Har haft ett riskbruk i ca 20 år. Är medveten om alla risker mitt drickande för med sig. Har använt alkohol som bränsle då jag blir pigg och energisk efter några öl. Har nog inte klippt gräsmattan nykter någon gång de senaste 10 år. Brukar även använda alkohol för att varva ned. Jobbar periodvis väldigt mycket och är stressad. Efter några öl och rött vin är jag nere i varv. Dricker aldrig starksprit men däremot öl och vin. Har skrivit många konstiga inlägg på Facebook när jag varit full. Har ångest i flera dagar efter mina fyller. Var i princip nykter halva september. Umgicks med vänner sista helgen och då blev det en fylla redan på torsdag så jag skulle orka städa hela huset (gjorde även ren avloppen på toa). Igår var jag också full för att orka göra vinter i trädgården. Idag har ångesten varit för djävligt. Nu sitter jag och dricker bubbel vatten utan alkohol. Har en underbar fru som stått ut med mig i 30 år. Jag vill älska mig själv men det är svårt.

Hallå @Mrx hur går det för dig? Låter som att Mars kan bli bra för oss bägge . Jag hade nog inte slipat grillerna i början av månaden . 2 snabba baklänges mål under första 14 dagarna . Men spikat igen och ligger kvar på 2 dagar . Men är så jäkla svårt ibland . 😞 Kan inte lita på mig själv . Känner mig stark när jag lägger mig, men vet inte hur man mår när man vaknar . 21-2 just nu . Blir fullt fokus på defensiven resten av månaden .. kämpa på min vän 💪🏻💪🏻

@Tomen och @Mrx måste bara säga att jag tycker ni tycks jobba på bra utifrån er strategi! Kan man inte vinna allt, kan man vinna en del.
Hälsningar från en som brukar sova mycket gott på nätterna men inte i natt. Tre kokta ägg och lite forum kanske så småningom kan få mig över på andra sidan några timmar till klockan ringer.

@Tomen och @charlie70 det går bra..

Jag har hittills gjort 4 självmål i mars, det står 19-4 till det vita laget. Dessa självmål har varit noga planerad. Allt har gått enligt planerna inga konstigheter har inträffat. Jag är nöjd med min insatts som lagledare. Jag har en del att jobba med för att nå ännu bättre resultat. Jag kör vidare med samma strategi i april. Tomen, är du på? Visst ska vi ge det röda laget spö även nästa månad.
Charlie70, du är en riktigt kämpe, en förebild för oss andra. Du har valt helvitt och lyckats. Jag har valt en liten annan väg mot samma mål. En dag i taget 😉
/Mrx

Det rullar på.
Inga fler självmål har det blivit i mars. Har haft en toppen helg tillsammans med familjen. Vi har haft barnbarn och deras föräldrar boendes hos oss sedan i fredags. Jag är dränerad på energi efter alla upptåg vi varit med om. Tur att jag blev farsa till mina kids i unga år medans jag hade energi och en mer rörlig kropp. Jag kommer troligen att inleda april med ett självmål på torsdag. Frun och jag har lite egen tid då. Påsken kommer att firas med barn och barnbarn i Skåne. Det innebär noll alkohol för vi brukar aldrig nytta rusdrycker när vi umgås med dem.

Projekt trädgård vilken gödsel vill hallon ha? Vilken gödsel ska jag ge till liguster häcken? Jo, jag vet liguster älskar höns gödsel. Det har min häck fått varje år. Jag funderar eftersom jag tidigare har köpt gödsel från handelsträdgården, typ plantagen. Ett stall i närheten erbjuder gratis häst gödsel. Funkar det i min lilla trädgård?

Jag går på rutin.. Det blev klassisk kogödsel i min trädgård. Jag vågade in experimentera med häst gödsel. Dessutom ligger handelsträdgården närma mitt hus än stallet. Vi satte ut den förgrodda potatisen i pallkragen igår. Kanske lite tidigt men vi skyddar den mot den otäcka frosten om det behövs. Alkoholen och jag har tagit paus från varandra under påsken. Det känns otroligt skönt att slippa alla biverkningar som alkoholen ger. En dag i taget 😉

Den otäcka frosten kom fortare än vi anade.
Vi har varit hos barn och barnbarn i södra Sverige under påsken. En morgon när vi vaknade var det frost på bilrutorna. Jag inser när jag kommer hem till Stockholm att min potatis verkat överleva under fiberduken. Det låter intressant att tillverka sin egen gödsel. Hoppas det funkar bra för dig.

God middag och tack för inspirerande läsning!
Gödsel har jag botaniserat en del i, och fattar det som att hästgödsel är minst lika bra som ko. Kanske t om bättre. Men det som är bäst skulle jag säga är det som är enklast. Mina hallon har jag försökt få gott liv i under 10 år men misslyckas. Det bär mig emot rent etiskt att ge upp hoppet om något som lever- om än inte sitt bästa liv...
kanske nya tag och en sista chans i år.
Har du redan satt ner potatisen alltså?
Önskar dig en solig dag!

7-0, April börjar bra.
Inga självmål ännu under April. Det känns bra. Ibland funderar jag varför jag överhuvudtaget skriver här inne. Jag har svårt att identifiera mig som alkoholist. Jag hade ett riskbruk men inget beroende. Hade jag fortsatt att dricka okontrollerat kanske jag utvecklat ett missbruk. Forumet ger mig dock stöd när jag läser om alla olika livsöden. Jag inser hur många kämpar med sitt missbruk. Det ger mig stöd i min strategi att dricka under kontrollerade former. Jag önskar alla lycka till och sluta aldrig kämpa. Alkohol är en lurig kompis. Jag kan verkligen njuta av en kall öl eller ett gott rödvin. Det gäller dock att se till att njuta i lagom mängd under kontrollerade former. Aldrig gå på autopilot och häva i sig av detta gift. En dag i taget...

@Mrx Jag tror att det är jätteviktigt att reflektera över sitt förhållande till alkohol oavsett om man väljer att sluta helt eller dricka kontrollerat. När vi helt släpper alla förtöjningar tror jag att det kan segla iväg rejält. Det är som med viktminskning, vilket är en evig kamp för mig. Men vad är alternativet? Ge upp helt? Nä, jag kämpar på. Ger jag upp helt tar det ände med förskräckelse.

Kram 🐘

Det blev ett självmål igår..
Jag tänkte bara ta "EN" öl igår kväll. Det blev flera. Mina bromsar är dåliga. Jag fortsätter att jobba med mig själv och mitt liv. Jag tar ansvar och ger inte upp. En dag i taget..