu med många bakom mig och jag just nu mår väldigt bra, kan jag se hur jag blir starkare hela tiden. Många böcker om personlig utveckling har jag läst och tar till mig och förstår mig själv mer och mer. Processen är lång men den är så ofantligt värd att gå igenom. Mycket minnen kommer upp till ytan och har behövts bearbetas och det är bra! Jag går igenom, bearbetar och släpper taget! Det tog lång tid för mig att tro på att jag aldrig skulle vilja dricka igen men jag har haft tillit till processen och jag vet nu att jag aldrig vill dricka igen. Det lämnar inga garantier och det kan jag leva med men jag vet att om jag inte tar första glaset är jag trygg.

Kram

Kanske tog runt 2 månader för mig. Det var i alla fall då det började komma mycket positivt som vägde upp. Sen tror jag att jag är rätt bra på att skjuta undan negativa tankar. Det finns olika tekniker för att inte gå in i tankespiraler. Eckhart Tolle kan man googla på till exempel. Finns filmer på Youtube och böcker. Vill också slå ett slag för närvaropoden. Avsnitten The Work och Metatänkande till exempel. Det låter kanske lite fånigt men jag packade helt enkelt undan vissa saker i små ångestboxar. Där kan jag glänta på locket ibland när jag mår bra i övrigt. Just det där att livet pågår här och nu, inte igår eller i morgon är viktigt för mig att påminna mig om. Att vara uppmärksam på omgivningen, saker utanför mig själv, små små saker som jag blir glad av att se.
Jag tror att det är väldigt positivt att du börjat drömma. Hjärnan sorterar och rensar ut när du sover. Gråt tror jag är positivt, men jag är själv inte så bra på det nu för tiden. Det tar tid att gråta. Du har en väldigt spännande resa framför dig och det handlar nog lite om vem man är utan alkohol (och varför man druckit). Jag är nog HSP (High sensitive personality). Dricker jag blir jag avtrubbat (och jag blir seg, initiativlös, trött faktiskt inte så mycket positivt alls). Dricker jag inte är sinnena på helspänn periodvis och jag läser in omgivningen, kan fysiskt känna när andra slår sig typ, se på personer hur de mår).