Hej, jag är på väg att börja min avvänjning från alkohol efter att ha tröst-druckit i några år. Min terapeut tipsade mig om AA, så jag tog mig i kragen och gick på ett möte idag.
Det första jag möts av är bön. Någon läser ur Bibeln och folk blundar. Jag som är ateist blir genast rädd. Bönen tar slut ganska fort och folk får prata om sig själva, men det handlar väldigt mkt om tacksamheten mot att AA finns, olika punkter i tolvstegsprogrammet och Gud. Några är intressanta att lyssna på då de berättar om hur deras liv med alkoholism varit, men det är ändå en stor sekt-känsla. Varje gång någon presentera sig säger hela gänget "hej namn". Någon får ett diplom för 3 mån nykterhet och samtliga som pratar gratulerar denna Anneli" i sina egna tal. Det känns som man "måste" gratulera henne. Även fast det såklart är jättebra, så känner jag så starkt att det finns ett tvång kring hur man ska prata och alla ska dyrka AA. Hade verkligen hoppats på Aa och att kunna gå på möten och prata med andra när suget tränger på, men detta är en sekt där man byter ut beroendet av alkohol mot beroende till Gud. Usch