Med risk att låta tjatig: men jag känner mig verkligen utanför samhället som nykterist!
På onsdag nästa vecka firar jag 5 månader nykter och jag känner mig så utanför och såååå tråkig!!!!
Jag har varit partyprinsessa sedan jag var 15 år! I 15 år så var det min identitet!! Jag var centre of attention i alla dessa år och vara alltid galnast, fullast, mest spontan och den som ALLTID var med på en fest!
Helt plötsligt (sedan den 3e januari) så har jag helt plötsligt bytt identitet!
Detta är något jag inte accepterat eller lärt mig att leva med ännu.. Jag saknar att vara galen partytjej... Vet det är patetiskt och att jag romantiserar, men jag saknar det verkligen!
Igår hade jag en riktigt tuff kväll pga detta och jag har inte kunnat sova inatt... Ligger bara och vrider och vänder mig och grubblar och tycker synd om mig själv och är bitter.
På jobblunchen igår så fick alla champagne i samband med ett rekord som kontoret slagit - jag låtsades dricka lite och gick sen på toaletten och hällde ut det... (förresten, gud vad starkt champagne luktar då man inte varit i närheten av det på nästan ett halvår).
Detta startade drickatankarna, avundsjukan och jag blev frustrerad.
Sedan slog klockan 17.00 och kollegor började snacka AW.. "Komigen nu, följ med, vad har hänt med dig?? Du följer aldrig med längre?"... Jag hittade på en ursäkt och gick och tränade istället.. Sur och ledsen, för jag gillar ju AW! Det är kul och socialt och man markerar att det blir helg - men jag har tyvärr kollegor som ALDRIG hade accepterat att jag beställde alkoholfritt att dricka... det är där skon klämmer. Det hade inneburit problem på jobbfronten och i min relation till dom. Det är svårt att förklara men det funkar inte att vara nykter alkoholist öppet i mitt jobb - det går bara inte!
Senare på kvällen var det en festival mitt i Oslo (där jag bor) och det var 2000 fulla människor utanför min lägenhet som ramlade omkring och var glada och lyckliga.. Jag blev ännu mer irriterad och frustrerad.
Runt 22 tiden började sms och missade samtal trilla in från ytliga bekanta och några av AW-kollegorna som ville ha mig med ut och festa. Jag ignorerade alla samtal och sms... Har ju ingen vettig ursäkt... Hade detta varit för ett halvt år sedan så hade jag slängt på mig party outfiten och på med klackarna och älgat ut! Men inte igår - la mig på soffan och såg på TV samtidigt som rutorna i lägenheten skallrade från festivalen rätt runt hörnet...
Om 2 veckor är det sommarfest med jobbet. Vi ska på ölsmakning och sen Michelin restaurang och få ta en djupdykning i restaurangens vinkällare... Jag har redan ont i magen och vet inte hur jag ska ljuga mig ur detta den här gången också.
Jag känner mig tråkig. Min identitet är borta. Jag är förvirrad. Jag jobbar i en miljö där alkohol är konstant en del av atmosfären... Tyvärr så gör jag kometkarriär och kan inte sluta pga kollegor som inte accepterar nykterhet... Men det här tär på mig mentalt.. Att alkohol är nyckeln in till gemenskap i samhället är det seriöst inget snack om.