Hej! Jo, det är så att jag märker att jag har problem med alkohol, jag dricker inte varje dag men när jag dricker händer det att jag får snefyllor och minnesluckor är standard. Min sambo beskriver det som att det är en demon som tar över min kropp och att han blir rädd. Senast jag drack (vilket var nu i helgen), så sårade jag honom och jag fick se han gråta för 3e gången under hela vårt förhållande (vi har varit tillsammans i flera år). Där brast det för mig, att se den människan jag älskar mest vara helt förstörd och orolig pga mitt beteende på fyllan. Vi bråkar ju aldrig annars, det är bara när jag blir snefull som vi bråkar liksom.. iallafall, det var verkligen droppen för mig och där och då insåg jag att om jag vill leva med den mannen resten av mitt liv så måste jag sluta dricka. Ibland har jag kontroll över mitt drickande, ibland inte men jag vågar inte chansa längre. Vad som helst kan hända, kanske till och med blir otrogen på fyllan och i nyktert tillstånd tar jag hellre livet av mig än att jag är otrogen mot honom. Skulle aldrig NÅNSIN kunna leva med den känslan. Bara några av dom knäppa sakerna jag gjort är att lägga mig på spåret t.ex, sagt saker jag absolut inte menar och sårat folk i min omgivning, struntat totalt i min sambos känslor med mera. Ja, en riktig jävla rövhatt blir man på fyllan. Så, nu har jag bestämt mig att jag spendera mitt liv utan alkohol med mannen jag älskar innan jag blir för beroende av skiten. Men det kommer bli tufft, när solen kommer fram, när uteserveringarna öppnas med mera. Ja Fyfan vad man kommer sakna det då! Behöver lite stöd och pepp, gärna historier om hur det har gått för er sen ni slutade! Jag och min sambo ska resa iväg en vecka snart och det blir min första resa sen jag var liten som jag inte kommer dricka något på, det kommer bli svårt. Ge mig gärna tips på vad som har funkat för er!!

Hej @Dempan och välkommen hit.

Jag skrev lite i min egen tråd om en erfarenhet som jag tror är i princip omöjligt att förklara. När jag var i det stadiet att jag förstod att jag behövde göra något åt mina alkoholvanor, så tänkte jag på personer som blivit nyktra som sådana som inte var som jag. Det kan inte förstå den speciella relation jag har till alkohol, för hade de kunnat det så hade de aldrig slutat. Det kändes så omöjligt på något vis och jag kände att jag hade en unik relation till alkohol som ingen annan har. Men på forumet har jag lärt mig att jag inte är särskilt unik i det avseendet. Sen är alla unika när det kommer till sina resor mot att bly nyktra, men, och det är det här som är det svåra att förklara, jag har ett mycket bättre liv nu helt utan alkohol än jag hade med det. Jag kan inte erinra mig om när jag senast skulle ha saknat alkohol ens.

Om någon hade sagt till mig då innan jag hade slutat vad jag sa till dig nu så hade jag trott att det var något fel på den här personen. De måste vara stöpta på ett annorlunda vis. Även om jag hade kunnat skriva tillbaka till mig själv till den jag var då så skulle mitt forna jag inte ha trott på att det skulle vara jag som hade skrivit det. Har de lobotomerat mig i framtiden? Så hade jag nog tänkt.

Men det kan nog ta ett tag att komma till den punkten att man känner så och i början kan det nog vara svårt. Det bästa sätter tror jag är att verkligen vilja sluta, mer än att känna sig tvungen att sluta. Hur man får till det är kanske en lite svårare fråga dock. För även om du lyckas nu i början så kommer säkerligen tankarna dyka upp "Nu har jag ju varit utan alkohol ett tag och det har gått fint så jag kan unna mig lite".

Bara att få den tanken när man är medveten om de konsekvenserna det ger borde få en att inse att det är ett beroende det handlar om. Ett bra tips är att om du får ett sug efter att dricka något när ni är på resan. Spela igenom ett scenario i ditt huvud där det leder till en snefylla och hur det skulle kunna påverka er resa. Det borde göra så att suget minskar.

Ett annat tips när du får sug är att bara observera det för vad det är. Stanna upp och bli medveten om att suget ligger där men kommer att försvinna även om du inte ger efter för det. Påminn dig själv om att det är du som styr och att du inte är ett offer för varje impuls eller infall.

Lycka till!

@Dempan Hej och välkommen hit 🙏 mitt tips är att läsa igenom människors trådar här för att se vad som kan funka för dig
Det är tufft och en kamp i början att hålla sig nykter, men det finns så mycket att vinna
Varit utan alkoholen i snart 3 månader efter ett väldigt destruktivt missbruk
Känner igen mig i det du skriver
Jag blev ett monster som sårade och skadade dem jag älskar mest
Nu har jag fått mitt liv tillbaka och mår såå mycket bättre
1 dag i taget håller jag mig nykter och drogfri
Också ett bra tips är små steg i början
och var snäll emot dig själv, du är den viktigaste person i ditt liv
Lycka till! 🙏

@TappadIgen tack så hemskt mycket för ditt svar! Som du säger, så låter det helt galet att man kan ha ett bättre liv utan alkohol än vad man hade med det. På något sätt så har jag liksom druckit alkohol för att orka/kunna vara social, men oftast slutar det bara med ångest i flera dagar och dålig prestation på jobbet. Men, jag har insett nu att jag har ett alkoholmissbruk, det gör ont i mig att säga det då jag ändå är så pass ung. Jag önskar att jag kunde vara som andra som kan ta några glas och sedan är det fine, men jag har insett att det aldrig kommer fungera för mig! Jag har gjort bort mig tillräckligt och alldeles för många gånger. Och som du säger, så efter att man har hållit upp några månader så brukar man tänka att ”nu kan jag unna mig för jag har ju inga problem längre eftersom jag varit utan alkohol så länge”, been there done that! Skillnaden då jämfört med nu är ju att förr så kändes det mer som att jag slutade dricka i några månader pga av att folk sa till mig, men idag känner jag att jag gör det för min skull för jag är helt säker på att alkoholen kommer bli min död annars. Kanske låter jätte dramatisk, men när jag har fått snefyllor så har självmordstankarna bara blivit starkare för varje gång! Jag kan bara inte riskera mitt liv och mina relationer en dag till! Tack så mycket för alla dina ord, det gav mig hopp! Jag längtar tills jag är där den dagen där jag känner att livet är mycket roligare och enklare utan alkohol! Lovar att uppdatera under resans gång också, så skönt att få stöd från ”anonyma vänner”!

@Återfallaren hej och tack så hemskt mycket! 🙏 oj vad grym du är som hållit dig borta från skiten i 3 månader!! Ser fram emot det jag själv! Det är så skönt att skriva av sig här, man känner sig så jävla ensam när man betett sig dåligt på fyllan. Som att man är den enda på hela jorden som är en hemsk människa! Vad härligt att du fått ditt liv tillbaka, stort grattis! Måste kännas heeelt fantastiskt 🙏 Jag kommer ta en dag i taget, och försöka ha roligt utan alkohol. I lördags när jag var bakis så hängde jag med vänner som drack utan att faktiskt dricka något själv, jag hade så himla roligt (trots att jag mådde skit pga hur jag sårat min sambo precis dagen innan) och kände att det skulle bli fantastiskt skönt att vara den enda som slapp vakna upp bakis dagen efter! Ska försöka komma ihåg den känslan varje gång jag blir bjuden till något häng där folk kommer dricka. Jag ska tänka som jag gjorde när jag slutade röka och umgicks med folk som rökte, att det är inte synd om mig som ”går miste om ciggen” utan det är synd om alla andra som måste vara en slav under cigaretterna. Lite den känslan ska jag försöka ha, det hjälpte mig när jag slutade röka och idag har jag varit rökfri i 4 år, längtar tills jag kan säga densamma om alkoholen! Blir så himla himla glad över det här forumet och alla fina människor som finns här, känner mig så ensam då ingen i min umgängeskrets i samma ålder har samma problem. Visst kan dom få en snefylla hit och dit, men dom blir aldrig personlighetsförändrade vilket jag alltid blir på snefyllorna! Återigen, stort tack för dina ord och jag tänker att jag uppdaterar er här hur det går under resan (så får ni gärna uppdatera mig också hur det går för er!).

@Dempan Hej och välkommen hit! Vad bra att du tar tag i detta och tar ansvar för dig själv. Det är läskigt hur man kan bli när man blir snefull och det är ett lotteri när det ska inträffa. Vad som helst kan hända och det är verkligen riskabelt. Jag har idag varit nykter i 1,5 år och jag har fått ett så meningsfullt och balanserat liv. Alla fyllebråk med min man sker inte längre, jag sårar honom inte och mina tankar som kunde komma i fyllan är ett minne blott. Jag vaknar inte med ångest, skuld och skam på morgonen mer. Det är verkligen så skönt och befriande att leva nyktert och mycket roligare😁.

Det låter bra att det är din egna vilja att sluta dricka, då är det lättare att motivera sig till det. Jag läste på massor om hur hjärnan påverkas av alkohol och det fick mig att förstå mekanismer bakom sug och beroende. En bok som många på forumet gillar är Annie Grace, tänka klart. Min metod är att tänka positivt. Typ hur otroligt skönt det är att vakna nykter varje morgon och fantisera om hur jag vill att mitt liv ska se ut och innehålla som nykter. Det kör över negativa tankar som kan skapa sug, tex vad synd det är om mig som inte får dricka. Som du berättar om tex när du tänker att du slipper att vara bakis imorgon, på en fest. Hur fräsch, pigg och klar man blir som nykter. Sedan tränar jag mycket, istället för att dricka, det ger måbra hormoner och påverkar hjärnan. Om sug kom i början, lät jag känslan komma, registrerande den, tänkte ”jaha, är det du alkoholdjävulen som försöker förstöra mitt liv, stick!” och suget försvann.

Aktivera dig om sug kommer, promenad eller annat. Sug går över efter en stund. Gör goda alkoholfria drinkar. Planera i förväg på tex restaurang eller fest, vad du ska dricka och håll dig till planen. Tänk positiva tankar om att vara nykter. Gå med i självhjälpsprogrammet här, det ger stöd och goda råd. Skriv här, det har hjälpt mig mycket.

Njut av en nykter resa, tänk vad härligt att uppleva alla intryck nykter och vakna obakis varje morgon. 🌞❤️

@Dempan Hej och välkommen! Känner igen en hel del av det du skriver. Exvis att dricka sig plakat och få ångest och minnesluckor dagen efter. Likaså känner jag igen det där ”varför kan inte jag, när alla andra kan?”. Du är absolut varken ensam eller udda!
Du har fått en hel del råd här. Mitt är att när det inte funkar att bara dricka lite och lagom, så ska man ta det på allvar. Jag försökte i åratal, men insåg tillslut att jag var beroende, min hjärna krävde mer och mer sprit. Elände igen. Nu har jag varit utan i 60 dagar och undrar vad det var så himla kul egentligen? Jag kan numera sitta på uteserveringar, dricka nåt alkoholfritt, prata, titta på folk utan att dricka alkohol. Vilket ju ofta ledde till ett eländigt slut på det hela. Mycket roligare utan, på riktigt:)
Så när du får sug tänk dig HELA filmen, från första glaset till den känsla du hade när du vaknade nu senast. Du kommer också med tiden att kunna ha mycket roligare utan alkoholen. Det är bara din beroende hjärna som vägrar inse det just nu. Om ett tag kommer du undra varför i all världen du ville utsätta dig och ditt förhållande för detta elände?!🥰
Lycka till och fortsätt skriv här 🙏🏻👍

@vår2022 hej! Tack så mycket för ditt fina svar! Wow så härligt att ha varit nykter i 1,5 år, det måste kännas fantastiskt! Jag själv längtar ju ihjäl mig tills jag inte druckit på ett långt tag, ska bli kul att se skillnaden i kropp och psyke då! Jag insåg inte att jag hade alkoholproblem tills jag började läsa i trådarna här och kände igen mig i så mycket, det blev ett bra Wake-Up call! Jag hade den där stereotypa bilden av att har man alkoholproblem så dricker man varje dag, och tänkte att det gör jag ju inte så det är fine! Tji fick jag, och nu har jag fått smälta och accepterat det och det är verkligen nu jag kan börja jobba på det! Så sjukt, satt och tänkte på resan nu och började tänka på att jag inte ska dricka, på direkten började jag känna ett sug och som att min hjärna försöker övertala mig om att ”du ska ju bara utomlands självklart kan du dricka då!”. Det bara snurrar i hela huvudet, som en enda stor nicokick. Tycker det är så tragiskt, är inte ens 30 än och har problem med alkoholen liksom. Men det var som bäddat för mig, har många trauman jag inte bearbetat än och alkoholism går i släkten på pappas sida. Tack för tips om bok, ska se till att köpa den! Har även gått med i självhjälpsprogrammet här, så att jag kan få ytterligare hjälp! Längtar tills fyllebråken och sårandet av min sambo är som bortblåst, ska bli såååå skönt att slippa vakna upp bakis om helgerna med ångest!! Tack för all pepp, behövdes verkligen!!🙏🙏❤️

@Amanda L hej och tack så mycket för dom fina tipsen!! Det känns otroligt skönt att man slipper vara ensam i den här sitsen, oftast är det väldigt svårt för det känns som att ”man är den enda i hela världen” som gör bort sig på fyllan, när så inte är fallet. Är så glad att jag hittade detta nätverk, tänkte först skriva ett inlägg i Flashback men insåg ganska snabbt att man får majoriteten omogen svar vilket inte hjälper känner jag! Så bra tips det där, med att spela upp hela händelsen som en film om man väljer att dricka, det tar jag med mig! Det låter såååå härligt att slippa vakna bakis med mera, egentligen VARFÖR dricker man?? Finns ju ingenting positivt med det egentligen, speciellt inte för en människa som mig som inte kan hantera det! När jag varit riktigt packad så har jag tänkt när jag kommit hem att ”jag måste ju dricka mer så jag kan somna sen, pga mina sömnproblem!”. Det är också något jag sagt till min sambo när han vaknat och jag sitter i ett mörkt rum och dricker, Fyfan vad sjukt beteende egentligen! Inser ju nu att jag drack mer pga att min hjärna egentligen bara ville ha mer alkohol, inget annat! Nä fy vad ofräscht, ser fram emot ett liv utan alkohol! Ska bli så skönt, för har inte haft ett helt år utan alkohol sen jag började dricka (vid typ 13 års åldern??). Kram på dig och tack för stöd!!❤️❤️

@Dempan det kommer att gå bra om du bara vill, och du kommer bara att vinna på det, inte förlora. Jag började också tidigt, vid 14, och det betyder ju bara att man mycket väl kan vara beroende i tidig ålder.
Men se det som en fördel att du är ung, du har ju gott om tid att leva ett bra liv! Ett liv där du har kontrollen.
Värre för dem som upptäcker att de slängt bort halva livet på alkohol….
Lycka till på resan: Tänk på att sug ofta bara varar några minuter. Lyssna inte till beroendehjärnan, så kommer den att bli tystare och tystare vartefter. Men om du dricker bara ett glas så vaknar den till liv och börjar tjata igen.
Onödigt jobbigt att börja om, tycker jag. För mig funkar det bara helt utan.

@Dempan Tänk på det som en allergi. Hade du nu idag fått veta att du är mjölkallergiker så hade du utan problem lagt om kosten.

Lite bökigt i början, men man vänjer sig vid allt och en lugn och fin mage är värt lite extra besvär. På samma sätt är en lugn och fin hjärna värt en hel del extra besvär.

Kram 🐘

@Dempan Se det som en fördel att du är ung och tar tag i ditt alkoholproblem. Jag tog tag i mitt beroende först vid 55+ och önskar att jag gjort det tidigare, men det är aldrig försent att få ett bra liv. Jag drack inte heller varje dag som yngre men det eskalerade och till slut drack jag varje dag. Började gömma och smyga och tog till och med återställare. Det är där man lätt hamnar till slut. Ändå var ytan bra, bra jobb, hus, barn, man…och jag tyckte inte heller att jag var alkoholist ändå…men till slut orkade jag inte med detta mer och fick en stark motivation till att sluta. Motivationen har hållit i sig hela vägen och de positiva effekterna har sporrat mig. Trodde faktiskt inte att det kunde vara och kännas så bra att leva ett nyktert liv. Vi är hjärntvättade av alkoholkultur som omger oss, att allt ska firas med alkohol och livet är inte kul utan alkohol. Tänk vad mycket misär som finns där ute pga alkohol, så stort mörkertal.

Det jag också gjort är att jag gått hos psykolog och fått en insikt i vad som skaver hos mig och stöd i att bearbeta detta. Ofta finns det något underliggande som man bedövar och flyr ifrån genom alkohol. Som nykter kan man få kontakt med sig själv och sina äkta, riktiga känslor. Det kan vara lite läskigt att gräva i detta, men den man möter egentligen är bara sig själv. Jag har nyfiket utforskat mig själv och det är en spännande resa att ta reda på vad man har för behov och hur man kan möta dessa behov.

Alkoholdjävulen och beroendet är en mycket stark kraft, men ju längre tid man är nykter desto svagare blir den kraften. Som nykter får hjärnan återhämta sig och komma i balans igen, det tar sin tid. Det sunda förnuftet tar då över och gör bra riskbedömningar och väljer den säkraste lösningen, att inte dricka. Det gäller att aldrig ta det första glaset för då är det kört. Låt inte din hjärna lura dig, lita inte på rösten som säger annat. Ta aldrig första glaset, välj alkoholfritt!❤️

@Amanda L ja jag försöker se det positivt att jag slutar nu och inte när det är försent (när jag förlorat min sambo och eventuellt framtida barn, planerar att vi ska försöka bli med barn till hösten!). Pratade med min sambo nu när han kom hem ifrån jobbet och var helt öppen om att jag skrivit här och bestämt mig för att aldrig mer dricka. Sa också att jag insett att jag har ett alkoholmissbruk, hur jobbigt det än är att erkänna! Började störtböla, trodde aldrig jag skulle hamna här men det är bara att acceptera och inse läget liksom! Har nog en ”beroendepersonlighet”, blir lätt beroende av saker. Så att ta ett glas eller två har aldrig fungerat och kommer aldrig fungera, det känns så skönt att jag nånstans har insett det nu för första gången i mitt liv! Ska dock bli väldigt läskigt att flyga, var väldigt liten sist jag flög utan att dricka och vet att tanken på att flyga skrämmer mig otroligt mycket, brukade alltid dricka 4-5 öl på arlanda innan avgång och en massa bubbel på planet för att slippa ångesten. Nu funderar jag på om jag ska ta lergigan vilket jag har utskrivet, innan flyget! Men min sambo blev iallafall otroligt stolt och glad, han kommer vara en stor stöttepelare för mig framöver vilket känns skönt! Han peppade mig och sa det att ”vi kan gå på stan varje dag, göra en massa aktiviteter och ha energi och ork till det då vi slipper baksmällan!”. Och han har ju rätt! Är så glad för det här forumet, jag vet ju att det kommer komma stunder då jag verkligen vill dricka, men då är det bara stå emot och tänka att ”tänk va skönt att jag slipper göra bort mig pga för full, och jag slipper bakisångesten!”. Det kommer gå, jag känner det på mig! Ska börja uppskatta alkoholfritt också, finns säkert många viner som är goda alkoholfria! ❤️

@Andrahalvlek vilken bra tanke, den ska jag ta med i bakhuvudet! Jag ska fixa det här, jag vill spendera mitt liv utan bakisångest och minnesluckor! Finns inte alls något positivt med det, har det mycket roligare nykter! Kram

@vår2022 ja som du säger är det aldrig försent att vända sitt liv! Vad skönt att du lyckats med det, blir väldigt glad för din skull 🙏 Det skrämde mig när jag läste igenom trådarna här imorse om att folk som dricker varje dag, deras drickande såg ut som mitt drickande gör idag innan det eskalerade till att dricka varje dag. Så jag är så glad att ni är ärliga om det, för den tanken skrämmer mig. Att antingen fortsätter jag dricka och då kommer det tids nog sluta med att jag dricker varje dag, eller så slutar jag dricka helt och då går det åt andra hållet. Valet var självklart, även om det kommer bli supersvårt! Som du säger, så är vi helt hjärntvättade av den här alkoholkulturen vilket är helt jäkla sjukt alltså. Men det gör mig så glad att höra att det nyktra livet är fantastiskt, så vill jag ha det! Och jag borde nog också ta tag i att prata med en psykolog, all denna trauma som bara sitter i bakhuvudet är så sjukt jobbigt.

Tack för den stora peppen, jag lovar att hålla er uppdaterade och som sagt, ni får gärna uppdatera mig med hur det går för er! Det blir alkoholfria val framöver, nu kör jag! ❤️

@Dempan Hej och varmt välkommen till forumet! Det är fantastiskt bra att skriva och läsa massor här! Jag har varit nykter i 8,5 månader och det är det bästa valet jag kunde göra för mig själv. När jag var i din ålder drack jag som du gör nu. Alltid för mycket men inte varje dag. 10år senare hade det eskalerat till perioder av varje dag varvat med bara helger och ibland vita månader men föll alltid tillbaka till för mycket alkohol, oro, ångest, dålig sömn, dålig självkänsla och rädsla för alla alkoholrelaterade sjukdomar. Alkoholberoendet eskalerar sakta och hade jag fortsatt hade det bara gått sakta men säker utför och den tanken skrämde mig väldigt mycket. Mista jobb, familj, hus, vänner och tillsist vara helt ensam och nedsupen, så såg jag min framtid och den ville jag inte ha.
Jag trodde aldrig det skulle vara så lätt som det är i dag att tacka nej till alkohol men resan har varit jobbig. Alla tankar om vad andra ska tänka och att de ska tycka jag är tråkig m.m. Det stör mig inte längre, då får de tycka det.

Du har redan kommit så långt bara genom att berätta för din sambo. Det är ett enormt steg. Det tog mig lång tid att erkänna det för min man. Jag sa inte förrän efter 5 månader att jag kanske aldrig mer kommer dricka.

Det kom för mig upp väldigt många olösta uppväxt-problem som jag inte hade tagit itu med under det första halvåret men jag har hela tiden haft i bakhuvudet att det är okej att må dåligt för när jag gått igenom sorgearbetet blir jag starkare och så är det. Jag känner mig starkare och starkare för varje ny sak som kommer upp som jag behöver ta mig igenom. Att ha trauman bakom sig är tufft men de behöver bearbetas för att kunna läka ordentligt, det är vad jag tror.

Jag har som @vår2022 träningen att tacka för mycket av mitt mående idag. Detta forum har hjälp mig enormt mycket samt böcker som ”tänka klart” av Annie grace.

Kram

@Himmelellerhelvette hej tack så mycket! Åh den tanken skrämmer ihjäl mig, har tänkt så dom senaste dagarna att fortsätter jag dricka så kommer jag sluta upp med att jag är ensam och nedsupen, allt jag har kämpat för kommer vara som bortblåst. Det är just den tanken som har fått mig att inse att min relation till A är ett missbruk som bara kan bli värre, och det är egentligen tack vare det här forumet som jag har insett det! Vad skönt att höra att du lyckats vända ditt liv, jag vill verkligen det jag med innan det är försent! Ser nånstans ändå fram emot min resa helt utan alkohol, ska försöka gå och gymma lite på morgnarna för att få någon slags dopamin i kroppen tänker jag. Min sambo frågade om det var ok om han dricker några bärs och jag känner att självklart, jag måste ju lära mig att umgås med folk som dricker utan att dricka själv! Kan ju inte undvika såna tillfällen då kommer jag gå miste om massor, men jag måste lära mig att ha kul ändå! Min mamma är min stora förebild, pga att pappa tog till alkoholen väldigt mycket under min uppväxt så valde mamma att avstå alkoholen helt och hon har sååå kul ändå utan alkohol! Jag vill bli som min mamma känner jag. Innan tyckte jag att ”stackars henne som går miste om att bli lite full/lullig”. Haha, vad sjukt det låter att skriva så… lyllos henne som har sjukt kul ändå och slipper vakna upp med ångest! Nu babblar jag bara på, känner att det kommer så himla många olika tankar hos mig just nu. Men jag får tackla alla trauman som nog kommer bli klarare och komma upp i huvudet mer, det är dags att ta itu med dom! Hoppas också att mina katastroftankar som jag har dagligen blir bättre (är diagnostiserad med OCD men många kopplar det till frenetiskt städande, så är inte mitt fall utan här snackar vi rädsla för att köra bil, gå vissa vägar med mera pga katastroftankar). Nej, nu ska jag sluta babbla om allt eller inget. Det gör mig så glad att höra att du faktiskt uppskattar livet utan alkoholen och att det är enkelt att tacka nej till den, ska bli skönt att känna så själv! Just det med att kompisarna kommer tycka att man är tråkig kommer kännas lite jobbigt, vet att några vänner kommer stötta mig oavsett medan andra kommer tycka att jag är en tråkmåns. Men det är inte deras liv jag förstör om jag dricker, det är mitt egna och jag tänker ju inte förstöra mitt egna liv för någon annans skull.. Tack för peppen och stödet! Det är så himla skönt att läsa att det går så bra för er här i forumet, det ger mig hopp! Jag ser fram emot en god kontakt med er här, så vi kan stötta varandra nu och i framtiden! Tänk om några år när vi alla levt utan alkoholen lääänge, gud vad skönt!! Det är som idag när jag ser rökare, känner inte alls avund utan känner mer ”skulle aldrig nånsin kunna ta en cigg i hela mitt liv igen”. Och jag ser mig inte som en före detta rökare, jag ser mig som en icke-rökare! Så vill jag känna kring alkoholen också, att jag aldrig nånsin vill röra den igen och att jag aldrig avundas folk som dricker. Känns dock som att det kommer bli svårare med alkoholen eftersom att det var inget jag tog till mig varje dag, men vem vet det kanske till och med blir enklare! Tack återigen för alla tips och lite om din historia, jag ska köpa den boken nu på direkten så jag har det gjort. Uppdaterar er hur det går under resan och hur tankarna går med mera!

@Dempan Det är så härligt att läsa din kraft i ditt beslut! Jag lyssnade på boken som ljudbok, varje gång jag svajade lite i relationen till A lyssnade jag om boken.

Jag har varit med när folk druckit sedan dag 6. Jag var så bestämd över att inte dricka så det funkade fint! För mig har det inte behövts att undvika men jag var lite orolig i början över att ha A hemma ifall något hemskt skulle hända var jag lite rädd att jag skulle svepa det men efter bara ca 1 månad störde det mig inte lika mycket längre, bara det inte stod framme i ett rum jag ofta rörde mig i. Efter det tog det några månader och sedan har det kunnat stå A i kylen utan att jag brytt mig det minsta. Jag vet så säkert att A inte kommer hjälpa mig när jag mår dåligt.

Kram

@Himmelellerhelvette tack! Vad fint sagt av dig ❤️ Minns du vart du hittade boken som ljudbok? Letade runt lite men hittade inte den som ljudbok, tänker att det hade vart skönt att ha den och lyssna på den nu när jag ska resa. Då kan jag ta det lugnt vid poolen och lyssna på den boken samtidigt!

Oj vad skönt att höra att det går så bra för dig! Vill verkligen också vara där, känner att jag nästan längtar till att få umgås med folk som dricker för att se hur känslan är att vara nykter då, känns lite som ett uppdrag nu i början som jag måste klara av. Just nu har jag A i kylen men tänker inte på det, det är ganska dyra champagner som jag fick när jag fyllde år och det som ändå har varit en bra sida hos mig är att jag aldrig nånsin öppnat dyra flaskor för att bli full, har låtit dom stå där till något speciellt tillfälle. Nu funderar jag på om jag ska återvinna dom och ge bort till någon annan i present kanske! Kommer iallafall inte dricka upp dom utan jag är hårt bestämd på att aldrig mer dricka. Kommer bli en otroligt spännande resa faktiskt!

Har också berättat för min bästavän om mitt beslut, hon stöttade det fullt ut och jag var helt ärlig mot henne om hur jag kan bli när jag blir full, helt utan krusiduller. Hon har ju inte sätt mina värsta sidor, mina vänner har ju själv varit fulla när jag blivit så packad så dom har väl inte reflekterat över det. Nåja, ett steg i rätt riktning!

Kram