Frågan vänder sig till er som ser er själva som nyktra alkoholister,

Grattis, först och främst, för att ni lyckats bryta ett destruktivt beteende.

Jag är nyfiken på vad det är som kan få en person att komma till insikten att de behöver förändra sitt beteende.
Vad blev just din vändpunkt?
Och vad gav dig styrkan och modet att sluta dricka?

Mycket tacksam om någon vill dela med sig av sina personliga erfarenheter.

Hej,
När jag slutade dricka hade jag funderat över mitt drickande i något halvår. För mig blev vändpunkten att jag fick en minneslucka då jag typ gick i sömnen och var okontaktbar. Min sambo var nykter och såg till att jag kom i säng. Barnen sov och märkte inget, men det var ju bara tur. Det var i april 2020 och sedan dess har jag inte varit full. Jag hade nog precis börjat utveckla ett beroende när detta hände, drack 2-3 kvällar per vecka och oftast inte mer än 4 glas, men jag kände att det var något som drog på ett annat sätt än tidigare och att det oftare blev att jag drack mer än jag mådde bra av. Bakisångest och trötthet ett par gånger i månaden. För mig blev det ett skrämselskott i rättan tid. Att tappa kontrollen är för mig oacceptabelt och därför kändes det inte som att jaf gav upp något när jag slutade dricka, snarare som att jag återtog kontrollen och fick tillbaks välmående, energi och självrespekt.

Kan tillägga att någon månad innan jag slutade dricka så läste jag Rebecka Åhlunds självbiografiska bok "Jag som var så rolig att dricka vin med". Där skrev hon insiktsfullt om hur hon maskerat sitt beroende genom att intala sig själv att hon var så intresserad av vin - stor igenkänning för mig. Och morgonen efter min minneslucka skapade jag konto och började läsa och skriva här, vilket var viktigt för att hålla fast vid beslutet att sluta dricka. Det var avgörande för mig att börja ifrågasätta alkoholnormen och se att fler än jag upplevde min typ av drickande som problematiskt.

För mig var det en process på mer än 10 år innan jag nådde min personliga botten.
Under dessa år sökte jag hjälp 4 ggr (tror jag det var ?) hos folk som inte visste vad beroende innebär fast de sägs jobba med det. Mellan hjälpsökandet så söp jag me och mer och i mina hyfsat klara stunder så insåg jag ju att jag hade "problem med spriten " men jag klarade inte att ta mig ur själv. Jag testade allt som du kan läsa om här på forumet : Bara dricka helger, bara dricka "finsprit", bara dricka vin, inte dricka själv osv osv.......inget funkade. Att hålla upp då ? Javisst en baggis så länge som jag visste att jag om en vecka, månad, halvår fick dricka igen.

Genom åren var det en hel del kommentarer som fastnade i skallen och som ständigt följde med mig som en envis mygga. Eller ledsna ögon. Dessa saker var en bidragande orsak till att jag mer seriöst började att aktivt leta efter en väg ut. Och det tillsammans med att jag kände att hela min tillvaro OCH kropp höll på att rasa. Känslan när jag kom till en punkt på slutet då jag kände att jag själv bestämde hur mitt liv skulle se ut framöver var en stor befrielse.

Så för mig var det inget dramatiskt utan en väg ut från det dysfunktionella liv jag levde och som jag hade tur att kunna överblicka. Alla klarar inte det. Men som sagt....det tog 10 år för mig.
Kanske hade det gått fortare om det hänt grejer eller så hade jag supit ihjäl mig. En av mina behandlingskamrater var en "riktig" sk parkbänkare som rymde från sjukhussängen när han låg i korridoren och väntade på en skallröntgen för att se om hans supande hade gett honom skador. Han lever inte idag.

Genom åren har jag lärt mig att bästa och enklaste sättet att nå fram till en aktiv alkoholist är att en nykter alkoholist berättar om sitt liv och hur han har gjort. Ingen alkis klarar att ljuga eller slingra sig för en annan alkis.....allt är liksom redan provat.

Jag vågade be om hjälp och jag vågade ta emot den. Jag vet inte om jag kan prata om styrka i det fallet utan det var bara en ärlig önskan om att sluta dricka. En önskan jag aldrig ångrat !!

Jag vet inte om detta stillar dina funderingar men fortsätt att undra ! Enda sättet att komma framåt !

Hej Maja58 och varmt välkommen hit! Hoppas in här i din tråd Sara111 så varmt välkommen till dig också!

Fint att du frågar Maja58, det är ett forum där vi värnar om anonymitet, inga personuppgifter och liknande och det som skrivs syns utåt för alla samtidigt väljer varje person vad en skriver här. Vi brukar försöka läsa allt och kommer ta bort om någon lämnar ut personuppgifter, kontaktuppgifter och liknande.

Om du skriver ett meddelande till oss på admin och är inloggad syns inte ditt meddelande utåt för alla, samma sak gäller om du skulle jobba med vårt självhjälpsprogram så syns det för oss på admin och dig men inte utåt.

Hoppas det var svar på din fråga och att du hittar mycket här inne som blir hjälpsamt för dig!

Och igen välkommen och tack för utrymmet i din tråd Sara111!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet