Peth test och erfarenhet

Profile picture for user Sandra80

Har ngn erfarenhet om detta peth test. Jag har haft semester och druckit princip alla dagar. Ligger på ett värde på 2,5, vilket är skyhögt vad jag förstår. Ska ta ett nytt test om 4 veckor. Hinner peth gå ner till 0,05. Hur lång tid tar det, läser om att det halveras var 4:e dag?? Vad betyder det. Någon som suttit i samma sits och hur lång tid tog det för dig?
Tacksam för svar

Profile picture for user Knockados

Som svar på av Sandra80

Och den är ur usel....
Peth är ett jättekänsligt prov..
Och på någotvis så har jag under flera legat jättehögt, trots att jag inte druckit några större mängder, under flera dagar/ veckor.

Jättehögt menar jag från 3,0- 4,7..
Detta prov varit högt men dom andra proverna CDT+GT legat inom referensvärdet...

Så fattar inte själv varför peth bär det rusar iväg.

Men kan tilläggas att jag är gactricbypas opererad..

Som svar på av Sandra80

Nivå alls, ändå dricker jag inte varje dag ens....
Provet är högkänsligt....
Att tänka på är också att man inte tvättar dej med sprit innan sticket, det finns etanol i handspriten som går in i ditt blod..och det ger utslag också.

Som svar på av Knockados

ofta dricker du i veckan och hur mkt? Vet att peth lagras i blodet om man inte inte är helt utan alkohol. Men det måste ju gå ner nån jädra gång.... tycker man:/

Som svar på av Sandra80

Om jag jobbat 5 dagar i veckan och druckit på min fritid så kanske det kunna bli Max 2 l vin sammanlagt på en vecka.
Dricker aldrig starksorit..
Men mina värden har aldrig legat under 1,3..
Hade en period på en månad.
Började då på 1,7 och 3 veckor senare hade det bara sjunkit till 1,3, under dessa veckorna hade jag inte avstått helt men hade noterat jag hade 3 veckorna druckit en flaska vin och 5 starköl och alltså utspritt på 3 veckor.

Så blev också fundersam på hur provet är och fått reda på att det är ett väldigt känsligt prov..

Man rekommenderar ju också att inte tvätta med handsprit vid provtagningen eftersom detta innehåller etanol... och just detta reagerar peth provet på.

Som svar på av Knockados

då är det verkligen känsligt och jag är verkligen körd när jag tar mitt prov!! Har SU frågat hur länge det är kvar i blodet/peth om man avstår helt? Kan din operation ha ngt md den långsamma sökningen att göra?

Som svar på av Sandra80

Nya prover.....
Så får se va det visar, förra gången 2/7 Så låg peth värdet på 4,7.
Visst jag visste att det skulle ligga högt efter 6 dagar med alkohol...

Har du tagit CDT &GT prov någon gång?

Det avspeglar ju också alkohol intag och är inte lika känsligt som peth provet...

Mina ligger alltid inom referensvärdet...

Min läkare vet inte om min operation kan göra att jag får högt peth värde, han erkänner att han inte har den kunskapen alls...

Profile picture for user Linlun

Jag låg på 0.74 i peth och det tog exakt 4 veckor innan jag var nere på 0.05.
Hade då druckit några dagar med måtta veckan innan provet (några folköl per dag, och drack sen en flaska vin och 6 folköl 1 dag innan provet (smart va?;)

Jag sitter själv just nu och funderar på hur mkt värde det blir av EN enda fylla. Jag har nämligen varit nykter nu i månader men tog en helkväll med alkohol från lunchtid till sen natt. Ska lämna prover snart och gruvar ihjäl mig över om det kommer synas eller ej. Det har då gått 2.5 vecka sedan mitt lilla återfall. Eftersom halveringstid är 4 dygn hade jag ju kunnat räkna ut det om jag bara visste vad jag låg på efter en kväll. Någon som vet vad det brukar ligga på då?

Profile picture for user Birgitta1980

Som svar på av Linlun

att om du hade 0,05 fast du druckit dagen innan och veckan innan så kan inte en fylla synas?? Men drack du verkligen dagen innan test och visade bara 0,05? Det visar ju inget eller sporadisk. Jag hade druckit 2 dagar irad en månad och då ca 2 flaskor vin per/dag och efter 2 veckor och ca 3 dagar hade jag 0,06 så en fylla syns iallafall på mig. Sen tror jag inte på att halveringstiden är var 4:e dag för då blir ju en 2 dagars fylla jättehögt resultat, hmm..

Profile picture for user Birgitta1980

Som svar på av Linlun

att om du hade 0,05 fast du druckit dagen innan och veckan innan så kan inte en fylla synas?? Men drack du verkligen dagen innan test och visade bara 0,05? Det visar ju inget eller sporadisk. Jag hade druckit 2 dagar irad en månad och då ca 2 flaskor vin per/dag och efter 2 veckor och ca 3 dagar hade jag 0,06 så en fylla syns iallafall på mig. Sen tror jag inte på att halveringstiden är var 4:e dag för då blir ju en 2 dagars fylla jättehögt resultat, hmm..

Profile picture for user elsmarie56

Jag har nu tagit prover p g a transortstyrelsen kräver det. På gått i 5 år
Är totalt nykter o drogfri sedan 3 januari 2014 = 6,3 år.
Efter varje provtagningsomgång o inskickat av läkaren på PREDOC Sthlm med provsvar vill
Transportstyrelsen en omgång till....7.500- (över 10 omgångar. Igår svar på proverna och ska inskickas till Transport styrelen visar proverna alkoholintag. Jag har inte tagit en droppe, går på AA 4-5 ggr/vecka.
Jag ifrågasatte hur det är möjligt.? HUR GÖR VI NU ?? Åter igen en ny omgång provtagning.... :(
Vi analyserade varför värderna visar positivt. Har fått Diabetes. Går på leverkontroller. Gör röngken med kamera ner i matsäcken. Har högt blodtryck.... MEN DRICKER INTE ALKOHOL... hur är det möjligt... ?
Vi bestämde läkaren att ha ett dyrare och fler rör med blod s k Peth prov...2.500- suck.
Nu får jag se hur proverna visar nästa vecka...…
Om jag skulle dricka alkohol visste jag förklaringen, men så är inte fallet.

Har någon annan råkat ut för detta ?
/elsmarie

Profile picture for user Olyckliga_sparven

Som svar på av elsmarie56

Jag vet egentligen ingenting om detta.
Men dricker du lightläsk?
Anledningen att jag frågar är för att jag har hört (vet ej om det är sant) att om man dricker drycker innehållande aspartam så omvandlas det i kroppen till alkohol...
Det kanske bara är en gammal skröna men jag ville nämna det i alla fall!

Mvh Millan

Profile picture for user Mary-lou

Hej
Jag har druckit varje dag i över 20 års tid. Jag behöver verkligen sluta och idag är det min 12e dag i nykterhet. Jag måste nu av olika anledningar ta ett peth test och jag behöver få grönt svar dvs mindre än 0,05. Är det möjligt att få det efter 2,5 vecka i nykterhet? Finns det något jag kan göra för att rena blodet på det som påverkar peth positivt? Varför klarar jag inte av att förklara nu, mår så dåligt.
Jag måste försöka att bygga upp mig själv igen och jag måste definitivt bli nykter. Försöker vara stark och tänka positivt, idag klarade jag dag 12, välkommen dag 13!
Vh Mary-lou

Profile picture for user FightTheFuture

Hej. Kämpar själv på. Det går i perioder, men nu är det sista chansen känner jag. Har gått över till alkoholfri öl. Helt ok. Jag har haft som mest CDT 3,3 och då 2,09 i Peth. Tog nästan en månad att få ner det till normalt. Jag är nu på dag 10. Av vad som SKA bli många många nyktra dagar.

Hej Fight the future
Hur mycket hade du druckit innan du påbörjade dom fyra veckorna i nykterhet?
Drack du varje dag? I så fall, hur mycket och hur ofta?
Stay strong!

Som svar på av Mary-lou

Då var det varje dag och ganska mycket. Så att värdena skulle vara höga var jag beredd på. Men trodde inte att det skulle ta så lång tid att komma ner på ”noll”. Hade faktiskt en fylledag mitt i kom jag på nu. Det kan ju inte precis hjälpt mig men var ändå bara en dag. Tror enda alternativet är att hålla helt.
Kämpa på!

Klarat påsken med alkoholfri öl. Riktigt gott till sillen! Är nu på dag 15.
Ska nästan bli skönt att komma in i vardagsrutiner med jobb o så igen i morgon.
Hoppas det går bra för dig Mary-Lou.

Bra jobbat, så glad jag blir för din skull! I dag har jag varit nykter i 31 dagar. Ska ta mitt peth prov imorgon och är jätte nervös över att det inte blir godkänt. Ska bli intressant och se vad jag har i peth värde när prov svaren kommer. Kämpa på du tappra kämpe, Vh Mary-lou

Profile picture for user Patrik Roy olsson

Jag drack i tre dagar och fick ett pethvärde på 08,,,läkaren envisandes med att jag hade druckit minst i tre veckor och det hade jag inte.
Jag drack 4 st 70cl 40% vodka på tre dagar, men läkaren menar att det blir inga sådana värde av det, men det blev det och jag har ingen anledning att ljuga,,,så det här pethprovet visar inte rätt, för jag drack bara 3 dagar,,,jag har sajt att jag kan göra det under kontrollerad former, för att visa att det inte visar hur länge eller hur många dagar man druckit ,det bir utslaget på tre veckor och så kommer ett världe på det, trots att jag bara drack 3 dagar, så peth är långt ifrån en 100% markör, visar inte hur ofta man dricker utan bara hur mycket man drack vid ett vist tillfälle,

Profile picture for user DetGårBättre

Jag har haft 3.7 vet jag och senaste testet visade 2.8. Han jag pratade med när jag var på BCM senast sade att han hade haft 4.8 nu senast. Allt beror på vem du frågar vad som är högt eller inte. En nitisk läkare tycker ju 0.4 är svinhögt så!

Profile picture for user Chicca

Ny här och har gått kontrollerat drickande stöd i Mörby och går nu på efterkoller. Haft en tuff vår med corona-stress då egen butik. Druckit mer än måttligt och nu testat april 0,56
Och idag fick svar senaste test 0,53. Läkaren tycker det är skyhögt och inne
På att jag kanske inte klarar kontrollerat driclande utan ska sätta nykterhet som mål.... vill så gärna ha kontroll men blir lätt 2-3dgr i veckan varav kanske en dag 1.5-2 flaskor vin. Svårt sluta då börjat?

Profile picture for user Hilde

Hej
Fick av min läkare idag veta att jag hade ett Pethvärde på 0,53, fick veta att gränsen för överkonsumtion ligger på 0,30. Är 0,53 ett väldigt högt värde? Hur lång tid tar det innan det går ner till normalvärde?
Känner mig orolig och rädd, trodde nog inte att jag hade ett sådant riskdrickande.

Profile picture for user Mokka

Hej! Jag bokade läkarbesök och provtagning efter semestern för tre år sen eftersom jag var orolig över min alkoholkonsumtion. Jag hade druckit nästan dagligen under lång tid, allt från två flaskor vin till ett glas. Mitt Peth-värde var då 0,60 vilket läkaren kommenterade som överkonsumtion. Det visste jag ju men jag trodde att jag skulle få ett mycket högre värde eftersom jag hade druckit så mycket så länge.

Profile picture for user Klot

Har lämnat peth prov igår
Väntar svar
Helt nykter 6 veckor
Orolig Då jag hör olika tidspann på hur långt bak provet kan påvisa alkoholen i blodet
Hoppas på 0
Vad tror ni?

Jag har fört lite statistik som jag vill dela med mig av till er.
Efter att ha druckit mycket vin varje dag i 20 år så fick jag efter 32 dagar i nykterhet ett peth värde på 0,12.
Efter det fick jag en svacka och drack ca 10 liter på 14 dagar, var sedan nykter i 30 dagar och fick då ett peth värde på 0,11. Drack sedan 7 liter vin på 5 dagar och var efter det utan alkohol i 29 dagar. Då blev mitt peth värde 0,09. Det senaste provet tog jag den 14/7 och har sedan dess druckit 2 liter vin, ska ta nytt prov i morgon. Ska bli intressant att se hur mycket värdet har gått upp ifrån 0,09
2 liter vin och sex dagar senare..
VH Mary-lou

Profile picture for user Kalle65

Hej !
Hur många dags för att jag bli godkänd i provet .
Jag har slutat dricka i lördags .
Mvh
Kalle

Profile picture for user Kallepandersson

Jag hade druckit mellan 0.5 och 1 liter 40% om dagen i flera veckor och jag fick ett peth på 1.7 har jag för mig nu efter cirka 4-5 veckor är jag nere på 0.05 detta trots att jag hade tre fyra dagar där jag söp mitt i denna period.

Så jag tycker era värden låter skyhöga ni som påstår er ha en normal konsumtion med ett peth över 2.0.

Anledningen till att jag sökte upp info om peth var för att ta reda på hur det fungerar. Som jag har förstått det så lagras det lite för varje dag du dricker och sedan försvinner det successivt efter detta.

Så min fråga är om man dricker konstant i 4 veckor tar det cirka 4 veckor att få ut det ur blodet som jag fattat det. Är det då så om jag dricker konstant i 1 vecka tar det då en vecka att få ut det ur blodet eller är det fortfarande 4 veckor att få ut det?

Profile picture for user Patrick72

Hej. Har varit nykter för 9 månader innan jag drack 6 veckor sen. Drack en kväll men har inte drickat mera. Har haft Peth prov Onsdag 12/8 och jag är så rädd att det bli inte godkänd. Jag får inte överstiga 0.05 %. Va tror ni? Kommer det bli negative?
Tack för hjälpen.

Profile picture for user Kallepandersson

Som svar på av Patrick72

Vore väldigt intressant och höra hur det gick för dig och vilket resultat du fick.

Dock tror jag 6 veckor är tillräckligt för att få ner de flesta värden jag gick från 1.6 till 0.05 på några veckor (4-5).

Profile picture for user Kristoffer

Välkommen till forumet. Det verkar som att du har smärtsamma erfarenheter i barndomen, som påverkar dig än idag. Kanske är det också sammankopplat med alkohol på något sätt för dig.

Klokt av dig att skriva här, det finns mycket stöd och värme att få här på forumet. Vill tipsa dig om att starta en egen tråd och beskriva lite mer om hur det är för dig just nu, och vad det är för hjälp du tror att du behöver. På så sätt ökar chansen att du får relevanta svar!

Återigen, välkommen, och fortsätt gärna skriv och berätta om hur du har det.

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Profile picture for user Cgd

Hej forumet!
Skulle vara glad att få höra vad ni säger... Var på läkarbesök pga blodtrycksmedicinering sen ca 10 år. Läkaren tyckte att något levervärde var för högt och ville ta PEth (vilket jag aldrig hört talas om). Det visade 0,79 och nu slås det på stora trumman, jag måste avstå allt vad alkohol heter... Visst, periodvis kan jag dricka för mycket, men anser mig absolut inte vara alkoholist. Har ni några bra råd? Kan tillägga att provet tog dagen efter fem veckors semester, då jag drack vin de flesta dagar...

Profile picture for user Charlie70

Har inget direkt råd med skulle säga att det är tydliga varningssignaler du fått från provtagningsresultaten. Föreslår helt klart att du börjar fundera över din alkoholkonsumtion. Om du är alkoholist eller inte har ju egentligen ingen som helst betydelse i sammanhanget. Det viktiga är att du behåller din hälsa. Eller hur?Jag hade ett B-peth på 0,4 förra våren. Det gav mig en tankeställare. Nu helt nykter sedan 8 månader tillbaka. Det bästa jag gjort för mig själv!

Profile picture for user bleppe

Hej!
Jag hade 1,3 i b-pethvärde, jag drack 2 dagar innan provet och sen slutade jag dricka, det tog 3 veckor HELT utan alkohol för att komma ner till 0,19 för mig. Och då var det folköl jag söp på, inte sprit.

Profile picture for user Alkoholmissbrukare

Hej, jag undrar om småkallad alkoholfri öl påverkar ett peth test? Väntar på svar och har druckit carlsbergs alkoholfria ganska regelbundet innan test och märkte först idag att det är 0,5% i den...
Känns inte bra! Trodde det var helt alkoholfritt när det står med en text på flaskan som är större än logotypen!

Profile picture for user Ludde_H

Hej, Helt ny här. Sökte vård för buksmärtor och då togs en massa prover som påvisade dåliga levervärden bl.a.
Nu ska jag lämna kompletterande prover denna vecka bl.a. PEth men en nyfiken fråga, de som är oroliga och bekymrade att deras PEth ska vara för högt vid nästa provtagning; varför denna oro? Har det med jobb att göra? Om jag skulle ha för högt PEth, vilket jag troligtvis har då jag druckit varje dag sen mars, typ 1 öl+en whiskey samt 3-4 glas vin varje vardag sen lite mer på helger så känner jag ingen oro för att PEth måste ner till 0,05. Har inte tagit en droppe sen förra torsdagen förutom Alkoholfri öl till maten (0,5% i vissa fall) och det har fungerat bra, inga abstinenser över huvud taget vilket förvånar mig lite. Så summa summarum, är det jobbrelaterat eller för egen del?

För övrigt är detta ett fantastiskt forum, kämpa på

Profile picture for user TappadIgen

Jag skulle gissa att de som är oroliga för att PEth ska vara för högt är de som tar provet för att bevisa sin nykterhet av olika anledningar. Ett högt värde skulle ju då visa att de inte varit nyktra. Dessa anledningar kan vara olika. Om jag förstår det rätt så gör man en utredning innan man får vissa mediciner. Man måste då visa på att man inte konsumerar alkohol. Sedan har jag också hört att man kan få det från transportstyrelsen. Jag misstänker att det handlar om ett krav för att få tillbaka körkort vid rattonykterhet. Vidare kan man också få det från arbetsgivaren, om man har druckit på jobbet. Utöver detta finns det nog fler andra anledningar som på oika sätt är kopplade till socialtjänsten.

Men nu blir jag nyfiken på dig. Om du har buksmärtor, varför behöver du då påvisa nykterhet? PEth ger ju bara en fingervisning om hur din alkoholkonsumtion sett ut de senaste 2-4 veckorna. Den säger ju ingenting om status på lever eller hälsa i stort.

Om jag får vara fortsatt nyfiken, vad visade levervärdena och vad misstänker du/de att buksmärtorna beror av?

Profile picture for user Ludde_H

Som svar på av TappadIgen

Hej TappadIgen,
Tack för svar, klarnade angående oron för PEth.
Vad gäller buksmärtor så har det troligtvis inget med Levervärdena att göra men då jag tog proverna så upptäcktes höjda värden, Alat 3,0 och GT 22,5, därav reaktionen från läkare . Såg i min journal att de ska ta PEth denna vecka så därför började jag läsa om detta ämne

Som svar på av Ludde_H

Jag förstår. Problem med lever och gallblåsa kan ge förhöjda levervärden samt kan orsaka buksmärtor också.

Från vad jag förstår så är väl inte de värdena så ovanliga för någon med ett aktivt eller nyligen avslutat missbruk. Men jag blev lite förvånad att du skulle ta just PEth, om det endast är för att utreda smärtor. För det hade ju varit mycket enklare att fråga dig och sen när du berättat om hur mycket du dricker så blir PEth överflödigt, för det kommer ju bara visa att du, som du sa, har druckit alkohol. Det kommer ju inte ge någon ytterligare information, så att säga.

I de fallen jag tog upp där man är oroliga för PEth-prov så tas ju PEth-proven för att ens egen utsaga om alkoholkonsumtion inte är tillräckliga. Transportstyrelsen godtar inte att du lovar att du inte har druckit, utan de vill ha bevis på det.

Profile picture for user Putteputte

Hej! Jag lämnar prover för körkort. Helt nykter exakt 42 dagar fick normala pethvärden. Sen drack jag i 16 dagar ca 1 liter vin varje kväll. sista drick dagden 14/10. Sen drack jag inget från den 31/10 en kväll och sen även den 7 /11. Är det någon som vet hur mina värden kommer ligga till om jag lämnar den 30/11 alltså om 23 dagar???

Hej alla som skriver och frågar om PEth-värden!

Det enda generella som vi kan säga vad det gäller PEth-värde och testning, är att värdet garanterat sjunker vid helnykterhet. Om det inte gör det är det något som blivit fel vid mätningen. Halveringstiden för värdet är fyra dygn (vilket helt enkelt betyder att värdet minskar med 50% var fjärde dygn), och ett PEth-test kan bara ge utslag upp till fyra veckor efter senaste alkoholkonsumtionen. Sedan är värdet 0,0, oavsett hur intensiv eller långvarig den tidigare alkoholkonsumtionen varit.

Det finns inga enkla svar att ge på hur PEthvärdet kommer att se ut vid fortsatt alkoholkonsumtion, eftersom det beror på hur mycket och hur ofta en dricker, och vilket utgångsvärde en hade från början. Dessa frågor bör tas upp med behandlande läkare.

Hoppas att detta kan bli hjälpsamt för någon!

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen och Anhörigstödet

Som svar på av Kristoffer

Bra med svar, Kristoffer. Samtidigt bör det kanske ge en tankeställare angående hur ens alkoholvanor ser ut om det är så att man är orolig för att klara ett PEth-test. Jag menar inte på att vara dömande. Jag var själv alldeles för långsam med att reflektera över mina egna alkoholvanor.

Medan jag har dig på tråden. Vet du om ett sätt att ta ett PEth-test på frivilligbasis, till en kostnad såklart. Som inte innebär ett privat labb som Werlabs eller liknande.

Profile picture for user Bosse85

Hej allihopa. Jag har alltid haft en förkärlek för alkohol i alla dess former. Jag har fått svar nu från min företagsläkare och peth 0,9. Bra tänkte jag, dåligt tyckte han. ? Till saken hör att jag redan dragit ner på alkoholen och hade 1,2 i peth innan jul. Och för 1 år sedan 8,2! Men får väl vara nykter nu ett tag för att göra läkaren nöjd och självklart för min egen del. Dricker alltid något fredag och lördag. Kan ju nämna att jag haft det kämpigt privat och det har ju gjort att man druckit mer. Flera missfall och sånt skit. Men tycker ni att 0,9 är högt om man tänker att jag dricker på fredagar och lördagar i sammanhanget?

Hej Hillary!

Tack för din kommentar! Det jag skrev tidigare om fyra dagars halveringstid är förenklat, precis som du påpekar. Enligt den senaste forskningen ligger halveringstiden för de flesta runt 4-6 dagar. En studie från 2019 fann att spannet låg mellan 2.3-10.4 dagar, men att det var ytterst få fall som låg så högt som 10 dagar. En länk till studien finns att hitta här om du vill läsa mer: https://academic.oup.com/alcalc/article/54/3/251/5436961.

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Profile picture for user Dwight Schrute

@Kristoffer "och ett PEth-test kan bara ge utslag upp till fyra veckor efter senaste alkoholkonsumtionen."

Det där stämmer helt enkelt inte och de läkare som påstår det har fel. Självklart går värdet ner, men kan fortfarande ge utslag när mer än 4 veckor har passerat. Det verkar råda en hel del oklarheter kring PEth värdet då meriterade psykiatriker, läkare och behandlare på beroendemottagningar alla ger olika svar. Slarvigt tycker jag då en fel uppfattning av PEth värdet kan ge folk rejält med problem, bli misstrodda av familj, vänner, arbetsgivare och myndigheter. Vore intressant med en korrekt redovisning kring hur PEth faktiskt fungerar då det verkar finnas stort behov av den informationen.

Foliehatten i mig säger mig att man vill hålla det lite luddigt så att det inte ska kunna missbrukas och kalkyleras :)

Profile picture for user Magnus

Lite mer tankar om PEth
@Dwight Schrute skrev:"Foliehatten i mig säger mig att man vill hålla det lite luddigt"
Hej Dwight! Som rådgivare på nätet har jag nog också lite foliehatt i mig (eller på mig). Vi tycker inte det ska vara luddigt och ska försöka bidra till att göra det tydligare. Det finns absolut fall där PEth fortfarande ger utslag efter flera veckor, men om personen har varit helt utan alkohol så innebär det att de hade ett ovanligt högt värde (ca 8,0) vid starten eller ovanligt lång halveringstid (upp mot 10 dagar).

Om du vill följa hur alkoholkonsumtionen förändras så är det bättre att ta regelbundna prover, än bara ett eller två. Om du har krav på dig att visa upp ett prov under ett visst värde så är det bra att ha viss marginal. Om du räknar på 8 och halvering var 10:e dag så skulle det t ex innebära 6 veckor för att komma ner till 0,25. Den expert jag har pratat med ska också läsa det som ni skrivit här och hjälpa oss med ännu tydligare svar.

@Magnus
Tack för ditt svar och först ett STORT tack för ditt jobb med att hjälpa oss alkisar, ni gör ett fantastiskt arbete som jag förstår måste vara otroligt frustrerande ibland ;)

Jag har inte koll på mitt PEth "high score", även om jag är nyfiken på vad det kan ha varit, men har ett antal värden jag har följt och där jag med säkerhet vet att jag inte druckit en droppe mellan provtagningarna. Ingen poäng med att ljuga på ett anonymt forum på nätet, något jag är/var väldigt bra på som aktiv.

Jag klockade in på förhöjt 0,482 PEth 15 dagar efter sista droppen och PEth 0,115 ytterliga 22 dagar senare. Alltså 37 dagar sedan sista droppen. Mitt PEth kan så klart varit skyhögt vid stopp av alkohol (kan någon som är bättre på matte och halveringstider räkna på vad jag hade vid alkoholstopp?).

Min poäng är inte att PEth är fel eller dåligt värde över tid givet rätt förväntningar. Jag tycker bara att det krävs tydligare förklaringar då det uppenbart inte är självklart att det endast handlar om 2-4 veckor, att halveringstiden inte är exakt (utifrån din och @Henriks information i tråden) då det verkar det finnas ett spann på 4-10 dagar. Dessa olika parametrar kan ge VÄLDIGT olika resultat utifrån förutsättningarna, vilket kan få stora konsekvenser för individen.

Det verkar dock vara ett väldigt bra verktyg för att påvisa om alkoholkonsumtion har skett 2-8(?) veckor sedan senast uppmätta värdet av PEth <0.05. Rätta mig gärna om mitt resonemang inte är korrekt!

Allt gott!

Profile picture for user simone

Hej alla, är helt ny här och vilket bra forum!
Jag har själv haft/har problem med alkohol under många år till och från.

Det jag undrar över är om en del inte blandar ihop peth och cdt-värde?
Cdt-värdet vet jag börjar sjunka efter 2-4 veckor. Men peth kanske ingår i cdt-värdet? Är själv inte så insatt i peth, G? Och cdt men skulle vara jätteintressant om någon kunde förklara det lite bättre? 🙂

@simone
Hej Simone, jag kan ju inte svara för andra men tror inte att man blandar ihop PEth och cdt. De är ju två olika saker så PEth ingår inte i cdt. När du säger G så tänker du kanske på GT som man använde förr.

PEth är väl den som används allra mest nu och det är väl för att den har visat sig vara pålitligast. Jämför du med t.ex GT så kan GT vara förhöjt av alkoholkonsumtion, men även av en mängd andra orsaker, som leversjukdomar/skador som har uppkommit av andra orsaker än alkoholkonsumtion t.ex, medan PEth endast ger utslag på alkohol.

Jag har själv aldrig tagit varken PEth eller cdt-prov, även om jag har önskat det. Men GT har jag tagit några gånger. För mig låg det aldrig utanför gränsvärdena, men det var definitivt högre när jag precis slutat dricka mot hur det är nu när det har stabiliserat sig. Nu har jag ett värde som liknar det nykterister har, men jag tror ändå inte att det kan sägas bevisa att jag inte dricker.

Profile picture for user Mange1

Peth 2.2

Hej

Jag sökte ett jobb för inte så länge sen. Det innebar jag behövde göra en läkarundersökning och ett Peth test. Då testresultatet kom så hade jag 2.2 i värde vilket är jättehögt. Jag har inte kunnat släppa det sedan dess. Var och lämnande provet på en Torsdag. Lördagen innan hade jag varit på besök hos bekanta. Då blev det kanske 7-8 starköl och nån whiskey. Sedan på Tisdagen tog jag 3 Starköl och 2 Rom cirka 8 cl. Så två dagar efter var jag till läkarundersökningen och fick ett resultat på 2.2 vilket är jättehögt. Dricker cirka en till två ggr i månaden. Är det värde rimligt? tack för svar.

En liten uppföljning: 59 dagar efter sista droppen visade PEth äntligen < 0.05. Provet som togs 2 veckor tidigare visade 0.08. 2-4 veckor stämmer alltså inte utan det har helt att göra med vilket ingångsvärde du har.

@dc945 Tyvärr kan vi inte säga något generellt om det eftersom det beror på hur mycket alkohol som dricks och hur ofta. Vi uppmuntrar att ha den här diskussionen med vården, det är de som kan ge tryggast svar på individnivå!

Varma hälsningar,
Kristoffer

Profile picture for user Julianos

@Olyckliga_sparvenelsmarie56 hej, varifrån har du hört om att aspartam läsk ska kunna påverka alkohol proverna? Har du någon källa på det?
Kan inte hitta nån info själv, borde ju finnas fåtal studier om det åtminstone om set det skulle stämma? Låter skevt..

Profile picture for user Mack

@Kristoffer Hej, jag skulle vilja ha din tanke, åsikt angående följande; jag har druckit cirka 2 flaskor vin, 2 kvartar whisky & cirka 12 öl per vecka under cirka ett halvår. Detta är i överkant av verkligheten. Jag hade ett peth värde av 0,79. Jag har nu ej druckit på 5 dagar. Min vilja är att gå och ta ett nytt peth prov i slutet av nästa vecka. Säg torsdag eller fredag. Alltså efter 12-13 dagar utan en droppe alkohol. Vad tror du mitt värde ungefär kommer vara? Tacksam för ditt svar. Mvh….

Profile picture for user Amanda

Hej Mack!

Jag hoppar in och svarar här eftersom Kristoffer är på semester.

Du har gått från att dricka stora mängder alkohol per vecka till att nu ha ett uppehåll på 5 dagar. Bra jobbat verkligen!

Lite högre upp i tråden kan du läsa det som går att säga om peth på en generell nivå, nämligen att värdet sjunker vid helnykterhet och att halveringstiden för de flesta är 4-6 dagar. Hur just ditt värde kommer att påverkas av en tids nykterhet är svårt att säga, eftersom ett flertal individuella faktorer spelar in. För att få ett så tryggt svar som möjligt kan det vara bra att lyfta frågan med vården.

Lycka till med din förändring under kommande vecka och skriv gärna här på forumet och berätta hur det går för dig, om du vill.

Varma hälsningar,
Amanda, Alkoholhjälpen

@Amanda Jag tänkte att denna fråga som återkommer då och då att den kanske kunde passa att ha i någon slags FAQ? Det finns ju en sida för lite akut hjälp, med lite svar på akuta frågor och just denna fråga är ju inte akut, men den gör förstås att människor blir oroliga varför man ser att den dyker upp med jämna mellanrum.

Det krassa svaret på "Jag har druckit X mycket. Vilket Peth har jag efter Y dagar?" är ju att det inte alls går att svara på. Jag har ingen erfarenhet själv av testet med av de självrapporterade uppgifter som kommer in om tyder ju på att även den generella riktlinjen om en halveringstid på cirka 4 dygn tycks vara väldigt individuell och då tillkommer ju problemet att vi inte ens vet vad man har från början.

Profile picture for user ramonkan

@Amanda hejsan Amanda har en undran åt min syster hon har varit nykter i 31 dagar nästa torsdag, då ska hon göra ett test, men kan inte sådant här kommer testet visa någonting då? hon drack i stort sett varje dag en period.

Profile picture for user Magnus

@ramonkan Om hennes värde var väldigt högt för en månad sedan så kan det fortfarande en möjlighet att det visar något, men då ska hon har haft en mycket hög konsumtion innan det. Ett ovanligt högt värde (ca 8,0) vid starten och ovanligt lång halveringstid (upp mot 10 dagar).

Vid mycket hög konsumtion är det bättre att ta två tester, för då kommer det synas tydligt hur det sjunker om personen är nykter.

/magnus

Profile picture for user Bamse70

Peht är extremt olika från individ. Jag hade 0.84 i värde å efter 20 dagar hade jag 0.36 utan en droppe alkohol. Läkaren frågade om jag äter mycket frukt å det gör jag då ökar värdet lite typ från 0.30 till 0.32.

Profile picture for user missnorrland86

Lämnar prover till transportstyrelsen då jag den 3e december åkte fast för rattfylla och blev av med kortet i 3 månader, fick ett alkolås I bilen ...Eller ja fick och fick jag betalade 20.000 för det !
Blivit utsedd av kriminalvården och det finns ingen misstanke om missbruk ..
Lämnade prover för 2v sen efter en nykterhet på 4v .
Förra veckan på onsdagen och torsdagen drack jag en hel del vin , firade med vänner födelsedag och nytt jobb och så ...
Ja såklart ringer en ssk idag och jag ska lämna prover imorgon redan till transportstyrelsen, inte druckit på 6 dagar då imorgon och en viss oro finns det i mig då hon även idag meddelade att läkarbesök och läkarintyg ska skrivas den 17e september...
Alltså jag är lite orolig för detta nu , hur pass högt kan det tänkas bli peth och cdt tänker jag ...
Imorgon blir 5e provet till transportstyrelsen, det stod att jag under kommande 6 månaderna ska lämna minst 4 prover om alkohol och jag har haft ett prov som visade på överkonsumtion, ville ju inte riskera ytterligare ett prov som visar på det men risken är ju rätt stor att det blir så...
Suck, vet inte vad jag ville med detta egentligen då jag googla runt och kollat och läst men blir inte klokare på något jag läst och oron över transportstyrelsen och deras reaktion över kanske 2 av 5 prover som visar överkonsumtion får mig illamående och livrädd....

@missnorrland86

Angående provresultatet är det ju svårt att säga hur det kommer att se ut. Som du säkert har läst dig till om provet så ska det visa konsumtion 2-4 veckor innan, men hur snabbt det sjunker och hur mycket som krävs för att få upp det är väldigt individuellt. Sen finns det ju inte så mycket du kan göra för att ändra på resultatet, mer än att inte konsumera mer alkohol förstås. Jag förstår att det känns psykologiskt väldigt tufft. Men jag tror att det egentligen bara finns ett sätt att hantera det på. Du kan inte gå tillbaka i tiden och ändra det som varit då, men du kan använda det här som en väckarklocka och reda ut ditt alkoholmissbruk. Det finns ett bra program du kan använda på den här sidan t.ex. och du kan skriva här om dina erfarenheter och upplevelser och läsa om andras.

Du kan inte ändra på hur provresultatet imorgon kommer bli, men förhoppningsvis är det inte så farligt om du bara har druckit den gången förra veckan på den senaste tiden, men du kan förändra ditt liv så att du aldrig mer behöver bli orolig för ett test igen och du slipper att känna den här ångesten igen.

@missnorrland86 Just cdt har väl en högre halveringstid än peth, som har en halveringstid på 4 dagar. Om vi tar exemplet med peth och säg att du hade 1,2 för 14 dagar sen. Då borde de se ut så här ungefär.

14 dagar sen 1,2
10 dagar sen 0,6
6 dagar sen 0,3
2 dagar sen 0,15
Om två dagar 0,075

Så för varje 4 dagar som går blir värdet hälften av vad det var. Men, det är bara en ungefärlig halveringstid och är individuell. Om du läser tillbaka lite i tråden så kan du se andras erfarenhet av detta och att de upplever att de t.ex haft längre halveringstid än just 4 dagar. Men det kan ju ge dig en liten fingervisning om vad du borde få.

@missnorrland86 Det är helt omöjligt att ge ett svar på. Bland annat på att det är svårt att räkna på hur mycket "en hel del vin" är under de två dagar du drack men även om vi visste mängden hade det varit omöjligt att svara på.

Med det sagt är tanken med Peth och cdt att det inte ska visa på att man tagit en enstaka fylla utan det ska vara en regelbunden för hög alkoholkonsumtion man ska ha. Baserat på det skulle man kunna tycka att om du endast har druckit två dagar den senaste månaden och det var för en vecka sedan att det ska till väldigt mycket vin för att det ska visa på hög konsumtion, men även det är omöjligt att säga. Det lutar väl mer åt att det kommer att vara ok, skulle jag tro, baserat på vad du har sagt.

Med det sagt, du kommer inte kunna räkna ut i förväg vad provet ska visa så det känns ändå som att det är bäst om du kan försöka att släppa det. Jag vet att det inte är lätt, men du tjänar ju inget på att gå och oroa dig i förväg. Det bästa du kan göra är att istället sikta på att göra sådana förändringar att du inte hamnar i denna situationen igen. Ta tag i dina alkoholproblem så slipper du den här ångesten i framtiden.

Profile picture for user missnorrland86

Jag drack nog sammanlagt en box skulle jag tro under dom dagarna
Du har helt rätt...
För att slippa denna ångest och stress så ska jag sluta dricka helt...
Jag är sparsam på tillfällena men när jag dricker så dricker jag och sen kan jag vara utan mååånga veckor ...
Jag trodde i min enfald att så tajt mellan tillfällena på proverna brukar jag inte ha , jag brukar ha 6-7 veckor emellan så trodde att det var lugnt vid detta tillfälle ihop med mina vänner

Profile picture for user starten på det nya

Grejen med peta test är att ingen riktigt verkar veta, det sägs att det bara spårar 4 veckor tillbaka, att räkna på halveringstiden är omöjligt då det kan variera mellan 4-10 dagar om inte mer.

Jag fick tillbaka provsvar i förra veckan och då hade inte mitt peta gått ner till 0.05 på ca 7 veckor, det hade gått ner ifrån 1.4 till 0.11 och jag har inte druckit en droppe, mitt cdt var dock godkänt så ja det är inte riktigt lätt att veta vad man ska tro. Det är ju heller inget som säger att det delar sig på hälften från till exempel 2.0 till 1.0 min känsla är att det kan dela sig mindre än så..

Men håller med oroa dig inte för det nu, du kan inte göra något åt det iaf utan försök fokusera framåt och inte hamna där igen.. Skriv gärna vad resultatet blev alltid intressant att höra..

Profile picture for user fredrik76

@elsmarie56 Jag har samma problem. Har inte druckit en droppe sedan 11/6 tog peth prov 24/8 och det låg på 0.61. Jag begriper ingenting:( Jag har aldrig haft så högt värde innan. Transportstyrelsen tyckte att jag skulle ha ett lägre peth värde när jag låg på 0,18 så jag slutade dricka helt och värdet har mer än tre dubblats. Där är nåt som inte stämmer med dessa värdena.

Profile picture for user Sisyfos

Du hade alltså ett värde på 0,18 i juni och hade inte druckit en droppe tills augusti och då hade värdet ökat till 0, 61? Det du förklarar ska vara helt omöjligt om jag förstår Peth rätt. Det är ett ämne som bara bildas med alkohol. Du ska alltså inte kunna få ett högre värde om du inte druckit på 2 månader i så fall är nåt fel och då finns tre alternativ:
1. Något blev fel när provet togs och blodet i provröret innehöll etanol, t.ex från rengöring, i provröret eller annat handhavande . Då fortsätter bildningen i blodet och kan ge falska resultat.
2. Du har fått i dig alkohol utan att reflektera att det är det, t.ex. folköl, cider etc.
3. Det första provet visade fel värde.
Hoppas det ordnar sig.

Profile picture for user pEDAN

(C; I mina ögon har ni rätt låga värden... Själv har jag stundom haft ~0.6 ngt... Min lära säger att man kan manipulera testerna genom att käka lakrits eller citron... Så ... bli gravida & ha det som ett måste... fniss... (c; Jag har lämat peth prover så ofta att det r nästan barnsligt... att ha höga värden 1 gång... har man bara 1 bra förklaring vilken förklarar varför man har så höga värden... Era värden är relativt höga & hintar om ett alkohol missbruk... )~;

Profile picture for user pEDAN

@starten på det nya När jag skulle återfå.. (har fortfarande inte fått) mitt körkort.. så är det (nu pratar vi enkom alkohol...inga andra substanser) så säger transportstyrelsen att du måste påvisa din nykterhet under en 6 månaders period a ...Om det nu var vid 3 eller 4 slumpvisa tillfällen... Jag brukade ta 1 busgrogg så fort jag ut ur vårdcentralen & fortsatte mångt in på dagen efter.. sen va helt nykter resterande period tills proverna åter skulle lämnas.... (c; Det svåra är inte att sluta dricka... det svåra ligger i att inte börja... (c; Jag trivdes bra med mina 3veckors helger.. (c; Men sen blev jag ihop med en jänta där alkohol inte riktigt låg på topp... så det var in på pivan för att göra ett gästframträdande i någon dag med stecolid & b12... (c; Enda vägen som kostar gratis.. & man träffar ibland rätt intressanta personligheter... (c;

Profile picture for user vinden18b

@Kristoffer
Hej, Vill gärna få ett klargörande vilket förväntade PEth-värde jag kan ha.
För 7 dagar sedan hade jag ett värde på 0,36. Jag ska ta ett nytt prov idag.
Om jag förstått halveringstiden korrekt borde värdet ligga på i runda tal 0,09-0,12.
Kan det stämma?

Profile picture for user vinden18b

Hej, Vill gärna få ett klargörande vilket förväntade PEth-värde jag kan ha.
För 7 dagar sedan hade jag ett värde på 0,36. Jag ska ta ett nytt prov idag.
Om jag förstått halveringstiden korrekt borde värdet ligga på i runda tal 0,09-0,12.
Kan det stämma?

Profile picture for user Fridafred

Måste få fråga, ni som säger att det dom tvättar med innan provtagning kan ge extra utslag på provet.. ligger det någon konkret fakta bakom det eller är det antaganden?
Om ni har fakta, länka gärna så jag kan läsa.