Dags att starta min egen tråd....Jag känner ingen skam, skuld eller ångest p.g.a. att jag dricker för mycket och ofta....Någon mer som känner som jag?
MEN inser ju att jag ändå måste ta tag i "mitt drickande"...Min terapeut säger att jag har ett helt annan insikt nu än för något år sedan vad gäller min relation till alkohol....och det är ju positivt! Jag vill inte sluta HELT men inser att jag måste ta ett LÅNGT uppehåll för att EVENTUELLT klara av att dricka måttligt....Häromkvällen drack jag en god, liten, whiskey som jag njöt av under minst 1 timme tillsammans med goda ostbitar. Det är ju DETTA jag vill återgå till....varför är det så svårt?? Är det möjligt att alltid kunna ha det så/njuta så?
Mitt, mindre bra, nyttjande av alkohol började för några år sedan då jag började må dåligt.....(oro, ångest, nedstämdhet etc) Jag började dricka för att lindra dessa, mindre bra känslor....jag som faktiskt "aldrig" tidigare druckit för att jag inte mått bra men nu ändrades mitt beteende avseende alkohol....Varför? Jo efter nåt år blev jag sjukskriven p.g.a. utmattningssyndrom....DET var alltså anledningen
...så nu vet jag/visste jag det....MEN hur hittar jag tillbaka till min tidigare/mer hälsosammare relation till alkohol? Är det ens möjligt??
Jag hoppas...Jag vill....

Men du har ju tränat dig själv att dricka mycket/fort. Då måste du säkerligen träna dig själv att göra motsatsen. Lite/långsamt.
Som all träning kräver det tid och disciplin. Finns inget utrymme för att ”gå på känn”. Så om du klarar av att leva efter strikta regler som din kropp och vanor konstant kämpar emot, så går det nog. Det blir antagligen nya vanor på sikt.
Kämpa på!

....för bra inlägg IronWill. Har läst flera av dina inlägg och blivit inspirerad och peppad....Har du en egen tråd här....? Jag hittade iaf ingen...
Vi hörs kanske?

Nonne

Hej jag skriver som anhörig till en alkolist. Min man drack redan för mycket när vi träffade för 38 år sedan.Men tänkte inte så mycket på det då alla drack ju o vi var unga. Vi köpte hus o bildade familj o jag trodde att han slutat dricka. Vi var ju inte ute o festade så mycket längre. Men han renoverade på vårt hus o behövde en back öl sen blev det även sprit. Ölen var synlig men spriten gömde han.Vet inte riktigt när han började med spriten.Han började bli otrevlig både mot mig o barnen, blev arg för småsaker. Jag förstod inte då varför han var så olika personer. När jag till slut förstod försökte jag prata med honom men det var hans problem. Han visste när det var dags att sluta.Åren gick o det var bra ibland men jag märkte att han förändrades mer o mer. Empatin försvann o han var en stor egoist. Jag sökte hjälp på alkoholmottagningen. Målet var att han skulle följa med dit men han total vägrade. Han ville inte sluta dricka. Detta var för två år sedan. Sen fick han blåsor i munnen o under tungan. Vägrade gå till doktor/ tandläkare. Tillslut blev det så akut att han knappt kunde äta. Då gick han tillslut. Tandläkarn skickade remiss till sjukhus.Där konstaterade dom att han hade allvarlig muncancer.För stor för att kunna operera. Då hade han fått ta bort hela tungan o delar av käken . Hade inte blivit mycket kvar. Nu blir det strål/cellgift istället 5 dagar i veckan i 1,5 månad minst. Han har troligen metastaser i lymfkörtlarna på halsen också. Har ingen aning om hur han ska klara detta. Men kanske ni som läser detta kan tänka om o lyssna på era anhöriga o göra ett försök att sluta. För er egen skull..... Kram på er

Jag hade en egen tråd. Kanske borde fortsatt på den. Men nu läser jag mest och svarar i andras trådar för att dels påminna mig om varför jag slutade och dels för att försöka hjälpa till där/om jag kan.

Hur går det för dig? Har du funderat något på varför du vill ha en relation till alkohol alls? Är det mestadels som du skriver, lindring av oro, stress etc. Kanske finns det annat som kan lindra det? Och därmed hjälpa dig att sluta? Sen var det så för mig att alkoholen lindrade kortsiktigt de symptom du beskriver men på det stora hela fick jag MER av dessa. Men jag tror inte man ser det om man inte provat. Tog ett tag för mig att börja märka det.

Nonne: Ush det lät inget vidare. Är man säker på att det beror på alkoholen? Starta gärna en egen tråd med din berättelse.

John-Erik

Bra att du har en egen tråd. Sökte efter dig tidigare..
Jag tror att du har svaret i ditt inlägg. Du skriver själv "långt uppehåll". Det är det enda rätta tror jag.
Du är insiktsfull och det är väldigt bra.. då är du typ halvvägs. Kör bestämda nyktra antal dagar.
Ex. bestäm 21 dagar nyktert, som ju är någon sorts magisk gräns enligt många.
Man behöver ju inte bestämma sig för resten av livet.Målet är ju en hälsosammare konsumtion
Trist att du har mått dåligt.. tror att det är en vanlig trigger för A.
Jag vill också njuta av alkohol i framtiden precis som du beskriver att du njöt av Whiskeyn.
Men jag tror att det enda sättet är att hålla sig i skinnet s.a.s. Körkortet för att kunna
njuta av A igen är längre nyktra perioder mellan gångerna man dricker.
Och kanske räkna glas när man dricker.
Hoppas att du hittar din metod. Huvudsaken är att inneha kontrollen själv och inte låta A ha den.

Ha det gott

John

..att försöka hjälpa till. Ja jag läste någonstans att du varit nykter 6 månader nu. Härligt och bra gjort.
Jag mår ju bättre nu så dricker alltmer sällan p.g.a. negativa skäl ...Vill helst bara dricka för att det är gott, trevligt, ett sätt att umgås etc men har blivit lite för vän att göra det för ofta och det är det jag vill komma bort ifrån...Rätt säker på, som John, skriver att det finns bara att sätt att ev kunna komma tillbaka till normalt drickande...och det är ett längre uppehåll.
Förstår vad du menar att mer drickande kan ge mer oro, ångest etc men det känns onte så får nog men däremot kan jag må fysiskt dåligt efter att ha druckit flera dagar i sträck...
Och då blir det ju en negativ effekt av allt och då känns det inte så bra...

Roligt att du tittar in till mig.
..Vi har ju mötts ibland...i andra trådar...
Om jag minns rätt så är det mål likt mitt d.v.s. du vill kunna dricka ibland inte sluta helt? Minns jag rätt?
Kanske kan vi stötta varandra i det målet?
Jag är realistisk och inser att något längre uppehåll blir det inte förrän efter nyår....Nu är det snart glöggdax, ut med jobbet,jul, nyår m.m. MEN som du skriver man kan ändå göra nåt....räkna glas...varannan alkoholfritt, dricka långsamt...Har faktiskt druckit långsamt de senaste gångerna...det är ju både mysigt och gott, faktiskt! Och är man ute så blir det ju billigare också:)!
Ha en bra kväll och helg!

John-Erik

Absolut ska vi stötta varandra.. :-)
Mitt mål är att minska ned så att jag känner att jag inte är i fara s.a.s.
Jag ska dricka i jul men ska försöka att inte dricka innan dess.
Önskemålet jag har är att ha långa nyktra perioder för hälsans skull
och bygga upp mig till en högre nivå fysiskt och psykiskt så att man har en stark känsla
i kroppen. lusios, bara det att vi tänker till som vi gör är superbra.
Man dricker mindre om man fokuserar lite mer och precis som du skriver
"räkna glas" som ex. och varannan vatten m.fl.

Trevlig kväll och helg!

John

Jag tror att det säkert är bra ur en väldig massa aspekter att ta en nykter månad eller period. Men när jag gjort det har jag ändå relativt snabbt varit tillbaka på samma nivåer igen. Så det gäller att inte släppa lös.
Min erfarenhet gällande psyket är att alkoholens effekter på psyket (depression, mental trötthet, irritation, småångest) nog sitter i betydligt längre än baksmällan. Och att jag nog aldrig hann få alla effekter ur systemet innan det var dags igen. Men som sagt då var ju intaget över normalgränsen för det mesta så om du drar ner är det säkerligen betydligt mindre risk.

John-Erik

Jag måste ha 85-90 % nykterhet. Och det känns helt rätt. Blir det mer så är jag körd och mår dåligt
igen. Jag tänker inte sluta helt. Aldrig i livet. Tänk dig en sjurätters utan vinmeny till.Julen med allt
som hör till..
Jag klarar att vara nykter längre perioder det har jag bevisat nu och jag ska fortsätta min nya väg.
Upplever också att jag får längre nykterhet om jag tänker att jag kan dricka längre fram.
Brukar skjuta upp det under hand och får många nyktra dagar. Jag har inte dina 6 mån. IW (Duktigt gjort!!)
men jag har ett ganska bra "track record" nu.
Viktigt att man i forumet ser till de olika problemställningarna hos oss som skriver här. Många får
bra hjälp genom att skriva och jämföra o.s.v. Vi har olika strategier men de flesta här tror jag
lyckas minska sitt intag sett över tid.Tolkar det så iaf när man läser i trådarna.
Forumet fungerar och vi som skriver här peppar varandra genom att svara, skriva egna inlägg
som blir lite självuppfyllande. Många gånger har jag tänkt att jag ska ta ett glas men så tänker jag att jag
skrev ju här att jag inte skulle.. Så svekdebatten skedde i min hjärna typ för och emot och det blev
att jag inte svek mig själv och forumet. Det blev bra till slut i samtliga fallen.
lucios, detta kan bli en bra tråd.. Lite för och emot diskussioner som manar till eftertänksamhet
vilket är bra hur som helst..

John

Behöver man ju självklart bara göra om det är det man vill. Eller måste. Jag har det inte i mig att ligga på 85-90% då blir det 50% eller nått i den stilen. Beror ju också på om man räknar dagar eller mängd. Skillnad på att bli skitfull 4-5 dagar i månaden och lite grann 4-5 dagar i månaden. Men absolut om man fixar det så är man ju kanske tom bättre än genomsnittet (”normalkonsumenten”)? Och all nerdragning man kommer åt är ju positiv i det här sammanhanget. Men jag skulle säga att det är svårare att dra ner (eftersom man måste fatta så många beslut). Så bra jobbat själv :)
Jag tror inte att jag tycker alkohol är ”gott” och har aldrig brytt mig om rätt vin till maten då öl är mitt huvudsakliga gift, även om vad som helst duger (hjortronlikör i nödfall). Det är mer vad %:en gör med min hjärna som jag vill åt. Det passar ju oftast bra att göra det i samband med mat och vänner. Men som sagt för smaken tror jag vad som helst duger för mig, om jag inte får bli full vill säga.

Edit: Vet inte säkert om jag tolkade rätt, men du kan ha en poäng om du menar att jag advokerar total avhållsamhet för starkt. Antar att det beror på att jag aldrig klarat det och hört de flesta vänner säga att de vill dra ner (även om de inte verkar ha problem) men inte sett någon göra det någon längre tid. Men det finns så klart folk som klarar det. Jag tänker dock att det på vissa sätt är att leka med elden. Men jag ska tänka på det, absolut du gav mig en tankeställare.

Så var det dags....att låta bli alkohol för några veckor.....Säkert fler än jaf som tycker att ett nytt år, en ny månad är ett bra tillfälle att pausa....
Jag känner egentligen ingen rädsla för att jag är beroende men däremot oro för att underliggande ångest, oro och nedstämdhet kommer att komma upp till ytan när jag inte lindrar det med alkohol....
Men men dags att bita i det sura äpplet....finns många fördelar att inte dricka....spara pengar, bli piggare och mindre seg, vara lite snäll mot kroppen ett tag osv
Nån mer än jag som planerat att o te dricka nu...när det nya året är igång...?

John-Erik

Du ska självklart följa din känsla som du har nu..
Perfekt att trappa ned i Januari... Funderar själv på att läsa några tunga böcker och slappna av.
Jag ska låta bli alkoholen i Januari... alla klarar det... det gör du också vännen
Vi föds nyktra...utan giftet..

John

Jag hänger på såklart! Är lika rädd som du när det gäller ångest och annat, men alkohol är, som vi vet, ingen bra "medicin" för det... Kram

Hej!
Satt och skrev ett "svar" till "Kan jag nånsin dricka normalt igen?" Och insåg att det var ett svar även till mig själv....
Har tagit ett steg: att förändra vad gäller arbetsuppgifter på jobbet...och nu känner jag att jag vill prova medicin mot/för alkoholberoende....Provade för några år sen....funkade inte då men kanske nu? Känner mig inte "redo" för antabus men det finns ju andra mediciner....Någon som har erfarenheter, kunskaper, råd och stöd att ge....?
Vet att vi är många som kämpar....men vet också att det inte är lätt och att det är mkt runtomkring som måste "stämma"....