Hej på er,
Nu har man åter igen lyckats svika förtroendet hos sin partner och verkligen satt sig själv i skiten.
Har inga ”problem” med att inte dricka men när jag väl dricker finns det inget stopp och minnesluckorna kommer som ett paket på posten.
Har haft en hel del bråk med min sambo om detta där hon sagt att hon lämnar mig om jag inte får kontroll på det.
Nu har vi en dotter och sist var det riktigt nära att hon lämnade mig men jag lovade heligt och dyrt att det skall inte ske igen.
Nu var det en fest med jobbet och vi skulle dessutom upp tidigt dagen efter och jag var helt inställd på att inte bli för full, skulle bara följa med på middagen och sedan åka hem.
Drack sex öl på tre timmar och sen kommer vi till restaurangen och jag kommer ihåg ett glas vin, nästa minne är att jag vaknar på soffan och kommer inte ihåg någonting alls efter det där glaset.
Det slutade dessutom med att jag blev uppsagd från mitt arbete och nu kämpar jag för mitt liv med att få behålla min tjej och min dotter i mitt liv, jag förstår att hennes förtroende för mig är kört och jag vet inte alls vad jag skall göra för att få henne att stanna och lita på att jag inte kommer att hamna i den situationen igen.
Hur skall jag kunna lyckas med att inte bli för full igen, det funkar perfekt när vi har gäster hemma på middag eller om bara hon och jag dricker till middagen och jag får aldrig minnesluckor då.
Skulle göra vad som helst för att få detta ogjort för jag vet inte vad jag skulle ta mig till om dom försvann ur mitt liv!

Hej Daniel,
Vad bra att du hittat hit. Att tappa kontrollen även om man inte dricker ofta är också en typ av alkoholism. En definition av alkoholism är att fortsätt dricka trots negativa konsekvenser. Det blir också tydligt om man gör ett tankeexperiment och byter ut alkohol mot något annat du tycker är gott, låt säga jordnötter. Om du riskerade jobb och relationer varje gång du åt en skål jordnötter så vore valet ganska enkelt tror jag, du skulle avstå jordnötter och ta nåt annat istället. Även nu har du ju det valet. Du kan välja alkoholfritt, det finns många goda alternativ. Vad tror du själv om den lösningen? Det finns annars en klinik som jobbar med personer som vill kunna dricka måttligt, den heter Riddargatan 1. De kan hjälpa dig bedöma om du har förutsättningar att lära dig dricka måttligt.