Vaknade upp efter ännu en katastrofal hemmafylla. Skäms så fruktansvärt mycket. Nu har jag bestämt mig på riktigt, nu får det vara nog. Min kropp orkar inte mer. Jag orkar inte mer. Jag kommer förstöra min relation om jag fortsätter.

Dag ett. Nu gör jag detta.

@Fantasia Välkommen hit🤗 Här är du bland vänner. Läs och skriv. Ta en dag i taget. Skammen har vi alla burit på/bär på. Den för oss inte framåt för mig var den ett stort hinder att komma vidare.

Så ta det bara lugnt🙏🏻

Kram🤗

@Fantasia Välkommen hit. Bra att du hittat oss och absolut här är du bland vänner. Vissa av oss har många kunskaper och erfarenheter. Precis som du så orkade jag en dag inte mer ... Jag höll på med att förstöra allt. Min kropp, min hälsa, min relation med min man och vänner. Mitt jobb har jag redan förlorat.
En dag i taget ...
Kram på dig
xxx

@Fantasia Det kan vara bra att få stöd. Jag tyckte Hjälpprogrammet var bra att gå igenom. Fick tänka igenom olika scenarier och hur jag kan göra. Jag bestämde mig också efter liknande katastrof, men till skillnad från förut skaffade jag mig en plan och kunskap så jag var beredd. Läste boken Tänka klart av Grace. Finns fler. Läsa i trådarna här också bra. Man ser samma mönster upprepas. Du är inte ensam. Skammen går över, sen är det bra om du förberett dig. Det är en kamp för att bli fri. 🥰🐝❤️
Och så väldigt skönt att slippa eländet.👍

@Fantasia Hej och välkommen 🙏 krävs mod och inre styrka för att kunna erkänna sig besegrad av alkoholen, nu din resa i nykterheten börjar 💪
Känner igen mig i det du skriver, det är inte lätt i början men sååå värt det
Har ett helt nytt liv nu tack vare nykterheten och olika självhjälpsgrupper
Ett tips i början som hjälpte mig i starten på min nykterhet är ta 1 dag i taget, ibland 1 timma i taget när det blir jobbigt och våga vara ledsen och rädd dela dessa känslor med andra, inte känslorna som dödar oss utan vilka handlingar dem utlöser
Heja dig och alla vi andra 😎

@Crusade Tillsammans är vi starka, ensam med alla sina känslor speciellt för oss alkoholister är vi väldigt sårbara och mer benägna åt ett återfall, enligt mina erfarenheter 🙏

@Återfallaren
Absolut. Jag håller med.
Jag klarar mig ganska bra egentligen. Men när suget kommer eller tanken att åka iväg och köpa alkohol, då skriver jag av mig här.
Och tanken försvinner efter en liten stund ...
xxx