Hej,

Jag har tidigare insett att jag har problem men nu inser jag hur illa det verkligen är. Jag är ensamstående och 36 år och har inte barn. Majoriteten av mina vänner har förhållanden och barn och vi ses inte så ofta eller på samma sätt längre. Jag känner mig ensam och tyvärr har alkoholen blivit en tröst. Jag vill verkligen inte dricka på det sättet jag gör men varje helg känner jag att jag inte har någon eller något att leva för och istället för att bara ensam sitta och stirra in i väggen kan jag lika gärna dricka och må lite bra.. Jag har ett bra jobb som jag älskar men varje helg spenderar jag i sängen med vin och film eller serier och sover i omgångar. Jag börjar gråta bara jag skriver om det men det är så min verklighet ser ut. Jag längtar efter ett normalt förhållande och barn och känner att det som gör att jag dricker är just det faktum att jag är så olycklig som singel och barnlös och blir stressad av den biologiska klockan. Alla på mitt jobb pratar om sina barn på våra fikapauser och jag blir så ledsen, samtidigt vet jag att det är klart att det samtalsämnet kommer upp. Jag har tidigare varit i ett förhållande med misshandel och varit behandlad för PTSD efter det och har tappat allt engagemang för dejting. Jag ser inte meningen att sluta dricka så länge jag inte har någon anledning och jag tycker att det är en hemsk attityd, men jag vill vara ärlig. Jag vill gärna att någon som haft liknande erfarenheter eller kan stötta och ger råd, svarar i den här tråden. Det skulle betyda mycket <3

@JohannaV
Hej.
Jag blir starkt tagen av din historia. Känner igen mig själv i mycket i det du beskriver.
Jag är själv ensamstående och inga barn. Jag har säkert druckit mer eller mindre i halva mitt liv, men de senaste 7-8 åren ökade det på ännu mer. Det kunde bara inte fortsätts så. Jag fick inse att jag hade problem med alkoholen. Förra våren gick jag på mitt första AA möte, var mycket tveksam till det först, men fortsatte faktiskt med det i nästan 8 månader tills jag tröttnade. Jag gick tyvärr tillbaka till drickandet men det blev dock inte lika illa som förut, jag velade fram o tillbaka. Nykter ett tag sedan började jag igen. Nu är jag nykter igen och det måste det förbli. Nu använder jag en app Im sober där väldigt många är med som stöttar varandra. Det är svårt att sluta på egen hand men de positiva effekterna överväger faktiskt. Det gäller att hitta något som är bättre än alkoholen. De finns också onlinemöten att tillgå. Ta hand om dig

@JohannaV Ibland behöver man hjälp utifrån för att ta sig igenom den värsta fasen. Eftersom du tänker att det inte är värt att sluta för du ändå inget har som motiverar dig tycker jag att du ska söka hjälp på vårdcentralen, där kan du få prata med någon om ditt psykiska mående (om du inte har bra med pengar, då kan du gå privat och prata) Om du orkar rekommenderar jag dig att träna kondition minst 3 gånger i veckan, 45min vardera. Det säger Anders Hansen som är psykiatern som skrivit boken; Depphjärnan.
Det ska vara lika effektivt som antidepressiva preparat för de med lätt eller medelsvår deppighet. Kram

Jag har alltid haft en generös inställning till alkohol och alltid haft en förmåga att träffa ”fel” män. För 15 år sedan träffade jag riktigt fel man. Mitt generösa intag övergick till beroende och bitvis lugnande i stormigt vatten.
För 10 år sedan lyckades jag bryta mig fri från relationen, men inte mitt alkoholberoende

Metoo... eller vad säger man.. kommer oxå från en våldsam relation som brutit ner mig, o trösten av skam o ensamhet har varit vinboxen..
Självdestruktiv o ömkande.. mitt drickande har gett mig 20kg övervikt, o börjar även synas i både hud o hår..o självhatet växer..
Men nu har jag bestämt mig!! Jag ville ju ha ett nytt liv när jag bröt upp och det är upp till mig o skapa det.. 3:e dagen som nykter idag 💪 vi kämpar tillsammans.. för vi är värda ett gott liv o våran egen kärlek ❤️

@odlarmammamn Bra där! Redan dag tre! Första tiden kan vara jobbig, men suget minskar oftast ganska fort.
Skriv och läs mycket här så får du stöd och hjälp, fast bättre om du flyttar tråden till Vara alkoholfri, eller skapar en ny där, för inte så många just på denna.
Heja dig och välkommen ❤️🙏🏻❤️

@JohannaV Vet inte om jag har några goda råd. Men känner igen mig, även om inte min situation är exakt samma. Familj och barn har jag hunnit med, men är numera singel. Men ensamheten är inte lätt, många här tycks ha sin familj i närheten, vilket jag inte har. Jag läser mycket, ser på intressanta filmer/program, korsord, puzzel... Men det ersätter ju inte mänsklig kontakt. Har du några föräldrar/syskon du kan umgås med nu på jul? Jag ska vara med barnen.

@JohannaV jag ser att du inte skrivit på länge men omsusade läser det här så är min situation mycket lik din. Jag är också kvinna i övre 30-årsåldern som inte heller har partner eller barn.
Jag har också tyckt att fikarasterna har varit jobbiga. Ibland går jag ut på en promenad istället.
Jag har mer energi nu att hitta på saker och att jag är nykter för min skull! Det är ingen idé att gå och vänta på livet. Livet är här och nu 🌸

@Johan@marshmallow11

Känner igen mig så väl. Separerade för två års sen och har två barn. När dom bor hos sin mamma så har tyvärr alkoholen varit den bästa trösten. Har druckit för mycket och det jobbigaste är att jag vet att jag druckit för mycket.
Har dom senaste helgerna dragit ner det till en öl till maten och en ”fredagsgrogg” i soffan och mår så mycket bättre redan. Hoppas och jag vill vara helt fri från spriten innan mars i år och tror jag kommer lyckas.
Skit i alkoholen när du är ensam, blir bara värre enligt min egna uppfattning
Har vänner som jag berättat mina problem för och dom hjälper otroligt mycket bara genom deras stöd.

Vet inte hur dina vänner beter sig men söker du någon att prata med som varit/är i samma situation så får du gärna höra av dig.
Tror att vi alla kan hjälpa alla

Tack snälla alla för era fina ord och stöttning! Jag har lyckats vara nykter och stått emot frestelsen av alkohol under vissa dagar av julen och kunnat umgås med vänner. Nu när semestern är slut är det helgerna som är utmaningen men jag känner mig mer motiverad än på väldigt länge att hålla mig nykter i helgen och sen försöker jag ta det därifrån steg för steg. Jag har funderat på att söka stöd genom AA om jag inte lyckas denna gång. Tyvärr vågar jag inte söka hjälp via vårdcentral där det kommer journalföras, vilket jag har en känsla av kan straffa sig i framtiden : (

Tack för att ni tagit er tid att dela med er av eran situation, det hjälper att höra att man inte är ensam med sina problem <3

@JohannaV Du kan ju ringa Alkohollinjen här som är anonym och höra om tips på hjälp som inte journalförs eller har nackdelar.
Och skriv och läs här, det hjälper mycket!
Fast bättre ha sin tråd på Vara alkoholfri om det är ditt mål. Många fler aktiva där. Lycka till hur som helst.😌❤️