Jag är en tjej på 37 år med sambo och tre barn. Jag har GAD generaliserat ångestsyndrom och mår som bäst när jag dricker, men drickandet blir ju värre och värre och de ska drickas så fort som möjligt då ångesten släpper. Har testat så många strategier för att hålla ner konsumtionen men det är som man tappar kontrollen och suget tar över. Nu har de allt mer blivit konsekvenser av mitt drickade då jag får minnesluckor, ändrat beteende, dricker mer i smyg när andra inte ser. Har varit så mycket fest under semestern då jag har så många syskon som har varit och hälsat på som också är glada i alkoholen. Men jag dricker inte vardagar utan fredag eller lördag.

Min mamma var alkoholist och dog av denna vidriga sjukdom. Tre av mina syskon dricker otroligt mycket och är så otroligt rädd för att jag kommer utveckla ett beroende då det defensivt är ett riskbruk då jag känner att de blir värre för varje gång. Lider dessutom av psykisk ohälsa som bidrar till att jag vill vara den jag är när jag dricker. Visst kan de vara klokt att hålla sig ifrån alkoholen om det skulle visa sig att jag är nära ett beroende? För varje gång vi ska dricks säga jag till mig själv nu ska jag inte dricka så mycket, men det går verkligen inte hålla sig till ett par öl och de blir ändå att jag sveper så fort som möjligt för att få det där lugnet.

// Orolig själ.

@Mariana86 Det låter som när jag drack på slutet. Om jag var du skulle jag hålla upp tre månader och följa Alkoholprogrammet under Stödfliken….
Att du har kontrollförlust tyder på att du har ett beroende. Jag tycker du ska ta det hela som en allvarlig varning. Alkoholberoende eskalerar ofta.
Men många här har klarat sig tack vare Alkoholprogrammet och att ofta läsa och skriva här. Bra terapi!!!
Det finns också bra böcker som kan ge insikter. Exvis Skål tamejfan! Finns också att lyssna på.
Kort och gott: välkommen hit och

@amanda L tack för svar ❤️ Har börjat med alkoholprogrammet och känner så igen mig själv. Jaha så då är man beroende pga av kontrollförlusten? Alltså så sjukt hur de kan utvecklas ett sådant starkt sug efter alkohol när man väl dricker. Jag började att lyssna på boken skål tamejfan i går 🙂 jag tänker hålla upp i tre månader först tänkte jag.

Hade du också minnesluckor?

@Mariana86 Jadå, på slutet allt oftare. Sista gången minns jag knappt nåt efter glas två…
Och så ångest i massor eftersom jag inte visste hur jag betett mig…
Jag levde också i villfarelsen att jag ju inte kunde vara beroende eftersom jag inte drack (bara sällan) på vardagar.
Nu ser jag det så solklart, när jag backat från stupkanten och fått perspektiv…
Jag har nu varit nykter sedan februari och mår då oändligt mycket bättre. Alkoholprogrammet var väldigt bra i blrjan men sen är det framförallt alla finingar på forumet som stöttat, hjälpt och förklarat. Det händer mycket när man slutar dricka alkohol. Du kan läsa min tråd från blrjan så ser du. Men även många andras. I vilket fall jättebra att du tagit tag i ditt liv. Fortsätt skriv och läs mycket! Många klarar sig bara genom att göra det.❤️👍😀

@ Amanda L tack fina du för svar ❤️ känna redan så mycket bättre, och går mer förståelse när fler har varit med om samma. Grattis till dig som har klarat dig utan så länge 🙂 Ja, ångesten blir ju brutal och jag har haft mörka tankar. Men jag kommer ta mig tba. Ska gå in och läsa, hur gör jag ? Söker på ditt namn ? 😅

Nu har det gått en vecka sedan mitt beslut. Kommer ha som mål ett år utan alkohol men längre om det behövs. Visserligen dricker jag bara när det är fest eller under middagar men det spelar ingen roll utan de är det enorma suget efter mer efter jag har tagit ett glas, alls minnesluckor. Har förstått nu att de är ett beroende att tappa kontrollförlusten men har inte sett de då jag tänker att ett beroende så dricker man varje dag. Mycket funderingar men det kommer komma en dag när det blir fest och nu måste jag hitta strategier för att inte ta de första glaset och att inte lyssna på "beroende hjärnan".

@Mariana86 Det säkraste är att ha en plan. Ring till värdarna och berätta att du bara ska dricka alkoholfritt . Fråga om de kommer att ha det eller om du ska ta med nåt själv.
Poängen med det är att du stänger dörren för dig själv… vaga, okända planer är så lätta att rucka på…
Bestäm dig för en förklaring ifall nån frågar nåt. Jag ska träna, köra, prova utan ett tag etc
Vita lögner ok om du inte vill berätta ngt särskilt. Träna gärna hemma, så att du inte tvekar eller velar när välkomstdrinken kanske ändå dyker upp…
Du klarar det om du verkligen bestämmer dig och har en plan.😎👍

Välkommen @mariana86
Vilket bra beslut att starta en tråd här. Beroende kan se ut på så många sätt och det är väldans vanligt att man tänker att det nog inte gäller riktigt för mig- ”jag dricker inte på dagen/vardag/måndagar/efter kl 22”
Det var iaf så jag resonerade när jag tog beslut om 3 vita månader. Rekommenderas starkt för att återställa balansen i hjärnan, och för att ge kroppen en chans att återhämta sig. Sömn, avkoppling, ja en massa saker laggar efter perioder av drickande vare sig det är ofta eller sällan.
Ju mer man läser på forumet ju tydligare blir det också att beroendet har många skepnader.
Jag kollar min nykter-app ibland, idag visar den 3 år, 7 månader, och 6 dagar.
Livet blir bara bättre- men det kan vara kämpigt till och från i början. Heja dig!

@Amanda L tack för tipset. Kanske är lika bra annars blir man att tveka, det har hänt förut. Vad skulle ett glas göra. Klart jag fixar ett glas men nej de går inte. Jag har provat så länge nu att dricka måttligt.

Jag ska innan ringa och fråga om alkoholfritt som du skrev, riktigt bra strategi eller köpa något själv. 😍 Hoppas bara att de går för som jag känner nu så har jag bestämt mig ett liv utan alkohol, men klart tankarna kommer är jag tråkig nu, kan jag bjuda på mig själv. 😅

@Se klart å blir så taggad när jag läser ditt inlägg. Heja dig och grattis. Hur har de gått på högtider, fester med kompisar och familjen ? Hur har du gjort när tankarna om men nu har jag varit nykter länge vad skulle ett glas göra.

Jag har börjat träna mer för min psykiska ohälsa men förstår att de tar tid innan kroppen är i balans för vi har druckit mycket under semestern då alla mina syskon, min sambos familj är glada i alkoholen.

@Mariana86 Hej och välkommen till forumet.
Bra beslut att bli nykter. Högtider och helger blir lättare att hantera med tiden. Försök att inte planera för långt i förväg utan ta ett steg i taget.
Jag började med tre månader sedan har jag successivt ökat nykterhetstiden med tre månader i taget. Nu har jag varit nykter i ett år.

Kram❤️

@Mariana86 Den där rädslan för att bli ”tråkig” är du inte ensam om här. Många tänker så i början, men tänker inte på att folk ofta uppskattar vänner som kan lyssna och prata, inte sluddrar och upprepar sig och glömmer vad folk har sagt. Själv har jag roligare nu än när jag drack. I synnerhet när jag blev full och vaknade med jävulsk ångest.
Det andra är att jag tycker det är mycket viktigare stt du tänker på dig själv nu, visst finns en del som kan dricka ett eller två glad. Men du kan ju inte det… Då måste du få dricka det som du behöver och tål.
Jag tänkte också mycket i samma banor, vad kommer andra att tycka och tänka om jag inte dricker alkohol?
Sanningen är att de allra flesta, med ngt enstaka undantag, inte bryr sig ett dugg om de ens märker det. Så gör din plan, den som gör att du kan koppla av och må bra både på och efter festen. 🙏🏻❤️😀

@Himmelellerhelvette ok tar ett steg i taget. Idag mår jag så bra, har haft ångest till och från och har ju GAD, men känner ändå att kroppen börjar återhämta sig efter semestern med många alkoholtillfällen. Vill verkligen inte vara på botten igen, inte värt det.

Grattis till dig // kramar ❤️

@Amanda L ja den där jävulska ångesten går inte beskriva, glömmer aldrig när jag ringde barnen tre gånger och sa godnatt älskar er. Helt sjukt att man glömmer. Ne de vill jag inte uppleva igen. Jag ska följa min plan. Tack fina du för ditt stöd ❤️

@mariana86
Högtider, fester, sociala tillställningar och aw kommer ju sällan på en och samma dag. Då får man tid att förbereda sig för varje tillfälle- hitta strategier och bra ”sägningar” inför det som ska komma. Här finns massor av erfarenhet och just detta att gå bort eller bjuda hem brukar vara en stor sak i början. (Sen glömmer man helt bort det!)
Så ta en bit i taget.
Jag älskar fortfarande att gå bort på middag eller fest- men jag blir trött lite tidigare än förr. Och är mycket piggare dagen efter- än förr 😊
Jag tänker att min psykiska hälsa blev så så mycket bättre när jag blev nykter. Men ta en dag i taget. När jag hade varit nykter uppåt ett halvår fanns ingen chans i världen att jag skulle vilja dricka igen. Men jag är fortfarande vaksam på min hälsa och mitt mående. Jag tar inte ut mig så mycket, doserar socialt och ensamtid lite klokare.
Det kommer att gå bra!

@Se klart de är sant tid finns ju att förbereda sig, men som du säger jag tar en dag i taget 🙂 jag kommer som du skriver säkert glömma bort de och vill inget heller må bra nu då jag lider av psykisk ohälsa. Tack för ditt stöd ❤️

Fredag 18 augusti!

Inte druckit en helg på två veckor. Ju längre tid de går så ju mer glömmer jag bort konsekvenserna av drickandet, ångesten, minnesluckorna, kontrollförlusten m.m därför skriver jag dagbok. Nu vet jag att jag har ett beroende fast jag inte dricker ofta då jag inte kan sluta när jag väl har börjat plus starkt sug efter mer.

@Mariana86 Fint att du kämpar på! Dagbok är bra. Jag brukar skriva i alkoholkalendern. Kan ge tips om varför och när jag känt av sug. Eftersom man antecknar det där…👍❤️🌺