Hej, att börja skriva här är ett steg på vägen. Att bryta drickandet är inte omöjligt alls. En del behöver stöd av vården i början, tex samtal eller medicin mot alkoholsug. Kan det vara något för dig. Vi behöver inte alkohol och ovanor går att bli av med. Det är tufft i början men snart överväger fördelarna med att vara nykter.

Hej. Efter några riktigt pinsamma/hemska händelser bröt jag tvärt med Brännvinsdraken och har snart nu varit helnykter i tre månader utan några problem. Tvärt om känns det som att jag äntligen har full koll på mitt liv. Förut drack jag också varje kväll och till slut också varje dag, det fanns inte en känsla som inte triggade ett glas vin som plötsligt blev en och en halv flaska. Att alkohol är starkt beroendeframkallande vet vi ju med hjärnan men en beroendehjärna har svårt att inse konsekvenserna av det. Jag är usel på att ge råd till andra men det @Kennie skrivit är bra förslag, att våga be om hjälp med det en inte klarar på egen hand och att repa mod för att berätta för andra viktiga personer i ens eget liv (det är inte så farligt som det verkar). Jag slutade med alkohol i samband med en längre semesterresa och det passade mig med miljöombyte och andra rutiner än de i vardagen. Hoppas att du också hittar en väg som fungerar för dig. Lycka till! /E

Om du vill ha ännu mer konkreta tips så är det lämpligt att rensa bort all alkohol hemma. Det kan verkligen kännas som om det är helt omöjligt att sluta, men plötsligt går det oerhört lätt. Jättekonstigt egentligen. Man kan byta utblottad alkoholfritt vin. Då kan man ha vanan kvar men bryta beroendet. Att sen sluta med vanan är bra, eftersom det är lätt att halka tillbaka.
Olika sätt fungerar för olika människor, ett sätt är ju att bestämma sig för ett helhetsgrepp. En sund livsstil. Kost, motion och alkoholfrihet på en gång. Fortsätt att läsa härinne. Trådarna i det vidare livet beskriver många fördelar med nykterhet. Lycka till nu!

Hade jag suttit i samma sits som dig så skulle jag ha sökt hjälp, trots hur pass hopplöst och omöjligt allting känns i stunden. Det finns en väg ut. Ge det en chans!

När jag sökte vård för mitt alkoholmissbruk (efter att ha blivit av med både arbete och hem under loppet av bara några månader) hade jag inte jättestora förhoppningar att det skulle vara till stor hjälp då jag inte kände att jag var helt och hållet redo och lekte ofta med tanken att försöka dricka utan att orsaka alltför stora konsekvenser, men till min förvåning så fick jag insikt om mitt tillstånd och jag blev medveten om alla de fördelar som följer ett nyktert liv.
Visst, första veckorna fick man kämpa igenom med sug och det var riktigt frustrerande många gånger men sen tillslut lättade det.
Självklart är det en process och man får kapitulera dagligen, men det är skönt att inse att jag inte behöver alkoholen för att må bra.
Satsa på behandling och omge dig med människor i din omgivning som bidrar till ditt tillfrisknande.

Jag är i precis samma situation som du. Nu har jag bestämt mig för att sluta en gång för alla och att jag registrerade mig här var ett steg på vägen.
Jag har långsamt trappat ner och ändrat mina vanor under en lång period, ett halvår ungefär. Men jag dricker fortfarande, sitter just nu med ett glas vin framför mig. Men mentalt har jag börjat ställa om och jag lyckas faktiskt hejda mig efter bara två glas vin nu, jag måste inte dricka hela flaskan. Berätta gärna hur det går för dig så kan vi följas åt. kram