Jag har otroligt svårt att dricka måttligt.
Dricker tills alkoholen är slut eller tills jag däckar.

Har svårt att tänka mig ett helnyktert liv då jag gärna vill kunna njuta av vin till maten eller ett glas bubbel. Vore oerhört tacksamt att få höra om era erfarenheter kring att lyckas med detta.

Någon annan som har en utmaning gällande att dricka måttligt?
Jag har inga problem med att ta (kortare) vita perioder etc men tyvärr så drabbas jag ofta av alkoholdjävulen de gånger jag dricker och det blir rakt in i kaklet.

Hej @Monica01 Det som du beskriver är så otroligt vanligt. Alltså att man försöker dricka en måttlig mängd men att man misslyckas. Jag själv försökte i ganska många år med blandade resultat. Vad jag menar är att det gick tidvis bra att begränsa mitt drickande med strikt disciplin och planerande men det var egentligen dömt att misslyckas på grund av min alkoholism. Någon gång skulle det bara spåra ur hur mycket jag än försökte.

Det finns ju såklart de som lyckas med att dricka måttligt. Jag har ingen data att förlita mig på här utan det är baserat på min egen och vad jag hört om andras erfarenheter, men jag tror att för den som har kommit till det stadiet att man som du säger "drabbas av alkoholdjävulen och dricker rakt in i kaklet" så är det svårt att lyckas med måttlighet livet ut. Jag känner i alla fall inte till ett enda fall som har gjort det.

Sen känner jag också igen mig i det du säger att ha svårt att tänka sig ett helnyktert liv. Innan jag slutade var det i princip en omöjlighet och rent ut skrämmande att tänka sig. Men tankesätt kan förändra sig. Nu önskar jag istället att jag blivit nykter tidigare, med allt det jag gått miste om.

Jag tänker att för din del med de fysiska åkommor du har ådragit dig så vore det bra att börja med en 3 månaders helnykterhet och fokusera på att vara nykter. Då kan du samtidigt började fundera på hur du vill göra efter den tiden. På forumet här kan du ju läsa om många med olika erfarenhet, både de som valt helnykterhet och de som valt att försöka dricka måttligt och kanske hittar du någon som har en väg som du kan emulera. Om du envisas med att försöka dig på ett måttligt drickande så tror jag att det åtminstone krävs en stenhård plan som du i förväg bestämmer dig för och som inte lämnar något utrymme för tillämpningstolkningar.

Lycka till!