vi började som kungar sommarlovet för 2 årsen och vi drack väl ganska måttligt några öl eller groggar vi var bara med kompisar och grillade och hade trevligt men sen börja ju skolan och jag och mins kompisar bröt aldrig mönstret vi söpa fan varje helg på fredag eftermiddag efter skolan får vi och köpte hembränt runt 10 liter 2,5 liter till oss var det skulle ju räcka hela helgen så men fredag kväll över 1 liter lördag över 1 liter ganska normalt ungdoms fylla eller? men sen började vi på söndagar och kanske på måndag eller tisdag eller torsdag det blev bara mer och mer vet inte varför men det blev bara så men till slut satt man hemma själv och drack på kvällarna! och det blev bara mer sprit satt hemma och fick i sig en flaska sprit helt själv! har räddat livet på en av min kompis han däcka och höll på att kvävas av sina spyor och han fick ju hjälp och gå på masa möten och ta blodprov lite nu och då det är kanske det jag har fått mitt beroende av för jag kan inte va nykter en ända helg!!!!! det gå inte jag har provat men då sitter jag på söndag kväll med flaskan och dricker mig till sömns varför är det så här varför kan jag inte sluta! jag sitter och dricker starköl eller folköl eller vin och i värstafall sprit eller hemkört! jag är 18 och min mamma har kastat ut mig och allt är bara åt helvetet varför är jag så här vart har jag fått det ifrån egentligen är det några genar jag har i mig eller var det? eller är det något som har hänt i mitt tidigare år för det har varit upp och ner..... vad ska jag göra?

om det är nå stavfel eller not så är det för jag har dyslexi

m-m

Det låter absolut som att du behöver hjälp och stöd för att bryta ditt dryckesmönster. Om du går i skolan kan du prata med din skolsköterska (eller någon lärare eller annan vuxen som du har förtroende för) om vart du kan vända dig. Annars kan du söka på nätet efter beroendemottagningen i din kommun, dit kan du gå för att få hjälp och stöttning.

Vad det beror på att det blivit som det gjort med drickandet är ju svårt att veta så här, men faktum är ju att alkohol är beroendeframkallande både fysiskt och psykiskt och dricker man mycket och ofta så kommer man att utveckla ett beroende.

Jag hoppas verkligen att du söker hjälp på något sätt och att det går bra för dig. Skriv gärna igen!

/m

trädet 123

Åhh fick tårar när jag läste.. lilla hjärtat.. Ta detta på allvar!! Läs vad m-m skriver o gör så! Men stanna kvar här o läs andras berättelser, du är inte ensam! Va rädd om dig!

Zapata

Spriten i sig är ofta boven till hur man mår. Visst finns det folk som börjar dricka p g a bakomliggande problem, men förvånande ofta försvinner ångesten och våndorna då man blir nykter. *Därmed inte sagt att inte livet går upp och ner. Det är väl det vi vill ifrån.
Men det är två saker som är svårt. Det första är att bryta. Antingen får man söka medicinsk hjälp, eller så slutar man själv. Ett sätt är faktiskt att slutta av. D v s dricka mindre för var dag. Gå ner på folköl så fort som möjligt och minska med en eller två varje dag. Aldrig öka.
Sen tror man det svåra är gjort, men ack nej. Snart mår man hyggligt, men saknar något och slutar man tänka på det negativa med spriten, så halkar man dit. För mig kan det gå som en impuls. Därför är det bra om du läser här och påminner dig. Jag är nästan säker på att du kommer att försöka dricka igen med syftet att hantera alkoholen. Jag är inte säker på att du kan det. Om du gör det och det inte funkar,då är det bara att gilla läget. Du och sprit kommer inte att gå ihop. Så är det nog för de flesta här, inklusive mig. Några kanske klarar det om det inte är för långt gången, men är det värt det att alltid balansera på en slak lina? Bryt nu först. Klarar du det inte själv på en vecka, så måste du ha medicinsk hjälp. Lycka till.