Mådde konstant illa, aptitlös, sov massor, men var trött ändå. Det tog dock endast någon vecka så var alla biverkningar helt borta och jag känner fortfarande, efter drygt tre månader, ingenting.

Hoppas att det går över lika fort för dig. Jag var sjukskriven under ett par veckor vid alkostoppet, så jag behövde inte tänka på att orka jobba. Kanske behöver du vara hemma ett par dagar för att klara av tröttheten.

Lycka till!

Jag sökte hjälp efter att ha slagit i min absoluta botten. Fick Naltrexon och var hög på mitt beslut att lägga ner A helt. Efter drygt två veckor deppade jag ner mig i någon vecka då jag även drack några gånger. En dag, helt oplanerat, var det över. På riktigt. Det är nu mer än två månader sedan.

Hoppas att det var ok att ge lite bakgrundsinfo för att kunna svara på din fråga. Jag vet faktiskt inte om det är tabletterna eller min egen övertygelse som hjälpt mig mest. Så länge det går bra tänker jag att det inte spelar någon roll. Både jag och min husläkare tycker i alla fall att jag ska fortsätta med medicinen i minst ett år. Det är nog den tid som krävs för att man ska våga sätta ut den. Minst.

Jag hoppas mycket på denna "mirakelkur". Har ju försökt att sluta så många gånger förut. Detta är dock första gången via en beroendeklinik här i Gbg. Lika viktigt som tabletterna känns det att tvingas gå till kliniken och bevisa att man inte druckit. Tror jag. Det är ju bara sedan i måndags jag varit nykter...

På mig fungerar det alldeles utmärkt. Ätit i ett antal månader nu och känner att suget har minskat oerhört. Det hjälper absolut. Ingen kamp längre ”ska jag eller ska jag inte”. Mycket lättare att stå emot nu. Biverkningarna går över efter någon vecka el två. Fortsätt skriv och kämpa på!

funkade oerhört bra på mig, men det är många år sedan. Drack några gånger, och efter ett eller två glas fanns ingen lust att dricka mer. Borde ha fortsatt, men tyvärr gick jag ur behandlingen, som med så många andra saker som kunde ha hjälpt mig. Biverkningarna gick över efter en eller två veckor. Kör på!

Fibblan

Åt mina i en månad bara. Mest för att de tog slut och kliniken som skrev ut dem lades ner..Hade jag haft fler på receptet hade jag nog fortsatt..men nu har jag inte ätit dem på en månad och det går bra ändå, så tillvida att jag håller min nykterhet. Sug har jag, men står emot. Biverkningarna som var i början tycker jag var svåra att bedöma eftersom man (jag iaf) mår rätt dåligt ändå när man slutar.. svårt att veta vad som är vad. Och så åt jag kanske dem inte tillräckligt länge heller då, för att förstå vad som eventuellt hörde till abstinens kontra biverkningar av medicinen..
Inte mkt klara besked från min sida..???.
Jag hade fortsatt om jag varit dig.
Lycka till och hoppas du mår bättre snart?!
Kram från en som är biverkningsfri men fortfarande trött..??
/Fibblan ?.

Tack! Jag hoppas så mycket att jag också kommer dit, där det inte är någon kamp längre. Nu är det fredag och jag vill egentligen åka hem via bolaget. Men jag klarar nog suget denna helg i alla fall.
Tack!

Fibblan

..alltså det blir bättre - garanterat blir det, det!
Det står jag för - när vi slutar inta giftet kommer mycket mer att jobba för oss, istället för emot oss. Men jag kan för egen del säga att det tar sin lilla tid..(Nykter 2 månader och en vecka nu.) Ibland har jag blivit lite stressad av alla framgångar och vinster många andra märker, och så är man inte där själv liksom.. gäller bara att inte misströsta och tro på att det där kommer hända för en själv också. Att se det som inspiration och en tillförsikt om att det där väntar runt hörnet..
Hejar på dig, (och mig själv ☺️)
Kram
/Fibblan ?.

Chokladboll

Jag har ätit naltrexon i 1v nu. Jag äter en halv på morgonen runt 8.00-9.00. Reagera starkt i måndags då jag letat på varenda apotek men tillslut fanns dem på apoteket "framför systembolaget" haha det var ett test. Jag tittade inte ens åt det hållet. Visste inget om denna dåsighet, ben som gelé, effekten blev som att jag ätit en norflex muskelavslappnande fast gånger tre. Höll i 4h måndag kv. Blev så påverkad att jag vägra va vaken under de första timmar efter intaget. Tog en och somnade om till kl 11-12. Efter varje dag minskade dåsigheten på morgonen och jag började känna mig så glad inombords. Sen blev det tufft jag kunde inte sova! Har somnat som senast igår natt 05.00 då ringer kl 8.00 för att ta medicinen och jag har varit mer vaken en sovit nu och det är inte kul när man samtidigt har utmattningssyndrom och sjukskriven DÅ BEHÖVER VILA ?‍♀️?? när går denna biverkningar över. Nån?!

Tillbaka på naltrexon då. Fem dagar idag. Trött som en get, men inte illamående. Känner mig också snurrig, men det kan ju bero på att jag hamnade på en fyra dagars abstinensminskande stesolidkur. Sista stesoliden tog jag igår kväll.

Denna vecka har jag varit sjukskriven med undantag för att jag hoppade in som tentaövervakare på en tenta i Zoom. Men det var ju mest att sitta och glo på studenterna. Tänkte börja rätta tentorna idag, men det får vänta några dagar, så yr är jag

Nu har jag gått på naltrexon i fyra månader. För mig funkar det utmärkt, är mycket positivt överraskad. Har väldigt sällan något sug. De gånger jag dricker (numera planerat) dricker jag mindre. Igår hade min fru en fest. Jag hade tänkt dricka max fem glas. Drack ett glas whisky och två glas prosecco. Behövde inte mer. Kände av effekten lite grand (väldigt lite), men ville inte dricka mer ändå. Är idag pigg och glad. Nu blir det ingen mer alkohol förrän nästa planerade fest: en kräftskiva den 4 september.

Jag hoppas ju att det är så att jag har lärt mig att dricka "normalt". Men jag vet att det är naltrexonet som gör att jag kan leva så här. (Jag låter ju nästan frälst.) Kan man fortsätta med naltrexonet för gott?

En sak till: ibland kan jag längta efter en redig fylla. Men med naltrexon kan jag inte (hittills, peppar-peppar) dricka till.
Eller rättare sagt: jag vill inte dricka till, kroppen vill inte. När alkoholen inte ger den effekt man förväntar sig är det inte gott att dricka mer än det som anses normalt rent socialt. Sockerdricka blir godare än whisky, ramlösa godare än bubbel. Så konstigt.

Häftigt att det funkar så bra för dig! Det finns en hjärnforskare som heter Markus Heilig som pratar sig varm för just naltrexon och som tycker att det borde få slå igenom som behandling på bred front för folkhälsans skull. Det är verkligen positivt om det funkar och då borde fler få det utskrivet. Även om jag vet att det tyvärr inte funkar för alla. Väljer man det måttliga spåret så verkar onekligen naltrexon kunna vara ett svinbra hjälpmedel.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Ja, det är märkligt med naltrexonet, att det funkar så olika. När jag var helt nykter för ett och ett halvt år sedan tog jag också naltrexon, men minns inte denna effekt. Visst var jag nykter några månader, men jag mådde mest illa av naltrexonet och tog det inte regelbundet. Nu känner jag inga bieffekter alls. Tar en tablett på morgnarna innan jag borstar tänderna. :)

Undrar hur länge det håller i sig bara.