Riktigt fel.Den där dubbelmoralen Svenskar har. Hur glada som helst lämnar de våra restauranger runt om i Europa efter ngt glas vin ut till bilen. Glada över att inte vara i Sverige. Egentligen för de som klarar 1-3 glas vin kanske detta vore att återinföra i vårt glesbefolkade land för att minska på all ensamhet i stugorna.

Jag har gjort som vanligt i glesbygd. Åkt lite över en km, parkerat längst ned (enskild grusväg, inga andra hus)- sedan gått sista vägen till brevlådan och hämtat post. Ger mig inte ut på en större väg efter att lunch druckit 2 glas vin med tre vänner. Nu visade det sig att en medföljande ny partner jag inte träffat valde ringa polisen och anser detta vara onykterhet med bilkörning. Polis och blodprovstagning. Finns mera att skriva om detta, men vet att jag i konsumtion inte passerar är det socialstyrelsens riktlinjer. Inte heller utsatt någon för fara.

Är jag fylld av försvar, eller har jag ett problem? Problem lär det bli på landsbygden om det är positivt blodprov. Där finns många konsekvenser som inte kommer att drabba mig utan familj, arbete och djur.
Jag tar gärna emot synpunkter.

Nanne

Undrar igen. Sedan kommentaren/händelsen har jag nyttjat alkohol. 2 dgr Noll, 1 dgr 1 glas vin. 1 dag med vänner 3-4 glas.
Har jag problem? Vill gärna få synpunkter på tidigare beskriven händelse. Den är märklig för mig, jag vet inte vad ens känna, eller göra. Eller ska jag göra något?

m-m

mig själv, men jag skulle aldrig sätta mig bakom ratten, i Sverige eller utomlands, ens för att flytta bilen 10 meter om jag druckit alkohol. Om du har alkoholproblem eller problem med inställningen till kombinationen alkohol och bilkörning kan inte jag svara på. Det svaret har du nog inom dig.

/m

konstnären

Jag håller med m-m alkohol och bilkörning hör inte ihop.
Men du gör som du vill. Om du har problem känner jag inte till.
Ta en promenad i stället.
Konstnären

och alkohol går inte ihop ! Inte ens om det är en liten väg i skogen för snart är gränserna utsuddade och du tar chansen att köra längre sträckor. Om jag ser nån påverkad som sätter sig i en bil så anmäler jag direkt, gränsen har passerats.

Och frågan om du har problem ? Eftersom du har börjat att ifrågasätta ditt eget beteende och dessutom tycker det är ok att köra bil när du druckit så är svaret : JA, du har problem med alkoholen !

LillPer

Hej Nanne,

Sjukt överdriven reaktion av ditt sällskap, om situationen var som du beskriver den?
Hon kunde väl sagt till dig först, tycker jag.
Jag tycker inte alkohol och bil är en bra kombo, men jag skulle gjort precis som du.
Grusväg på landet, man kör i gångfart. Lägg av, det blir bara löjligt.

Sedan är vi alla olika. Som Adde säger, om gränserna suddas ut kanske man till slut är ute på E4 och kör kraftigt berusad.
De e vel lugnt. Jag e ju bara, hick, lite full...Omdömet blir hos vissa sämre än andra.

Min slutkommentar får bli att det var för mig relativt svenskt fjanteri och moralpräktigt att ringa polisen för din lilla biltur. Jag skulle reagera som du.
Sedan är det fel att köra bil berusad. Det tycker jag definitivt.
Fast många i trafiken utgör större hot och fara nyktra bakom ratten än vad många berusade gör.
Dåliga bilförare får fortsätta även om de är halvblinda, halvdöda eller bara kör bil riktigt dåligt.

LillPer