Efter att nu varit nykter i drygt 4 månader och precis klivit ur en lång sjukskrivning så har det blivit dax att ta tag i livet och komma på in på arbetsmarknaden igen.
Under mitt drickande var det en omöjlighet att gå på en intervju. Jag var i alldeles för dåligt skick och det skapade en enorm ångest.

Frågan är nu hur ni skulle ha gjort. Ska man vara helt ärlig på en intervju och berätta varför man varit sjukskriven och genomgått en behandling? Detta är något jag funderar mycket på, kan ju bli väldigt fel tänker jag..

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!🙏🏻😊

Personligen kan jag inte se att det finns nån anledning att öppna upp så tufft om det inte kommer en direkt fråga. En orsak att skylla på kan ju, om så krävs, vara den berömda väggen i det gamla arbetet. En som inte kan eller förstår alkoholism, eller beroende öht, kan inte handskas med en sån öppen information.
Ta hand om dig !

Tack @Adde! Var lite så jag tänkte också.
Men tänker om jag får en direkt fråga på varför jag varit sjukskriven och borta från arbetsmarknaden ett helt år. Känns inte bra att börja ljuga eller mörka. Man målar ju lixom in sig lite, kan bli svårare att berätta framöver om man inte varit ärlig mot arbetsgivaren från början..

Jag håller med Adde. Man kan tro att samhället och människor idag har insikter och öppenhet om beroendesjukdomar, men så är det oftast inte. Kanske bättre att säga att du varit utmattad, men blev sjukskriven för att inte ” gå in i väggen helt”. Även att du jobbat med dig själv på många plan och känner dig nu stark, och redo för arbete igen. Sen kan det ju bero på vem/ vilka man träffar på intervjuven. Jag sökte jobb på ett behandlingshem för barn/ familjer, och fick då frågan om att dom flesta som söker sig till den typen av jobb, oftast har något i barndomen som varit jobbigt, och om jag kanske också hade en sådan erfarenhet. Där var det viktigt att saker och ting var bearbetat, så det inte öppnade upp något personligt hos personalen, när man jobbade med dysfunktionella familjer. På en sådan direkt fråga berättade jag lite om min pappas alkoholberoende, och hur min mamma hade hanterat det ( skilsmässa). Jag sökte ett jobb för flera år sedan inom beroendebehandling. Skrev i CV att jag slutat dricka för 4 år sedan, och lite kring hur jag tänkte och hade gjort. Där kom jag inte in på intervju ens. Folk kan ju omöjligt veta hur stabil man är efter att ha slutat dricka. Arbetsgivare vill ju såklart ha så stabil personal som möjligt, då är det oftast ingen fördel att berätta om sitt beroende, trots att man varit väldigt stark 💪🏼 Och lyckats sluta. Däremot så brukar styrkan lysa igenom på intervjuer. Så på det sättet är man ju vinnare ändå. 🌟🌟🌟

Tofu på besök

Jag tror respons beror väldigt mycket på hur man för sig. Följer en person på sociala medier som haft en man som gått bort pga alkoholen. Hon vinner följare hela tiden. Hon blev utbränd under perioden maken levde och har en lång väg tillbaka. Hon visar dock upp sin trädgård och är oerhört duktig på det hon gör. Helt överbokad nu... Hon visar upp kampen och att hon är på väg. Detta har hon dock kunnat visa över tid. En intervju är ju ca 1 timme. Kan vara svårt att få fram vem du är nu på en sådan. Om du väljer att vara öppen tror jag du bör visa upp att du är 100% på väg och inte vacklar. Får de känslan att du kommer vara av och på tror jag det är svårt.

Så över tid tror jag man kan vinna kraft. Vid en enstaka intervju så bör man nog känna sig stark i övertygelsen att man är på väg framåt för att vinna poäng. Detta måste man nog utstråla väldigt tydligt.

Tack för inputs!🙏🏻
Känner att jag måste vara förberedd och ha en plan på hur jag ska tackla dessa knepiga frågor. Varför jag har varit borta en längre tid osv. Vill såklart vara så ärlig det bara går men det är en jäkla balansgång.
Det kan ju både hjälpa och stjälpa..

@Rastah Jag tror inte heller på att öppet berätta, då det inte finns denna förståelse för detta. Sedan beror det ju lite på vilken typ av jobb du söker, så det kan både hjälpa och stjälpa. Jag var arbetslös under 5 månader men ingen frågade på intervjun om detta. Jag skrev årtal på erfarenhearbetslivserfarenhet tex 2020-2021 och sade att mitt senaste uppdrag var slut och att jag nu letade nytt uppdrag. Tror att det är bra att du fokuserar på det du kan erbjuda arbetsgivaren, din motivation till jobbet och dina erfarenheter du har. Fokusera mindre på oron vad du ska svara om de frågar ang året du inte jobbat. Vid frågor om detta kan du sväva ut om att du behövde ta en paus och ordna upp några privata saker som nu är fixade eller liknande. Och det stämmer ju, då ljuger du inte, men du går inte in i detalj om vad det var, och det behöver du inte heller göra. Det visar på personlig integritet😁.

Lycka till!👍