Hej till alla på forumet.
I går kvell/natt kom jag till insikt med att jag nog måste ta tag i saker och ting. Jag har börjat att konsumera alldeles för mycket alkohol.
Och hittar stadigt på nya ursäkter för att ta mig en Jäkel. till ex jobbig dag på jobbet, att det är soligt och varmt, har uträttat något som jag tycker förtjänar en öl och dyligt.

Jag har familj och jobb och mitt i livet, ekonomin blomstrar och utåt ser nog alt bra ut, men jag tycker att dom mörka molnen tornar upp sig. Och jag
vill inte kasta bort 20 år av uppbyggnad av en fint familjeliv på grunn av att jag inte kan hålla mig i från alkohol.

Mitt största dilemma är att jag vill vara den personen som jag blir efter 2-3 burkar öl (33 cL) lättsam skämtsam glad påhittig.
tyvärr så stannar det sällan med 2-3 öl
Jag kan tillexempel aldrig ha alkohol hemma utan att det skall drickas upp
jag har börjat at smygsupa och dra mig undan familjen.
Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag skall förklara mig tydligt så att ni förstår min situation
Men en sak är säker det måste få en ändring annars kommer det att gå riktigt illa.

Satt i natt och knapra knäckemackor på fyllan och tänkte med mig själv ( Va faen håller jag på med detta kan ju inte vara rätt på något vis )
som tur var kom min äldsta dotter upp från källaren och satte sig vid bordet. Då tog jag mod till mig och berättade för henne att jag har problem med alkoholen och att jag måste hitta en utväg. Hon lyssnade på mig och dömde inte ut mig som tur var men hon skrev ned en minneslapp som hon tyckte jag skulle läsa när jag var nyckter, PÅ lappen skrev hon ( söka hjälp, prata med mamma "min hustru" , fundera på vad jag kan göra för att lösa problemet samt att skriva ner mina förslag på lösningar, och att försöka hålla mig nykter tills jag har fått hjälp )
Så om någon på forumet tycks känna i gen sig i mina rader och har hittat ett sett att få tillbaka kontrollen så kom gärna med förslag

som sagt måste få i gong en ändring innan alt barkar åt skogen

Hälsningar HobbyAlkis :(

PP

Riktigt varmt välkommen hit. Först av allt grattis till att du tar mod till dig och skriver dina första rader här.
Så fint bemötande av din dotter, gör mig verkligen glad att läsa om hennes reaktion , och lappen hon gav dig.
De punkter ni skrev ner är alla bra, samtidigt läsa och kanske skriva vidare här på forumet?
Du gör helt rätt bedömning, och nedsidan på att fortsätta som du gör bedömer du helt rätt.

Ta en tid av total avhållsamhet. Börja med små steg, och försök utöka till en längre period av nykterhet.
En längre tid behövs för att komma fram till vart du står i ditt missbruk, och ger dig chans att uppleva de positiva effekterna av att skippa drickat.

Men om det känns svårt så tänk i börja från nykter dag till nästa.

Du är redan inne på helt rätt spår!

Lycka till!

//PP

Macadi

Exakt så tycker jag också att du ska göra! Du behöver nog inte förklara så mycket mer, tror att de flesta här förstår. Jag vill också vara den där personen jag är när alkoholen precis "kickat in". Kreativ, pigg, glad och full av idéer. Tyvärr funkar det inte...efter ytterligare dricka så blir man sentimental, går in i sig själv, kreativiteten rinner ut i sanden och alla projekt förblir halvfärdiga....
Du har redan gjort något, även om det inte står på listan. Du har skrivit här och det tycker jag att du ska fortsätta med. Det är bra hjälp att gå in och se vad man själv skrivit och även vad andra skriver.
Kram
Maria

Hanssen

Det var riktigt skönt att höra att man i alla fall är på rett väg. skall tillägga att i denna stund har jag pratat alla 4 barnen och min fru och fått riktig positiv respons dom är faktiskt stolt över mig i mitt beslut att ta tag i eländet så jag känner mig väldigt stärk just nu.
skall försöka att skriva några rader varje dag på denna tråd om hur det går båda på gåt och ont

Weekend

Hej Hannsen
Välkommen hit.
Kan varmt rekommendera dig att skriva av dig här. Det funkade för mig.
Bara tanken att leva utan alkohol kommer att kännas som en avgrund, livet inte riktigt värt att leva. Bra att skriva av sig.
Stå på dig! Alkoholens grepp är starkt men absolut inte obrytbart! Börja med korta delmål/tidsmål och öka dessa efterhand. Mitt första mål var en!! dag utan A, sedan 2dgr, en vecka osv.
Mitt nästa delmål är 21mån och STORMÅL 2år.
Det går, kämpa på!!

PP

Weekend har naturligtvis helt rätt, i början handlar det ibland om pyttesteg. En dag, timme eller fem minuter...
Och fira dessa delsegrar och var stolt över det. Men det som på riktigt gör skillnad är när dag läggs till annan och du framemot hösten förhoppningsvis har fått lite distans, och kan bedöma situationen i det lugn som avsaknaden av ett akut sug innebär. Håll dig vit, läs och skriv, och njut av att alkoholen så sakta lämnar kroppen.
Alkoholen vill trilskas med oss, så var redo för att det kommer kunna bli kämpigt, med vi kan alla vinna...

Skön sommar till dig, och naturligtvis även till dig Weekend, vi som kom igång nästan samtidigt ;-)

//PP

tintin05

Hej! Är ny här.....känns bra att tagit steget och börjat skriva.Känner igen så mycket av det jag läst här.Är väldigt hälsomedveten,bra mat och mycket långpromenader,sysslar med hantverk,stickar och väver mycket.MEN så kommer "alkoholdjävulen " till mig och lockar ,lockar,lockar....bara ett litet glas,ja ,ni vet vad det betyder.Vill få ett ännu friskare liv utan ångest.Någon som kan säga hur länge det tar innan suget släpper.Tack för all hjälp som finns att hämta här!