Varje morgon lovar jag mig själv att gårdagens vinpimplande var den sista. Jag känner mig stark efter varje beslut och är självklart helt övertygad om att hålla detta löfte till mig själv. Lika självklart öppnar jag samma dag en ny flaska vin när jag kommer hem från jobbet. Det värsta är att jag inte känner den minsta skam inför mig själv.
Jag håller alltid mina löften till andra människor men mina löften till mig själv kan jag bryta hur många gånger som helst. Jag har lurat mig själv så många gånger att jag inte litar på mig själv längre. Alkoholen har skapat mitt självförakt vilket känns tragiskt mot bakgrund av att mitt självförtroende och min självinsikt tidigare har varit på en hälsosam nivå.
Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag var nöjd med mig själv och mitt liv. Det yttre, det materiella, är jag väldig nöjd med men det inre, jaget, håller på att förgås i skam, självförakt, misslyckande och bakfylla.
Hur gjorde ni som lyckades bryta ert destruktiva mönster? Har ni några tips till mig som snart börjar bli väldigt desperat.
Jag är medveten om att mitt rop efter hjälp inte är ovanligt på dessa sidor, snarare tvärtemot och att jag borde kunna hitta råd och tips under tidigare inlägg. Men att skriva är kanske också en hjälp. Jag måste få ord på mina problem och ni blir de första som får reda på att jag är en missbrukare.