emme

Hej!

Har de senaste åren känt att jag borde sluta dricka alkohol helt, men jag kan inte. Jag vill, men det är så svårt. Jag älskar bilden av att dricka ett glas vin när jag lagar mat, ta ett glas till till maten MEN sen sluta. Det är här jag misslyckas. Så fort sonen på 2 somnat tar jag ett glas vin på fredagen (aldrig de andra dagarna), men sen kan jag inte sluta. Blir besviken på min sambo om han inte är på ”festlig stämning” som jag kallar det. Skillnaden är att han kan sluta, han tycker att det räcker med 2-3 öl en helg medan jag kan dricka 2 flaskor och sen vilja gå ut ist för att lägga mig.

Är så trött på mig själv, märker att det går ut över min son eftersom jag då är trött antingen lördag eller söndag varje helg. Vet att jag borde avstå helt men tycker det är så ofantligt svårt. Är det att vara en alkoholist? Min pappa har samma problematik och likaså min bror. Min bror har därför slutat dricka och får höra det varje familjemiddag hur tråkig han blivit av pappa. Vill inte anses vara tråkig. Älskar vin och att ”parta” till det på helgen. Men hatar det alltid dagen efter.

Behöver hjälp…

emme

Hej!

Har de senaste åren känt att jag borde sluta dricka alkohol helt, men jag kan inte. Jag vill, men det är så svårt. Jag älskar bilden av att dricka ett glas vin när jag lagar mat, ta ett glas till till maten MEN sen sluta. Det är här jag misslyckas. Så fort sonen på 2 somnat tar jag ett glas vin på fredagen (aldrig de andra dagarna), men sen kan jag inte sluta. Blir besviken på min sambo om han inte är på ”festlig stämning” som jag kallar det. Skillnaden är att han kan sluta, han tycker att det räcker med 2-3 öl en helg medan jag kan dricka 2 flaskor och sen vilja gå ut ist för att lägga mig.

Är så trött på mig själv, märker att det går ut över min son eftersom jag då är trött antingen lördag eller söndag varje helg. Vet att jag borde avstå helt men tycker det är så ofantligt svårt. Är det att vara en alkoholist? Min pappa har samma problematik och likaså min bror. Min bror har därför slutat dricka och får höra det varje familjemiddag hur tråkig han blivit av pappa. Vill inte anses vara tråkig. Älskar vin och att ”parta” till det på helgen. Men hatar det alltid dagen efter.

Behöver hjälp…

Hej Emme,
Klokt att fundera över hur du dricker. Alkoholhjälpen har ett test man kan göra, där man får förslag på åtgärd. Kan till exempel vara att ta tre nyktra månader och jobba med sin inställning till alkohol. Det där sättet vi glorifierar alkohol på, att det är vad som ger livet guldkant, är något vi som har problem med drickandet ägnar oss mycket åt. Man lurar sig själv att det skulle vara synd om en och tråkigt att inte dricka. Men det går att lära om. Det viktigaste tror jag är att se igenom vår drömbild av alkohol. Den är skapad av en hjärna som vill ha sin drog. För man kan ha alkoholproblem även om man dricker bara någon gång i veckan. Att fortsätta dricka trots negativa konsekvenser är en definition på alkoholproblem som jag läst och tycker stämmer bra. Starkt av dig att vilja bryta ett destruktivt drickande, och så bra att ta tag i det redan nu, innan ditt barn blivit större. Du har så många år av mysiga helgdagar att njuta av med ditt barn och familj. Och jag kan ärligt säga att jag inte slutat att ha roligt, det går lika bra med alkoholfritt i glaset, bara man tänker om. Och så skönt att dricka kaffe utan ångest och bakfylla på helgmornar... Ett lästips är Tänka klart av Annie Grace. Lycka till med att hitta din väg!