Ja som sagt...
Efter att min pappa dog i höstas av alkoholrelaterade skador, och min mamma drack sig till en permanent hjärnskada så kan man ju tycka att jag skulle ha hatat alkohol.
Men istället har jag använt den som ångestdämpare, ett sätt att minska på stressen och slippa tänka på allt som hänt...säger till mig själv att jag inte är ett dugg som mina föräldrar, men sanningen är nog att jag är snäppet värre.
Måste alltid dricka tills jag somnar, tycker så synd om mina barn som lever i det här kaoset..så nu tänker jag sluta, förhoppningsvis ordentligt den här gången.
Jag vill uppleva saker i mitt liv, komma ihåg vad jag gjort och slippa se besvikelsen i mina barns ögon efter att jag än en gång betett mig som ett svin på fyllan.

Har hållit mig nykter sen nyårsdagen iallafall...just nu mår jag faktiskt ganska bra, bara extremt trött efter min arbetshelg.
Är lite rädd inför helgen, rädd för att hjärnan ska lyckas lura mig att tro att det är okej att dricka, inser att jag måste stålsätta mig, men det skulle vara väldigt skönt med en lugn helg där man får vakna utan ångest och utan att vara bakis.

Sara_con_experiencia

Hej KRISTINA!

Välkommen hit till forumet.

Jag har försökt att minska / sluta dricka sedan 2015. Det har gått bra i perioder, sämre i andra. Nu är jag åter helt nykter sedan 15 dagar.

DU har fått insikt i ditt alkoholbruk. Du uppger att du använder OH som ångestdämpande och sömn-hjälp, att du inte lever i ordning och att du får minnesluckor, och bakfyllor, du har även ångest när det närmar sig svåra läge som t ex helgen.

Det allra viktigaste är att DU ÄR SAN mot dig själv, att du vill inte lura dig eller andra längre.

Det allra viktigaste är att DU VILL ändra situationen och ditt liv.

Det allra viktigaste är att DU ÄR BEREDD på att vad som händer framöver är kanske inte alltid lätt.

Du är på rätt plats nu, här, kan du få mycket stöd.

Du kan börja med all info på 1177, gör alkoholtestet, var ärlig i dina svar vi tenderar att underskatta... Jag gjorde om det nyss, när jag tänkte tillbaka på min senaste OH-period i slutet av förra året och då fick jag 29 poäng av 40 (förskräckligt!).

Jag har valt att inte använda mediciner; men du kan fundera på det, bra då att se youtube videos om andra kvinnor som har slutat; t ex Clare Pooley (som medicinerar) och Claudia Christian | båda TEDx TALKS och sök även på Alcohol Use Disorder (AUD), som är den nya termen i st f alcoholism.

Jag använder nu en app också som jag rekommenderar Sober Time.

Sedan finns det förstås mycket hjälp att få, en bra start är via alkohollinjen...

All ljus till dig!

SARA

PS: Om du vet att du dricker på ett felaktigt sätt, skulle jag råda dig att starta en tråd i "förändra drickande" istället.