Jag är relativt nyskild och i relationen jag levde i var det mitt ex som hade problem. Även om det bara jag som ville lämna så har jag någonstans tappat mig själv på vägen. Alkoholen har blivit något jag behöver för att mår bra..Men den har också gjort att jag tagit risker och försatt mig själv i farliga situationer. Just nu är jag inne i en period där jag känner mig helt värdelös som mamma, vän, dotter, kollega. Vill bara få ordning på mitt liv igen, utan Alkoholen. Men hur?

Hej Fia,
Det är så mycket som faller på plats när man slutar dricka. Självkänslan stärks, energi och balans kommer tillbaks. Man blir snällare mot sig själv och accepterar sina svackor, att man inte kan prestera på topp jämt. Själv gjorde jag programmet här på Alkoholhjälpen. Jag började med tre nyktra månader vilket gjorde enorm skillnad för mig. Läs runt här inne för inspiration och känn dig för. Ett är säkert och det är att det går att sluta dricka.

@Fia40 Hej! Att sluta dricka och kommit till den insikten kräver inre styrka 👌 finns ju olika vägar till nykterhet
För mig har detta forumet fungerat bra går även på AA möten jobbar i dem 12 stegen
Märkte rätt tidigt att bara sluta dricka räcker inte finns ju en grundorsak/grundorsaker som gjort att jag druckit och där hjälper te.x AA programmet mig för att inte återfalla i beroendesjukdomen
Önskar dig all lycka! 😊🫶 hejadig!

Tack för era svar, reggade mig här och stoppade huvudet i sanden ett tag till. Nu är jag inne på min femte nyktra dag vilket känns så otroligt skönt! För fem dagar sedan vaknade jag med en slags uppenbarelse, att jag måste sluta misshandla mig själv. För det är exakt det jag håller på med. Dessa fem dagar har varit som en befrielse på något sätt. Kanske har jag någon som vakar över mig som gav mig budskapet att nu har det gått för långt, ta hand om dig! Vet det låter skumt men jag är ändå glad att jag fick detta till mig. Just nu, ska inte säga för mycket, men just nu väljer jag bort alkoholen för något bättre. Jag säger inte att jag aldrig mer ska dricka, men just nu så är det så.