Hej! Ville bara önska alla ett Gott nytt år och hoppas att ni hittar nykterheten. Är otroligt tacksam att jag grejade detta, om tre dagar har jag 3 års nykterhet. Nyårsafton är inte vilken dag som helst för mig, det är mitt livs viktigaste dag då jag fattade det enda rätta beslutet. Tack och lycka till <3<3<3 DSG

i förskott och kul att du fortfarande finns med därute i den riktiga världen ! Kram !

till dig som är en av dem som ger hopp åt många!
Gott slut 2012 och Gott nytt år 2013! / mt

Sorgsen

Jag är en av dem som hoppas få skriva att vi lyckades, att mannen valde nykterhet och att vi lyckats laga det trasiga...
Stort grattis och ett Gott Nytt År!

detskagå

Tack för fina ord, just idag är det tre år.För tre år sedan var det en timme i taget, min önskan att leva var så stor att jag hade inget val. Jag hade prövat ALLT , utom att sluta dricka. Har haft och har väldiga bekymmer och massor av tråkigheter har hänt mig under mina nyktra år, MEN jag har aldrig lyft glaset. Nytt beslut varje dag gäller. Kram till alla som kämpar! DSG

detskagå

Hej igen....jo jag ville bara säga det att när jag skulle sluta dricka alkohol, bestämde jag ju detta i Augusti och satte datumet till nyår. Tanken var att jag skulle dricka så mkt som möjligt fram till nyår, men som jag tidigare berättat så blev det ju tvärtom.Detta var ju naturligtvis ren okunskap, men det fattade jag inte då. Jag drack mindre och mindre, när nyåret kom var det en ren befrielse att veta att jag är fri.jAG behöver aldrig mera tvångsmässigt lyfta glaset som tog mig rakt ner i fördärvet. Jag har inte behövt dricka som sagt efter det, beslutet hade legat så länge i mig att någon annan väg fanns inte att gå. Nu har jag gjort samma sak med cigaretterna. Beslutet fattades i Juli 2012 och datumet sattes till nyår, ja jag vet, löjligt, men samtidigt smart, det blir tre födelsedager på ett år det!! ): För mig har det funkat, jag har använt mig av stegboken i AA, och främst då det första steget som det viktigaste . VI ERKÄNDE ATT VI VAR MAKTLÖSA INFÖR ALKOHOLEN/CIGARETTERNA OCH FÖRLORAT KONTROLLEN ÖVER VÅRA LIV.Alla beroenden är sjukdomar. Jag har varit rökare i 31 år. Jag har rökt 20 cigaretter om dagen och det värsta är att jag aldrig har provat att sluta röka!!??? Jag har alltså förkortat mitt liv, förstört mina organ helt i onödan. Det var så lätt för mig att sluta röka så jag blir förbannad att jag har rökt alla dessa år utan att veta hur lätt det var. Detta har ingenting med skryt eller högmod att göra, jag vill bara förmedla den friska känslan jag har fått, jag vill inte dra i mig mer skit, vare sig rök, eller alkohol. Denna kroppen har tagit så mkt stryk att jag till och med tycker att det är trevligt och roligt att vara snäll mot mig själv, jag ansvarar för min kropp idag, något som jag struntade fullständigt i förut!! Jaha...då var det tio rökfria dagar nu då, skall jag höra av mig i vanlig ordning på årsdagen eller? He he, skojar bara, ha det fint alla , och vet ni vad? Släpp taget, ge upp, acceptera att du faktiskt lider av en sjukdom som är dödlig, välj livet kära du! Många kramar DSG

Stigsdotter

Visst är det skönt att vara fri? Bättre sent än aldrig. Det går ganska snabbt för kroppen att återställa sig efter cigaretternas framfart i kroppen. Ser fram emot vidare rapporter ;-)

detskagå

Hej igen...det går bra det här, om en vecka har jag varit nykter i 3 år och fyra månader, samt rökfri i fyra månader. Får nypa mig i armen, är detta verkligen jag? Jag som är så förknippad med alkohol och cigaretter, lever nu ett vanligt skönt liv utan beroenden. Jag slutade röka med samma metod som jag gjorde med alkoholen och jag har inte haft något sug efter vare sig sprit eller cigaretter. Det är en spännande resa vi gör...vem är vi egentligen, vi vet ju vad det blev av oss, men hur var vi alla de åren innan vi började dricka? Jag har iallafall glömt av det, kommer ni i håg? Nu har jag påbörjat en resa, en resa som kommer forma mig,tala om för mig vem jag och visa mig vägen, det är fantastiskt. Idag kan jag inte tänka mig att överhuvudtaget dricka eller röka. Hoppas det går bra för er alla...kram DSG