Sjöjungfrun

Hej!
Så fint att ha hittat hit.
Jag har druckit varje dag i sex år. Varje dag. Inte så jag blir tokberusad men ändå en halv till en flaska vin/kväll.
En kväll körde jag över hela stan för att ”låna” en flaska vin, eftersom det var söndag och systemet var stängt. Jag kunde inte klara en kväll utan vin...
Jag drar runt ett liv som tillsynes fungerar utan problem. Men jag vaknar varje morgon med ångest över att jag dricker och oron att någon ska märka det.
För min del tror jag det är en kombination av genetisk sårbarhet (vi har beroende i familjen men inget uttalat, gud bevars, ramen ska skina och vara fin) och ångestproblematik.
Jag har ätit antidepressiva ett tag och märker nu att den kombinationen ger mig yrsel och minnesluckor. Mycket obehagligt.
Igår fyllde jag 47. Jag vill inte längre ha det så här! Jag vill leva ett liv i klarhet och glädje, inte under bedövning.
Finns det någon här som vill stötta mig?
Vore oändligt fint ?
Kram

Varmt välkommen hit!
Det här forumet är som en guldgruva av berättelser och tillkännagivanden som gör att man själv inte känner sig så ensam i sin beroendesjukdom!

Jag känner igen mig i det du skriver - jag drack varje dag innan jag slutade, i 4 års tid, men jag har alltid haft ett riskdrickande så länge jag levt bredvid alkoholen.
Nu är jag nykter sedan 8/12 2018 och det är det bästa jag gjort för mig själv!

Det är bra att du känner att du vill styra upp ditt liv.
Här har du några handfasta och konkreta tips som har hjälpt mig i starten av min nykterhet:

1. Man måste själv vilja sluta.
2. Man behöver ha nått som belönar en rent konkret (i mitt fall är det att lägga undan alla pengarna jag skulle lagt på alkohol in på ett sparkonto varje vecka)
3. Man behöver ha någon, åtminstone en vän/familjemedlem) som man anförtror sin förändring till, som man kan få beröm och uppmuntran av.
4. Det är nolltolerans som gäller, det är så mycket enklare än att ständigt hamna i förhandlingslägen som man aldrig vinner mot sin egna hjärna.

Här på startsidan hittar du ett självhjälpsprogram - jag rekommenderar att ansöka om att gå det, man lär sig en massa om sin sjukdom och man får också många bra verktyg att hantera sug etc med!

Mod och styrka,
Dee

Dendartjejen

Och välkommen hit! Hoppas att du kommer känna lika mycket värme och pepp här inne som jag gör. Är inne på dag 26 själv och mår så bra ?

Det är bara att du skriver så kommer alltid någon vänlig människa svara. Modigt av dig att ta första steget genom att skriva här.

Kram ?

Hej, välkommen hit, du har gjort helt rätt! Här finns massor att läsa och även länkar till klipp etc, det är bra att ta reda på mer. Det som slog mig när jag började kika här var att det finns så många som har samma problem som jag, det hjälper, man tror ju att man är ensam om detta. Håller definitivt med Dee, första steget ör att bestämma sig o att inse att du har ett problem. Bara att ta ett steg i taget, det går!

Sjöjungfrun

Tack snälla Dee ???
Så inspirerande och stärkande att läsa ditt inlägg!
Jag drack ett glas vin igår, och lyckades sluta efter det. Ikväll är planen att inte dricka alls. Det blir isåfall första gången på sex år. Helt svindlande...
I morse när jag vaknade kände jag en sån glädje! Jag var visserligen trött (eftersom jag lättare somnar med 4 glas vin innanför västen) efter en sömnlös natt, men lätt i sinnet och jag kunde köra till jobbet utan den tunga rädslan att bli stoppad och blåsa - vad händer då?

Får jag fråga - vad fick dig att sluta 8/12 2018. Var det något speciellt som hade hänt?

Jag hoppas att klara av att avstå helt ifrån alkohol ikväll ??
Tack för jättefint stöd - det gör all skillnad ???
Kram!

Sjöjungfrun

Tack kära du! ??
Jag känner direkt vilket stöd som finns - tack ??
Underbart att du klarat 26 dagar ??
Varmt grattis och kämpa på!
Kram ?

Sjöjungfrun

Tack Livet! ??
Ja, det är så skönt att se att jag inte är ensam (har känts så, så länge)
Kram! ?

Sjöjungfrun

Jag klarade det!
Jag lyckades t.o.m. att tacka nej till ett glas vin när min väninna frågade efter kvällspromenaden. Så sjukt stolt och glad ???

AmandaL

Bra jobbat sjöjungfrun ?? Alltid dom första glasen i början som är svårast att säga nej till, så jätte bra gjort och grattis till dig ?

Jag nådde min absoluta botten kvällen/natten innan 8/12 2018.
Vad som får en att nå sin botten är ju olika, men för min del var det en rad söndertrasade relationer, jag höll på att bli av med jobbet pga att jag drack och jag ville avsluta mitt liv den kvällen.
När jag stod där i köksfönstret och funderade på om det skulle räcka med att hoppa ut från fönstret, så slogs jag av tanken att jag borde prova att sluta dricka innan jag gjorde nått drastiskt, jag skulle åtminstone testa om jag fick må bättre utan alkohol och se om jag kunde bli fri och på den vägen är det.
Nu är jag här :-)

Mod och styrka, kämpa på!
Dee