Dax nu

Profile picture for user Lennis

Måste verkligen ta tag i mina problem. Alkohol löser inga utan skapar fler. Rädd för abstinensen eller att man ska få hallucinationer eller vad det står. Äter lergigan mot myrkrypningarna. Tycker det mest är sockerpiller hjälper inte alls eller marginellt lite. Hur länge sitter abstinensen i?
Ge mig lite styrka o pepp tack ??

Som man tidigare kastade ner i ett stort svart hål med ingen vinst alls - bara ångest efteråt. Ska bli så skönt när all skit är borta ur kroppen o man kan känna det behagliga lugnet nykter istället

Vaknar tung i huvudet med trötthet känns som jag har en tjock mössa nerdragen över huvudet. Elller vet inte om det är rätt benämning på den tjockt spännband. Har sovit konstant i 7 timmar o bara sovit. Kroppen har vilat äntligen! Hoppas ångesten håller sig borta har ett långt o viktigt möte idag måste vara skärpt måste orka..!! Men sen ledig i 11 dagar utan alkohol det ska bli skönt o samtidigt spännande en hel jul o nyårshelg utan dricka bara vila ta hand om mig o familjen ska bli riktigt skönt!! Tänk att slippa planera de eländiga inköpen - hur mycket nu när hela helgen är stängt på gröna måsen..känns som en befrielse!! Ny dag nya möjligheter nu kör vi!!

Profile picture for user Flyktsoda

Bra beslut att ta en vit jul ock att du har börjat i tid, på julafton är nog det värsta över så du kan njuta av nykterheten.

Som svar på av Flyktsoda

Ja en fredag o lördag utan vin det var längesedan. Åkte in vid maxi för jag trodde sambon var där o handlade. Dör ligger ett av systemen men stannade inte. Passerade ett till eller hade enkelt kunnat åka ner till centrum men inte heller det. Känner mig ganska stolt o mina barn kommer vara glada o nöjda o sambon med ?

Profile picture for user Vinäger

Att åka förbi och inte utsätta dig för onödiga risker. En av flera strategier att hålla fast vid.

Välkommen hit! ?

Och tänk va stolt du kan vara på julafton med glada barn och sambo!
Kämpa på och lycka till.
Jag var faktiskt till bolaget idag och köpte en julklapp men inget till mig själv.
Vilken hysteri det var där och sorgligt att se vissa med barnen i släptåg och fulla kundvagnar med alkohol.

stackars barn!! Flyktsoda det var ännu mer styrka att gå in o köpa julklapp o gå ut igen med bara det! Vinäger tack för välkomnandet! Ja en taktik att hålla fast vi inte falla för att gå in där. Så många ursäkter man hittade på för att få åka dit eller till affären bredvid för att komma dit...

Sov oavbrutet i 9 timmar. Men vaknade med huvudvärk känns inte rättvist! Men vet att huvudvärken inte är av vin eller något annat o den känslan är skön. Lite molande i magen av irritation eller ångest men den ska vi ha bort. Ska julhandla mat som så många andra men idag kan jag köra ? utan att fundera räkna o hålla på!

Fjärde dagen uran alkohol vaknas tidigt med ställd klocka efter 8 timmars oavbruten sömn! Känns riktigt bra det här - lite stress idag men det är naturlig stress mycket fix inför jul. Skönt att vakna med vaken hjärna som orkar planera så man slipper bli irriterad på sig själv då allt går för långsamt. Sånt skapar stress glad o tacksam att jag fattat beslutet att inte dricka en droppe under varken jul eller nyår! Hur långt uppehållet ska vara förhandlar hjärnan med mig...minst januari ut helst tre månader men sätter upp små mål för att lyckas ?

När du inser alla fördelar med att vara nykter klarae du förhoppningsvis att stå emot eventuella risksituationer.

Ha en skön julhelg! ?

Ja har lyckats för något år sen att inte dricka på ett helt år så ska hitta den känslan igen!
Hoppas o tror att jag håller på att hitta den styrkan igen. Eller när man kommit över en viss gröns blir det ett liv utan alkohol! En riktigt god of fin mysig jul önskar jag dig med släkt barn o vänner! Stor styrkekram till dig ??

Vaknar tidigt trött somnade inte först 2 på natten så blev inte mycket sömn. Planerar för det sista för julen som jag tror vi har koll på...efter gårdagens hela dags städning o småhandel. Fy sjutton vilken jobbig dag men blev kväll med uppesittarkväll till slut med julmust o vatten i glaset känns bra i huvudet idag!!

Juldagsmorgon o härligt att vakna naturligt trött o med naturligt molande huvudvärk. Av stress förmodligen över att den släpper allt blev magiskt som min mamma sa. Tack för en magisk julafton!! Sånt värmer o man känner sig nöjd lo glad att allt blev bra!
Idag mest lugnt pusta för att ikväll vidare till julfirande nummer två - jag kör o blåser gärna om vi blir stoppade ?
Annars bara lugn o ro innan vi ska iväg. Fortfarande övermätt efter gårdagen även om jag åt lagom! En superfin fortsatt vit jul till mig o alla andra!!

Barnen har precis åkt till sin pappa för att fira jul. Man kramar om dom säger älskar dig o efteråt när dom gått har man tårar i ögonen o saknar dom som tusan. Sånt har tidigare kunnat lindras på kvällen genom att dricka lite vin lugnar för stunden. Idag ska jag rida ut den stormen utan. Kommer lyckas men det kommer göra ont. Varför gör det aldrig mindre ont? En liten del av mig går sönder varje gång ?? tur vi ska bort ikväll så man får tänka på annat.

Sovit länge o konstant idag drömmer förmodligen bättre drömmar nu. Var en härlig kväll igår med sambons släkt. Två småbarn med en ett åring o en 4 åring vilket liv så gosiga o mysiga att vara med men sååå skönt att komma hem till lugnet haha ?
Saknar mina egna barn idag eller ja den store kom hem 0030 o skulle sova här istället för hos kompis så så länge var inte han borta! Men klarar eller lär mig hantera den sorgen saknaden utan alkohol nyttigt o skönt att få lärdom att göra det utan det gör ont naturligt ont o jag dövar det inte!! Ska ta det lugnt idag bara lugnt ska bli sååå skönt!!
Alla kämpar om någon läser en stor styrkekram till oss o en till mig själv med ?

Somnade sent så blev lite sovmorgon idag. Skönt att sova hela nätterna o drömma igen ett bra tecken. Har en del att fixa idag men mest ta det lugnt - fortfarande trött efter julfiixet snacka om att ta ut sig ?
Nu upp o äta lite frukost göra fixet så man kan vila igen...det man ska göra på ledighet. Inga inte en enda tanke finns på vin idag fy o blä! Ha en fin dag alla kämpar det tänker jag ha!

9:e dagen vaknar trött somnade alldeles för sent. Men blir nog en dag det här med.
Naturligt trött känns bra då är man inte lika känslig för lite mindre sömn känner jag. Inte lika grinig som jag skulle varit med baksmälla...
Idag förhandlar min hjärna med mig kanske kan dricka något på nyår för att fira ut det gamla skiten o in det nya för ett givet nyårslöfte i år blir ingen alkohol januari kanske ända till sommaren (eller ja det är det stora målet o första) men tro det eller ej det kommer grejas känner mig stark!!

Bra jobbat, gör nu inte som jag och tappa fokus så du trillar.
Det är inte värt det!
Du kommer aldrig att sakna en missad fylla på nyårsafton.

Profile picture for user Chansen

Som svar på av Lennis

Har du förhandlat färdigt med dig själv Lennis? Istället för att ta något på nyår och få dag 1 igen så firar vi din dag 13 på nyårsdagen. 13 låter mkt bättre än 1?? eller hur?

Tack för ert pepp Chansen o Flyktsoda!! Dag 10 känns bra kroppen har verkligen fått vila o ta igen sig. Ja eller mitt normala jag dricker aldrig i veckorna då det är jobb. Fredag lördag o ibland söndag. Men det kan bli för mycket det med...eller det kan kännas att det är skönt med paus. Har bestämt mig ja...i morgon o nyårsafton ska jag dricka lite vin...tänker känna sista lilla smaken av vin innan jag går in för nyårslöftet för 2019 om en helvit vår. Ser faktiskt fram emot det!! Men...två dagar o inget mer har jag lovat sambon o det kommer heligt hållas. Efter 12 slaget då vi ska skåla i alkoholfritt bubbel åker resterna ut i vasken sen blir 2019 vitt! Planen ligger fram till semestern - o ja jag kan vara förbaskat envis när jag sätter den sidan till o ja 10 dagar är stort! Kroppen jublar tror jag haha ?
Har varit en aktiv dag handlat, varit till dumpen, skänkt grejer till välgörande ändamål. Varit på bio o sett Lyckligare kan ingen vara (toppenfilm med allt i ett skratt tårar o allvar)!! Sen lite utemat o nu softa är ju lördag kväll som firas med cola i glasen o någon film...mest skräp på tv som alltid så får kolla Netflix eller Viaplay eller något...
Men blir en lugn skön kväll!! Man behöver såna ??

Sov länge det var riktigt riktigt skönt! Men nu måste det till lite fix här hemma. Först brunch sen lite fixande i skräprummet som ser ut som ett bombnedslag milt sagt. Det ska bli ett spelrum till grabbarna o det skulle verkligen vara skönt så krafttag med det idag! Pepp till oss alla! Ikväll o i morgon ska jag dricka lite vin inför mitt totalvita nyårslöfte till sommaren. Sambon säger att jag kan dricka lite vin ibland men nix noll o inget fram till semestern ligger löftet till mig själv!

Nu verkar du ju vara stark i ditt beslut och tänkt igenom de två sista dagarnas drickande. Håller ändå tummarna för att de inte ställer till det för dig. Härligt när man ser en helvit vår, kanske blir ett år, framför sig.

Kram

Du är så underbar o peppande i dina fina ord!! Man blir glad känner sig nöjd o nej jag ska inte svika mig sambon barnen eller någon här inne två dagar sen säger jag Hejdå till det gamla livet o hej till det nya härliga vita! Tjejträffarna kommer bli annorlunda men å andra sidan ölskar jag att köra bil o därmed må så mycket bättre dagen efter det ser jag fram emot o alla kilon som kommer rasa ac. Har gått ner två kilo de här 10 dagarna trots skräpmat chips godis o annat då kan man bara ana hur våren kommer se ut DET ser jag fram emot! Styrekramar o önskan om ett gott nytt vitt 2019 till oss alla!!

Precis sånt här - har varit skild från min x man i fem år. Men...det blir aldrig bättre det blir aldrig mindre tjafs!! Fem år!!!) herregud när tar det slut?? O varje gång förr eller senare efter barnen då är hos honom en helg så kommer kommentarer typ:
Att inte barnen borstar tänderna duschar hjälper till hemma osv. Barnen bor varannan helg hos pappan o resten hos mig men alltid kommer sms om att bl.a. bla bl.a. hur fasiken ska jag orka?? Varför håller han efter fem är på så?? Fattar inte? Makt? Trycka ner eller vad? Har en underbar sambo som säger skit i honom men ja...

Till oss alla. Jag har lovat mig själv att dricka vin igår kväll o idag. Sen är det nix inget mer! Fast i ärlighetens namn ont i huvudet o den lite pirrande ångesten typ eller vad det är den ska jag ta med mig. Det är liksom inte värt det. Men ville ta ett farväl på ett sätt som känns rätt för mig av vinet. Kommer inte sakna min falska vän. Ska ta med mig känslan det var typ det jag behövde kände jag för att kunna ta avstånd. Ser fram emot ett lugnt fint alkoholfritt åtminstone första halvår - sen får vi se. Känslan att kunna köra bil när man vill är obeskrivlig. Det är frihet för mig! Gott nytt till dig som läser o mig o vi kämpar vidare för att vi är starka o kommer klara det här galant! Pepp till oss!!

Har haft en avstickare o tillåtit mig själv att dricka det sista vinet en par dagar innan mitt kristallvita 2019 börjar. Tog farväl av min dåliga falska vän o kommer inte sakna det. Skillnaden mellan att vakna trött eller trött av alkohol är oändlig! Första dagen på mitt 2019 ser fram emot det o känner mig peppad stark ska fixa det här. Ska bli skönt att slippa planera för inköp till helgen o ångest om det blev ”för lite” nej fy sjutton det kommer jag inte sakna. Nu är vi starka nu blickar vi fram emot ett toppen 2019 för oss alla! I morgon jobba igen känns tungt skulle gärna vara ledig den här veckan med men mitt jobb tillåter inte det. Back to business o det blir nog bra med vardag igen med!

Lite trött ställt klockan för första gången på 11 dagar känns konstigt...trött men har sovit gott. Lite svårt att somna o komma till ro igår kväll vilket alltid är stressande när man vet att man ska upp tidigt. Men nåväl blev några bra timmar med sömn som nog lan bli en bra dag med arbete ändå. Jisses vad det stormar ute...skulle helst ligga kvar i sängen någon timme till..Men plikten kallar massor att göra - tre dagar bara så det ska gå att få denna vecka gjord med. Pepp o styrka till den som behöver (jag gör idag för att orka upp ur sängen gäsp) ha en toppendag det här blir en bra dag!

Skulle gärna sovit lite längre trött som attan. Men plikten kallar. Tjejträff i morgon där märker man att det tar skruv o inte är poppis om man är nyttig o säger att man gjort ett nyårslöfte om att inte dricka på några månader. Svaret kom i form av delning av:
Resolutions for the New year: no one likes a skinny sober bitch anyway. Men...sånt peppar mig mer ??skrev som svar: alltid retar det någon haha ?
Nu kör vi hälsan är viktigare än onödiga kommentarer!

Profile picture for user PimPim

Alltid så bra med svar på tal! Jsg brukar faktiskt ha väldigt kul utan alkohol ihop med mina vänner och om någon väljer att inte dricka har man heller aldrig blivit ifrågasatt. Jag brukar även dra till med att jag kör ? Det är ett säkert kort ?
Hur har du känt dig så här dag 3?

Kram PimPim?

Ja kände att den kommentaren var ganska dum eller onödig! Man gör väl som man vill? O ja jag brukar ofta köra med med risk för att verka tråkig då. Nu vart träffen flyttad en par veckor framåt men kommer även då att köra är så himla skönt att komma hem snabbt o lätt efteråt ??
såg att du hade en tung dag idag ?? håller tummarna för att du kommer till ro till natten o får lite skön sömn ??
Bubbelvatten o tomater låter som en bra craving håller på dig ????
Själv har jag jobbat andra dagen på raken - fördelen är att man inte hinner tänka bara köra! Kvällarna lite rastlös men försöker hålla mig sysselsatt med allt eller inget..lugn o ro o koppla av stressar mer ? KRAM

Profile picture for user Chansen

Jag fick liknande mess innan nyår av mina kompisar speciellt en av dom. Jag tror att det skrämmer dom. Att dom blir osäkra och vet inte hur dom skall agera. Egentligen bara att skita i dom eller kanske ställa dom mot väggen och fråga vad problemet är.

Sov lite för lite i natt för att sen på det ha den stressiga dag jag hade på jobbet idag. Fredag brukar innebära vin o lördag med - så inte denna helg. Noll o inget hemma o inget ska heller hem ?
Stress på jobbet brukade jag skriver brukade för jag tror o måste tro på det att det är passe att man ”kunde” se fram emot lite fredagsvin. Nu hittar vi på andra saker istället - varit på bio igen o sett Sune filmen skulle aldrig hänt på en fredagkväll tidigare. Riktigt riktigt trevligt o superbra början på helgen! Mer sånt att göra o må bra av istället! Båda tonåringarna hängde på med! Blev en riktigt bra o trevlig kväll OCH mitt huvud min sömn o min kropp kommer tacka mig i morgon bitti! Kämpa på alla nu kör vi en till helg vitt känns underbart (men pirret finns där som ska motas bort ska hitta alla andra sätt att varva ner o koppla av på! Kan bli en spännande o nyttig resa!

...Bio! Var filmen rolig?
Ja det gäller att aktivera sig för att slippa suget och tankarna på den förrädiska drycken!

Kram PimPim?

Pim-Pim filmen var superrolig känner ett nytt behov av att hitta på roliga saker eller göra något annat än bara vara. Gick utmärkt med vin men inte utan då blir man rastlös..
Varit ut på en kort promenad i det vackra vädret men med Isgator får man välja var man går för vill inte bryta foten igen eller ännu värre andra foten! Hatar is o isiga gator!! Nu har gröna butiken stängt för helgen så behöver man inte fundera över det mer ?
Helger är svårast då har jag mer vinsug i veckorna brukar jag inte dricka då är det jobb o rutiner. Just säkerställt att man klarar minst 10 dagar då haha men målet ligger längre bort än så ? härlig lördag o allhelgona afton till er alla! Mys o må bra!! Kram

Känner att jag mår bättre o bättre mer ork får mer gjort tar nya initiativ hittar på saker. Gillar egentligen att överraska o hitta på saker för familjen för lite mys eller kul. Känner att den sidan börjar glimta till igen - börjar känna igen mig själv! Skön känsla! Det är den jag måste ta fasta på!
Pim-Pim jag bröt min fot för 2 år sen men den bråkar än skit foten så arg på den ibland ?? livrädd när det är halt ute...vill inte göra samma tuffa resa igen ??
Absolut vi kan stötta oss på isen ??broddar fundera inte KÖP det Pim-Pim!! Jag köpte ett antal olika finns flera värdelösa som bara släpper o ligger snart på marken. Köpte ett par man sätter på klacken med kardborreband de funkar o är smidiga att ta av o på! De ligger alltid i väskan på vintern! En bra investering för en bruten fot är inte att leka med! Ha en fin dag alla kämpar grått o mulet ute men vad tusan något kan man kanske hitta på? Baka kanske med yngste tonåringen?? Styrkramar till den som behöver - eller ja det behöver alla!!

Jag tittade mig i spegeln idag och såg en annan PimPim. Svullnaden och rödbrusigheten börjar ge med sig och jag såg inte så sliten ut! Det är också någonting jag saknat. Har det sista sett otroligt rödflammig ut men idag så var det en helt annan lyster i huden. Dock är ju rynkorna kvar ??? så jag får fortsätta använda filter om jag tar selfies... ?
Nåväl - broddar får det bli för det är sjukt jobbigt att gå och spänna sig så fort det blir halt. Ska internetshoppa här och nu!
Ha en go söndag!

Kram PimPim? - hon som har en liten gnista i ögonen idag ✨

Skön känsla idag. Har varit en stressig dag med början strax efter 7 o röntga foten på sjukhuset. Stress o in på jobbet för en MEGA stressig dag..en av dom värsta på månaden..bollade allt fixade trixade utan att känna direkt stress...märklig känsla. Går från jobbet o känner mig glad. Orkar in o handla en sväng (fortfarande energi kvar?)
Otroligt...ja jag vet ju vad det beror på. Hjärnan fick vila i helgen - kroppen fick sova..så enkelt var det att man inte fattar??

Dagarna rullar på känner mindre o mindre stress o irritation som jag gör när man blir stressad! Sover bra om nätterna om man inte skulle vara tvungen att upp o jobba ja då hade jag lätt sovit längre ??
Känns otroligt månadens stressigaste dagar gjorda o det bara flyter. Har slutat druckit kaffe för jag inbillade mig att det gav ångest - idag vågade jag mig till o med på en kopp på jobbet - nej då ingen ångest ??
Fixat middag för mamma pappa o bror ikväll efter jobbet med för att fira mamma som fyller år inte ens det blev stress...bara flöt inget mer än stressad för att få det gjort efter jobbet o i tid men tja det flöt ?
Nu trött alla har gått hem nöjda mätta o glada dax för sängen snart ?? kommer somna nöjd efter en händelserik dag ??
Kram o pepp till er andra! Fantastiskt att känna lugnet man får!

Fan vad A har gjort så man inbillat sig massor genom åren!
Skönt att du känner ro och att sömnen är skön nu! Det är du värd! En god natts sömn!
Har du drömt några konstiga drömmar ännu?
Vet att jag började göra det efter ett tag sist jag slutade! De var så otäckt verkliga så jag på riktigt trodde allt inträffat när jag vaknade.

Sov gott och hoppas din morgondag blir lika givande som denna dag varit för dig! ?

Kram PimPim ?

Dag 9 eller 21 -2 kan man också räkna ? det sista låter bättre! ?
Nej har klarat mig från konstiga drömmar tack o lov o hoppas jag slipper låter läskigt Pim-Pim ??
Trodde att de värsta dagarna på jobbet var gjorda men idag var en stressig dag massa skitmail som krävde svar rapporter som skulle uppdateras kort sagt en skitdag då önskade jag nästan att komma hem o döva med vin - sa nästan för slog bort den o tänkte på hur himla skönt det är utan o hur bra man mär o framförallt att lära hjärnan att det röda giftet inte är någon universallösning på all världens problem för det är det verkligen inte! Skapar bara massa mer! Lite mental träning där minsann när jag satt i bilen haha ?
Till sjukhuset idag för återkoll med foten ska operera bort lite skrot ur foten så tror läkaren att foten kommer göra mindre ont ?? hurra för den o hoppas hoppas att det hjälper! Lite nervös för ny operation o sövning men tror det blir bra ??
Han är toppen den läkaren så lugn proffsig o förklarar så man förstår ?
Frågade men jag behöver inte gipsas igen? Nej då inte om du inte hemskt gärna vill ?? sa nej tack haft nog med gips o stövel för att det ska räcka för ett bra tag framåt!!
Lite salt lite sött o lite surt en blandning som livet är har dagen varit! Styrka o pepp till er alla inklusive mig själv ??

...fixar du och jag tror att det kommer bli bättre när de tar ut skrotet! Hade en pärs på jobbet idag med då vi hade arbetsmiljöverket på inspektion ang kemikaliehanteringen och jag är skyddsombud. Jäklar vad petiga de är med allt!
Sov gott nu och grattis till alla dina nyktra dagar ?

Kram PimPim ?

Eller 22-2 låter bättre. Ganska ok dag. Haft lite stress myrkrypnings känningar vet inte varför liksom rastlös. Näväl var o tränade en sväng med en kompis så skönt efteråt!
Tittat lite på tv o nu vääääldigt trött ??
I morgon ledig det som faktiskt slog mig ikväll var att en ledig fredag hade varit garanterat vin på torsdagen - den tanken har inte ens slagit mig ingen alls längtan efter det! I morgon fredag o helg - ja fredag o lördag vilar man på eller hittar på något kul! Man sitter inte hemma o dricker en massa vin! Hoppas den styrkan håller i sig ?
Pim-Pim tror tack för pepp! Ja lite orolig för fotskrället ?? samtidigt som jag vill få det gjort snabbt! Han nämnde att man kunde göra den under lokalbedövning. Lät hemskt igår men efter att ha pratat med mamma o en kompis lutar jag åt det...går fortare man slipper fasta o annat tjafs. Planen ligger lurar i ögonen så jag slipper höra vad dom gör ? men visst lite så...usch ja skulle gärna döva den oron med lite rävgift men nix inget sånt hemma. Funksr att fånga bananflugor i i varjefall men inte mycket annat ?
Styrkekramar o pepp sov gott till oss alla!

(23-2) dagen började inte bra. Skulle varit ledig o haft massage på morgonen (IR bastu o lymfmassage) men hon var sjuk o hade missat meddela. Suck! Åkte in o jobbade istället hade inte fantasi att hitta på något oförberett. Trött idag ??
Varit små irriterad funderat över vad som irriterat en. En sak är att jag är hela familjens projektledare alltid jag som fixar ordnar bestämmer middag fixar med barnen (ja köper den då det inte är sambons ”barn” utan mina). Varannan helg är dom hos pappan o det är en pappa helg i helgen. Kände mig så less - om inte jag styr upp något så ska man sitta i soffan hela helgen o bara softa. Visst det kan man göra ibland men eftersom det bara är varannan helg borde man göra något annat...också..
Skrev ett meddelade till sambon att han var projektledare i helgen o att jag köpte att en kväll (idag fredag o trött) satt hemma men att jag ville att han styrde upp något bio restaurang eller annat i morgon isåfall. Sen skrev jag ett nytt meddelande när jag åkt hem - inte en susning vad vi ska äta du bestämmer jag är redan hemma ?
Nu är han på maxi o köper allt gott han kan hitta på ❤️❤️ Budskapet gick fram. I helgen vilar jag eller åtminstone vilar projektledaren idag haha ?
Kommer vakna med mina tusen projekt i morgon ändå så men idag vilar jag!
Idag saknar jag lite gott vin...skulle behöva lugn men lite smaskens blir nog bra! Nu vila på spikmattan innan jag får se allt gott som kommer hem! Tur sambon nästan aldrig dricker så inget sånt kommer hem! Ha en härlig fredag! Styrka till mig o alla andra!

Profile picture for user Greta68

Har läst din tråd. Känner igen det där med att vara familjens projektledare skönt att du fick vila lite och sambon ryckte in ? visst är det underbart att sova och vakna utan att ha druckit alkohol kvällen innan ? jag längtar själv efter få mer energi. Kram Greta

(24-2) lite lugnare lite mindre sug idag.
Bestämde att gå på bio vid kl 15 passande tid precis när grönan stänger ?
Tänkte när jag satt på bion alla dom som är här har nog klarat av sin handel redan ? eller vad vet jag alla kanske var nykterister!
Bohemian Rhapsody såg vi GRYMT bra film o sorglig samtidigt som den helt klart är en av de bästa filmerna man sett!
Ätit lyxmat ikväll oxfilé ja man får göra sånt när man sparar pengar o behöver få lite känsla av lyx! Gott var det!
Ja Greta att vara familjens projektledare är tufft o utmanande! Allt hänger på om man själv tar tag i saker eller bestämmer vad man ska hitta på...
Nu blir det lite soffhäng o kolla in Birdbox som alla pratar om...!!!
Ha en superskön kväll här blir det vatten o cola i glasen o kommer vakna utan baksmälla! Styrka o kramar till er o mig själv!

Som svar på av Lennis

Vi har oxfilé i frysen och den har jag inte vågat ta fram för då skall det ju drickas vin. Så underbart att ni båda dricker cola ? kan berätta att det gjorde vi också igår. Iofs har maken värsta magkatarren men det brukar inte hindra honom från alkohol. Visst är det helt underbart att vakna utan baksmälla !! ?Greta

Greta kände först samma sak oxfilé är lika med vin den sanningen stämmer väl också för mig ? men...gick bra att dricka läsk till med. Har alkoholfritt vin men tror mest att det kommer smaka någon konstig juice så njae kan va utan det ett tag...
Ja min sambo dricker sällan för att inte säga att det är så sällan att man kan säga aldrig. Det har inte tidigare hindrat mig från att dricka själv...men ganska skönt att det inte finns hemma för han behöver inte ha annat än om dom går ut på puben ett grabb gäng då dricker han men sällan hemma.
Skönt att höra att din man inte heller drack i helgen gör det så mycket enklare så ???? hoppas ni haft en skönt helg o kan bara hålla med så underbart att vakna utan huvudvärk!! Vi fortsätter så ????

Dag 16 (28-2) dagarna rullar på.
Sover bra, fullt ös massor att göra...
Känns som behovet av att skriva minskar för man mår så bra. Tänker att åtminstone 3 månader ska jag hålla upp för min hälsa o för att rena kroppen. Samtidigt mår jag så bra så kan bli längre än så. Känner inget vinsug alls finns inte på kartan. Eller ja handen på hjärtat i helgen som var men inte nu i veckan. Å andra sidan brukar jag inte dricka i veckorna så veckorna är inte mitt problem. Känns underbart! Fortsätter så! Kramar o styrka till den som behöver ⭐️⭐️

Det rullar på bestämd som tusan!
Var på tjejträff i fredags de andra tjejerna drack vin o bubbel jag körde o drack cola zero ?
Hade lika kul som dom helt klart utan!! Vi diskuterade att jag gjorde det för min hälsa för att kroppen ska få må bra o kan det komma lite viktnedgång på köpet är det bra. Kör inte för många pekpinnar på en gång tror det kan bli för mycket! Ryckte ur en visdomstand igår med som jag bävat för den skiten o skjutit upp x antal månader. Hade jag vetat att det var så enkelt att dra en uppe hade jag gjort det för längesen. Såklart det molade lite...men inte mer än att det var irriterande. Idag mycket bättre! Tänkte igår vilken himla tur att jag inte dricker då väljer jag om jag tar en tablett för värk eller inte ??
Idag handla inför veckan o annat stök som tillhör söndagar...söndag...bara den känslan jaja helgen slut ny vecka i morgon o har då säkrat några dagar till! ⭐️⭐️

Två nyktra dagar rikare ??✨ och lite värktabletter på det!
Bra jobbat! ?
Visst har man lika kul utan alkohol! Det har jag alltid känt att jag har! Och tur är väl det!
Ha en underbar söndag nu!

Kram PimPim ?

Som svar på av PimPim

Vara på tjejträff utan alkohol även om man självklart har och är lika kul utan ? tänk att lägga ytterligare en sådan positiv uppleverlse till erfarenheten ?? starkt!! Kram Greta

I dag gjorde jag ett megastort prov. Sambon föreslog en utemiddag - insåg att stället var ett som låg vägg i vägg med Systembolaget...
Kom dig 1915 gick in på matstället med raska steg.
När vi käkat färdigt vad kl 1955 tanken svävade att om fem minuter stänger dom ? o gick med nöjda steg därifrån! Fy fasiken va bra jag är ⭐️⭐️
Dag 25 eller 37-2 idag blir garanterat en nykter kväll o kommer vakna pigg o glad i morgon utan tungt huvud! Sååå nöjd med det ?? härlig fredag o en vit helg till oss alla!

Det är ju dessa utmaningar vi måste klara i framtiden. Men du är ju redan på god väg... Härligt!

Skönt att kunna göra vad man vill o köra när man vill det är frihet! Man hinner så mycket när man inte sover bort halva dagen. Varit på bio o såg Britt-Marie var här - den var ganska bra även om Ove filmen var roligare.
Ikväll mello - blir nog nya favvon till Loka Crush Ananas, grillade ikväll o drack alkoholfritt vin till i ärlighetens namn var det inte gott - surt o smakade...njae håller mig till min Loka ?
En härlig mello lördag o helst vit önskar jag er alla! Styrkekramar till den som behöver ?? Jag kämpar på mot mina tre månader som är planerade (först o främst sen får jag se) men känns bra o stabilt! Dag 33 eller 45-2 idag ??

Dag 47 eller 59-2
Har haft en fruktansvärd huvudvärk o trött hela veckan. Kanske har med att våren är på intåg snart märkligt nog hörde jag att fler var trötta o kände sig nere på våren än hösten/vintern...så kanske naturlig trötthet? Första dagen på veckan jag inte har någon huvudvärk är idag tror jag. Men såååå grymt sugen på vin har jag varit hela veckan. Trots att jag inte brukar dricka vin i veckorna...igår fredag då bet jag ihop ännu hårdare för att stå emot. Noterar alla Systembolaget skyltar man stöter på när man är ute o handlar. Kollar klockan o sen känns det både tomt o så skönt när dom stängt!! Speciellt idag lördag då var helgen klarad finns noll drickbart hemma ???? SKA nå mitt första mål med 3 månader. Så sjukt har lagt in nerräkning till första helgen efter 31 mars bara den...
Jaja what ever kändes det bättre så eller sporrar får det va så...
Mellokväll med läsk i glaset ikväll igen! Massa snacks får man såklart ??
Hoppas alla får en vit härlig kväll! Styrkekramar till den som behöver ??

Idag har jag sovit läääänge och sen har vi varit ute på bilfärd i skogarna! Var borta i fyra timmar så nu är jag redo för mello med bubbelvatten i glaset!

Ha en fin kväll ??

Kram PimPim ?

Profile picture for user Fibblan

Enligt ditt ena beräknings-sätt?!

Ville bara önska dig ett STORT GRATTIS, till denna fantastiska milstolpe?!
(Imorgon når jag min..☺️)

Hoppas det lättat lite för dig också??!
Det var ju en tuff vecka/helg vi lämnade bakom oss. Och jag känner iaf för egen del att jag har mer än näsan ovanför vattenytan igen..?.
Det var nära - men vi tog oss igenom?!

Heja oss?!

Stor kram?
/Fibblan ?.

Så fint att läsa att du fortfarande är på banan. Speciellt med tanke på att det inte varit smärtfritt och utan sug. Som jag skrev till Fibblan, ungefär att det är inte svårt att vara stark om man inte stöter på motgångar. Alltså extra starkt att fixa det. Känslan är lika skön varje gång man ridit ut ett sug och kommit ännu ett steg framåt.

Önskar dig fortsatt lycka till och att du slipper kämpa och bara kan åka med ett tag.

Kram

Tack för pepp o omtanke!! Jag läser suger åt mig o stärks!! Tack för det ⭐️⭐️
Lugnare vecka har helt ärligt inte haft en tanke på vin alls! Riktigt skönt att slippa bry hjärnan med det! Dag 54 var tvungen att tänka efter vilken dag men känns bra! Snart två månader fasiken va bra!! Helt otroligt kroppen måste jubla!!
Blir garanterat en vit helg har inte varit nära gröna butiken eller ja nära har jag varit men inte satt min fot där! Lycklig över att sambon väldigt sällan eller aldrig nästan dricker alls o han har sagt att inte ens de fåtalet öl han normalt en gång i månaden kanske kan dricka avstår han medans jag inte dricker något. Omtänksam ❤️❤️
Styrkekramar till den som behöver!!

Skönt att ha kommit så långt att alkoholtankarna inte upptar den största delen av vårt liv. Att komma på att man inte ens tänkt på skiten är ju underbart. Det är ju där vi vill vara. Grattis! ?

Kram

(Och fler dagar därtill, undantaget den lilla avstickaren på nyår?)

Så himla bra jobbat?! Undantaget mina två glas förra veckan är jag på denna milstolpe idag och ville fira den med dig med lite
alkoholfri bubbel??!
Hoppas du har det bra (?) och får en fin och nykter helg?!

Stor kram
/Fibblan ?.

Varför alltid detta tjafs när barnen ska till sin pappa. Varför kan inte gubbfan skärpa till sig när han faktiskt bara ser barnen 4 dagar i månaden ??
Jag o sambon hade handlat maten klart för helgen o hade faktiskt sett fram emot att få lite lugnt i helgen. Varför blir det aldrig som man planerar??
Pappan o barnen osams så han skjutsar tillbaka barnen för ”dom” var så otrevliga??
Tror han att det är solstrålar som bor här de andra 25 dagarna i månaden? Det kan jag tala om för honom att det inte är med två tonåringar på 14 o 18 i huset...kan gå ganska hett till mellan två bröder...
Allt upp o ner ingen matplan för helgen som funkar måste iväg o handla mer mat för helgen kort sagt kaos!! ??
Förstår precis varför o vad som fick mig att dricka precis precis sånt hår. Ont i magen förbannad ledsen besviken ja allt i ett...
Men sitter på fingrarna SKA inte dricka men nog fasen skulle något glas vin sitta fint nu...MEN skulle ångra mig i morgon så nej...fortsätter räkna dagar 67 dagar eller 79-2...Ge mig styrka behöver det ??

...och sonen (17 år) hörde av sig till honom. Deras pappa ursäktade sig att han inte hört av sig på 2 månader. Barnen vill aldrig åka dit för deras pappa bryr sig inte.
Vi separerade 2007 och sen dess har de inte träffats mycket. Så en bidragande orsak till att fly in i alkoholdimman har definitivt varit besvikelsen över val av far till mina barn!
Hoppas ni får en bra helg trots allt!
Ta hand om dig och dina nu ❤️

Kram PimPim ?

Jag känner sååå igen mig! Pappan i det här fallet blir sämre o sämre...
Från att från början stort inför alla stoltsera med att han minsann skulle vara den bästa närvarande pappan 24-7 (vilket han var tills han träffade sin nya fru) då svalnade intresset för barnen...fy fasiken!
Jag gjorde tvärtom jag sa till alla dejter jag träffade inklusive min sambo nu att barnen kommer o måste alltid komma först. Antingen gillar du det eller inte. Om inte ja då är det inte du o jag ?
Vet hur besvikna mina barn är på sin pappa så förstår eller försöker förstå hur besviken din son var att ringa upp o gratta pappan. Strongt av sonen att ringa (fast pappan inte förtjänade det). När barnen gör sånt kan vi känna att vi lyckats med något ? att fostra
Fina underbaringar ❤️❤️ Var stolt över det!
Allt bra o lugnare idag - barnen är kvar (pappan ringde idag o sa att om dom ville ”fick” dom komma idag. Den yngste sa nej då sa pappan: vad besviken jag blir...
Han är en psykopat sa han. Ja det är inte du som ska ha dåligt samvete sa jag han ska be dig om ursäkt! Den store försökte han ringa o han bara tryckte bort samtalet...
Saknar sin pappa? Njae inte riktigt! Jag sa till honom om en månad fyller han 18 du kanske borde försöka skapa en relation annars gör han som han vill med umgänge sen. Men betala det kommer du få göra oavsett om han vill eller inte vill komma ?
Man kan skämta om det men innerst inne sitter det som en vass tagg att det inte funkar. Jag vill att barnen ska ha en bra relation med sin pappa o drömmen vore att varannan vecka skulle funka...
Många många många gånger man druckit på den besvikenheten så en ny upplevelse jgår - hantera det jobbiga utan att döva! Jag överlevde o idag är det bättre ??
Kram till dig o alla andra som behöver en!!
Mello idag o första mello på åratal utan vin...kommer njuta av det med läsk eller Loka l glaset o snacks! Klockar 68 dagar eller 80-2 oj oj oj ??!! Börjar bli jobbigt att räkna dagar nu ?

Profile picture for user Jasmine

Bra jobbat att inte dricka i den där kaos situationen. En pappa som skjutsar tillbaka sina barn??? Suck. Omoget. Tyvärr är det väl så att många män prioriterar sina "nya" fruar/familjer. Som mina barn säger... pappa har alltid oss, men för att behålla X (sin nya fru) måste han anstränga sig. Nu ska jag inte klaga... barnen är där varannan vecka och deras pappa bryr sig om dem, men tiden räcker inte alltid till med en "ny" familj.

Vill mest titta in och ge dig sympati!! Förstår att det är jobbigt med barnens pappa som inte bryr sig. Tycker du är duktig som trots allt står emot a-rösten.

Önskar dig en fin söndag ❤️

Eller 82-2 ???✨

Ja våra barn blir starka ändå förhoppningsvis! Får dock bara elaka kommentarer och fula ord från min dotter mest hela tiden. Hon är stressad över skolan och imorgon börjar hennes NP som pågår under hela vt nu. Och då blir hon inte så rolig i munnen mot mig. Det är smällar jag får ta tyvärr och jsg tar dem hellre än att hon är sån mot kamrater eller andra vuxna.
I hemmet är hon trygg och får ur sig sin frustration. Innan kunde jag ta min snuttefilt (vinet) till hjälp och koppla av/bort detta. Vad ska jag ta härnäst? Emellanåt längtar jag efter att fly från denna verklighet man lever i med två krävande barn alldeles själv.
Dock är jag så pass bestämd så vinet kommer jag inte klunka nu ikväll, heller inte imorgon eller på onsdag! Men jag blir så snabbt sugen när dottern är så elak och mindre rolig att ha och göra med..

Kram PimPim ?

Det är helt fantastiskt bra gjort❤️! Tänk allt du klarar av och hur många erfarenheter du bygger av att det går att ta dig igenom även dessa tuffa omständigheter, utan att ta till giftet..☠️!
?????????

70 dagar - jättestort GRATTIS ???!

Vi kunde varit där alla tre nu (du och jag och PimPim, och många fler förstås?). Men jag avvek. Jag hade inte styrkan i fredags..och så tog jag lite i lördags med, bara för att "passa på", när jag ändå "sket till det". Skumt, men det var på något sätt som att jag "behövde" misslyckas för att få upp motivationen igen..?. Hoppas jag inte "behöver" göra om det på länge..?.
Galet, men hjärnan är knäpp ibland. Hursomhelst, känner mig just nu lugn och trygg igen med att fortsätta på den upptrampade stigen..??! Det är trots allt den jag vandrat de flesta dagarna detta året?!

Jöttegrattis igen och tack för pepp och stöd❤️!
Stor kram
/Fibblan ?.

Man blir så glad av alla peppande ord ❤️❤️ Glöm inte bort vi är alla hjältar som kämpar otroligt hårt!! Ibland kan vår väg vara lite bucklig men vi går framåt!!
Här rullar det på lugnt o fint! Eller kan känna viss retlighet pirr men tror det är att det är tjejträff hemma hos mig i morgon. Normalt köper värdinnan in mat o dryck. Nu har jag sagt att jag fixar maten men vin eller dricka (förutom alkoholfritt får man ta med själv). Sa som det var att jag inte dricker nu.
Känner mig lite extra stolt då mitt mål är slutet av mars. Två veckor kvar där började min hjärna förhandla men nix två veckor till är två veckor till. Men tror pirret ligger där...
Blir nog en trevlig härlig kväll med många skratt o jag vaknar pigg lördag ??
Styrkekramar till er alla ??

Nu fredag o lördag drack jag vin. För att jag ville eller bestämde det efter 80 dagar (eller 90 av 92) så ja nöjd ändå ?
Nu blir det några vita veckor till - nästa vecka cup o tidiga mornar med sonen till matcher o skjutsa ( tack för den ?? veckan efter ska jag operera min fot o ta bort lite skrot o innan det är helt läkt igen vågar jag inte riskera något.
Egentligen vet jag varför jag drack vin i helgen tjafs med barnens pappa som är en fullständig idiot. Han tror att han kan välja helt o hållet när han har eller skiter i att ta en av sina kvällar för han har annat...
Egentligen vet jag o borde inte dricka då...men jaja gjort är gjort o inte egentligen besviken på mig utan nöjd med mina dagar jag avstod ??
Ska sluta räkna dagar tror jag utan bara vara nöjd med att det går åt rätt håll! Styrkekramar till den som behöver ??

Ja jag önskar jag hade möjligheten att kunna dricka då och då, men hag är för ”kär” i vinet alltså. Hoppas din op kommer gå bra. Känner du av skrotet i foten nu så det stör? Själv slapp jag operation efter men måste gå bedömning om medicinsk invaliditet.
Ta hand om dig ?
Kram PimPim ?

Nej det sista har man inte sett för mycket av men det hindrar inte att man kan dricka vin. Så trött på vinet o boxarna nu o ändå fortsätter man att ta sig några glas...
Bara kvällarna aldrig på dagarna bra så men vill inte ha det heller. Måste sluta kroppen tar stryk huvudet gör ont små ångest fryser. Sover dock bra på nätterna o tur är väl det...måste vända skutan ge mig lite pepp hur bra man mår när man vänt på skutan? Kram till alla kämpar ☀️☀️

Jag håller på och trillar hela tiden,håller upp 10-15 dagar sedan är motivationen som bortblåst och jag dricker igen.
Men det ger ingenting, vill egentligen inte,
men fortsätter i tron att om jag dricker lite till så mår jag nog jättebra sen.
Jag är på dag 2 igen efter att ha lurat mig själv med att det skulle vara trevligt att inleda semestern med alkohol, men det var det inte den här gången heller.
Hoppas att vi i fortsättningen får en nykter och trevlig sommar.
Lycka till och kämpa på Lennis!

Profile picture for user Amanda

Du kämpar för att vara nykter och trots bakslag ger du inte upp! Starkt! Du har lyckats vara nykter 10-15 dagar vid flera tillfällen. Det visar att du har förmåga att genomföra en förändring och att hålla i den en period. Nu vill du öka längden på den nyktra perioden och lyckas med en långsiktig förändring.

Vad skulle kunna hjälpa dig att nå ditt dit? Kanske finns det strategier som har fungerat tidigare?

Ibland kan det vara hjälpsamt att sätta ett tidsbestämt mål, t.ex. att vara nykter 20 dagar, en månad eller liknande, för att successivt växa med förändringen. Om du ha hjälp att hitta fler strategier finns även vårt självhjälpsprogram, som man kan anmäla sig till här: www.alkoholhjalpen.se/programmet

Vad tänker du om detta? Du vet såklart bäst vad som passar just dig.

Varma hälsningar,
Amanda, Alkoholhjälpen

Det var ett tag sedan. Trist att det inte gått enligt planen, men små framsteg har du gjort. Fokusera på dem när du tar nästa steg.

Må bra-listor finns lite överallt här. Själv brukar jag försöka komma ihåg känslan av att vakna nykter efter en helvit kväll. Inte bara för att jag slipper huvudvärk och illamående utan främst för att jag inte behöver våndas och fundera över vad jag eventuellt har gjort kvällen före, saker jag alltså inte skulle vara stolt över i vanliga fall. Det är en av mina stora nykterhetsfördelar.

Läs runt här, sug i dig det positiva och låt dig avskräckas av allt elände som följer i alkoholens spår.

Kram

Ja är bara att kämpa på! Så länge man är medveten om att det är fel o vill ha en förändring är det bra. Alla små steg framåt är bra försöker googla hitta tillbaka till mig o att må bra igen. Att unna sig två vinare om dagen (eller ja en halvbox) är inget man kan pyssla med i längden. Systemet stängt för helgen o knappt något hemma så det ser ut att bli en bra helg! Skönt det! Ändrar o förändrar allt framåt mot sitt mål. Att falla tillhör har man förstått så det är bara att borsta av sig o resa sig igen! Styrkekramar till dig Vinäger o alla som behöver ?

Vin vin vin mer eller mindre hela semestern någon enstaka dag vit men inte mer. Riktigt skitdåligt! Har jag ingen karaktär? Vem behöver 6-7 glas kanske till o med 8 nästan varje kväll på semestern? Rädd för abstinens - men tror att man behöver dricka större mängder o längre tid för att fä allvarlig abstinens? Dricker inget på dagarna utan först på kvällen. Bra så men likväl trist ? sista semester veckan så måste vända blad behöver pepp o någon som vet om jag kan vänta mig kraftig abstinens vore tacksamt. Kramar till alla kämpar där ute ?

Känns bra men samtidigt får man nästan ångest när man börjar röra i det. Man vill förändra men vill ha förändringen redan gjord så man får lugn i sig. Jag är en tydlig semester drickare som dricker o förstör semestern för mig. Den som man ska ladda året för...men några dagar kvar så hinner sluta o få någon ledig lugn dag håller tummarna för att jag grejar det o inte åker o köper en till dunk med vin...
Jag vill jag kan o jag ska ha en förändring! Någon som känner igen sig o vill haka på?
Kram till mig själv o alla som behöver en ??

Profile picture for user Pellis

...inte startar exakt samma dag så vet jag helt klart att Knaskatten och jag är redo för förändringarnas vingslag. Söndag är min första dag. Oavsett var jag befinner mig! Kraaam ?

Ikväll hade jag tänkt att jag skulle ge mig själv lov att dricka det sista av vinet. Mycket märklig känsla men det smakade inte bra det kändes onödigt att dricka det. Tog två små glas men kändes likgiltigt. Hällde upp ett till som står på bänken orört. Vad hände? Kanske har läst så mycket tänkt så mycket att min hjärna bestämt sig? Skönt men konstig känsla. En sån kväll hade jag gärna tagit tidigare på semestern. Jag kommer somna i princip nykter ikväll! Styrkekramar till den som behöver ☀️☀️

Profile picture for user FinaLisa

Jag hänger på och skrev just i Pellis och Knaskattens trådar att vi nu är en kvartett!

Och vi får peppa varandra så mycket som möjligt för vi alla verkar så trötta på alkoholen som sätter käppar i våra hjul.

Vi vill ju komma vidare i våra liv så varför dricka den skiten som bara förstör för oss??!!
Kämpa på och må styrkan vara med oss!!

Kramar
???

Har varit en lugn o skön kväll åt lite gott o var sen ute o körde lite sambon o jag. Jag för jag ville känna den sköna känslan av att köra en fredagkväll ?? kom precis hem igen. Känns riktigt riktigt bra sitter o dricker Loka Crush hallon ute på altanen o njuter av en vit härlig fredagkväll! Skön avslutning på semestern blir det här. Tänkte hälla ut sista vinet i dunken i dag men sambon tyckte inte det. Den står där o blänger åt mig men det kan den gott göra för jag är sååå trött på den! Min nya vän heter Loka Crush ??
Trevlig fredagkväll på er alla o hoppas alla får sova gott sen! Kram till mig o alla som behöver en ??

Profile picture for user Knaskatten

Bra med Loka Crush!
Kan tipsa om att läsa boken This Naked Mind som verkligen ändrar ens synsätt på alkohol. Tror att man faktiskt kan läsa så mycket att man liksom omprogrammerar hjärnan så att man ser alkohol som ett gift istället för någonting man unnar sig.
Kram!
(Tycker förresten att du gott kan hälla ut vinet!)

Lurigt att ha en öppnad vinbox nära sig så här i början...?
Be sambon ha den utom synhåll ifall den inte blir uthälld....

Nu håller vi nykterheten tillsammans ?

Kramar ?

Varit ute o åkt runt mer eller mindre hela dagen känns bra att sysselsätta sig med annat än sitta eller vara hemma. Har bara druckit vatten o läsk idag o har ingen som helst tanke att dricka något annat. Tidigare ikväll kände jag ett sug att dricka vin till pizzan men bestämde snabbt med min mamma att vi skulle ut i skogen istället sagt o gjort iväg o suget försvann o är helt borta nu (avleda funkar bra men viktigt att inte glömma ?
En sak som slagit mig kan ha fel men flera av oss föräldrar som dricker har barn med NPF diagnoser ADHD/ADD autism asperger etc. Min ene son har ADD o visst det kan vara ett slitsamt liv att strida för deras rätt (eller har varit genom åren) o man måste ofta vara mer övertydlig med instruktioner förklara tydligare hur man gör saker som andra barn bara gör. Det kan bli så fel annars...En sak jag undrat över när vi behöver få lugn o ro ett tag eller äntligen får möjlighet till lugn o ro, dricker vi då? Ibland undrar jag om jag kanske med har en diagnos o kanske i själva verket självmedicinerat det? Tankar man kan roa sig med att fundera över när man nyktrar till. Ingen bra lösning isåfall men man behöver kanske få lugn o ro i hjärnan...? Tänker jobba på den tanken o försöka tänka ut strategier för hur jag ska hantera det på ett bättre vis. En annan sak som också slagit mig är att det ofta är skilsmässa inblandad (så även här) o ofta ganska tjafsig relation med ex partnern barnens pappa (så även här)...Den känslan när barnens pappa o jag tjafsar den dricker jag ofta på -
Förbannad ledsen besviken eller allt...ingen bra lösning heller - han är svårare att undvika men hur hanterar man såna känslor? Den är knepigare...får verkligen jobba med den. Bara mina egna tankar en nykter lördag kväll!
Kram till den som behöver o en skön natts sömn sen! ??

Profile picture for user Mirabelle G-S

Du är något på spåren, tror jag. Jag har rätt stor erfarenhet av föräldrar till barn med diagnoser. Dels träffar jag många genom min yrkesroll. Dels så är jag själv NPF-förälder, har gått massa kurser tillsammans med andra i liknande situation osv. Det innebär ett enormt stresspåslag att ha barn med särskilda behov. Bara alla möten man ska hålla reda på, och lyckas smita från jobbet till... Läkare, BUP, habiliteringen, ADHD-center, Autismcenter, LSS-handläggare, åtgärdsmöten i skolan, möten med kurator, möten med specialpedagog... Listan är oändlig. Har man dessutom några ungar så har fler oftast problematik, så det blir plötsligt dessa kontakter och möten gånger två, tre... För att inte tala om hur sårbara dessa barn är. Jag tror inte någon utomstående kan fatta just hur minutiös momenthandledning som behövs gällande varenda liten detalj i vardagen. Ungen är ju normalbegåvad liksom. Jo, men har man brister i arbetsminne och oförmåga skapa begripliga sammanhang, därtill dålig impulskontroll och oförmåga att reglera affekt... Ja då blir enkla göromål svåra ändå. För att inte tala om hur stimmiga miljöer (tex skoltillvaron) blir katastrofal att vistas i. Och då tillkommer femtioelva telefonsamtal från skolan, under arbetstid, i stressekvationen. Att ständigt misslyckas med skoltillvaron leder dessutom till följdproblematik för barnet i fråga. Plötsligt har man inte bara ett barn med ADHD/Autism, utan ett barn med psykisk ohälsa... Depression, ångestproblematik, självskadebeteende, självmordsrisk... Det är väldigt vanligt att föräldrar till barn med särskilda behov är sjukskrivna för utmattning långa perioder. Nu har jag öst på så jag har glömt poängen med min rant ? Men summa summarum, det förvånar mig inte att vi är många NPF-föräldrar här inne. Vinflaskan mildrar oron en stund och skänker en viss tröst när det känns hopplöst...

Över huvud taget så är det en påfrestning att vara anhörig till någon som är sjuk eller har en funktionsnedsättning.
Det blir en psykisk press man lever under hela tiden och det är många som hamnar i egen psykisk ohälsa i och med medberoendet. Och så vanligt att lugna sin oro och ångest med lite alkohol
Som så lätt går över styr....

Men om insikten finns så finns också möjlighet att bromsa intaget av alkoholen.
Ibland behövs hjälp utifrån men man kan också få hjälp hör på forumet bland lika sinnade...och jag är så himla glad att få stöd och hjälp av alla er andra här inne?
Så vi kämpar vidare Lennis??

Kramar
???

Över huvud taget så är det en påfrestning att vara anhörig till någon som är sjuk eller har en funktionsnedsättning.
Det blir en psykisk press man lever under hela tiden och det är många som hamnar i egen psykisk ohälsa i och med medberoendet. Och så vanligt att lugna sin oro och ångest med lite alkohol
Som så lätt går över styr....

Men om insikten finns så finns också möjlighet att bromsa intaget av alkoholen.
Ibland behövs hjälp utifrån men man kan också få hjälp hör på forumet bland lika sinnade...och jag är så himla glad att få stöd och hjälp av alla er andra här inne?
Så vi kämpar vidare Lennis??

Kramar
???