Började min morgon, denna lördag morgon, mediterande eller snarare så tränade jag mentalt. Ett av mina mål är alkoholfrihet. Jag känner så starkt för det.

Har gjort en relativt lång resa tidigare (i mina mått mätt) där jag var utan i 7 månader. Började då i maj 2020 och avslutade i december samma år. MEN…..Jag vill sluta helt nu. Jag är less. Less på pengarna det kostar, känslan av ångest, osundhet, pluffsighet, känslan av kontrollförlust, att det resulterar i okontrollerat ätande dessutom. Nä jag är less.

Så jag har tagit ett beslut att bli alkoholfri. Precis när allt med rosé och bubbel md vänner drar igång.

Har någon erfarenhet av AA online? Nån grupp som ni kan rekommendera i så fall?

Häng på min resa om du vill!

SKAM

Jag känner sån oerhörd skam i mitt drickande. Jag är lixom 50 år och festar som en 20-åring. Pinsamt. Jag har slutat nu. Jag kommer aldrig mer göra det. Jag känner så starkt att det är något jag vill och behöver samtidigt.

Så här ser jag mig utifrån: kompetent, arbetar med svåra saker, har mycket uppdrag, idéer, är en doer. Jag älskar träning, är utbildad både inom kost och träning, inom coachning, har en legitimation, har massa kurser i bakfickan. Så mycket kunskap! Ser inte helt bedrövlig ut heller. Men har raserat under vintern så kilona har ökat, är trött, orkar inte lika mycket osv. Matvanor och alkoholvanor tillsammans har skapat detta kaos. Punkt. Ensamstående och isolerar mej gärna och äter/dricker men på ett sätt så jag funkar.

Mitt barn som snart är 21 är sjuk i beroende sedan 16- års ålder. Dock narkotika. Mycket av det skapade det jag är i nu. Oron. Stressen. Självmedicinerar med alkohol.

Mitt barn sa från akutmottagningen kl 5 på morgonen i torsdags efter ett stort intag av TRAMADOL att jag lärt honom det här. Jag rasade. SKAM. Kan inte prata med NÅN om de orden. Jag skyddade mej, duckade, nekade, våndades. Bestämde mej.

NU FÅR DET VARA NOG! 🥵

Jag vill vara nykter, träna, äta bra mat, ta hand om mej själv. Jag har intressen. Jag vet vad jag kan göra. Tycker om att vara själv. Jag har resurser. Jag KAN!!!!

@Zandie Välkommen hit! Vad bra beslut du tagit och att du tar ansvar och tar hand om ditt liv. Att möta svårigheter i livet är svårt att göra när man duckar det med alkohol. Som nykter kan man på ett mycket bättre sätt hantera det, även om det är svårt och gör ont. Det öppnar för att se andra vägar och möjligheter, alkoholen sätter ner ridån och förmörkar och förpestar hela livet. Kanske skulle du prata med någon om dina skamkänslor för att närma dig dina känslor där inne, släppa ut dem? Att sätta ord på sina känslor förlöser mycket ångest och lättar upp tryck. Mitt liv har blivit så mycket lugnare sedan jag slutade dricka. Jag har fått kontakt med mig själv och mina känslor på ett helt annat sätt. De destruktiva tankarna for iväg med alkoholen och ny frisk nykter luft har gett mig ny kraft i sinnet.

Det är klart du kan och du har resurserna💪. Ha en fin valborg!💕

1 Maj

Som nyår. Sätta mål. Programmerar med mental träning. Alkoholfri är ett av mina mål. Det glittrar på insidan av det målet. Valborg firades med en vän i nykterhet. Så skönt. Båda var så nöjda.

Bakat lite nyttigt bröd. Laddar för veckans matlådor, ser till att det finns bra käk hemma som inte taggar igång sug av snabba kolhydrater som triggar sug efter socker och vin. För mej i alla fall. Så om jag proppar kylen full av sådant kroppen gillar så kanske jag mår bättre och kanske till och med kan ni ska nåt plufsigt kilo på kuppen.

Satt ett djärvt mål. Ska förbli alkoholfri. Sätter jag korta mål så blir det målsnöret och jag återfaller i gamla beteenden. Så om jag ska göra det här så måste det vara för livet. Misslyckas jag så är det väl så. Men väljer den här vägen.

En person log lite när jag sa att jag fått nog. Lite…”jaja vi får se”. Så stöd från omgivningen räknar inte in att få tyvärr. Måste lita på min inre motivation.

Har du stöd?

1 Maj

Som nyår. Sätta mål. Programmerar med mental träning. Alkoholfri är ett av mina mål. Det glittrar på insidan av det målet. Valborg firades med en vän i nykterhet. Så skönt. Båda var så nöjda.

Bakat lite nyttigt bröd. Laddar för veckans matlådor, ser till att det finns bra käk hemma som inte taggar igång sug av snabba kolhydrater som triggar sug efter socker och vin. För mej i alla fall. Så om jag proppar kylen full av sådant kroppen gillar så kanske jag mår bättre och kanske till och med kan ni ska nåt plufsigt kilo på kuppen.

Satt ett djärvt mål. Ska förbli alkoholfri. Sätter jag korta mål så blir det målsnöret och jag återfaller i gamla beteenden. Så om jag ska göra det här så måste det vara för livet. Misslyckas jag så är det väl så. Men väljer den här vägen.

En person log lite när jag sa att jag fått nog. Lite…”jaja vi får se”. Så stöd från omgivningen räknar inte in att få tyvärr. Måste lita på min inre motivation.

Har du stöd?

@Zandie Du låter pepp och motiverad! Fint beskrivet att det glittrar på insidan av målet att vara alkoholfri. Jag hade också som mål alkoholfri för livet. Har försökt med att dra ned så många gånger och misslyckats varje gång. Insåg också att det inte finns något annat alternativ för mig som alkoholberoende, jag måste helt enkelt sluta helt för annars kommer det att sluta illa för mig. Jag. Var också väldigt motiverad och mitt mål triggade mig att visa mig själv att jag kan, och det kunde jag. Har varit nykter i 1,5 år av resten av mitt liv😁.

Min man var lite oroad för att jag inte skulle kunna sluta helt (drack varje dag), men jag var aldrig det. Tänkte att jag ska visa honom att jag kan. Han såg hur motiverad jag var och blev lättad, han var mest orolig för hur hårt jag skulle ta att misslyckas. Nu är han min störta supporter. Jag gick också i samtalsterapi för att reda upp inom mig själv och det var ett bra stöd. Började där innan jag slutat dricka, men till slut berättade jag om mitt alkoholproblem och att jag slutat. Det var skammen som hindrade mig först, men det blev en oerhörd lättnad att få vara ärlig, sann och berätta om allt. Det handlade ju faktiskt om mig och min framtid, hur jag skulle hantera mitt liv och det som skavde. Sedan har jag skrivit här och det är ett så bra stöd. Man delar med sig av sig själv till andra och får stöttning, tar del av andras resor och perspektiv och stöttar, som självterapi. Det finns även ett självhjälpsprogram här som är ett bra stöd i planering och hur man kan tänka strategiskt.

Bry dig inte om olyckskorparna som kraxar, det handlar mer om dem själva än om dig. Visa dig själv att du kan och även din son, det är det absolut viktigaste❤️ sköt om dig och ha det gott!🌞

@Zandie
Tack för din berättelse och det är lärorikt att följa och läsa.
Som du letar jag också efter ett online AA-möte. Om det finns överhuvudtaget ... ?
Kram
xxx

@Crusade Kanske du kan mejla och fråga rådgivarna. Har läst nånstans i trådarna att det ska finnas. Även någon annan förening som inte är så "andlig" utan bara en grupp för alkoholberoende om det passar bättre. vad den hette minns jag inte... men gissar att de vet.

AA möten online

Jag söker efter ”det” mötet som skulle passa mej. Vill ej av olika anledningar gå på fysiska möten lokalt. Vet ej heller om det är alkoholist jag är. Är jag bara i ett riskbruk? Känner mej inte beroende men lurar nog mej själv? Eller? ”Hej jag heter X och är alkoholist” är inte en mening jag säger högt. Då är det ju sant. Lyssnade på podden ”en beroendepodd” och intervjun med Gudrun Sjödén idag och landade i diskussionen kring just benämningen om vad man är.

Hur tänker du? Dricker du bara för mycket, för ofta, för okontrollerat? Är du alkoholist eller inte? Vad skulle skillnaden vara?

Nåväl. Tränar på mentalt varje dag. Mål 1: jag är alkoholfri. Jag ser mej som en fri människa. Hälsosam. Kärleksfull mot mej själv. Det ger mej en kick. Jag älskar mental träning. Det är sååå kraftfullt. Talar till det undermedvetna och inte viljestyrda. Ger motivation och lust.

Heja alla!

Hej!

Jag har länge ansett att begreppet alkoholist är ett förlegat ord som försöker definiera en gräns som inte finns. Tror inte det används i vården längre heller. Riskbruk däremot är något annat, det är en bestämd gräns som forskningen kommit fram till att den genomsnittliga människan börjar få fysiska, psykiska, sociala problem, etc -utan(!) att definiera det som ett missbruk eller beroende. Trots vetskapen om att du uppfyller ett riskbruk, (sådana testformulär finns ju överallt) kan du ju fortfarande "vilja" dricka för du tycker att fördelarna är värt det. Det blir en moralisk fråga om man är alkoholist då. Precis som man kan välja att äta en dålig kost som man vet är dåligt för hälsan men gör det ändå för man älskar mat och tycker det är att njuta av livet.
Med andra ord är det bara du själv som kan avgöra om du är "alkoholist", jag skulle grovt förenklat det till att man dricker på något sätt mot sin egen vilja. Medans riskbruk är en gräns som satts via forskning där genomsnittet börjar uppleva konsekvenser, typ.

Hej hopp! :)

Jag ser fram emot ännu en nykter helg. Ska träna lite mer än annars. Väldigt förtjust i styrketräning så ska köra det och kanske slänga in en löprunda som grädde på moset.

Tycker träning är fantastiskt härligt. Har dock förändrats i sin form med åren. Är ju personligen mitt i livet och klimakteriet och känner enormt mycket dragning till mer stilla pass. Men lite tyngre styrka lockar mej väldigt mycket.

Tränar du?

Visst är det fantastiskt 😃 Träningen var faktiskt det som avgjorde att jag vände mitt liv för drygt 3 år sedan och jag skriver ofta om det här. Tung styrketräning är också mitt kall men det blir en och annan löprunda emellanåt också. Känner inte du också att löpningen ger en extra boost för det mentala?
Jag har alltid känt att träning varit det oslagbart bästa när jag mått dåligt men det tog väldigt många års försök för att hittade en balans. Jag är en allt-eller-inget människa och kunde aldrig sätta rimliga mål utan att knäcka mig och tappa allt. Nu lyckades jag tillslut ändra mitt mindset och se träningen på ett annat sätt, som ett livslångt mål typ och det gav mig faktiskt en helt ny drivkraft i livet!
Jag har fortfarande prestationsmässiga mål, det måste jag ha annars är det inget som driver mig men de är på en helt annan nivå. Jag har varit uppe i ca 4 pass i veckan men nu har min träning också ändrat lite form. Har släppt de stora målen åtminstone för nu.
Jag har druckit kontrollerat under ca 2 år men nu är jag helt nykter sedan ett halvår och känner för första gången att träningen inte är lika avgörande för att må riktigt bra. Jag har familj och barn hemma som jag känner nu ska få ta lite mer plats så länge den tiden vara men träningen finns alltid där och jag känner att jag kommer ta upp målen så småningom igen.
Har du försökt använda träningen mot alkoholen? T.ex tajma in den på jobbiga stunder, eller förebygga inför en kväll du tror blir jobbigt. Jag tycker kicken man kan få av en löprunda är som en bra berusning 😄

Ja jag tänker att det är klokt att använda träning som distraktion faktisk. Det är i passiviteten mitt destruktiva sätter fart. Men stillheten är oxå så otroligt givande.

Ikväll en skön kväll hos en väninna. Jag tog med en flaska rosébubbel utan alkohol. Magiskt god faktiskt. Kändes festligt och jag är nöjd. Kom precis hem. Ska krypa i säng och ladda för en lång förmiddagspromenad och ett gympass. Det får bli min lördagsboost. Sen vill jag plantera!!!! Göra fint på balkongen är så härligt.

Va härligt med ett a-fritt bubbel som du gillade så mycket. Ofta tror jag det bara handlar om att känna att man är med i gemenskapen med nått i glaset. Jag har också blivit jätte förtjust i alkoholfri öl. Det finns så mycket bra nuförtiden och jag kan faktiskt längta till sån öl nuförtiden nästan som man gjorde till en vanlig förr. Visst är det härligt med plantor och jord, vi plantera också mycket just nu 🙂

Ha en fin lördag.

@Zandie Hej Zandie!
Vi ser ut att ha landat här nästan samtidigt, du lite grand innan jag.

Jag är inne på Dag 5 utan alkohol och är mao inte rätt person att ge tips baserat på erfarenhet. Men det har redan hjälpt mig att läsa inlägg i trådar här och tips som alla vänliga person redan gett mig.

Instämmer i att träning är en vinnare när det gäller att bekämpa detta problem (liksom många andra). Får man bara igång träningen så ger det en extra boost att shape:a upp på andra fronter också. Min kosthållningen brukar tex gå hand i hand med träningsdosen, ju mer träning desto bättre kost. Hoppas nu att det ska ge samma effekt när det gäller att skippa alkoholen.

All form av distraktion är bra antar jag. 😀
Ikväll passade jag på att åka till ICA kl halv tio på kvällen, för att jag kunde. 😁

Det kommer gå fint för dig, kämpa på!

Lördagsboosten

Vaknade tidigt denna soliga lördag. Tillfreds. Babblar med de närmsta om mitt alkoholfria liv. Det är jobbigt för dom 😅 För dom vill dricka. Jag blir nästintill euforisk i mitt mantrande. Nåväl. Tröttnar dom så får dom väl sluta hänga med mej da. Jag är stolt över mitt val. Så är det med det. Än så länge inget utmanande att avstå men det kommer nog stunder med tiden som utmanar. Längtan efter det ”normala”. Men nej. Det här är det nya normala. För mej.

Förmiddagen tillbringades med promenaden, god macka och kaffe ute i solen på en bänk, en sockerfri godbit. Gymet. Nu ska jag vila en stund för har en fikadejt efter lunchen. Får se vad kvällen erbjuder. Har inga större krav. Trivs rätt bra självsam 🌺

Låter som en fantastisk lördag! Härligt att du kan vara så öppen och känns "stolt" över din nykterhet. Skön inställning att duger inte ditt nyktra jag som umgänge så må så vara. Då kan det finnas andra vänner... Det är verkligen så att människor runtomkring en blir lite obekväma när man pratar om nykterhet. De vill liksom inte ha en anledning att fundera på sin egen konsumtion och att den inte är helt bra för dem.
Kanske inte helt relevant råd för gemeneman från en person som har en diagnos av Bipolär men det gäller nog alla mer eller mindre; -det är lätt att bli hög på livet när man håller upp med alkoholen, kommer igång med träning, projekt o.s.v. Se till att komma ihåg ordentlig återhämtning med jämna mellanrum, helst nån gång om dagen när du bara "är". Det är så lätt att knäcka sig när vilja och motivation plötsligt rusar och få börja om på noll.

Ha en fin vecka.