Hej!

Jag slutade dricka i September 2012 pga väldigt många snedfyllor och allmänt deprimerat tillstånd med ångest osv. Vilket visade sig försvinna när alkoholen försvann ur mitt liv. Vet att jag skulle klara av att dricka någon gång ibland. Men det är just där det blir svårt. Att bara dricka någon gång ibland.

Tog ett återfall för två veckor sen. Skitkul tyckte jag. En hel del ångest dagen efter, redig baksmälla osv. Var inte alls sugen på att dricka mer. Men tacksam över att få ha känt på hur det känns att vara berusad igen och inse att det faktiskt inte är så kul som jag minns det.

Livet fortsätter tänkte jag och blev full igen i fredags? Skulle ju bara dricka en drink för sällskapets skull. Jo tjena!

Hjälp mig kära forumvänner! Hur ska jag hantera detta?

Vet egentligen inte vad jag har förväntat mig för svar från er... Behövde väl skriva av mig mest.

Lelas

Hej Skumbananen! Bra att du skriver, det hjälper dig att sortera dina tankar. :-)

Får jag fråga dig: Varför är det viktigt för dig att kunna dricka "någon gång ibland"?

Var rädd om dig!
/H.

Skumbananen

Egentligen är det inte viktigt. Men känner väl att jag inte vill sätta mig i ett fack som varken alkoholist eller nykterist. Vill egentligen bara kunna dricka kanske en gång i månaden för att jag vill det, utan att få superångest pga det. Eller utan att falla tillbaka till att dricka onsdag, torsdag, fredag, lördag.

Förstår du hur jag menar? :)

Tack för snabbt svar! :)

svar - vet inte vad du skrivit före dagens inlägg, men jag tror du skulle ha hjälp av att dela erfarenheter på forumet "Förändra sitt drickande". Dina funderingar och din önskan att kunna dricka ibland är välbekant där. Lycka till! / mt

Lelas

Hej igen!

Jag förstår precis hur du menar. Det där är alla (?) alkoholisters drömbild av drickandet.

En av definitionerna av vad det innebär att vara alkoholist är: Jag har försökt sluta (alternativt klara av att begränsa mitt drickande) men upptäckt att jag inte klarar av det.

Jag hoppas att du inte tycker att jag är för rak eller gåpåig, men: du behöver bestämma dig. Antingen dricker du okontrollerat, eller så dricker du inte alls.

Och vet du? Det går faktiskt alldeles utmärkt att ha ett fint liv som nykterist. Livet blir inte sämre av att avstå från alkoholen vid de där tillfällena som du beskriver.

Var rädd om dig, det är ditt liv och din kropp.
/H, tillfrisknande medberoende