Idag är det över 18 månader sen senaste alkoholintaget. Det har varit en fantastisk resa hit och jag har forumet och vännerna här att tacka för mycket. Det har för mig inte funnits någon klar linje mellan att "förändra mitt drickande" eller det "vidare livet". Nu idag ett och halvt år senare känns de som att jag lämnat så mycket bakom mig att jag trots allt kan se det som ytterligare en ny start. Jag kan inte hävda att jag klarat det, men jag har klarat det så här långt. Det är stor tacksamhet jag känner att ha lyckats förändra en så svår sak som ett problematiskt förhållningssätt till alkoholen faktiskt innebär.

Fortfarande kan det idag kännas lite surt att inte kunna, vilja, eller våga dricka i sociala sammanhang eller till middagen. Men det priset jag betalar är så ofantligt mycket mindre än den risk och enorma avgrund och nedsida som riskeras i ett försök. Det är alltså ett lätt val att välja bort alkoholen ur livet. I synnerhet om man tänker på det som var innan, det var ju inget liv, det var ju faktiskt ett rent helvete...

Jag fortsätter att läsa härinne till och från. Det är viktigt att inte riskera att glömma vart jag kom ifrån. Jag vet idag att minnet av hur illa det var, är just det som gör att glädjen över förändringen är så stor. Det är faktisk en stor tacksamhet.

Så nu fortsätter färden på den nyktra vägen.

Lev väl alla!

//PP

hjälpsamt! Bra att få diagnos - fast jag förstår det känns trist - men diagnosen är en vägvisare till vad som kan hjälpa! Hoppas du fått medicin som är rätt för dig och att biverkningarna som en kan ha i början är uthärdliga. Det finns olika antidepressiva och det finns mycket mycket mer än medikament som är hjälpsamt mot depression, mycket du kan göra själv. Din vilja och envishet är enorm resurs, det vet ju du och alla vi här redan. Lördagshälsningar och krya-på-dig-kram till dig! / mt

Leverjag

Jag har också insett att jag har en deppression som jag försöker leva med och det är lite som att varje dag vada i gyttja medan andra går med lätta torra steg bredvid. Jag har nu sträckt ut handen och bett om hjälp, insett att jag behöver det, att det inte håller i längden att behöva kämpa varje dag för att ta sig igenom dagarna på något vettigt sätt.

Jobbigt, pröva mediciner, bakslag, börja om kan det innebära men denna gång ger jag mig inte. Jag har kapitulerat för den sanningen också. Är helt säker på att A är iblandad, både suget och biverkningar. Ibland känns det som inget annat hjälper, som att jag inte står ut en sekund till och då efter sex månaders nykterhet, så jag måste ta tag i psyket och vara A-fri. :-)

Lycka till. Du kommer att känna en positiv skillnad men tveka inte att byta om biverkningar är jobbiga, för det kan man bli deppig av det med. ;-/
?

PP

Så glad jag blev över ditt inlägg V Har funderat mycket på hur du har det, och trots din egen situation tar du dig tid att skriva. En förändring måste till nu. Innan jag slutade med drickat levde jag i känslan att om jag bara slutade dricka skulle allt bli bra. Just nu är det som att det faktum att jag inte dricker är typ det ENDA som är bra. Jag ska verkligen försöka öppna mig för att ändra detta på ett nytt sätt nu. Det är kanske en form av kapitulation som krävs här med som du skriver. Det är ett elände att ha så svårt att begripa att det inte går att fixa allt själv.

Tack och sorglig kram till dig!
/PP

PP

Du har rätt i att det känns lite som en lättnad att ha övervunnit det enorma motstånd det för mig inneburit att söka hjälp.
Har varit så envis i att vilja klara mig själv, så med facit i hand är envishet inte enbart något positivt. Tänk om jag hade sluppit detta om jag hade agerat annorlunda redan i samband med att jag slutade med alkoholen? Ok, lönar sig inte att grubbla, nu måste jag göra på ett annat sätt.
Oändligt skönt att vara nykter i alla fall. Tänk om jag gett upp det...
Tankar har ju funnits att "det spelar egentligen ingen roll" De tankarna var nog det som till slut fick mig att ringa samtalet.

Helgkram till dig med, hälsa MG så gott!

/PP

PP

Tack för dina rader, känns lite märkligt att läsa din mycket empatiska kommentar. Jag har ju alltid haft en "Mogliinställning" till mig själv och livet. "Jag är tuffare än somliga tror"
Så nu är det lite märkligt att nu känna att så inte är fallet...Om det fortsätter på det här viset kommer det väl sluta med att jag blir en riktigt ödmjuk människa till slut ?. Först alkoholproblem, sen depression. Ja, vad fasiken kommer sen? Gällande pillren så läste jag igår på nätet. Listan över möjliga biverkningar var ju enorm. Nageltrång behövde man dock inte oroa sig för, men det var väl typ det enda som fattades.
Fast listan med biverkning av alkohol är ju minst lika lång, och det lyckades jag ju förtränga under ganska lång tid. Ja, nu är förändringens tid inne igen. Det ska och måste gå bra. Jag vill så gärna, och ska göra vad som krävs.

Kram från Gökboet

//PP

Tror att det är precis som ni skriver. Man måste kapitulera i detta också. Nu orkar jag inte må så här dåligt längre, typ. Det var ju vad jag gjorde i november 2014. Då ville jag faktiskt inte leva längre och trodde på riktigt att alla skulle få det så mycket bättre utan mig. Det var också vad jag gjorde med sockerberoendet i februari i år. Att inse att man inte klarar av något, att det inte funkar längre, att man mår för dåligt - och att inte kunna lösa det själv - det är både tungt och stort. Men det är inte heller förrän då som en förändring är möjlig.

Hur var det nu jag läste... att skalet måste knäckas innan vingarna kan vecklas ut... om ni förstår hur jag menar.

Jag tror att många alkoholister går och bär på en depression. Sedan är det svårt att veta vad som är hönan eller ägget. Fick man ångest och depression av alkoholen eller drack man för att man hade ångest och depression? Spelar kanske inte så stor roll, det är ändå en nedåtgående spiral. Ett är säkert i alla fall - INGET blir bättre av att dricka. INGENTING!

Ja du PP, listan på biverkningar är enorm. Jag fick väl ca 70% av dem - tex ångest och depression... Alltså vet man till slut inte vad som var orsak och verkan där heller. Men det var ju efter flera års bruk. När jag väl slutade med tabletterna, så hade jag egentligen inte löst några av de bakomliggande faktorerna. Jag hade tragglat i kbt under ett år, men det gav egentligen inte så mycket. När jag väl började i terapin, så rev vi av ett års kbt under första träffen... Det som istället hände när jag slutade med tabletterna var att jag började medicinera med alkohol istället. Jag tog liksom drickandet till en ny nivå. Det är väldigt tydligt så här i efterhand att jag har medicinerat med alkohol. Visserligen har jag alltid druckit mycket genom åren, men inte på det sättet.

Och en sak till... Tänk på vad stark du är som faktiskt vågar visa att du inte är Stålmannen!

LeverJag - underbart att se dig igen. Men tråkigt att det är som det är. Tänker på dig vännen!

Stor varm kram

Leverjag

Det är lätt att tro att allt ska bli bra om vi fixar det mest synliga problemet men så finns där saker som kanske alltid funnits, varit anledning till att vi drack eller blev ett resultat av att belöningssystem inte kommer i balans igen. För män verkar det särskilt svårt att gå i samtal, be om hjälp och ta mediciner när det gäller hjärnans mekanismer men allt övrigt i kroppen som felar verkar gå lättare. Svårt för alla egentligen. Fortfarande fördomar när det gäller psykisk ohälsa, tror jag.

Med din envishet som hjälpt dig kommer nu detta bli bra också. Härligt och modigt av dig att ta steget och ge det en chans. Vem vet, kanske en liten, liten kemisk obalans kan hjälpa dig att leva ditt liv så mycket lättare? Hoppas på det! Vi får följas åt...

Kramar

PP

Ja, någon form av falsk stolthet kanske det är. Efter att ha läst ditt inlägg idag kommer jag att tänka på hur din situation ser ut.
Jag hoppas att du får den hjälp du behöver. Visst har jag det motigt, men jag vet att många har det värre. Kom att tänka på Hasse & Tages gamla sketch

https://youtu.be/Sx58z5V6FsY

Lite komik kanske är rätt mitt i allt? Ja, vi följs åt!

Leverjag

Det är bra m humor. Sonen satte på klassisk musik på högsta volym. Det är lite intressant det också ;-)

PP

Har under de gångna åren ställt mig frågan en miljon gånger om alkoholen är hönan eller ägget som du skrev Muränan. På något sätt kanske det är så att det faktiskt är båda och för alla oss som använt alkoholen som flykt? Och vem av oss som skriver här inne har inte det? Varenda en skulle jag vilja påstå. Sen finns det naturligtvis personer som blir deprimerande som inte dricker, men de är sällsynta just på det här forumet. Men egentligen spelar det mig ingen roll idag. Jag gör nog bäst i att strunta i den typen av fundringar, för mig leder de ingen vart.
Skulle för egen del önska att jag kunde förmå andra att slippa begå samma misstag som jag själv gjort. Men det är oerhört svårt. Viljan hos oss att med alla till buds stående medel försöka mixtra med vårt drickande är så oerhört stark. För min egen del tog det evigheter innan jag var beredd att ge upp, frågan är kanske till och med OM jag idag verkligen helt och fullt har gett upp? Det finns ju så många exempel på personer som helt plötsligt efter mycket lång nykterhet trillat dit igen. Det är helt obegripligt svårt att förstå, och det är något som idag kan oroa mig. Samtidigt vill man ju inte gå omkring och vara orolig för framtiden när det kommer till återfall.

Sen har vi våra vänner härinne som fortfarande inte är framme vid ett slutgiltigt beslut. De krånglar sig till döds med att försöka stävja sitt sug, reducera, få sin konsumtion undrar kontroll. Precis som jag själv, försöker de kämpa med detta till vi blir blå. Under den resan förstörs relationer, familjer, vänskap och framtid. Det tär även på självkänslan och äter vårt självförtroende. Tacka fxxn för att vi någon dag senare i livet blir deppiga och ifrågasätter vad vi ställde till med. Det kommer som ett brev på posten. Jag vill inte klampa in och kraxa ett tråkigt budskap, samtidigt kliar det ibland. Vad är det ni inte fattar? Jo, jag vet ju, det är exakt samma sak jag själv inte fattade. Så jag låter det oftast bero. Vill verkligen inte framstå som någon som lägger sig i, någon som ger andra pekpinnar, en kaxig besserwisser och nykter alkoholist. Men nu gör jag det ändå ?: Lägg ner! Varför då? Jo för att det är så förbannat jobbigt, och till råga på allt är det så löjligt liten chans att lyckas. Jag är väl medveten om att vi är alla olika här inne. Visst finns det en och annan som kanske skriver här som fortfarande är på "rätt" sida om gränsen. Vem som är vem måste vi komma fram till var och en, men har du krånglat mer än ett år så blir min rekommendation att försöka ta en helvit period. En mycket lång helvit period..
Vi är trots allt ganska många som skriver här sedan en tid tillbaka. Är det för att fortsätta bearbeta oss själva? Eller att försöka hjälpa någon annan? Kanske en kombination skulle jag tro. Håller det mig på banan är jag nöjd. Gör det att någon annan fattar ett bra livsbeslut blir jag lycklig!

//PP

konstnären

Hoppas du snart blir bättre tänker på dig mycket. Kanske tar det tid när jag var nere i en depression vände efter 2 veckor faktiskt så ge inte upp. Har inte skrivit på ganska länge, men tack kära vän att du tänker på mig. Jag lägger korten på bordet inför dig, varit i dödens dal igen, varit nykter i en vecka. Vet inte vad det är med mig, vad faan tror jag att jag ska bli en förstagångsdrickare igen. Ångesten gjorde att jag var tvungen ringa min läkare och fick utskrivet sobril att ta över helgen för att undvika inläggning. Mardrömmar har jag haft som varit för jävliga, mord, alkohol, galna drömmar helt enkelt. Vaknat genomsvettig i vargtimmen och ångesten har tickat som en mina i mig. Nu äntligen har den släppt och jag kan fungera, otroligt vad min gamla kropp har fått gå igenom. Är långt ifrån klar med mig själv men en strimma ljus har infunnit sig. Ska tillbaka till läkaren tionde juni då en planering ska göras. Jag måste jobba aktivt med att åtminstone försöka bli helnykter. Vad är detta för jävla drog som tar mig helt och hållet i besittning. Just nu blir jag äcklad av alkohol. Gagarin har börjat inta campral och kan nu bara ta ett glas. Vet inte om det är något för mig får diskutera med min läkare. Det får bara inte bli en svart sommar igen, Orkar inte. Har målat i raseri när ångesten var som värst. Tittar på det nu och fattar ingenting bara svart. Vi klarar det pelle min kära trogna vän
Tusen kramar konstnären

PP

Muränan skrev något riktigt bra och fint härom dagen, här i min tråd. Att skalet måste knäckas innan vi kan veckla ut vingarna. Har funderat en massa på det, och jag tror så sakta att det ligger mycket i det. Lever vi med alkoholen kan det leda till att skalet knäcks, men det är inte säkert. Kanske knäcks skalet först lång efter det vi har lagt alkoholen åt sidan? Men en sak är säker och det vet både du och jag att det inte går att leva i ett missbruk över tid. Det finns i sluttampen bara två möjligheter. Antingen tillfrisknande eller vi går under. Jag har gjort mitt val Konstnären! Jag tänker inte gå under av alkoholen. Jag tänker inte gå under av sorg eller depression heller för den delen, men jag kommer att prova olika vägar tills jag hittar rätt och blir frisk. Inte bara frisk utan en hel stabil person som faktiskt är glad i mig själv igen. Ja det låter kanske förbaskat ambitiöst, men jag tycker faktiskt att jag är värd det nu....

Tycker nu att du nu ska strunta i vad som skett den sista tiden. Du vet på allvar att det inte går, och du vet på allvar att vägen till bättring går via ett helnyktert liv. Och grejen är att du även redan vet hur du ska ta dig dit, eller hur? Och när vi väl är där handlar det bara om att hitta verktygen för att inte förledas till att tro att vi någonsin. NÅGONSIN - kan återvända till myselimys med alkohol. Det är inte för mig och det är inte för dig!
Ingen av oss har tid till detta längre. Det känner du ju själv med, eller hur? Du är ju inte purung längre, och dagarna vi har kvar är ju värdefulla egentligen. Du kommer ju tillbaka till att känna det, om du avstår från att hälla i dig giftet.

Under tiden tycker jag som sagt att du helt enkelt ska strunta i att fundera på snedstegen du på senare tid haft. Det kommer inte att hjälpa ett smack om du gör det. Ja, egentligen kan man garva åt det. Hur enkelt låter det inte när vi skriver detta till någon annan? Hur oerhört svårt är det inte att tillämpa på sig själv? Du som jag har valet varje dag Konstnären. Det gäller för övrigt Gagarin med!

För egen del funderar jag på om jag ägnar för mycket tid kring att fundera på de problem med drickat jag haft? Förmodar att min tid här på Forumet egentligen är ett sätt att hantera min egen rädsla för att trilla dit? Ett bra exempel på att inte tro att bara för att någon inte dricker längre, eller lyckas hålla sig nykter så är vi helt botade. Det finns kanske ingen bot? Du skrev för övrigt hos Muränan att du känner att alla andra är så duktiga - Hallå där! Det har ingenting med duktighet att göra och framför allt så påverkar det ju inte dig vad andra gör eller inte gör? Jag för min egen del kommer försöka att inte tänka så mer, och inte ha synpunkter på vad andra gör. Det är förbaskat svårt, så sent som igår fick ja en känsla av att jag skulle ge goda råd ;-) Dig känner jag ganska väl nu Konstnären, därför känns det inte som jag klampar in när jag nu hoppas att du nu väljer rätt väg.

Styrka och kramar

//PP

konstnären

Solig dag till dig ljuset kommer även om det är långt borta, Tänker på dig
Kram Konstnären

Hej vännen,

Tack för din fina hälsning i min tråd och tack det samma! Blir också alltid glad över att se dig här inne! :-) Singelsyster? Mjae... om jag är , så tror jag inte du vågar träffa min syster... ha ha ha... Däremot har jag en singelväninna som faktiskt skulle vara perfekt på alla sätt. ;-)

Hur är det med dig nu? Hur mår du? Hur mår du av medicinen? Funderat något mer på samtal...?

Måste bara kommentera också. Hasse & Tages spik i foten är helt underbar. Jag kan den typ utantill! Sedan bara älskar jag: https://www.youtube.com/watch?v=i067NlfQm0I&feature=youtu.be

Ha en underbar dag! P&K

PP

Det verkar som du redan har bildat dig en exakt bild av Pellepennan ?
Åtminstone så precis så du kan fundera i match-making banor.
Du får göra din bedömning när du tror att jag är beredd att flyga ur Gökboet, haha

Tackar som frågar. Jag knaprar på och ännu håller sig biverkningar på mattan. Trycker inte i mig en massa. Ja, jag ska ju träffa någon att prata med. Problemet är bara att jag inte har supertilltro till samtal. Tar säkert en förbaskad tid, sen ska det väl rotas och bökas till den milda grad att jag blir ännu mer knäpp?!

Men jag får försöka vara öppen. Är beredd på att göra vad som krävs. Oavsett om det är psykolog, andlighet eller vad vet jag.

Men en singelväninna som är perfekt på alla sätt låter betydligt mera latjo...

Stor kram, ha en fin kväll!

//PP

konstnären

Knapra på du snart kommer vändningen. Jag anmäler mig härmed frivilligt och med glädje till er kära vänner. Nykter och glad, jag ska till optikern idag för jag slarvade bort mina glas i fyllan i villan, han är så snäll den där jävulen. Stabilitet börjar infinna sig i livet igen och det är skönt. Förresten har jag en singelsyster nykter alkoholist betydligt yngre än mig kan det vara något, kurvig blondin. HaHa. Ja, det kanske blir en sköldpadda för muris, hoppas inte det dom är så tråkiga. Nu är klockan halv 7 och jag ska ut och andas ljuvlig morgonluft. Jag har en bild av dig som är Peter jidö på TV4, vet inte varför. Har jag fel.
Jättefin dag till dig och släpp inte taget om mig
Kram Konstnären

Självklart har jag en klar bild. Den är dock ganska långt från Konstnärens! Långt! ;-)

Sköldpadda??? Vad är nu detta? Är det kanske vad jag behöver eller? Sitta och stirra på en lugn, sävlig krabat som tar sig sakta fram genom livet. Gah! Skulle inte tro det. Behöver något med mera klös i! ;-)

Hmmm... vi kanske skulle döpa om forumet. Ett forum som löser alla livets problem. Vi börjar med alkohol, sedan går vi på de tyngre grejorna som socker och snus. Därefter kör vi helt enkelt en match-making av dem som fortfarande hänger kvar inkluderat deras respektive gökbon. Kan ju inte bli annat än en given succé! :-D

Kära PP. Det är ju väldigt bra att du så öppet och förutsättningslöst omfamnar möjligheten till samtal. Härligt med män utan fördomar. Tänker på någon filmreplik ur någon film jag har glömt: It took me 200 hours of therapy to be able to say that I'm angry with my mother. I AM ANGRY WITH MY MOTHER. I think... or not... I don't know...

Ha en härlig dag hörru! P&K

PP

Konstnären : Jag känner inte Jidhe och kan alltså inte veta om jag är lik honom. Har faktisk ingen aning, men den "roll" han spelade som ex. Programledare i Idol känner jag igen mig i. Jag har inga negativa tankar om honom, så att du associerar mig med honom gör inget ?

Skojade som du förstår Muränan. Det enda du har gemensamt med en sköldpadda skulle vara att det är ett vattenlevande djur. Förutsatt att det är en vattensköldpadda, och förutsatt att du är en riktig Muränan förstås...

Att jag skulle vara en person som förutsättningslöst och utan fördomar omfamnar tanken på samtal? Nu tror jag faktiskt jag smäller av!
Jag är/har nog varit den mest fördomsfulla du kan tänka dig. Min syn på alkoholproblem, depression, svaghet etc. Men var det ett vinnande koncept? Nej, skulle inte vilja påstå det! Så det handlar mer om att "change a NOT winning concept". Det är den trista sanningen, så att jag skulle vara en man utan fördomar.... ja, kanske jag är på väg åt det hållet. Vem vet, det kanske går att lära gamla hundar att sitta ändå?

Ska jag vara ärlig så tror jag inte direkt på samtal. Ungefär som du beskriver det. 200 timmar för att komma fram till..... vadå?

Nu en kort runda i den fantastiska naturen, sen tvinga mig till att starta jobbdatorn...

//PP