Jag har varit nykter nu i ca tre veckor efter ett ca fyraårigt tungt missbruk av alkohol och på många sätt känns det otroligt bra, på vissa sätt mindre bra. Det är mycket känslor och tankar som kommer till ytan när man inte längre är borta i dimman och jag känner mig rätt förvirrad just nu, har många tankar om hur min kropp reagerat på att jag druckit så mycket tex.
Jag känner mig ganska trött i kroppen. Några dar efter jag slutade helt så kände jag mig piggare på många sätt, men nu börjar jag märka att jag inte är som jag var innan - jag vill sova, sova, sova och ändå är jag aldrig riktigt pigg och fräsch.
Jag känner också som ett "töcken" kring mig och känner mig inte närvarande på mitt jobb; jag har svårt att koncentrera mig, otroligt dåligt närminne, svårt att vara "med" och ta in ny information.
Sen har jag också en sån stark känsla av likgiltighet vad jag än gör.. Jag har liksom inget jag direkt ser fram emot eller blir glad av. Jag har ingen stor lust till nånting utan jag känner lite att "Jaha", till allting.

Är det någon som känner igen sig i det? Är detta permanent? Känner ni igen er och isåfall, blev det bättre senare? Kan jag ha fått någon slags hjärnskada av all alkohol?

Jag skulle vilja höra med er hur tiden efteråt var när ni tog steget och slutade dricka "på riktigt"?
Hur kändes det, på vilket sätt tog ni hjälp(om ni gjorde det), vad fick er att fortsätta vara nyktra, vad motiverade er mm?

Vore jättetacksam för svar och är oerhört glad att jag hittat denna sida! :)

Jörgen69

Hej känner som du beskriver av och till, likgiltigheten, att inte ha lust med ngt alls.
I början av min nykterhet kraftigare och oftare, varit skapligt nykter nu i ca två år, dock tagit ett par återfall, senaste nyktra perioden cirka ett halvår, mått kanon mestadels pigg, sover bra livsglädje i största allmänhet, dock kom denna likgiltigheten tillbaks nu senaste två veckorna. Bryter detta genom att besöka ett eller flera AA möten samt fysisk aktivitet, promenader löpning golf mm

Går på en alkoholbehandling detta hjälper & stärker mig oerhört med bla. gruppdynamiken, försöker att läsa mycket litteratur i ämnet alkoholism/missbruk hänger en hel del här på forumet, detta håller igång tänket på rätt vis.

Med tiden mår man bättre och bättre, dock infinner sig dessa tankekollappser då och då, gäller att ha bra koll på dessa och mota i tid, minimera och begränsa tankefelen annars leder dessa ofelbart till återfall i missbruket.

Min motivation är lyckliga barn, att jag mår fantasiskt bra för det mesta, missbrukspersonligheten får mindre & mindre plats, bättre fysik, bättre aptit, viktnedgång, positivare tänk, ingen ångest längre, vaknar varje morgon pigg utvilad utan att behöva fråga sig hur det gick åt helvete dagen innan.

Kämpa på, tiden som nykter är vår kompis i denna sjukdom, felandet i tankar klingar av efter hand.

Tilläggas kan att jag var totalt maktlös inför alkoholen innan jag tog hjälp, alkoholen höll på att ta mitt liv, idag har jag tagit tillbaks livet känns gött.
Ge inte upp :)

vill.sluta

Dom svar du är ute efter, men ALLT POSITIVT som nykterheten för med dig.Har endast varit helt vit i8 dagar. Varje dag är en kamp mot att INTE dricka.
När jag tänker efter så är det flera års drickande som gjort att jag hamnat här.
Någon dag skall jag ta mod till mig och skriva ner
"my life story".
Jag hälsar dig välkommen!
/A

Linaa !!

Jag känner igen hur min kropp reagerade när jag slutade. Jag var iofs på behandling så jag fick ju stöd av mina behandlingskompisar som talade om ett de hade gått igenom samma sak.
Sov som en liten gris i början och kroppen visade upp krämpor som jag inte hade en aning om att jag hade.

Min kropp hade ju gått i akutläge i så många år för att försöka reda ut kaoset som alkoholen ordnade till så när den helt plötsligt fick växla ner och fixa med grejena i lite lugnare tempo så slappnade jag av helt, även i skallen. jag behövde ju inte hålla koll på alla runt mig eller ständigt fundera ut nya lögner.

Jag kunde bara vara och jag njöt av det. Faktiskt i ett helt år innan verkligheten hann i fatt mig.

Sov massor, skäms inte för det, ät bra mat och drick hyfsat bra med vatten så återvänder livet till dig.

Välkommen till livet !

Jörgen69

Jag menar mina ord Adde, har läst följt din resa. Även jag har fått förmånenen att bevista Länsmansgården.Helt fantastiska mäniskor, synd att denna jävla helvetes sjukdom är så sjukt svår att få bukt med.

allt ovanstående - så var det med min man. Efter en tids nykterhet sov han massor, helt otroligt mycket, en sommar. Nu åtta månader efter det sista (hoppas jag) återfallet och många månaders nykterhet före det är han i prima form. / mt