Inatt när alkoholen började gå ur kroppen registrerade jag mig på alkoholhjälpen. Jag kollade även upp alkoholterapi. Är fortfarande väldigt rädd att bli avslöjad i mitt drickande. Mitt drickande började för ca 7 år sedan och har sakta men säkert förvärrats. Idag ska jag försöka bryta 3v dagligt drickande. Min dryck är 3,5:or och jag får i mig 6-8/kväll. Sedan hör det till att jag sällan är bakis utan jag kan sköta mitt jobb (även om jag är trött och disträ förstås). Att jag mest håller mig till folköl och kan fungera i vardagen har gjort att jag inte förstått att jag har problem. Ytterligare en orsak är att jag aldrig blivit konfronterad eftersom jag dricker ensam. Jag har gjort uppehåll ibland men trillar dit igen. Efter varje gång blir det värre. Alltså drickperioden blir längre och jag dricker mer. Jag är högpresterande på jobbet och håller även på med tävlingssport. Nu de sista månaderna har jag slutat träna och mina klubbkompisar börjar undra. Detta känns väldigt obekvämt och jag VILL inte att någon ska veta. Phu! Jag vill komma i balans igen och allt ska vara som vanligt. Är det någon som känner igen sig i det jag beskriver?

Zorro

Hej aqua! Har skrivit det så många gånger i din tråd att det börjar bli tjatigt! :-) Jag känner så väl igen mig! Jag har en liten svart satan på min ena axel och en liten vit ängel på den andra. Den lille svarte tjatar jämt om det du säjer. 3 veckor var ju lätt. Tar jag en liten lagom salongsfylla nu så gör ju inte det nått! Lätt att börja om. Men man ska inte lyssna. För det är på vanlig svenska Skitsnack!
Känner igen mig i humöret också. Jag är normalt en lugn person med stort tålamod men expert på att tjura! :-) Nu är humöret och tålamodet so otroligt mycket bättre.
Vill inte heller räkna dagar. Man blir lätt fixerad vid det och det blir ett så oerhört stort fokus på dessa dagar. Jag räknar, som alla andra, men försöker ha fokus på Idag! Idag är jag nykter. Imorgon har jag ingen jä...a aning. För det är en annan dag.

Jag är så oerhört glad att ha dig med på resan till ett bättre liv. Du är en av dem som stöttat och funnits där trots egna demoner. DET är styrka. Att ändå finnas där för andra. Jag var borta härifrån några dagar och vad hittar jag när jag kommer tillbaka. Jo dig och Leverjag. Förstå vad det betyder aqua!
/Z

Leverjag

Aqua, visst är det häftigt att se detta som en spännande resa!

Har tänkt så flera gånger att jag ger mig något nytt, en chans att upptäcka ett annat liv och det är positivt och spännande! Vad kommer att hända om man håller ut länge, tänker jag. Jag blir så inspirerad av att läsa hur de som varit nyktra lååååång tid resonerar och har upptäckt i sina liv.
Vad ska man inte kunna lära sig i längden när vi redan lärt oss massor i förändringen på några veckor? Det sker inte över en natt och jag ber verkligen om att ha tålamod, för det har jag ofta ont om. Låter som du är mer harmonisk redan aqua. Det är två bra veckor att börja med. :-)

Du behövs här och bidrar så fint i forumet. Hoppas du stannar länge, länge med mig och de andra guldklimparna här!
?

aqua

Bästa Leverjag. Jag hoppas verkligen också att vi får följas åt länge. Tipsa varandra om faror på vägen, ge hopp styrka när det är kämpigt, goda och inspirerande ord när det blåser medvind. Jag är "sprint" dvs går ut hårt, även i detta sammanhang, det är sedan..när euforin och "det nya tillståndet" lagt sig som min utmaning börjar. Du är bra att hålla i och jag tycker vi fortsätter. Kram :)

Zorro

aqua, hur går det för dig? Ledsen att jag sista tiden varit här mest lite sporadiskt, men jag följer både dig och Leverjag. Har bara haft så mycket i mitt liv som tagit både kraft och tid sista tiden,
/Z

aqua

Hallå Zorro! Tack det går bra för mig. Har precis avslutat en kurs på universitetet. Dom sista 3 veckorna är första gången (på länge) som jag har pluggat nykter. Det funkade. Jag fortsätter att gå till min alkoholterapeut och vi har också mejlkontakt. Det ger mig sådan kraft och jag får ledtrådar på ett sätt jag inte trodde var möjligt. Mycket av min rädsla för den närmsta framtiden har lagt sig och förskjutits längre fram i tiden. Hur går det för dig kompis? Vad som än är på gång, se till att du har styrfart även om det blåser kastvindar!!!! Jag är med dig vad som än händer. Styrkekramar till dig!!!!

Leverjag

Aqua, vad härligt att du pluggat nykter och får kraft.

Så nyfiken på ledtrådarna du får. :-) något du kan dela med dig av?

Wavzovski

Jag drack också folköl. Jag levde på det under tioårsperiod. De som stod mig närmast klagade ibland att de tyckte att jag drack för mycket och att det finns hjälp för det. Men jag sket i det och fortsatte ytterligare fyra år, tills jag fick nog av det. Då min mor och far gick ur tiden (inte samtidigt). När man väl slutar så får man höra bl.a. - "Men du har väl aldrig haft alkoholproblem?" Lite märkligt att de frågar det när de själva tyckte att jag borde sluta och skaffa hjälp.

Jag kunde helt enkelt inte fortsätta och leva som jag gjorde, utan jag slängde de sista folkisarna som jag hade kvar, och ut for dem från balkongen. Kanske nån alkis nere på gatan vart glad när han/hon hittade dem? :)

Jag tror att mitt ex lämnade mig p.g.a. mitt supande, men hon sade inget till mig gällande det. (Är nästan säker på att det var så). En annan rolig grej är att de flesta har tagit avstånd ifrån mig sedan jag slutade. Nu när man väl försöker hålla sig på banan. Kanske är man för tråkig nu när man inte dricker? Vill de att man ska supa sig till döds? Det kan man verkligen att ha den anledningen att ställa den frågan.

Jag är aktiv på AA-möten och t.o.m. fått ett års medalj. Jag slutade den 12:e oktober 2014 och varit nykter sedan dess.

aqua

När det gäller tips har jag nog inget nytt att komma med men det kanske inte spelar någon roll. Jag har haft turen att möta en terapeut som SER mig, VET att jag kommer att lyckas och knyter kunskapen om missbruk till de tankar och känslor jag berättar om. Sist pratade vi om ett foto jag fått av några kompisar som var i Portugal. På fotot sitter dom vid ett matbord och i centrum står en vinflaska. Det gjorde att jag fick sug. Tipset då var att gå igenom vilka känslor som väcktes, JA det var ju frihet, ledighet och gemenskap. Nästa steg var ju att inse att alkohol väcker precis det motsatta känslorna.

Jag måste säga att jag mår VÄLDIGT bra som nykter och känner mig som "mig själv igen". Det ger mig SÅDAN styrka. Jag har blivit mer lyhörd inför mig själv också. Till exempel om jag läser mycket trådar här på alkoholhj.. så kan jag bli sugen och tankar snurrar kring alkohol, JA då undviker jag att "gå in här" på ett tag. AA har jag gått på när jag var 24-25 år, så det har jag provat och upptäckt att det passar inte mig. Det gjorde visserligen att jag insåg mitt beroende, men befästes så starkt och jag kom inte vidare. Jag är en person som behöver fler inputs från andra håll.

Ja, helt enkelt hitta SIN väg till nykterhet och vilka förutsättningar just du behöver för att fortsätta livet i "klarhet"

Leverjag

Intressant aqua.

Det kan nog vara så att vi alla nye blir hjälpta av samma sak. Har också tänkt att forumet på ett sätt påminner om alkohol. Samtidigt hjälper det med något som pannåer när man börjar slappna av och tycka att man nye har några problem längre. Jag är lite kluven till det där. låter bra att analysera vad som väcker sug och varför. Det är sammanhanget vi saknar/längtar till inte själva alkoholen!

Kram

Leverjag

Wavzowski,

Låter polskt. Är det något namn jag borde känna till? Vad står det för? Imponerad av ett års nykterhet. Vad var det som hjälpte dig att sluta? Hur har du hållit ut i längden? Låter som du tog ett beslut och så bara var det så?

Ja, människor är lustiga och rädda för nyktra människor. Vet också att man tappar en del vänner och umgänge. De tycke vi blir tråkiga och präktiga, tror jag men det är mest deras föreställning om hur det är att vara nykter. På större fester är det ingen som märker om man dricker eller inte men på middagar verkar det vara svårare.

Ha en fin dag!

aqua

Ja det får man verkligen tränas i, att bli ifrågasatt...andra människor ska inte få definiera vem man är och hur man bör leva. Ibland är det lättare sagt än gjort förstås. Ja tänk, det går att bli alkis på folköl också, bara det att man måste dricka större mängd vätska. Det ska jag påminna mig om när jag hamnar i tvivel. När jag tänker på att jag 1. valt bort relationer för att dricka 2. bli trött och nedstämd 3. kört bil onykter 4. levt dubbelliv så att ingen ska avslöja min hemlighet mm så förstår jag att jag har missbruksproblem.
Detta är min andra gång som jag tar tag i mitt beroende. Första gången var jag 24 år och var nykter ett par år. Efter ett tag var mitt problem ett minne blott och tänkte, en 24-åring kan ju inte vara alkoholist. Så jag börja dricka igen. Har haft drickandet "i schack" under många år men nu det senaste åren har det barkat åt fanders igen. Hoppas att jag äntligen har fattat!

Du verkar ha bestämt dig och det blivit en livsstil. Tack för att de dela med dig och inspirerar :)

farmor

Jag ser att du kan bli triggade av att läsa här på,forum. Jag känner igen det! Jag har lyssnat på en ljudbok MOT alkoholberoende Nej tack, det är bra. Tror jag att den heter. Båda gångerna jag lyssnat har jag börjat dricks MER istället för mindre! Fattade ingenting. Men jag verkar inte vara ensam om att reagera på det sättet. Intressant men ofattbart....Varför blir det så?

aqua

Ha ha ha, ja, Farmor, varför kan man bli törstig av att lyssna/läsa om ibland också se baksidan av alkohol. Jag vet inte, ärligt talat. Min teori är att fokus på alkohol, positivt som negativt aktiverar min reptilhjärna, ha ha. För min del blir jag mer avslappnad när jag tänker på allt annat än alkohol. Det är ju en hel värld "där ute" som fungerar utan alkohol. Däremot, tror jag, behöver man med jämna mellanrum påminna sig om sitt sjuka beroende. Jag för min del fortsätter att hemlighålla mitt missbruk för allt och alla. Har börjat säga lite smått , att jag valt bort alkohol därför att jag mår bättre utan...osv. Jag är medveten om att hemlighålla också kan göra det lättare att börja dricka (i ensamhet) igen, ingen skulle märka (tänker jag naivt). Ja ni hör, jag har lite och jobba på. Jag inser ändå vikten av att hålla kontakten med er här och min terapeut så länge som jag behöver.

Ha en skön helg alla och njuuut!

Zorro

Vill bara önska dig en riktigt God Jul!
Känner som vanligt igen mig i det du skriver. Precis som du hemlighåller jag mitt missbruk för alla utom för min sambo. Tror också att det lite undermedvetet handlar om en reträttväg om man inte skulle klara det. Fast det vet jag ju att vi gör! :)
Ha det bra kompis!
/Z

Zorro

Vi har så mycket gemensamma tankar aqua. Har precis som du och Leverjag funderat på att forumet ibland väcker tankarna kring alkohol. Jag tycker det är fantastiskt att du delar med dig av alla de verktyg du får så att vi (läs jag) lite mindre företagsamma får ta del av allt detta och "tjuvåka" lite. Kan bara tacka dig för det aqua. Du är så underbart målmedveten och så otroligt strukturerad i ditt sätt att hantera vägen mot nykterhet. Går inte annat än att bli imponerad.
Jag tar mig friheten att kalla dig min vän och är stolt över att få vara det!

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!

/z

aqua

Gott nytt nyktert år på er. Tack Zorro och Leverjag att ni skrivit på min tråd, har tänkt att skriva men hittade inte igen den, hm! Jorå, det går fortsatt väldigt bra. Tankar kring alkohol avtar i min vardag. Annandagen var jag på pub med kompisar och sedan gick vi på bandymatch på zinken. En kompis frågade varför jag tog bilen denna dag och jag svarade " numer är jag försiktig med alkohol, mår bättre utan och jag är en person som blir beroende" (en sanning med modifikation, men ändå :) Hon och jag gick sedan armkrok, mellan puben och zinken sjungandes hammarbysånger. Hon lullig, jag nykter. Jag kände mig så OERHÖRT accepterad, kände SAMVARO vilket är just några av de känslor jag försökt känna/ersätta med hjälp av A. JAG VET, att om jag hade druckit denna kväll så hade sällskapet och matchen kommit i skymundan, längtan efter mer alkohol hade överröstat allt. Många gånger, särskilt på mornarna överraskas jag av tankar/känslor som "jag SLIPPER dricka"..åh vilken befrielse!!

Hoppas att ni fortsätter vara snälla mot er själva och att ni "tar er själva" både på allvar men också en stor portion humor.
Även jag erkänner er som mina vänner och följer er här och i mina tankar.
Goa kramar!