Jag har varit här på forumet tidigare. Ville då lära mig dricka måttligt men jag har kommit till slutsatsen att jag vill inte dricka alls för jag kan inte kontrollera alkoholen. Jag sätter upp mål och hur mycket jag ska dricka men lyckas för det mesta dupera mig själv. Efter en vit period så ökar intaget successivt tills jag nu senast dricker i princip varje dag och upp till en flaska rött.

Jag börjar bli orolig för min hälsa och om jag någonsin ska våga leva det där livet jag faktiskt önskar. Jag känner mig väldigt klar med att dricka vin ensam framför Netflix på kvällarna.

Mitt aktiva beroende började med att jag märkte att det blev svårare och svårare att sluta dricka på vardagskvällarna när jobbet väl satt igång. Det var en process på flera år som till slut landade i att min enda njutning var vinet som jag skulle dricka till matlagningen. Det blev sällan bara 1 glas.

Det är egentligen många faktorer som gjort att jag fastnade för vinet. Först var det mysfaktor och en social aktivitet. Senare blev det en självmedicinering som jag nu fortsatt med efter snart 2 års befrielse från det självmedicinerade för. Efter operationen för ca 2 år sen har mycket hänt i mitt liv. Framför allt inombords där jag börjar landa i vem jag är och i den bilden finns inget utrymme för alkohol.

Tack för alla delningar här på forumet 🙏 Det hjälper mig mycket att läsa om era erfarenheter. Jag har AA i bakfickan om det skulle kännas att jag behöver något mer. Men jag är inte helt bekväm med att sätta etiketter på mig själv och inom AA så är budskapet att man ska landa i och erkänna för sig själv och andra att man är alkoholist. Jag ser mina problem med alkoholen utan att sätta en etikett på mig.
Men jag är också tacksam för att ha haft alkoholen som en hjälp och lindring under dessa år. Utan den hade jag kanske inte levt idag. Och leva vill jag, fullt ut från hjärtat ❤️ och lusten till livet.

@TessaMa Det kan vara tufft i början och det är ju för att du är beroende. Men det kommer att minska vartefter om du inte ”matar” suget med vin. Så håll ut! Det blir bättre. Alkoholprogrammet under Stöd finns ett kapitel om hur man kan hantera sug. Jag tyckte det var hjälpsamt.
Oftast pågår det ju inte heller så länge. Ta en promenad eller gör ngn gympa i fem minuter så kan det vara borta. Tricket är att avleda tankarna en stund…
Jättefint att du hållit upp en vecka, så ge inte upp. Du har ett bra liv att vinna! ❤️👍

@Lonely Man Tack så mycket 🙏 I dag har jag en bättre känsla i kroppen. Kanske för att det är söndag och inte riktigt lika självklart att dricka som fredag och lördag.

Trots att dagarna varit jobbiga så har jag använt min tid till att göra rent vår patio och förråd som jag tänkt på länge samt målat och spelat pingis med sonen. Känner mig idag nöjd och stolt över hur jag hanterat helgen. Hur går det för dig? 😊

Skönt att höra. För mig går det så där.. har varit tufft. Hade mitt första återfall för ca. 6 månader sedan. Innan dess häll jag mig i flera månader med hjälp av aa.
Har varit enormt svårt att komma tillbaka efter det. Nykter ett tag sedan börjat igen. Den här gången måste det funka. Man måste hitta något annat som ersätter alkoholen. Ta hand om dig✌️❤️

Då har söndagen passerat utan vin och vinsug. Har varit stabil i mitt mående HELA dagen 👏👏👏 Endast trött till och från.
Det är okej, min älskade kropp håller på och jobba hårt för att läka från det jag utsatt den för under lång tid. Unnar mig att äta det jag vill och kolla serier om jag känner för det. Herregud, jag är bara på min 8:de dag 😊 Accepterar det som händer istället för att kämpa emot, har upptäckt hur mycket enklare det är att leva så.
God natt alla! Både nyktra och onyktra ❤️

@TessaMa Igenkänning på den! Mysfaktor som tillslut blev den ända jag såg fram emot till varje kväll. Och jag känner även igen tankarna om att jag haft hjälp av A för att klara mig, undrar varför, för jag vet att det gjorde mig beroende, men då hade jag inte verktygen att ta mig igenom det jag behövde, utan mitt verktyg var A. Nu är jag mottaglig för mängder av verktyg och mitt liv är lugnare så jag kan bena ut livet utan A.

Jag gillar inte heller konceptet att sätta etikett på mig själv! Olika saker funkar för olika människor. För mig fungerar det inte alls att se mig som nykter alkoholist, utan jag tycker om att tänka på mig själv som en som sätter hälsan i första rummet och att alkoholen inte passar in i mitt liv. Jag är medveten om att jag inte kan dricka ett glas för då sätter min beroende hjärna igång men sålänge jag inte dricker något slipper jag det. Nu har jag sluppit det i 11månader.

Hoppas det går bra för dig❤️
Kram

@Himmelellerhelvette Tack 🙏 Jag är väldigt ödmjuk inför min vinhjärna och vet hur jag kan dupera mig själv. Så en dag i taget 😊 och idag, nu är jag nykter.

Vad skönt det låter med 11 månaders nykterhet! Tänkte på det igår. Har nog inte varit nykter mer än en månad i taget under de senaste 23 åren (förutom graviditet). Det blir ett annat slags liv för mig. Var visserligen i princip helnykter tills jag träffade min nuvarande man för 23 år sen.
Jag var, när jag träffade honom, oerhört tveksam till hans drickande som då var socialt och kunde bli väldigt mycket. Men det var roligt också med det livet - ett tag.

Men jag är på en annan plats nu inom mig. Min man slutade med alkoholen för 1,5 år sen pga. han kunde inte hantera den längre. Jag är tacksam för det för jag har genom åren varit orolig orolig och arg för hur det kunde bli när det spårade ur. Så till den grad att jag släppte taget och började dricka mer också. Orkade inte hantera alla känslor kring hans drickande och min sjukdom. Det blev för mycket för mig. Så jag flydde in i dimman jag med. Sorgligt är det.

Men idag är jag på dag 9 🙌 😃

Jag ska idag arbeta lite med vårt företag och mitt projekt med min konst. Det var det som fick mig upp ur sängen idag med en känsla av pirr och glädje i magen.

Ha en fin dag och 11 månader, shit, ser fram mot den dagen 😍🥰❤️

@TessaMa Tack, 11månader känns väldigt bra. Men resan är bra den med, jag har lärt mig så mycket under dessa månader, vad som triggar, hur jag hanterar saker och så mycket mer. Det tog lång tid innan jag på riktigt kände att jag aldrig mer vill dricka. Har satt delmål med tre månader åt gången och någon gång vid 9 månader kände jag med hela mig att jag inte vill dricka någon mer gång.

Vad skönt att din man slutat dricka och lättare för dig att sluta när han gått stigen innan dig.

Jag hade också bara testat en vit månad innan. Hade aldrig hört talas om tre månaders konceptet. Men tre månader är viktigt för att få de första pusselbitarna på plats och sedan blir man mer om mer stabil om man jobbar med hur man tänker kring A.

Härligt att ha något att sysselsätta dig med som du finner glädje i!

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Tack för ditt svar 🙏Tre månader är det jag också satt som första mål. Jag var lite tveksam först om jag skulle sätta sånt mål. När jag satt tex. en månad tidigare och datumet för sista dan närmat sig så har jag börjat planera att jag ska dricka vin. Men har läst här i forumet och som du skriver att det går ju faktiskt att välja 3 månader till sen 😁

Tänkte på hur knasigt det blir med tankarna kring alkohol. Att det skulle vara så tråkigt att inte få dricka alkohol när det gått så långt att njutningen i livet inte längre existerar. Glädjen över tex. få sjunka ner i en sval sjö. Känslan i kroppen när det svala vattnet omsluter en. De där subtila njutningarna har varit som bortglömda för mig. Livet har varit en kamp, en kamp för överlevnad. Så resan, som du skriver om, ser jag fram emot med spänning. Det känns inte som en kamp (just nu).

Jag önskar dig en fin dag 🌺

@TessaMa Jag har inte känt någon kamp när det gäller sug, när jag hade 1 vit månad förr var jag jätte sugen när jag var inne på tredje helgen och vissa gånger struntade jag i resten och var nöjd med tre veckor. Denna gången har varit helt annorlunda. Med att jag var helt bestämd på tre månader hjälpte mycket, det låg ingen belöning i sikte på så länge att sugbiten kopplades bort. Jag hittade detta forumet en vecka in på nykterheten och läste här flera gånger om dagen, läste hela tiden nästan. Skrev och fick kloka svar och tips som hjälpte till att förändra mitt tänk. Sedan läste jag ”skål ta mig fan” ”Tänka klart och lyssnade på alkispodden. Detta hjälpte mer i grunden. Jag blev så rädd för att dricka att jag redan efter 2 månader bestämde mig för att förlänga till sex månader. Efter 5 månader bestämde jag mig för att förlänga till 9 månader och sedan hade det landat ordentligt i mig att jag verkligen aldrig mer vill dricka.
Det jag bekymrat mig mest för på vägen är vad folk ska säga och tycka om att jag inte dricker. Idag är jag inte lika brydd längre, det blir färre och färre tankar om vad andra ska tro.

Det är underbart när man börjar känna glädjen i sånt som att bada som du skriver om❤️

Kram

@Himmelellerhelvette Ja précis som du skriver. Denna gång har jag inte heller haft lika mycket sug. Tack för tips! Alkispodden har jag lyssnat på i perioder, lyssnade på den dag 1 denna gång och fick ångest av någon anledning. Jag ska ge det ett nytt försök.

Jag har blivit mer hungrig och mindre aktiv de senaste dagarna. Hoppas det är en övergående period 😊

@TessaMa Kroppen och hjärnan behöver läka, jag tror det påverkar mycket vad man orkar.
Jag har varit väldigt trött både i kropp och hjärna. Jag tränade när jag orkade, promenerade när jag orkade men vilade otroligt mycket. Kände medlidande med min kropp och hjärna för jag behandlat dem så dåligt. Accepterade oftast min trötthet och lät mig vila för att läka. Ibland var jag väldigt trött på att vara trött och då blev jag deppig men det går över det med❤️

@TessaMa Grattis till dag 12 om jag räknar rätt🥳. Uppfattar det som att du är väldigt motiverad till att vara nykter och fastnade för det du skrev ” Tänkte på hur knasigt det blir med tankarna kring alkohol. Att det skulle vara så tråkigt att inte få dricka alkohol när det gått så långt att njutningen i livet inte längre existerar. Glädjen över tex. få sjunka ner i en sval sjö. Känslan i kroppen när det svala vattnet omsluter en. De där subtila njutningarna har varit som bortglömda för mig”.

Att tänka positiv om hur skönt det kan vara att få njutning som nykter, tex som du skriver om att omslutas av det svala vattnet, har hjälp mig till att motiveras att vara nykter. Mina tankar är positiva om nykterheten, vad jag kan göra och vad jag vill att mitt liv ska innehålla som nykter. Det ger positiva känslor och glädje i sinnet. Det hjälper hjärnan att läka och återhämta sig från effekterna av alkoholintaget och skapa balans igen. Positiva tankar och därmed positiva känslor, kör över negativa tankar och känslor som tex ”vad synd det är om mig som inte får dricka och vad trist mitt liv blir utan alkohol”. Dessa tankar är negativa och skapar negativa känslor av sug. Efter tre månader med positiva tankar om nykterheten så skapas nya tankebanor i hjärnan. En rejäl återhämtning av hjärnan hinner ske.

Mitt motto är ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt” och innebär att ju mer uppmärksamhet man riktar på positiva saker om nykterheten, ju mer positiv tillväxt sker i dina känslor. Det samma gäller om att ju mer uppmärksamhet man riktar mot negativa tankar, ju mer tillväxt sker i negativa känslor. Ingen rocketscience direkt😂 men det är så vår hjärna funkar. Tankar är bara tankar, men det kan skapa jobbiga känslor inom oss om vi låter negativa tankar ta över. Precis som när vi låter alkoholen styra oss, den tar över vår hjärna och skapar destruktiva tankar och känslor, en ond cirkel.

Så fortsätt med sköna tankar om nykterheten, de som alkoholen suddar bort och som vi glömmer bort. De finns där inom oss och träder fram ju längre tid som vi är nyktra. Jag har varit nykter i över 1 år och 8 månader. Nu finns det endast sköna och positiva tankar om nykterheten och den härliga friheten som det ger. Att dricka alkohol är ett negativt minne med negativa känslor och som blivit överkörda av mina positiva upplevelser och känslor av att leva ett skönt och härligt liv i nykterhet.

Du jobbar på så bra, fortsätt med det!💪❤️

@Himmelellerhelvette "Trött på att vara trött" :) Ja det känner jag igen. Skönt att det är en övergående period. Jag tänker också så kring min älskade kropp. Vad den har fått utstå och att jag har väldigt höga förväntningar på den. Jag kan inte säga att jag vaknar upp som en solstråle om mornarna. Jag kanske aldrig kommer göra det men trodde nog att jag skulle känna mer skillnad på mornarna än jag gör. Ja ja det är i alla fall skönt att kunna pricka av en dag till.

@vår2022 Tack för påminnelsen!! Jag jobbar för att ha massor med positiva spår och signaler i min hjärna :) Tror också på att det är en framgångsväg, du är ett bra exempel på det. Det jag lägger min energi på det får jag mer av och jag vill njuta av livet vilket jag numera tror att vi är här för. Jag älskar det men så lätt att glömma bort. Våra hjärnor är så inspårade på gamla spår så det krävs en stark vilja att ta sig förbi de gamla spåren.

Just nu låter jag det vara som det är, tröttheten är stor och låter mig vara det. Bor i ett land som just nu har mellan 35-40grader så det passar bra med siesta på eftermiddagarna :) Försöker att inte ha så höga krav på mig själv och har en tillit till att det kommer att blir bra. Tack så mycket för din peppning, skriver på dator så kan inte göra emjis men "händer ihop" och "hjärta" till dig!

@TessaMa Tilliten till att det kommer gå bra och tro på processen är jätteviktigt. Tålamod är en huvudingrediens. Även om det tar lång tid att bli återhämtad är det 100% värt det, vad är alternativet? Om man som jag bröt ner min kropp under många år, är det helt logiskt att det tar tid att läka den men otroligt mycket sitter i huvudet också, att förändra sina tankebanor tar tid.

Kram