Obs lång text

Hej,

Efter flertalet misslyckade försök att vara helt alkoholfri så fick jag nog och bad om hjälp till familj och sambo för en månad sedan. Jag berättade att jag vill att de ska veta att jag är medveten om att jag överkonsumerar vid de tillfällen jag dricker och att jag verkligen vill sluta.

Jag har under något år velat sluta helt men haft svårt för att säga nej till kompisar som velat ta en öl på en helg vilket oftast slutat i alldeles för hög konsumtion och ångest kommande dag.

Nu när jag varit helt nykter en månad så förstår jag inte ens varför jag druckit innan för det har inte gett mig något positivt överhuvudtaget. Jag mår så grymt bra nu, har tid till så mycket mer och har ingen ångest alls.

Jag har varit vältränad i större delen av livet men har låtit kroppen förfalla de senaste åren pga för hög alkoholkonsumtion så jag har lagt på mig 10-15kg för mycket. Så nu tänkte jag höra med er som hållit upp en längre tid, har ni gått ner i vikt av att bara avstå drickat eller fått det lättare att förlora övervikt när ni slutat?

@finito Det finns inlägg från folk som gått ner när de slutat dricka. Många börjar träna också vilket ju är bra på andra sätt. Att gå ner handlar ju främst om kost och där är ju alkohol en stor bov, men också eftersom man ofta blir sugen på fet mat och annat onyttigt dagen efter…
Så bra att du mår så bra. Det ger ju bra förutsättningar för viktnedgång, skulle jag tro.

Bra jobbat med 1 månad nykter 😀💪 har varit nykter i snart 8 månader och som svar på din fråga har jag gått ner jätte mycket i vikt under dem månaderna vägde 86-87 då
och nu väger jag 69,5 🙂 en förklaring är ju så klart att jag slutat dra i mig tomma kalorier tillsammans med att jag rör på mig mycket mer och tränar 3-4 dagar i veckan

@finito Hej finito, jag tänkte och hoppades på samma sak. Att kilona skulle rasa av mig. Men nu har jag förstått att jag måste ta en sak i taget. Kanske är det samma sak för dig. Låt det ta tid.

Jag hade typ 17 kg övervikt. Bara av att sluta dricka hicka jag snarare upp. Men jag upprepade efter ett halvt år själva beslutskraften, och gick sedan ner alltihop på ett drygt halvår. Inte gått upp sen, det är nu ett år sedan. Lycka till!