...är jag en av dem som inte kan inse se sina begränsningar när det gäller alkohol!? Mitt stora problem kommer till fester av alla dess slag...då dricker jag allt som oftast alltid alldeles för mycket. Jag är dessutom den som alltid är sist kvar på stället. Jag har små barn och är runt 40-år...sen barnen kom har det lyckligtvis blivit mycket mindre fester. Men de få som varit på sistone har oftast inneburit att jag spårat ur med kräkningar och eller minnesluckor. Baksmällor från helvetet dagen efter.

Jag kan däremot oftast fixa alkoholbiten på hemmaplan, dvs jag kan ta nåt glas vin eller två till maten (fredag och eller lördag) och kanske någon whiskey eller så efteråt. Brukar inte känna mig onykter och mår heller inte dåligt dagen efter. Jag önskar att jag kunde fortsätta så, att bara ta nåt glas vin till maten och sen vara nöjd med det. Jag älskar nämligen att testa lite finare viner och mat i kombination. Ett intresse.

Men det som händer på fester måste jag sluta med omedelbart, senast var i helgen när jag kräktes ner en vän mitt i baren på en restaurang... Minns inte mycket av detta och ej heller min resa hem, bara fragment, jag fick hjälp, jag hade tur igen...eller otur...

Finns det nån här som lyckas dricka på minimal nivå utan att behöva sluta helt? Hur gör man?

Du berättar att det är fester som blir problematiska för dig när det gäller alkoholen, att det drar iväg och blir för mycket. Det tar mycket från dig både fysiskt och psykiskt och du känner inte att det passar dig som person att ha det såhär. Du känner att du har kontroll över alkoholen på hemmaplan och önskar ha detsamma när du är på fest eller ute på krogen. Har funderingar på om du kan det. Ett steg för att ta reda på det var att hitta detta forum och starta en tråd, bra idé! Det finns många som klarar att komma till ett kontrollerat måttligt drickande, det kan kräva olika mycket planering och individuellt vad som kan vara vägen dit.
Läs gärna runt och skriv här på forumet, kanske ser du något någon annan gjort som blir hjälpsamt för dig.
Ibland behöver man skriva flera gånger innan man får svar, du är igång nu.

Varma hälsningar,
Rosette /Alkoholhjälpen

vic1234

Jag känner igen mig i dig,på hemmaplan funkar det men när man kommer ut på fest så är det en annan stämning och man dricker bara mer och mer och sen kommer man inte ihåg saker och ting och har världens ångest?

Emil

För mig var det likadant, helgerna på Stureplan med krypa hem.. Var det fest så var det och hade inga betänkligheter över att man vaknade med någon okänd eller hade spytt i köket. För mig blev det så att jag tillslut tog hem samma beteende.
där man tidigare haft så bra kontroll och bara tog ett-två glas vin satt man helt plötsligt och drack samma mängder, sen varje dag.

Det jag försöker säga, okontrollen du känner när du är på klubb och festar, är närmare än du tror och fick jag chansen skulle jag ge ett finger på att få åka tillbaka i tiden och säga samma till min "yngre-mig".
Hoppas detta inte lät "drygt", ville bara påvisa vad det kan resultera i.. Tycker du är grym som insett problemet redan nu, jag gjorde det inte..

Lycka till!!!

NillaW

Jo det verkar vara en bra sida det här där man kan hitta Likasinnade och få tips om hur man kanske kan lösa sina problem. Ska absolut kika runt mer och kanske skriva mer också ?. Mvh Nilla

NillaW

....efter förra veckans fyllegrej, med att spy ner min vän mitt i en restaurang så bestämde jag mig för (inte första gången) att testa om jag kunde avvara alkohol under minst ett par veckor.... Kände mig taggad inför det under hela veckan och jag drack inget på vardagarna...fredagen kom och jag skippade vin till maten likaså på lördagen. Jag var supernöjd med mig själv... Ända tills ett par vänner till min sambo dök upp spontant i lördags för att fira hans födeledag. Plötsligt hamnade jag i dilemma, ska jag dricka eller ska jag sitta som en tråkig typ och se sur ut. Jag valde att ta en och en halv cider för "den sociala bitens skull". Hällde faktiskt ut en halv cider då sambon med vänner gick ut på stan. Ena delen av mig känner misslyckande eftersom jag inser att jag låter mitt drickande styras av andra och vad andra gör. En annan del av mig (den som väger tyngst) är superglad och fortsatt taggad inför min kommande nyktra period. För att dricka endast en och en halv cider och att tom hälla ut en halv hör inte till vanligheterna hos mig. Låter banalt hela mitt resonemang jag vet... Men jag har varit närmare det där hemmadrickandet som du Erik beskriver ovan, än vad jag själv egentligen vill erkänna för mej själv. Kommer säkert att återkomma till det men just nu är jag jättenöjd med veckan som gick. Å lyckligtvis har jag inga festligheter inplanerade i det närmsta så kanske kan jag fixa denna vecka också ?