Läst mycket av andra men inte haft modet att starta en en egen tråd men ska jag fixa detta kan jag inte kapa andras trådar!!! Fått bra hjälp och råd av att läsa allas kloka inlägg ❤️

@Kennie jag startade programmet för två veckor sedan med mål att kunna dricka måttligt. Det har gått bra. Väldigt nyttigt att kartlägga varför man har ett beteende man inte vill ha. Jag håller tummarna att det ska hjälpa mig. Har druckit, hade middag förra lördagen men drack bara den dagen och inget någon annan dag.

Vad bra att du kommit igång! Jag gjorde också programmet och började med tre vita månader. Därefter har jag landat i en måttlighet som för mig innebär ett glas vin med mycket långa mellanrum. Oftast någon månad eller mer mellan gångerna, och inte mer än ett glas till middagen . Det viktiga för mig har varit att jobba bort tänket att alkoholen skulle ge någon särskild guldkant som inte annat kan ge. Nu njuter jag lika mycket av iskallt alkoholfritt bubbel som jag förut gjorde av alkohol dito. Jag har kommit dit att jag typ 19 gånger av 20 är mer sugen på alkoholfritt när andra dricker. Jag ser också nykterheten som det coola och självständiga valet och framhåller gärna det när samtal om alkohol uppstår. Det har tagit ett par år att landa i det, har haft svackor där det känns deppigt att inte dricka som andra, men jag har kört på och haft tillit till att nykter tid hjälper hjärnan till förändring. Jag fokuserar också mycket på njutningen i att vara nykter, att aldrig vara bakis, att vara närvarande för barnen. Och att unna mig vila, goda snacks, en stund med en tidning och något gott alkoholfritt i soffan innan jag börjar laga fredagsmiddag. Lycka till med att hitta din väg!

Tar en dag i taget, gick inte så bra i helgen... Var på hotellhelg i Stockholm och blev för mycket att dricka på lördagen. Försöker ta nya tag och hitta strategier så att jag kan hantera det framöver. Så här ser det ut sedan jag startade programmet, jag har minskat drickandet totalt och har en hel del alkoholfria dagar :-)

Totalt antal registrerade dagar: 17
Antal dryckesdagar: 4
Medel antal glas/dryckesdag:
7.25
Totalt antal glas: 29
Största antalet glas/dag: 10
Antal registrerade alkoholfria dagar: 13

@sorgsen72 vad härligt att du har minskat drickandet totalt. 😊 Heja dig!
Jag tog hjälp av en app som heter måttfull, där en lägger in varje glas, vad det är för storlek, styrka och sort, och får en bra överblick på sin måttfullhet. Den visade att när jag tyckte jag hade koll, så drack jag ofta ändå mer än vad som var måttfullt (vilket stämde bra, om jag tänker på hur jag mådde sen dagen efter).
Vad tror du om att testa den? 🙂
Ha en fin dag 🌼 och lycka till!

@Påvägmothälsa Tack! jag har ju ett problem med att sluta i tid… Även om medeltalet är över sju är det mindre än tidigare och jag tänker att om jag är ärlig mot mig själv så blir det bättre. Det var helgen i Sthlm som drog upp det rejält. Men ska lyckas och tänker att det kommer att bli lättare ju mer jag lägger fokus på att skapa mina strategier

Kom hem igår, fredag, efter en intensiv vecka på jobbet. Tänker gud så skönt med helg! Tog en öl direkt, öppnade en till i snabb takt. Öppnade en tredje men tänkte till. Vill jag ha den? Ska jag dricka bara för att det är helg? Drack inte upp den utan valde att dricka ramlösa istället. Inte det klokaste att starta helgen så men stolt över att jag lyckades avbryta och tänka till.

@sorgsen72 Bra gjort!! Din eftertanke och planering här har effekt 😊 Jag brukar se till att jag har något gott och kallt alkoholfritt hemma att bjuda mig själv på. Apropå mängden enheter per dag håller jag helt med om att det är viktigt att vara ärlig och transparent. Det är dock så ju att det är alldeles för mycket för ett tillfälle med 7, men det vet du redan. Jag tar en nykter lördag, vill du hänga på?

Tyvärr så höll jag inte mitt mål i helgen… Pysslade på i lugnan ro hemma. Kände mig stark och nöjd! Visade sig att min make bjöd hem vänner (utan att jag visste det) som vill umgås. Ta en grogg och spela kort… Groggbordet dukades upp… Såååå drack mer än måttligt men! Ingen sprit. Inget vin. Höll mig till öl vilket inte hade skett för en månad sen🙌 små små steg på min vingliga väg…

Små steg är ändå bättre än inga alls. Fy vad svårt det måste vara när andra omkring dig dricker, Sorgsen72. Ta nya tag. Om jag lyckades dra ner på antal glas så tror jag att du också klarar det!

Inne på vecka 4 i programmet! Försökt att tänka på situationer och hitta alternativ när det blir svårt. Inte druckit något sedan förra gången. Igår var vi bortbjudna och bestämde tidigt att jag kör. Då är det ”legitimt” att tacka nej. Utan att få frågor eller behöva förklara sig. Vart en riktigt trevlig kväll med bubbelvatten och samtal. Såååå skönt att vakna imorse och må bra 🙌