Vi har haft ett upp-och nerförhållande i cirka 15 år. Har både egna, gemensamma barn samt fosterbarn. väldigt mycket bra, men vi båda har haft väldigt dysfunktionella uppväxtmiljöer. Det som gör att jag inte riktigt kommer vidare nu är att han har sagt så mycket sjukt till mig på fyllan i somras. Han är inte alkoholist, men när han dricker så blir han väldigt förändrad. Det är som att ta bort allt det som är bra i honom, och så är det bara det dåliga, dysfunktionella och elaka kvar. Och när vi nu äntligen, sedan ett år tillbaka, skulle ta tag i vårat förhållande, så har det bara blivit värre för min del.
Det som är svårt att komma över nu, är att han på fyllan låg och kallade mig för hora, jävla fitta, att han skulle ta barnen ifrån mig och att jag kunde gå och dö i ett dike. Och jag hade inte ens gjort något. Minsta lilla konflikt efter detta, så vill jag inte se honom. Och han fattar inte det. Han är liksom inte riktigt beredd att göra upp för det han har utsatt mig för. Säger att han inte minns. Tackar Gud, fan och hans moster för att jag spelade in de senaste kvällarna. Men jag kommer inte vidare om inte jag se riktig ånger över längre tid. Han har mycket svårt för att bli avvisad av mig nu, och går in i samma gamla mönster där han blir kall och drar sig undan. Och då vill jag ju ännu mindre vara tillsammans med honom. Hur FAN går vi vidare?? Han visade ingen ånger i somras innan jag spelade upp all för honom. I hans sjuka värld, så hade JAG varit jobbig…

@NW77 Det är inte konstigt att du är påverkad av den djupt obehagliga händelsen du beskriver, där din partner blev psykiskt våldsam och aggressiv mot dig. Sådana saker sätter spår, och särskilt om en inte upplever att det går att prata om det på ett öppet och ärligt sätt med personen. Du skriver att han inte är redo att prata om det här, och att det skapar en stor distans mellan er. Klokt att du tar ditt behov av att prata om det på allvar, och att du skriver här.

Det finns lite olika sätt att tänka om vad nästa steg skulle kunna vara, och det beror lite på hur du tänker och hur du mår. Är du orolig för att det här ska hända igen, att han ska bli berusad och elak/våldsam mot dig? Givet det som har hänt, känner du att du vill stanna i förhållandet och jobba på det eller har du funderingar på om du skulle må bättre av att ni inte var tillsammans längre?