Hej jag är ny här och har mycket funderingar kring mitt drickande. Jag har många i min släkt med alkoholism, mamma, bror, morbror och morfar, där de flesta är avlidna. Jag började dricka i tonåren och drack mig alltid rejält berusad. Från 18 års ålder och15 år framåt drack jag varje helg. När jag tänker dricka ett glas vin hemma så kan jag inte stanna vid det, känner ett sug för mera., dricker mig inte packad hemma men lätt berusad och så det känns av nästa dag. Då jag är på fester så får jag alltid blackout och blir så berusad. Får rejäl ångest som sedan varar i en vecka. Jag känner att det är mest negativt när jag dricker. Sätter ofta igång onödiga gräl och diskussioner med maken då vi dricker tillsammans. På senare dar har barnen kommit och drickandet ser inte ut på samma sätt. Fortfarande tar jag ett glas vin så blir det mer då barnen lag sig. Vid alla lägen dricker jag mer än jag tänkt. Det som jag även har märkt är att i sociala sammanhang så blir jag rastlös och dricker mycket fortare och mer än andra. Har nu varit alkoholfri sedan januari.Har funderingar om jag bör fortsätta den vägen. Har jag alkoholproblem? Tacksam för råd..

Zorro

Hej skagen12.
Välkommen hit. Jag kan inte svara på om du har alkoholproblem, men du beskriver ju ändå något som du upplever som ett problem.
Jag är alldeles övertygad om att du bara vinner på att avstå. Vad är så viktigt med alkoholen att du inte skulle kunna vara utan den?
Du har precis ALLT att vinna med att fortsätta avstå!

Du beskriver också att alkoholism finns i släkten. Alkoholism är en sjukdom och den är ärftlig. Detta kanske också kan vara ett argument att avstå.

Oavsett vad du väljer finns fantastiskt stöd att hämta här. Ingen dömer, bara stöttar. Här finns också massor av berättelser från personer i liknande situationer som din. Läs andras trådar. Där finns mycket att hämta.

Återigen, välkommen hit!
/Z