Efter drygt 20-år av förnekelse och lögner har jag insett att jag är alkoholist. Hade i 5-års tid funderat på att ta hjälp av länkarna eller AA. Så fort jag hade tänkt tanken lyckades jag vara nykter i några veckor. (kanske inte helt). Inga långvariga fyllor med minnes luckor. I december-13 tog jag mig i kragen och gick på ett öppet AA-möte. Det har nu gått 135 dagar. Att sluta dricka på egenhand gick inte. Nu har jag ett ställe att gå till. Där träffar jag andra "fyllhundar" som delar med sig av sina erfarenheter. Jag lägger inte så stor vikt på 12-stegs programmet eller andligheten. Det är heller ingen som kräver detta av mig. Det enda som krävs ar att jag är ärlig och nykter. Sidovinsterna formligen strömmar in. När jag känner mig lättretlig och självömkande vet jag att "sjukdomen" gör sig påminn. Tack vare AA har jag fått verktyg att bearbeta det. Förut var det en anledning till att supa mig full. Imorgon har det gått 136 dagar sedan sista fyllan.

wolf

Att du lyckas med nyktra 136 dagar efter 20-års förnekande och lögner.
Vad driver dig? Att bara vara nykter..eller av någon mer anledning?
/wolf

lungan

Det som driver mig är att få kontroll på livet. Det sista året som aktiv alkoholist var det nästa rus som var det viktigaste. Jag vet att det bara är en tidsfråga innan jag allt går överstyr om jag fortsätter med alkohol. Som aktiv alkoholist var jag fruktansvärt egocentrisk, något jag inte vill vara. Idag tänker jag på familjen i första hand.

lungan

Ser med tillförsikt fram mot sommaren. Ingen planeringar för när jag kan supa. Inga lögner för min familj och vänner. Går stadigt på mitt AA-möte en dag i veckan. Följer inga steg eller jobbar i något program. Är bara tacksam för det liv jag nu har. Den del av mig som vill supa och bara tänka på mig själv, klarar jag av att hålla i schakt med hjälp av kärleken till mina nära och kära. Jag är medveten om att nykterhet är en färskvara för en alkoholist. Det är alltid lättast att motstå den första ölen.

svar på din fråga den 11e maj...

För min del har aldrig krogen varit ett alternativ för mig. Ett ställe som serverar svindyr alkohol där jag lätt kunnat räkna ut hur mycket bolagssprit jag kunnat tanka i mig istället. Dessutom med hög volym, skräniga människor och bara en helt sanslöst usel trivselmiljö.

Däremot gillar jag bra restauranger, gärna utomhus, med bra mat, vilsam atmosfär och trevligt folk. För egen del har jag aldrig haft problem med att andra dricker för jag har från första stund accepterat att sjukdomen jag har är min egen och jag har ansvaret för den. Om andra vill dricka alkohol så är det deras ansvar och inte mitt.

Jag har vänner som har svårt att se på när andra dricker och de undviker sådana ställen helt. Men livet går ju vidare fast jag är alkoholist så jag kan ju inte gå omvägar eller fly från det som sker så för min del är acceptansen en förutsättning för ett normalt liv.

Grattis till dina 5 månader förresten !

lungan

Har i dagarna 6-månader av nykterhet. Livet som nykter är riktigt behagligt. Visst har man svackor men inte så djupa som när jag drack. Sidovinsterna är enorma. Känner att mina nära och kära litar på mig. Den känslan är underbar. Underbart att inte behöva ljuga och smussla. Besöker min AA-grupp en gång i veckan där jag får prata av mig och lyssna på andra alkoholisters mot och framgångar i livet. Det här forumet är också en viktig del i min nykterhet. Har tipsat en vän att besöka alkoholhjälpen. Hoppas han nappar. Nu ser jag fram mot en härlig och nykter sommar.

lungan

Är så otrolig tacksam idag. Tänk om jag inte gjort något åt mitt missbruk. Det var bara en tidsfråga innan allt hade gått åt h_lv_te. Körkort, jobb och familj skulle försvunnit. Tidigare har jag hållit mig nykter för andras skull. Har tänkt på det genetiska arvet. Min pappa var alkoholist. Han drack en vecka om året. Vår lägenhet förvandlades då, under några dagar, till en fyllekvart. Resterande 51 veckor var han världens bästa pappa. Jag skyller inte min alkoholism på de gener jag ärvt från honom. Min alkoholism har jag druckit mig till alldeles själv. Jag inser att jag aldrig mer kan dricka alkohol. Gör jag det vet jag att konsekvensen blir förödande. Min familj överlever alldeles utmärkt utan mig. Är så tacksam att jag får vara med i gemenskapen och känna att familjen har förtroende för mig. Kämpa på alla ni som är ute på det här forumet, det kommer jag att göra.

lungan

Det beror ju på att jag somnade nykter efter en trevlig fest igår kväll. Hela gänget från jobbet, var hemma hos en jobbarkompis och hade en grillfest. Det bjöds på alkohol och god mat. Perfekt läge att börja supa igen. Jag vet ju att jag aldrig kommer att bli "botad" från sjukdomen så jag tog för mig av stämningen och den goda maten. Det räckte alldeles utmärkt för mig. Jag tror att jag säkert fixat att ta lite vin eller öl, den här kvällen. Men är man alkoholist så är man.Jag har ju läst på forumet om många som trott att de blivit "botade" från sjukdomen, och ramlat dit igen. Jag vet att jag är allergisk mot alkohol, lika mycket som jag är det mot nötter. Om jag låter bli dem kan jag leva ett hyggligt liv. Nu ska jag ut och jobba i trädgården. Ha en härlig dag alla på forumet ;)

lungan

Trevlig midsommar till er alla på forumet. Själv ska jag fira den med familjen och goda vänner.

lungan

Tänk. Även idag vaknade jag nykter. Ingen ångest över gårdagen. Ska njuta av dagen :)