Det är andra gången nu som jag bestämmer mig för att vara alkoholfri. Jag hoppades att efter förra uppehållet hitta ett hållbart brukande men mitt problem är att det blir för mycket när jag väl dricker. Svårt att bara ta ett eller två glas utan det blir gärna 4-5 glas.
Min stora utmaning ligger i de andras förväntningar. Är jag bortbjuden eller själv har gäster behöver jag förklara mig. Blir jag tråkig? Har jag tråkigt? Vad dricker jag istället?
Många tankar nu.

@Beslutsam Hej! Det är svårt att dra ner på alkoholen när man redan är beroende. Själv försökte jag en massa år innan poletten föll ner. Det var för drygt fem månader sedan då jag hittade Alkoholhjälpen och började följa Alkoholprogrammet under Stöd. Jag upptäckte att det var mycket lättare att sluta dricka alkohol helt och håller. Efter ett tag försvinner suget och även den eviga kampen ”ska jag” ”hur mycket?” Etc. Skönt!
Nu till din fråga. Först vill jag säga att det verkar vara en av de vanligaste här. ”Hur förklarar jag? Vad ska jag säga?
En anledning att det verkar så svårt kan vara att det finns en skam runt alkohol, men lika skämmigt som det är att dricka lika skämmigt verkar det vara att inte dricka….
Men detta är ett övergående problem, snart blir det nya normala. Folk vet att du inte dricker. Själv tycker jag att jag har mycket roligare utan. Visst kan det vara lite skavigt flrsta kvarten, men det var det ju även när jag drack. Innan jag hinkat i mig första glaset. Nu pratar jag och lyssnar mycket bättre och dansar bättre för den delen också. Jag går hem i tid eller sent och vaknar utan ångest eller minnesluckor.
Skriver en fortsättning i bytt inlägg nedan.

Du är alltså inte ensam när det gäller hur man gör. Själv våndades jag så mycket över vad folk skulle tro eller tänka. Men det visade sig att de flesta inte undrar något alls…😀
Det viktigaste är att ha en PLAN. Det finns något kapitel om det i Alkoholprogrammet. Bestäm dig för vad du ska säga, träna gärna på det också hemma innan.
”Nej, tack jag har ett uppehåll just nu,” eller ”nej tack, jag ska träna imorgon, eller ”nej tack, jag upptäckte att jag inte mår så bra av alkohol, tog med några alkoholfria öl.”
Vita lögner är helt ok, bara du inte velar eller svajar. Inte nja eller kanske. Var bestämd.
Var så ärlig som du vill. Ett ”uppehåll” kan visa sig vara hela livet.
Själv tyckte jag det var bra att ringa innan , när jag var bortbjuden och tala om stt jag bara skulle dricka alkoholfritt och ta med lite alkfri öl eller bubbel. Då går det ju inte att ändra sig!😌 Det hjälpte mig.
När jag bjöd hem folk så bjöd jag på vin och alkoholfri öl. Ingen verkade ens märka vad jag drack. Oron är nog ganska överdriven.
Du kan läsa mer i början av min tråd om du vill. Då när jag tyckte att det var ett problem…
Nu är jag mest stolt över att jag inte dricker.
Du kan också läsa i början av Daemons tråd som hade samma våndor i början. Det kom han över.
Som nån skrev: det blir bara en station på vägen som du passerade för länge sen…❤️😀
Lycka till!

De Nordiska Näringsrekommendationerna -
NNR - har ju slagit fast att det inte finns någon säker gräns för alkoholkonsumtion – och det står att alla ”bör undvika alkoholintag”.

Det verkar vara lite av en generationsfråga. Alkoholkonsumtionen bland unga är ju på väg ner. Egentligen finns det ju fog för alla att värna om egen hälsa. Cancerrisken är ju en faktor men det finns ju många andra hälsoaspekter att ta hänsyn till utöver det. Man borde snarare få förklara varför man väljer att dricka? Det finns ju fakta och forskning att tillgå så varför ska man dricka?

När jag beskriver varför jag inte dricker gör jag det ur ett hälsoperspektiv. Framförallt vill jag leva fullt ut. Jag vill känna och uppleva livet. Att bedöva sig är ju raka motsatsen till det.

Mycket handlar om att bygga sitt egen självförtroende. Står man stark påverkas man ju inte av vad andra tycker. Visst är det en härlig känsla att bli uppskattad men kanske ännu härligare att inte andra kan rubba en ur balans.

Att vara nykter bland onyktra är en vanesak. Att träna sig i olika sammanhang i att ta för sig utan bedövningsmedel är ju en fördel. Lär man sig det tar man ju sig fram enklare varsom / närsomhelst så det finns ju mycket att vinna med att forcera fram egen utveckling.

Själv är jag en all in person. Brukar förklara att för en sådan är just alkohol ett riktigt gift. Vissa har enklare att kontrollera sitt intag än andra. Just jag har det inte så för mig blir vinsterna gigantiska att ge tusan. Jag har träffat få som ifrågasätter. Någon absolut men de allra flesta tänker nog tvärtom. Att det är starkt att lyckas vända skutan. Att ha den självinsikten och våga bryta mönster är väl sånna vi alla här ser upp till?

Jag tror nog jag idag vågar rekommendera att öppna upp och berätta. Har mött så lite negativt och sett så mycket positivt med att slippa spela. Att vara den jag är så vill inte tillbaka. Även om vissa nu skulle se ner på mig. Mycket viktigare för mig att jag är den jag är. Att slippa spelet och skapa en verklig vardag snarare än en förljugen.