@Amanda L Grattis till 150+3 dagar! 😃🎉🎶 Du håller stilen fantastiskt bra! 😍

Grodor har jag aldrig pratat med, men en och annan fågel har man väl kwittrat med. Jag brukar hälsa på havet ibland. Har det som en rutin då löprundan går via havet. Vet inte alltid vad jag får för svar där, men det känns bra. Man ska vara kompis med havet. Bra som vän, dåligt som ovän. 😊

Ha en fortsatt fin lördagskväll!

@Daemon En ynnest att kunna prata med havet! Min närmaste vattensamling är en utomhusbassäng, längre bort en liten insjö.
Me nu blueskonsert om det inte regnar. Ha en fin söndag!

@Amanda L Grattis till dina 150+ dagar!! Mäktigt! Jag funderar också på det där med att vilken dag som kändes/känns/kommer att kännas viktigast. För mig tror jag att det kommer att vara när jag uppnår 3 månader. Jag menar, jag har ju lovat Alkoholprogrammet att jag nu inledningsvis ska hålla mig nykter i 3 månader, så jag tror nog att jag kommer att uppnå det.

Blev inspirerad av Daemons och vår2022 som springer. Har själv aldrig tyckt att det är kul. Men absolut kul med lite bättre kondis…
Och så har jag för hög vilopuls. I varje fall senaste åren.. Cirka 78. Inte särskilt bra.
Igår tog jag en liten runda på 20 minuter jogga/gå. I detta ingick också två minuter jägarvila (jobbigare än jag trodde) och två minuter plankan. Inte så jobbigt.
Anledningen var att jag såg att statisk träning är det bästa för att sänka blodtrycket. Nu behöver jag ju inte ha lägre blodtryck, har typ 93/63 men men vad gör man inte för att slippa springa…😌
Men det här med vilopulsen känns som sagt inte bra. Ska se om jag kan få till den lägre. Där verkar det tyvärr bara vara kondisträning som kan hjälpa.
Men det var faktiskt lite mysigt att ta sig runt bland allt som blommar just nu. Kanhända kan det ändå bli en ny vana?
Pepp emottages gärna.🙏🏻🏃🏼‍♀️

@Amanda L Det är ju en jättebra början😁. Läste också att plankan och jägarsits är bäst för att sänka blodtrycket. Jag är lite dåligt insatt ang vilopuls, men är inte 78 helt ok? Jag tyckte som yngre att det var dötrist att springa om det inte fanns en boll att jaga😁. Började springa som äldre, korta pass gå/springa. Utökade distansen allteftersom det kändes bra. Jag brukade gå en sträcka, jogga en sträcka osv, sedan gå en sträcka och rusha en sträcka, intervaller. Hade sedan långt uppehåll på flera år pga knäskada och började smått igen för drygt 1,5 år sedan. Innan det tränade jag mest styrka på mattan hemma för att bygga upp musklerna. Jag investerade i en träningsklocka och earpods, med musik i öronen blir det mycket roligare. Träningsklockan motiverar mig till att träna, den sätter jag på även vid styrketräning och vid promenader, och jag kan följa min utveckling. Oftast är det lite jobbigt i början av löpningen, men jag vet hur härlig känslan är efter ett pass och det är den jag tänker på som belöning. Jag får aldrig riktigt just den känslan efter ett styrkepass, jo efter att ha boxats på säcken får jag liknande känsla och det är väl just för att pulsen går upp högt då. Vid styrkepass går inte pulsen upp på samma sätt. Så ta det lugnt och försiktigt i början, så du inte skadar dig, det är en belastning för knän att börja springa. Jag brukar alltid också börja med uppvärmning för hela kroppen så den är varm. Det kan bli en ny vana om du vill det😁

Ha det gott!❤️

@Amanda L Kul att du blivit inspirerad att springa! Jag försöker komma igång igen med att springa efter en skada och kör för tillfället mest styrka och stretch. Din metod med att omväxlande gå och springa tror jag är ett jättebra sätt att starta på. Smart att låta kroppen vänja sig successivt. En grej som hjälpt mig att förbättra konditionen nu när jag inte kunnat springa har varit att tänka positivt när jag blivit andfådd. Jag har annars lätt för att hamna i tanken ”herregud vilken dålig kondis jag har”. När jag har tänkt ”åh vad andfådd jag blev, nu blev min kondition lite bättre” har jag blivit mer pepp att gå fort uppför en backe eller trappa. Låter kanske lite knäppt men funkar för mig 😂 En liten pulshöjande grej som tex att öka farten i en uppförsbacke när man är ute och går tror jag gör mycket i längden. Lycka till med att hitta en ny vana!

@vår2022 Tack för tips!:) Jag undrar vad du kan se på träningsklockan? och har du den på armen eller var? Du får gärna tipsa mig om tillverkare om du är nöjd med den. Jag gillar inte såna som är krångliga med tusen inställningar utan hellre få och tydliga.🥰
Och vilopuls 78 är väl inte direkt dålig, men inte speciellt bra. Ju högre vilopuls, ju mer sliter man på hjärtat. Tror jag läste på 1177…
Men ska försöka springa lite grann iaf. Intervaller och börja försiktigt som du skriver. Nåt annt är nog inte aktuellt…🥰
Rapporterar vidare…

@Amanda L Jag har en Polar Ignite 2. Den har jag på armen. Ville heller inte ha en för komplicerad klocka. Den mäter puls, möter sömn, har GPS. Jag kan se hur hög belastning, puls jag haft, hur lång sträcka, tid. På min mobil eller padda kan jag sedan se staplar, om jag underbelastar, överbelastar, utvecklar eller underhåller min kondition. Den visar också om jag ökar min tolerans för träning. Ser också hur mycket jag rört mig under dagen, steg. Man kan följa sin träning över tid. Jag är nöjd😁. Funderar på om jag ska göra en jägarsits och en planka om dagen, det skulle vara en bra rutin😁.

@vår2022 Tack, jättetack, verkar ju finnas tusen modeller. Och det verkar räcka långt för mig.
Har du högt blodtryck så är det säkert en bra idé, tror det var dubbelt så effektivt som annan träning.
Jägarsits kan man ju utöva när man väntar på bussen, plankan kan vara svårare... Nån kan undra :)

@Amanda L Kul att du ska börja med löpning! 😃👍 Det är verkligen kul, bara man kommer igång. Var ute en runda idag innan jag drog igång grillen. Riktigt härligt!

Instämmer i ovanstående gällande att starta lugnt och successivt rampa upp längd, fart och antal pass i veckan. Tråkigt råd, men blir lätt ivrig. Kondisen är en sak, den lever sitt liv. Men sen finns det miljoner små muskler och fästen i ben och fötter som lätt skriker till om man har för bråttom i början. Inte så sällan kan sånt där ta tid att läka sen, hälsporre, knän, etc, vilket är grymt frustrerande. Men nu ska vi inte fokusera på det negativa…! Ut och kuta! 😂

Jägarvila och planka varje dag? I’m in! 👍 Låter kanon. Tåhävningar är bra också, för löpningen. Det kan förebygga en del problem. För mig är stretch ett måste också nuförtiden, annars kommer problemen som ett brev på posten. (Eller säger man email i inboxen nu kanske?)

Min GPS-klocka är från tidig stenålder och går nog inte att köpa längre… Ev om du frågar en arkeolog vid någon utgrävning, de kan ju ha dykt på något exemplar. 🤪 Funderar på att skaffa något mer modernt.

Plankan på busshållplatsen, den är riktigt intressant! 😃👍

@Amanda L, du är en hjältinna! Så peppig och omhändertagande mot alla på forumet. Imponerande hur du orkar engagera dig så mycket . ❤️Håller med alla ovan, när en väl kommit in i det så är löpning da shit. För mig är det ett sätt att börja dagen, en löser problem i huvudet och så blir dagen mycket mycket bättre. Lycka till men ta det varligt i början. 🌻

@Daemon @Eirene
Tack för all pepp, men jag skrev väl att jag skulle springa lite grand, (pytte) inte maraton…. Känner pressen ökar.
Men om det är da shit, så måste jag kanske ändå …?
Tacksam för tipsen ändå! Nu vet jag att jag kanske inte behöver pulsklocka ( ville mest mäta upp min totala aktivitet ) eftersom du Deamon tydligen kan springa utan.
Och tack för att du kallade mig hjältinna! Det har jag nog alltid velat vara sen jag såg Spartacus på Draken vid tolv års ålder, men jag är nog mest pensionär. Har alltså gott om tid. 😀
Men använder den gärna till att peppa om det går.
Kram till er båda. Nu måste jag åka och köpa löparskor. Har bara ett par till gymmet och de måste jag ju göra rena varje gång…
Det här får oanade konsekvenser..😀😀😀

@Loppan Hade missat ditt inlägg. Bra tips där med! Det där ang tänket kommer jag verkligen att behöva. Tack! Herregud vad många som verkar springa på det här Forumet. Imponerad!😀🏃🏼‍♀️🥳